SRO opheffen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook in Nederland gaat een soortgelijke wetswijziging in per 1 oktober 2012.

Dit gaat uiteraard gepaard met (nog) betere controle en verantwoordelijkheden van de bestuurders van de SRO. Ook de eisen voor het indienen van jaarrekeningen en belastingaangiftes worden niet versoepeld. Het valt te verwachten, dat ook hier strenger op gecontroleerd wordt. (Naar mijn gevoel is dit overigens al zo.)
 
Natuurlijk, dat kan. Ik zeg ook niet, dat ondernemen dan onmogelijk wordt. Maar je maakt een populaire ondernemingsvorm erg ontoegankelijk. Wat m.i. niet nodig hoeft te zijn.
 
Ik ben voornemens om het huis uit de sro te halen. Al dan niet met een daaraan gekoppelde verkoop.
Nu heb ik dat huis bijna 20 jaar geleden gekocht. Hoe gaat de fiscus de winst uit de verkoop bepalen? Wordt er rekening gehouden met inflatie?
Stel ik heb huis gekocht voor 100k, Per jaar huis inflatie 1%. Dan zou het huis nu met inflatiecorrectie 122k kosten. Als ik het verkoop voor zeg 150k. Betaal ik dan winstbelasting over 50k of over 28k?

Zijn er cijfers bekend over de prijsontwikkeling van huizen in de laatste 20jaar?
Hoe worden de prive schulden verrekend? Afgelopen jaren heb ik natuurlijk nog wat in de s.r.o gestort voor alle zaken onderhoud en andere kosten. Worden die voor de winstbelasting verrekend?

Iemand die dit vanuit eigen ervaring iets over kan aangeven?

Alvast bedankt

Willem IV
 
Het maakt voor een ondernemer niets uit ,Je koopt iets en je verkoopt iets , verschil heet winst.
Daarover betaal je belasting minus je kosten.
Verkoop je het huis aan een particulier hef je daarop BTW.
Mix geen prive en zaken met elkaar.
Voor de verkoop moet je een waardebepaling laten doen.
Rest heeft niets met zaken doen te maken.
Er zijn vele mogelijkheden om de pijn te verzachten...
 
Ik ben voornemens om het huis uit de sro te halen. Al dan niet met een daaraan gekoppelde verkoop.

Iemand die dit vanuit eigen ervaring iets over kan aangeven?
Ik heb dit in 2007 gedaan, dus dat is alweer een tijdje geleden. Ik had een appartement en en chalupa in de SRO. Je moet eerst je huis door een erkende taxateur laten taxeren. Dus je huis ver onder de waarde aan jezelf verkopen zal waarschijnlijk niet kunnen. Gelukkig waren de panden nog niet veel gestegen op dat moment en ik heb gewacht met grote investeringen in de vervallen Chalupa totdat deze uit de SRO was. Dus van winst was nog vrijwel geen sprake. Ik had destijds een Nederlander die in Tsjechië woonde en mijn boekhouding via via verzorgde. Zijn boekhouder heeft de waardes van de beide panden in de belastingaangifte van de SRO door elkaar gehaald. Deze fout in de aangifte leverde mij een boete op van enige duizenden Euro's.
Daarna heb ik een Tsjechische boekhoudster genomen die mijn boekhouding uitstekend en veel goedkoper verzorgde en mij ook heeft geholpen met de opheffing van de SRO. Die procedure duurde ook enige tijd en ik moest de boekhouding naar ik meen nog 5 jaar na de opheffing beschikbaar houden. Ik ben blij dat ik van die hele SRO rompslomp af ben en dat de termijn na de opheffing ook alweer jaren voorbij is.
Tot hoever je de kosten cq verliezen die je hebt gehad in de SRO tot jaren terug kunt verekenen met de winst weet ik niet. Dat zou je aan een/je boekhouder moeten vragen.
 
Laatst bewerkt:
Daar staan niet de antwoorden op mijn vragen.
Het maakt voor een ondernemer niets uit ,Je koopt iets en je verkoopt iets , verschil heet winst.
Daarover betaal je belasting minus je kosten.
Verkoop je het huis aan een particulier hef je daarop BTW.
Mix geen prive en zaken met elkaar.
Voor de verkoop moet je een waardebepaling laten doen.
Rest heeft niets met zaken doen te maken.
Er zijn vele mogelijkheden om de pijn te verzachten...
Het is mij onduidelijk wat je hier probeert te zeggen.
 
Bovenaan