Staré Splavy 2021 (revisited)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Woensdag 15 september 2021

Ook vandaag is het weer nog goed en gelet daarop is het plan vandaag om naar Velka America te gaan. Echt iets wat al een tijdje op mijn lijstje staat. De verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. De rit erheen gaat voorspoedig en voor wij het weten zoeven wij de parkeerplaats voorbij. Niet zo gek, want behalve wat auto’s en een rij motorfietsen is er niets te zien wat op de groeve duidt. Maar goed, denk ik nog, dat zal wel later komen.

Terwijl ik mijn loopschoenen aan het aandoen ben is er geen spoor meer van mijn broer. Zou hij vanwege hoge nood alvast naar de ingang zijn gegaan denk ik nog? Zo gezegd zo gedaan begin ik mijn tocht. Maar hoe verder ik kom, geen spoor van mijn broer en net zo goed vind ik niets van een ingang naar de groeve. Wel steeds waarschuwingsborden met betrekking tot de groeve en dat het verboden is af te dalen. Maar nog steeds geen argwaan bij mij. Wel kom ik mijn broer op een gegeven moment tegemoet. Die is dus via de andere kant om de groeve heen gelopen. Of hij ergens een ingang heeft gezien antwoordt hij ontkennend. Navraag bij 2 Tsjechische dames of die soms weten hoe je beneden komt levert niet meer dan wat dom gegrinnik op. Uiteindelijk komt de oplossing via de Facebook groep. En wat blijkt, sinds meerdere jaren is de toegang naar beneden voor het publiek verboden. Dat is wel even een teleurstelling, ik had namelijk zo graag in de groeve gewandeld. Na ja, dan maar zoveel mogelijk goede foto’s van bovenaf genomen.

Velka Amerika 1.jpg
Velka Amerika 2.jpg
Velka Amerika 3jpg.jpg

Inmiddels is het wat later op de middag en willen wij graag de beroemde Praagse files vermijden. En zo ontstaat het plan nogmaals bij Mex in Melnik te gaan eten. En dat blijkt een goede beslissing. Op wat wegwerkzaamheden na geen files en ook nog eens ruime parkeergelegenheid bij het restaurant. Wij eten dan ook uiterst op ons gemak ons middagmaal (en dit keer wel Pfeffer steak)

Eten F5.jpg
Eten E3.jpg

en gaan hierna uitgerust op huis aan. Wel weer via het stopje bij de Lidl in Doksy. Aldaar sla ik de eerste boodschappen voor Nederland in, alsook voor het ontbijt voor morgen. En daarmee het einde van een wat bijzondere dag.
 
Man, wat een leuke verhalen, wat een prachtige foto's en wat bijzonder weer dat jullie als broers deze reis maken.
Jammer toch wel te begrijpen dat het eten zo slecht is. :lache: :lache: :lache:
Nog veel plezier samen en ik lees de vervolgverhalen die gaan komen met volle belangstelling.👍
 
Inderdaad afdalen, zoals ik had gehoopt, lijkt me iachteraf bezien, geen slimme zet. Maar wij waren natuurlijk niet voor 1 gat te vangen en ontdekten aan de overkant van de weg een pad dat naar beneden leidde. Alleen stuiten wij daar natuurlijk op een gigantische dichte deur. En wat ik nog was vergeten te vermelden, in groepsverband schijn je dus de groeve te kunnen boeken. Overigens was het ook niet in deze groeve dat er een aflevering van "Wie is de Mol" werd gedraaid?
 
Donderdag 16 september 2021

Gelet op de weersvoorspelling van vandaag was al snel de keuze gevallen om iets in-doors te gaan doen. In de ochtend gingen wij daarvoor naar kasteel Lemberk, niet al te ver van ons huis vandaan. Want dat was wel mijn streven deze vakantie, niet al te veel in de auto zitten en ook vooral kijken naar wat er in de nabije omgeving te doen viel. Nu was de rit naar kasteel Lemberk niet lang, maar door het ontzettend slechte wegdek leek dat wel zo.

In de buurt van het kasteel aangekomen zien wij een aantal auto’s langs de weg geparkeerd staan, maar toch negeer ik om 1 of andere duistere reden een verboden ingang bord en parkeer ik de auto in de buurt van een invalidenparkeerplek bord. Later zal ik dat bezuren.

Na het toiletbezoek
Kasteel Lemberk 3jpg.jpg

kopen wij de kaartjes voor de tour van een uur. Aangezien die in het Tsjechisch wordt gehouden krijgen wij op eigen aangeven de Duitse uitleg mee. Die wij vervolgens op ons gemak kunnen doornemen aangezien de rondleiding pas over een half uur plaats zal vinden. En dan is het 13.00 u en kondigt de jonge gids zich al ratelend in het Tsjechisch aan. En al ratelend laten wij ons geïnteresseerd meevoeren van vertrek tot vertrek. Toegegeven wij verstaan geen jota van het geraaskal maar de vertrekken komen aan de hand van de “handouts” toch aardig tot leven. Vooral de pracht en praal van het interieur maken indruk. Gelet op de oudheid van het kasteel en de vele eigenaren door de jaren heen wisselen interieur van stijlen als gotiek, barok en rococo elkaar af. Zelfs een nederlands edelman luisterend naar de naam “van Breda” is lange tijd eigenaar van het kasteel geweest lezen wij. En zoals vaak is tijdens de tweede wereldoorlog het kasteel in handen gevallen van de Duitse bezetter.

Aangezien binnen fotograferen niet was toegestaan hieronder wat buiten foto's

Kasteel Lemberk 4jpg.jpg

Kasteel Lemberk 5.jpg

Kasteel Lemberk 2jpg.jpg

Kasteel Lemberk.jpg
Maar als wij dan na afloop richting de auto gaan wacht ons een onaangename verrassing. Onder de ruitenwisser ligt iets wat op een parkeerbon lijkt en bij nader bestudering ook is.

De bon.jpg
Oh jee, wat nu denk ik en intussen doen zich allerlei doemscenaria bij mij voor. Met name hoe en waar te betalen houdt mij bezig.

Met behulp van Google Translate en hulp van het forum wordt mij duidelijk wat mij te doen staat. Zo navigeer ik naar het adres op de bon en kom ik warempel uit bij een gebouwtje met een politieschild aan de gevel. Als ik aanbel verschijnt er een agent die aangeeft dat ik moet omlopen. Bij de andere deur aangekomen bel ik tevergeefs een aantal keer waarna ik mij onverrichterzake opnieuw bij dezelfde agent meld. Die kijkt even verwondert en pakt vervolgens zijn mobiel. En voor ik het weet sta ik in het gezelschap van nog 2 andere Tsjechische dienders. En dan gaat het rap. Diender 1, die ik als eerste in het gebouw ontmoette, schrijft in zijn auto de bon uit die ik moet betalen. Heuze 500 Tsjechische kronen, ik weet niet wat ik mee maak. In Nederland ben je minstens het 15 voudige kwijt voor zo’n overtreding.
Achteraf lees ik dat de boete in Tsjechië middels het bedrag van 15.000 Czk niet noemenswaardig verschilt met de Nederlandse boete.

Eénmaal bijgekomen van de schrik en evengoed blij met de goede en voorspoedige afloop vervolgen wij ons programma. Daarvoor gaan wij richting een bijzonder natuurfenomeen, Panská Skála. En als wij dan redelijk in de buurt zijn zien wij al aankondigingen op billboards. Zodra wij de contouren zien hebben wij even geen idee waar de auto neergezet kan worden, maar even verder rijdend doemt het parkeerterrein op. Inmiddels is het opgehouden met zachtjes regenen, maar dat hindert ons niet. En voor ik het weet sta ik bijna boven op de rotsformatie.

Panske Skala 1.jpg

Panske Skala 2.jpg

Panske Skala 3.jpg
Naar verluidt is het in het tertiair ontstaan door afgekoelde eruptie. Aanvankelijk dacht ik ook dat hier de clip van de Poolse progrog band Riverside was opgenomen, dat blijkt toch niet het geval. Kennelijk is er elders in Tsjechisch nog zo’n, maar dan iets grotere formatie.

Inmiddels, met enkel ontbijt achter onze kiezen, beginnen onze magen behoorlijke te knorren. Dus besluiten wij voor het eten nog een keer dat alleraardigste restaurant in Decin aan te doen. Gelet op het weer zit eten op het balkon er niet in, maar heeft het eten ons dit keer net zo goed gesmaakt. Met de buikjes vol gaan we weer en route naar ons huis en slagen er bijna in voor donker te arriveren. Wel zo handig gelet op de toch wel erbarmelijke staat van de wegen in deze regio.
 
Inderdaad afdalen, zoals ik had gehoopt, lijkt me iachteraf bezien, geen slimme zet. Maar wij waren natuurlijk niet voor 1 gat te vangen en ontdekten aan de overkant van de weg een pad dat naar beneden leidde. Alleen stuiten wij daar natuurlijk op een gigantische dichte deur. En wat ik nog was vergeten te vermelden, in groepsverband schijn je dus de groeve te kunnen boeken. Overigens was het ook niet in deze groeve dat er een aflevering van "Wie is de Mol" werd gedraaid?
Ik drukte me niet helemaal duidelijk uit, met afdalen bedoelde ik eigenlijk gewoon 'de groeve in gaan', dus over het pad naar beneden lopen en niet hangend aan een touw ;) Ook daarbij zijn al heel wat dodelijke ongevallen gebeurd. Ik kan me niet meer herinneren hoe steil het pad was, maar ik denk behoorlijk. Ik neem aan dat die ongelukken gebeurden doordat mensen uitgleden over stenen.
 
Ik drukte me niet helemaal duidelijk uit, met afdalen bedoelde ik eigenlijk gewoon 'de groeve in gaan', dus over het pad naar beneden lopen en niet hangend aan een touw ;) Ook daarbij zijn al heel wat dodelijke ongevallen gebeurd. Ik kan me niet meer herinneren hoe steil het pad was, maar ik denk behoorlijk. Ik neem aan dat die ongelukken gebeurden doordat mensen uitgleden over stenen.
Wat grappig Lisa, met afdalen bedoelde ik ook gewoon de groeve in gaan en dan inderdaad via een steil pad. Daarvan heb ik er overigens meerdere gezien, die allen waren afgezet met ijzerdraad of soms rood lint. Niet echt iets om je tegen te houden, vandaar de overduidelijke borden met "Pozor" waar je ook maar keek.
 
Vrijdag 17 september 2021

En dan is het vandaag alweer de laatste volledig dag in Staré Spavy. Het weer is beter dan gisteren dus het plan om een stad te bezoeken kan doorgang vinden. En daarbij is de keuze op Litomerice gevallen. Deze stad niet eerder bezocht dus ook voor mij een verrassing.

Bij aankomst zijn de meeste parkeerplaatsen vol, maar komt broertje op het idee de auto bij een Lidl neer te zetten. Vandaar uit lopen wij naar het kasteel voor een bezoekje. Alleen worden wij binnenkomst nog even verzocht naar buiten gaan vanwege de pauze. Ook vreemd denk ik nog, maar zodra de pauze voorbij is en wij naar binnen mogen wordt ons duidelijk hoe het zit. Het kasteel is vanaf 2007 niet alleen volledig gerenoveerd maar ook aangepast aan de huidige tijd. En dus in gebruik als multifunctioneel centrum voor de bewoners van de stad.

Interieur kasteel 1.jpg

Interieur kasteel 2.jpg
Wij komen dan ook niet verder dan de eerste verdieping waar een fototentoonstelling wordt gehouden.

Eénmaal buiten lopen wij wat door de stad en komen wij op een gegeven moment aan op het plein.

Litomerice 2.jpg
Daar zien wij het glasmuseum, maar daar blijkt de rondleiding net begonnen te zijn en duurt het nog 2 uur voor de eerstvolgende. En net op het moment dat wij de pijp aan Maarten willen geven houdt een meneer heel uitnodigend de deur voor ons open. En of wij in een rondleiding geïnteresseerd zijn. Spontaan zeggen wij beiden van wel en krijgen wij een toer door een heel bijzonder museum.

In het kort komt het er op neer dat meneer zijn zoon 15 jaar geleden een geheim procedé heeft ontwikkeld waarmee handafdrukken inclusief alle meridianen kunnen worden gekopieerd. En bijzonder is dat de gemaakte mallen met vloeibaar glas gevuld kunnen worden zodat aldus onderstaande kunstwerken worden vervaardigd. Echt enorm bijzonder om dat te ervaren en vooral het enthousiasme over het werk van zijn zoon spat er bij meneer af. En niet verwonderlijk want de afdrukken zijn louter van beroemdheden op menig vlak. Zeg maar van Havel tot Steven Seagal, maar ook Madeleine Albright. En deze laatste 2 ook nog eens als elkaars tegenpolen. De handdruk van Steven Seagal behoort namelijk tot de grootste van de collectie. En die van Madeleine Albright....
Steven 3.jpg

Steven 2.jpg

Madeleine.jpg

Madeleine 2.jpg
Nog een afdruk van Madeleine Albright met aan weerskanten zowel een Tsjechisch alsook Amerikaans wapen. Het moge duidelijk zijn, mrs. Albright heeft Tsjechische roots

Ivan.jpg
En deze mag natuurlijk ook niet ontbreken

Na het nemen van foto’s op zowel de eerste als de tweede verdieping
Galerij boven.jpg

nemen wij afscheid.

Omdat het de laatste dag is had ik bedacht af te sluiten met een bijzonder restaurant en dat is, na de goede ervaring tijdens de gezinsvakantie, een Indiaas/Nepalees restaurant geworden.

Eten bij Nepalees restaurant.jpg

En inderdaad smaakte het eten ons bij dit restaurant net zo goed als dat 4 van weken terug in Hradec Kralové. Na het afrekenen gaan wij richting de Lidl en vangen wij de rit naar ons huisje aan. Eénmaal thuisgekomen zitten wij nog even op het imposante balkon totdat het te fris begint te worden.
 
Zaterdag 18 september 2021

De beheerder hadden wij om 10.00 besteld en geheel op tijd horen wij haar de trap oplopen. Wat volgt is de afrekening van de energiekosten en nadat wij nog even goed het huis doorlopen vertrekken wij.

Zoals vaker de laatste jaren ontbijten wij niet maar nemen wij daarvoor in de plaats een heerlijke döner salade bij de Turk in Teplice. Maar niet alvorens eerst broodjes voor later in de middag en de nodige drank voor thuis bij de Lidl te hebben gekocht. En als wij dan ook nog voor de laatste keer in Tsjechië LPG hebben getankt gaat de rit richting Teplice.

Daar aangekomen verbazen wij ons wederom over de staat van het restaurantje Istanbul, maar maakt niet uit, het eten is er nog steeds geweldig.

Teplice 1.jpg
Met de magen goed gevuld vangen wij de terugtocht aan.

En net als op de heenweg verloopt de tocht naar huis probleemloos. Daaraan kun je merken dat de vakantieperiode voorbij is. Wel veel vrachtverkeer, maar daar zoeven wij met snelheden van rond de 160 km gewoon aan voorbij. En met maar weinig stopjes, doordat wij beiden rijden, zette ik broertje af rond 21.00 u in Alphen en rij ik zelf rond 22.45 u Anna Paulowna binnen. Einde van de lang verwachte broertjes vakantie no. 4. En of er volgend jaar een nummer 5 zal komen, wie zal het zeggen…
 
Bovenaan