Stedenbanden met Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Frank en Markéta, ik heb een tijd terug veel getolkt tijdens activiteiten van een niet nader te noemen stedenband en had er vaak dezelfde gevoelens bij als jij. Er ging altijd een zelfde clubje ambtenaren vanuit die stad uit Nederland naar Tsjechië om bezig te zijn met projecten die in veel gevallen weinig resultaat opleverden. Sommigen hadden zelfs een buitenechtelijke relatie met iemand van die Tsjechische gemeente en hadden er dus veel belang bij dat de stedenband intensief was. Er werden ook wel zinvolle contacten gelegd, zoals uitwisselingen tussen scholen, maar volgens mij waren het vaak vooral snoepreisjes.
 

pepo

† In Memoriam
Heemskerk - Klatovy
Officiele stedenband. De praktische uitvoering daarvan is in de handen van de Stichting Vrienschapsbanden Heemskerk-Klatovy, een stevige vrijwilligerswerk is dat. Zelf zit ik daar in het bestuur als contactman NL<->CZ, ook vrijwilliger.Laatste twee jaar hebben wij 2 grote uitwisselingsprojecten georganiseerd en uitgevoerd, pakweg 200 man per keer - sport, muziek, dans, debatten, tentoonstellingen, excursies, uitstapjes van de deelnemers. Gefinancierd door belastinggeld, sponsoring door het bedrijfsleven, organiseren van commerciele busreizen, door de deelnemers zelf. Geen snoepreisjes voor de ambtenaren; de burgemeester van Heemskerk heeft vorig jaar tijdens de Hollandse dagen in Klatovy behalve diverse speeches ook heel wat uurtjes gespeeld in "zijn" bandje.
 
Bovenaan