SRO en Trade License

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo!

Ik woon al een jaar of 5 in Tsjechië en heb een jaar of 3 jaar een trade license. Werk uitsluitend voor NL bedrijven.

In NL heb ik (helaas) nog een Holding, daar gebeurt alleen erg weinig mee. Deze holding is wel 40% aandeelhouder in een werkmaatschap X. Deze werkmaatschappij (ook een BV) stuur ik een aantal facturen per jaar, vanuit mijn trade license in CZ.

Mij vraag is de volgende:

Kan ik naast mijn trade license een SRO op richten, waarbij de SRO dus 40% aandelen heeft in werkmaatschappij X en de factuurstroom vanuit mijn trade license blijft lopen?

Of ben ik verplicht deze (trade license) op te heffen en mij zelf in dienst van de SRO te plaatsen?

Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft, enig hulp zou meer dan welkom zijn!

Dank!


Deze hele holding constructie is > 10 jaar gelden opgericht voor de (bekende) aansprakelijkheid. Fiscaal heb ik er alleen maar last van :(
 
iedereen kan een sro oprichten,maakt niet uit waarvoor.
factuurstroom bepaal je zelf ,het is jouw sro
ja een sro kan ook andere firmas bezitten.
als eigenaar moet je niet in dienst zijn van je aro ,maar wordt wel aangeraden.
minimum loon etc.
lijkt me allemaal veel gedoe ,voor een dph carousel
 
Dank. Nou het gedoe is de VPB aangifte en dan nog een IB aangifte (als aandeelhouder). Daar wil ik eigenlijk wel van af.
Het gaat me niet om de BTW.

Ik las in het document van de NL ambassade Praag (paar jaar geleden) dat een constructie waarbij je een SRO en trade license opricht niet mag indien de Trade License facturen stuurt naar de werkmaatschappij waarvan de SRO (mede)eigenaar is? Je moet dan in dienst zijn van de BV, en dan verlies je hier dus de 60/40 regel (die wel erg fijn is voor trade license... )

Begrijp ik nu dat dat niet (meer) klopt?
 
in je sro moet je een contract maken dat je niet met jezelf concurreert.
bedoel je met trade licence ,registratie van een firma of zzp of iets anders?
zzp en sro lijkt me ook niet helemaal juist.
maar dit wordt wel erg gecompliceerd, beter een goede boekhouder zoeken hier.
 
Met de Trade license bedoel ik de "živnostenský list", soort van ZZP registratie. Die heb ik al een paar jaar (met BTW nummer) en vanuit daar factuur ik mijn klanten in NL.

Helaas kan ik het document v/d ambassade niet meer terug vinden. Ze hadden destijds een PDF met daarin de basic do-and-don't.

Mijn ervaring is dat wanneer het gaat over NL BV ze hier niet helemaal zeker zijn en vice versa :(
 
Bovenaan