Stafkaart/topografische kaart van Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Even een correctie op mijn vorige bericht.
Nu valt het mij pas op.
Dat niet alleen graden langs de zijkant staan maar ook duizend getallen.
Ik weet zelf niet wat dat is, maar mijn vader heeft zeevaart kunde gestudeert dus die weet dat wel.
Ik ga het hem begin in de middag vragen.
En dan zal ik het hier posten.
Want het zijn niet de graden!!!!!

Groeten,
martin nuij
 
Hallo,

Ik had het mijn vader gevraagd en die zei al gelijk Mercator alleen wist hij het niet 100%.
Ik ging zoeken op internet en ja hoor, het is Mercator.
Voor de mensen die niet weten hoe Mercator werkt heb ik hier wat uitleg:

Universal Transverse Mercator-stelsel
Scoutpedia.nl, dé Scouting wiki


Het Universal Transverse Mercator-stelsel verdeeld de wereld in 60 noord-zuidstroken van elk een 6 lengtegraden breed. Deze stroken worden zones genoemd en hebben ieder een identificatienummer. De eerste strook beschrijft de breedtes tussen 180°W en 174°W, de tweede tussen 174°W en 168°W, enzovoort.
Elk van deze stroken wordt van Zuid naar Noord ingedeeld in 20 banden, die elk 8° bestrijken. Zij worden aangeduid met de letters C tot en met X (met uitzondering van I en O). Strook C gaat van 80°S tot 72°S; strook X van 72°N tot 84°N.

Over de vakken die ontstaan wordt een grid gelegd met cellen waarvan de zijde 100 x 100 km zijn. De cellen worden aangeduid met een nummer gevolgd door een letter, een combinatie van de strook- en band-identificatie. Zo ligt België bijvoorbeeld in blok 31U en Nederland in zowel 31U als 32U.
Binnenin deze cellen wordt verder gewerkt met een code van een even aantal cijfers om de exacte plaats te bepalen. Deze geven de X/Y coördinaat aan; de oorsprong van het coördinatenstelsel ligt telkens in de linker onder (zuidwester) hoek van de cel. De code 3040 wil zeggen X = 30km naar Oost en Y = 40km naar Noord. 6 cijfers zoals 807237 maken het coördinaat preciezer X = 80,7 km Oost en Y = 23,7 km Noord.
Voor de pool gebieden wordt een ander systeem gebruikt, de UPS (Universele Polaire Stereografische coördinaten).

Dit zijn dus de blauwe cijfers langs een stafkaart.
De zwarte cijfers zijn niet mercator.
Dat is weer de Rijksdriehoek.

Hier de uitleg van de Rijksdriehoek:

Het Rijksdriehoeksgrid/stelsel (RD) is het nationale coördinatenstelsel van Nederland. Het RD-stelsel is terug te vinden op de Nederlandse Topografische Kaarten of stafkaarten.
De oorsprong van het Rijksdriehoeksgrid/stelsel was de spits van de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort. Daarom wordt ook wel gesproken van Amersfoortcoördinaten. De oorsprong van het assenstelsel is echter in de periode 1960-1978 verplaatst: 155 km naar het westen en 463 km naar het zuiden (120 km ten zuidoosten van Parijs) zodat de O.L.V.-toren nu de coördinaten X = 155 000, Y = 463 000 heeft.
Door deze verschuiving heeft elk punt in Nederland nu altijd een positieve waarde voor x en y en is de waarde van y-coördinaat altijd groter dan die van de x-coördinaat. Hierdoor kan geen verwarring optreden tussen de x- en de y-coördinaat, de x-waarde (Noord-Zuid) ligt namelijk tussen 0 en 300 km en de y-waarde (West-Oost) tussen 300 en 620 km.

Driehoeksmeting


Om ervoor te zorgen dat iedereen Nederland in RD kan werken, onderhoudt de afdeling Rijksdriehoeksmeting van het Kadaster punten in heel Nederland waarvan zij de RD-coördinaten bepaald hebben. Voor ongeveer 5500 van deze zogenaamde RD-punten (voor het grootste deel kerktorens) is de ligging nauwkeurig bepaald door middel van driehoeksmeting.
Driehoeksmeting

Een driehoeksmeting of triangulatie is een meting waarbij men gebruik maakt van de eigenschap van een driehoek dat de driehoek volledig is bepaald wanneer we een zijde (de basis) en de aanliggende hoeken kennen. De driehoeksmeting maakt gebruik van de formules uit de goniometrie, met name de sinusregel.
Als voorbeeld een zeilboot die wordt waargenomen vanaf twee punten op het strand. De onderlinge afstand b is bekend, of kan worden berekend uit de coördinaten van A en B en vormt de basis van een driehoek met de zeilboot als derde punt. De waarnemers in A en C meten elk de hoek waaronder ze de zeilboot waarnemen. Met deze drie gegevens kan de positie van de zeilboot in de driehoek worden berekend. De waarnemers kunnen nu ook de lengtes van de twee andere zijden uitrekenen en dus de afstand van elk punt tot de boot. De lengte van elke zijde kan weer dienen als basis voor een nieuwe driehoeksmeting.

De ijkbasis


De ijkbasis van dit driehoeksnet ligt op de Zilvensche heide ten zuidwesten van Loenen. De ijkbasis is een traject van ongeveer 600 meter lang waarvan de eindpunten op zware betonnen fundamenten exact gemarkeerd zijn. De bodem van de Zilvensche heide is de stabielste van Nederland en ze is ver verwijderd van geologische breuken, zodat de afstand niet door verzakkingen en aardverschuivingen kan wijzigen. Sinds de komst van GPS-metingen wordt de ijkbasis niet meer gebruikt

Zo ook weer een les topografie er bij:)
Dus even voor de duidelijkheid.
De blauwe cijfers zijn Mercator en de zwarte rijksdriehoek.

Groeten,
Martin Nuij
en Vader van Martin Nuij
 
Hallo,

Het zijn dan wel andere kleuren maar ik durf voor 95% te zeggen dat het Mercator is.

U zei dit:
Aan de zijkanten staan dan de nummers zoals bijvoorbeeld 5575, 5580 horizontaal en 540, 545 verticaal.

Bij mercator gaat het tot ver in de duizend getallen.
Zelfs 500000 kan voorkomen.
Zoals de uitleg hier boven beschrijft.
De rijksdriehoek is alleen van nederland en graden kunnen het niet zijn.
Dus dan blijft mercator over voor zover ik weet.

Groeten,
Martin Nuij
 
Hallo,

Mijn moeder heeft even de stafkaart opgehaald bij bever zwerfsport.
Kompass 2087 met een speciale lineaal.
Ik belde zwerfsport, voordat wij hem gingen ophalen, om te vragen met welke projectie het is gemaakt.
Zij wisten het niet.
Nu heb ik hem boor met liggen en het staat er met grote koeienletters op:
Projection: UTM 33U
Ellipsoid: WGS84
Datum: WGS84

Dus ik vind hetwel slecht van Bever Zwerfsport, maarja ik heb een stafkaart van Harrachov.
En daar gaat het om.

Groeten,
Martin Nuij
 

char

† In Memoriam
Martin, ik heb, even op mijn gemak, het hele topic doorgelezen...
Leuk dat jij je er zo in vastbijt...Maar ook leuk dat er zoveel "meedenkers " op dit Forum zijn!!...

Char.

____________________________________________________
Char. ...heeft weer wat geleerd...

ps. Kijk je wel uit dat je, tijdens het raadplegen van je kaart, niet tegen een wegwijzer aanloopt!!...
 
Ik heb de map vorig jaar in tsjechie gekocht.
Kaarten die je nodig hebt in de bijgeleverde hoesjes doen en lopen maar.
Weet niet meer wat ik betaald heb maar een stuk goedkoper dan in nederland. Ik had hem n.l. gewoon in nederland besteld maar i.v.m. een te lange levertijd is dat niet door gegaan ik was daar achteraf erg blij mee. Ik kocht hem trouwens in een goede boekwinkel.
Voordeel als je hem nu in nederland koopt dat je de kaarten kan scannen en printen zodat de orginele mooi blijven.

Verder kopen wij in tsjechie wandelkaarten van de gebieden waar we zijn gewoon omdat we het leuk vinden om deze kaarten te verzamelen. Op deze kaarten kan je prima tochten uitzetten en lopen.

Groet,

Gerard
 
Ik zoek een winkel in Nederland die verkoopt wandelkaarten 1:25000. Voor je gaat roepen, "de zwerver" en "pied a terre", zij hebben het niet.
Het gaat mij om kaart Luzicke Hory de kaart kost 44 kronen, maar ze sturen het niet op naar NL.
 

Bijlagen

  • Gol_LuzickeHory10.jpg
    Gol_LuzickeHory10.jpg
    146,5 KB · Bekeken: 9

char

† In Memoriam
Jeroen,.. ik ben maar een simpele ziel, hoor!!.. Maar waarom moet je die kaart al in Nederland hebben??..
Je kan 'm toch gewoon in Tsjechie kopen?

Of, misschien wil je een route uitstippelen,... maar dat kan daar toch ook?..
Wanneer je gaat lopen is het begrip "Haast" wel het laatste waar je aan moet denken, toch?..

Char.
 
Ik zoek een winkel in Nederland die verkoopt wandelkaarten 1:25000. Voor je gaat roepen, "de zwerver" en "pied a terre", zij hebben het niet.
Het gaat mij om kaart Luzicke Hory de kaart kost 44 kronen, maar ze sturen het niet op naar NL.

volgens mij is er in deventer een winkeltje (vlakbij de bergkerk)die allerlei wandelkaarten (wereldwijd )verkoopt.
 
Bovenaan