Standbeeld van Jan Zizka in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben laatst naar het Vitkov Park geweest waar het beeld van Jan Zizka staat die op een paard zit. Ik was erg onder de indruk zeg.... Het standbeeld is bijna vanuit heel Praag te zien en is het grootste standbeeld van een paard TER WERELD.

Als je s'avonds eronder staat, dan is het echt creepy. Het beeld [paard] is 9 meter lang en 9 meter hoog, daarop zit Jan Zizka, een boer die vanuit het platte land naar Praag is getrokken rond 1420, en eens korte metten heeft gemaakt met de inquisitie, welke toen in Praag plaatsvond [Christendom]

DAT WILLEN WIJ HIER NIET zei hij: waarop een jarenlange oorlog volgde[Hussites oorlog], en waar hij uiteindelijk in zegevierde, tesamen met zijn volgelingen. Jan Zizka had maar 1 oog en was generaal na zijn boeren leven. Degene die op het paard zit is dus Jan Zizka.

Het gebouw erachter is het Narodni Muzeum, welke maar 1 dag in de maand open is. Het is eigenlijk een Mausoleum voor de gevallen soldaat, maar alle opgeborgen lijken van toen zijn eruit gehaald, en men heeft jaren erover getwijfeld wat men met het gebouw moest doen. Het is zeer indrukwekkend en zeker de moeite waard om te bezoeken.

De man die het standbeeld heeft gemaakt, die heeft er 9 jaar over gedaan. Aan de achterkant zie je een soort boulevard net zoals bij de berliner tor, iets wat ik raar vond, want alles ligt toch op een berg. Aan de achterkant en op de deuren van het Mausoleum vind men nog overblijfselen van het Communisme zoals 2 standbeelden met hamer en sikkel, maar ook kleine beelden die op de deuren zitten.

Dit alles ligt tegenover het busstation van Praag. Ben je op het busstation dan ken je het standbeeld zien, het is maar 5 tot 10 minuten lopen. Om er te komen moet je een steile wandeling maken tot bovenaan de berg, onderaan de berg is ook een muzeum, waar een sovjet tank buiten staat.

Enfin, wil je iets indrukwekkends zien ga dan daar heen, men kan ook over heel Praag kijken. Vitkov park en het standbeeld van Jan Zizka is mijn favoriete plek in Praag [een van de]

Jan Zizka is in 1421 compleet blind geworden en is een van de beroemdste generaals in de geschiedenis van de wereld. Dit omdat hij unieke en strategieen toegepast heeft. Nadat hij in Praag had huisgehouden is hij met zijn volgelingen het land door getrokken om de Christenen een lesje te leren en hen uit Bohemia te trappen. In de stad TABOR staat ook een standbeeld van Jan Zizka.

Er staat in vele boeken en op vele sites geschreven dat men niet bovenop Vitkov park mag komen, maar toen ik er was, was er niets aan de hand. Een unieke locatie, met een unieke achtergrond, want Vitkov heuvel is benoemd en ontstaan in 1421.

zizka2.jpg
 
Omdat Vitkov Park in hele slechte staat was, [toenertijd dan]
De ingang is wat lastig te vinden [zal vast wel meer ingangen hebben] en is nabij het busstation bij Florence. Als je kijk waar de bussen heen rijden, daar moet je ook heen, dan rechts de hoek om, onder de spoorbrug en dan ligt het aan de linkerkant.

Zoals ik al zei, het is wel indrukwekkend zo'n groot standbeeld, ik was ook onder de indruk van het grootste beeld ter wereld van Jo Stalin, waar nu de Metronome is [richting Letna en Sparta Praag stadion, vanuit de stad gezien] [heb dit gezien op foto's] Dit beeld was naar verluid 50 meter hoog, en woog 17.000 TON, 600 man hadden er dag en nacht aan gewerkt [jarenlang] maar men heeft het wat jaren geleden opgeblazen, en naar verluid is het hoofd van Stalin in de Vlatava terecht gekomen.
 
TheAgency,

Ik moet helaas constateren, dat jouw informatie over Jan Zizka nogal summier en niet heel correct weergegeven is. :lees:

Dat het een indrukwekkende man (in historisch perspektief gezien) is, is een feit, maar dat hij een boer was die eventjes in Praag huis heeft gehouden en de christenen uit Bohemia heeft getrapt, is eerlijk gezegd een foute voorstelling van feiten.
:lezen:

Bovendien staat boven op Vitkov niet het Narodni Muzeum, want dat staat op het Václavské Náměstí.

Sorry, maar ik heb de neiging, om dit in eerder in de hospoda te (gaan) plaatsen.... :confused:
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Smajlik, in vond dit op Wikipedia, is dit misschien beter? :confused:

Wikipedia schreef:
Jan Žižka

Jan Žižka van Trocnov (ca. 1370 - 1424) was een leider van de radicale Hussieten in het 15e eeuwse Bohemen.
Hij behaalde een groot aantal overwinningen op de "kruisvaarderslegers", die de katholieke naties van Europa afzonden op het "ketterse" Bohemen.
Enkele aanvullingen :
Begon zijn carrière als huursoldaat. Verloor een oog tijdens één van de gevechten waaraan

hij deelnam.

Behoort tot de radicale tak van de hussieten, de zgn. taborieten - genoemd naar de stad Tabor, hun voornaamste bolwerk, door hen gesticht in het vooruitzicht van de dag des oordeels.
    • Onder zijn leiding versloegen de Hussieten maar liefst vijf kruisvaarderlegers. Enfin, eigenlijk vier, want het vijfde ging op de loop toen de hussieten onder het zingen van de hymne "Gij die Gods strijders zijt!" (Kdož jsou Boží bojovníci) het slagveld betraden.
    • Verloor tijdens de belegering van de burcht Rabi zijn tweede oog maar bleef desondanks de aanvoerdersrol waarnemen, bijgestaan door trouwe luitenants als Prokop de Oudere en de Jongere.
    • Overleed tijdens de belegering van de burcht Pribyslav.
 
dat is al inderdaad wat genuanceerder.

toch moet je wel eens oppassen met Wikipedia. het zijn niet altijd historici die deze site aanvullen, dus 100% hoeft het niet te kloppen.

het gaat mij een beetje om het principe dat informatie (welk soort dan ook) op het Forum zetten heeft wel zijn verantwoordelijkheden en/of consequenties.
 
Natuurlijk heb je gelijk Smajlík. Ben inmiddels een aantal bronnen over Jan Zizka aan het naslaan (val toch vaak weer terug op boeken boven het internet). Maar een ding vind ik wel: ik vind het belangrijk dat mensen met historie bezig zijn, meer nog dan dat de feiten helemaal kloppen.
Historici zijn het niet altijd eens en over alles wat meer dan grof gezegd twee eeuwen geleden gebeurd is bestaan vele misvattingen en overigens ook over wat korter geleden gebeurd is. De geschiedschrijving van toen had vaak nog meer met het heldenepos of Suetonius (Keizerlevens van de Romeinse keizers) van doen.

Ik hou het hier op: over het verleden in discussie blijven scherpt het begrip van het heden.
En ik lees het ondanks - en daar heb je zoals gezegd gelijk in - de onjuistheden liever dan het zoveelste verhaal over de toiletten van een camping.
 
In de eerste weken kwam ik erachter dat er onder deze heuvel ook een fantastische tunnel ligt, die Zizkov met Karlin verbind.
Opdat moment logeerden we in Zizkov en wilden we een snelle route naar het water hebben. De zon was al onder dus het had een beetje een grimmige sfeer (we wisten toen nog niet waar deze uitkwam) eenmaal aan het einde van de tunnel waren was het een fantastische ervaring om weer midden tussen de gerenoveerde gebouwen te staan.
 

Freddy2005

† In Memoriam
jordaanoever schreef:
In de eerste weken kwam ik erachter dat er onder deze heuvel ook een fantastische tunnel ligt, die Zizkov met Karlin verbind.


Hier het plan van het park en de bewuste tunnel die Thámova met Chlumova verbind. Links tov de tunnel de plaats van het monument.

mapy.cz

Als ik goed ben is dit de tunnel:

fb1b39133d26894929f4285eb1146f14.jpg


prague_d336.jpg
 
Boven op Vitkov staat een mausoleum dat heel af en toe geopend is voor publiek. Ik ben er deze zomer in geweest en heb een rondleiding gehad (in het Tsjechisch), hetgeen mijn vriend weer voor mij probeerde te vertalen in het engels. Zeer indukwekkend gebouw met graftombes, veel marmer, prachtige mosaiken. Helaas is er veel achterstallig onderhoud. Wij hadden al bedacht dat het zeer geschikt zou zijn om concerten in te geven.
 
dieter schreef:
Maar een ding vind ik wel: ik vind het belangrijk dat mensen met historie bezig zijn., meer nog dan dat de feiten helemaal kloppen.
Historici zijn het niet altijd eens en over alles wat meer dan grof gezegd twee eeuwen geleden gebeurd is bestaan vele misvattingen en overigens ook over wat korter geleden gebeurd is.

Helemaal met je eens Dieter,

Maar als je je met historie bezighoudt, terwijl de feiten niet kloppen, dan is het dus fictie en geen geschiedenis... (doordenkertje).

Ik zou ook liever zien dat mensen zich meer historisch bewust zouden zijn. Wordt helaas vaak als saai of onbelangrijk beschouwd.

De feiten moeten echter wel een beetje reeel zijn (dat Jan Zizka even de christenen uit Bohemen zou hebben geschopt, slaat eerlijk gezegd nergens op, omdat hij als aanvoerder van de protestante Taborieten tegen de Katholieke strafexpedities vocht (met succes). Dat is toch wel even iets anders.

En dat geschiedenis door regimes ge(of mis)bruikt wordt is ook waar. Dus kritisch blijven!

m
 
of het nu wel of niet helemaal historisch klopt; eindelijk weet ik wie het is en wat de achtergrond van de afgebeelde persoon is.
vorig jaar oktober kwam ik toevallig daar terecht tijdens een wandeling met een collega. we waren daar voor wat schoolbezoeken in het kader van een europees project.

we sliepen in een hotel in karlin en zijn met het betreffende tunneltje naar boven gelopen. een tip; kijk uit het is daar glad!!!! kleine kasseien met een vochtige omgeving is best spannend. voor onze neus ging een fitser kneiter hard onderuit. een gewaarschuwd mens telt voor twee

het is idd een imposant geheel. en je hebt een super mooi uitzicht over praag. het mooiste is om het vroeg in de ochtend te doen. dan staat de zon achter je en dan heb je goed zicht. wanneer je het in de middag doet dan wordt je zicht bellemmerd door de zon. (of het is een bewolkte dag en dan is het zowieso een minder uitzicht)
 

baret

† In Memoriam
was het niet zo Freddy?

Het paard is ontworpen en gemaakt door de grote kunstenaar Bohumil Kafka. Bij mijn weten stond er altijd een aantal studies in het kasteel, of wat er van over is (ruine/kasteel in Pecka bij Nova Paka. Op de bovenverdieping.
Het mausoleum was bedoeld en hij heeft er ook gelegen voor Gottwald. En Gottwald was de eerste communistische arbeiderspresident.
Na de revolutie is hij daar verwijderd. Waarheen weet ik niet.
Het grote beeld van Stalin is ten prooi gevallen aan de boze Pragenezen in de zeventiger jaren.

Freddy, jij allesweter, klopt dit een beetje? Tot Vrijdag of Zaterdag.

SJORS
 
TheAgency,

Ik moet helaas constateren, dat jouw informatie over Jan Zizka nogal summier en niet heel correct weergegeven is. :lees:

Bovendien staat boven op Vitkov niet het Narodni Muzeum, want dat staat op het Václavské Náměstí.

Sorry, maar ik heb de neiging, om dit in eerder in de hospoda te (gaan) plaatsen.... :confused:
Merci, Smajlik. Ik moest ook ff met mijn ogen rollen toen ik die 1ste post las. (ook al is het 2 jaar geleden)

Het grote beeld van Stalin is ten prooi gevallen aan de boze Pragenezen in de zeventiger jaren.
klopt dit een beetje?
SJORS
het klopt een beetje. :D Het werd in 1962 tot groot jolijt van Praag en omstreken gedynamiteerd. Oekaze van N. Kroestjov.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Jan-Žižka monument wordt gerestaureerd

Het reusachtige ruiterstandbeeld van Jan Žižka op de Vitkov heuvel zal binnenkort worden gerestaureerd. Het negen meter hoge en 16,5 ton zware beeld is in 1946 gegoten en in 1950 ingewijd. Het is één der grootste bronzen standbeelden ter wereld. Sterke corrosie aan het beeld en aan de verankering maken de sanering noodzakelijk. Het zal ongeveer 1,2 miljoen euro kosten en de werken moeten eind 2011 klaar zijn.

radio.cz

0e8c6d5e-27aa-4556-a303-ec25c87bf765.jpg
 
Bovenaan