Stadswandeling Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op het grote standsplein met de astronomische klok staan elke ochtend tussen 10 en half 11 een aantal gidsen die verschillende soorten wandelingen aanbieden. Daar is ook een VVV waar al de folders te krijgen zijn, je hebt lange, korte en avondwandelingen, of in combinatie met een bustochtje of boottochtje, kortom keuze te over. Veel plezier!
 
Wij hebben afgelopen 2 weken ook een paar dagen door Praag gesjouwd. Met het boekje 100% Praag. Maar de routebeschrijving van die wandelingen is wel interessant, maar ik vond het toch lastig. Loop je meer de route te lezen en de bijzonderheden die je zou moeten zien, dan dat je om je heen kijkt en Praag op je in laat werken. Bovendien waren we na 5 straten de kluts al kwijt. We hebben het toen in onze tas gegooid en zijn gewoon wat gaan sjouwen. Als je je vantevoren inleest, weet je in ieder geval wel wat jou interessant lijkt.
Ook hebben we een dag in Praag zelf een rondtour geregeld met busje en een wandeling door de Praagse Burcht. Achter zo'n gids aan met een paraplu in de lucht. Ik moet zeggen........ erg interesant want je krijgt zo wel veel info.

Praag is overigens een stad waar je BLIJFT filmen en fotograferen. Werkelijk SCHITTEREND.

Jon
 
Wij hebben voor de groepsreizen die wij organiseren naar Praag verschillende wandelingen uitgezet, waaronder twee "beginnerswandelingen". In twee dagen (ongeveer wandelen van 10.00-16.00 uur, inclusief pauzes voor natje/droogje), zie je dan de highlights van Praag. Wel een beetje in speurtochtvorm, je hebt er wel een kaart bij nodig. Mocht je geinteresseerd zijn wil ik ze wel mailen.
 
Ik ken Praag inmiddels op me duimpje maar wat je het beste kunt doen is om van de Marianske Hradby (bovenaan de Praagse Burcht) te vertrekken en dan door de Burcht heen te lopen en gewoon de stroom mensen te volgen tot aan het Vaclavske Namesti (Wenseclas Plein) en dan heb je ook een aardige route in de benen zitten...

Groeten Roy
 
Ja, en dan heb je aardig wat highlights gezien op één dag. De volgende dag misschien nog de Joodse wijk bekijken en je hebt al een goed beeld van Praag. Alhoewel ik moet zeggen dat ik geeneens meer zou kunnen tellen hoevaak ik in Praag ben geweest en nog steeds nieuwe dingen ontdek. Maar...eerlijk is eerlijk iedere keer als ik er ben pik ik toch ook weer een graantje mee van de highlights. Blijft toch trekken hoor.
 
Ik ben er pas een keer of 25/26 geweest maar ik ontdek ook steeds wat nieuws.. Als ik er ben loop ik altijd even dezelfde route en ga dan ook gewoon wat op de bonnefooi lopen...Je komt altijd weer uit op plekken wat je herkent, als je maar in praha 1 blijft..:-D
 
Een goede, leuke route te voet met diverse Highlights.
Een go with the flow route.

Starten vanaf de Mariankse Hradby door de Burcht, om de St. Vitus kerk heen over de Jirska. Eventueel het Gouden Straatje bezoeken.
Als je de Burcht uitloopt, kun je na de wachten die er staan, gelijk rechts. Dan kom je door de "voortuin" (Zahrada na Valech) heen.
Na ongeveer 150 meter zit trouwens een leuk uitzichtpunt over Praag met nog een stukje naar beneden lopen een super restaurantje. Heel romantisch als je daar 's avonds zit met je vriend/ vriendin.
Als je de tuin weer uitloopt, kom je op het plein voor de burcht waar om 12 uur 's middags de wisseling van de wacht plaatsvindt.
Als je daar niet op wilt wachten, kun je vanuit de tuin linksaf de trappen aflopen (Zamecka Schody).
Eenmaal beneden ga je rechts (steil weggetje) en kom je op de Malostranske Namesti met de St. Nicolaas kerk. Daar ga je aan de rechterkant voorbij (onder de galerij door).
Dan loop je door op de Mostecka onder de brugtoren door de Karelsbrug op. Als je de brug een beetje bekeken hebt verlaat je de brug aan de andere kant.
Aan de rechterkant zitten een aantal leuke winkeltjes in de galerij en ook een goede pizzeria.
Als je niet shopminded bent, steek je de straat over en kom je op de Karlova. Aan het eind van deze weg ga je rechts en dan gelijk weer de eerste links, deze weg heet ook Karlova. Aan het einde van deze weg ga je links en volg je de weg. Na ongeveer 150 meter kom je op een plein uit (Male Namesti).
Deze steek je aan de rechterkant over, rechts aanhouden dus. Dan kom je uit op het oude stadsplein met de Tynkerk en het astronomische uurwerk. Ga daar niet op een terras zitten, want je betaalt heel erg veel voor je consumpties.
Als je met je gezicht naar het uurwerk staat, heb je in de rug tussen 2 gebouwen door een smal straatje (Melantrichova). Deze loop je gewoon uit. Op de eerste weg rechts zit een markt, ook een leuk uitstapje.
Vind je een markt niks, dan loop je gewoon door en steek je de 2de dwarsstraat over en dat is de Na Mustku. Deze straat loop je uit en dan kom je uit op Vaclavske Namesti met bovenaan het plein het beeld van Karel de 4de en daarachter het Nationaal Museum. Als je met het gezicht richting het Museum staat, op het eind van Vaclavske Namesti, zit aan de rechterhand een cafe waar je even heerlijk kan uitrusten van een leuke wandeling.

Mocht je meer info willen mail me even of stuur een PM. Eventueel kan ik met plattegronden de route ondersteunen.

Fijne wandeling,
Groeten Roy
 
Gatekeeper schreef:
loop je door op de Mostecka onder de brugtoren door de Karelsbrug op. Als je de brug een beetje bekeken hebt verlaat je de brug aan de andere kant.
Foei, schande! :kwaad: ;)
Je vergeet helemaal het schitterende Kampa eiland (als je komende vanaf de Burcht de Karelsbrug oploopt, dan vóór je de Moldau oversteekt, aan je rechterhand de trap af) met de leuke restaurantjes en het romantische park.

Kampa.JPG
 
Oops..Helemaal vergeten..Ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk ook niet zo vaak kom, dus daarom ben ik em vergeten waarschijnlijk..

Ik heb 4 plattegrondjes in mijn foto album gezet voor de stadswandeling. Ze zijn een beetje eenvoudig maar doordat het luchtfoto's zijn is de omgeving makkelijk te herkennen en "loopt" de route lekker...

Greetz Roy
 
Bovenaan