Sprookjesstad Jicin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Esthertje

Geroyeerd Lid
Elk jaar in september is er een sprookjesfestival in Jicin (Město Pohádky). Wij zijn dit jaar een kijkje wezen nemen. Het was ontzettend leuk, er werd ongelooflijk veel georganiseerd voor kinderen.
Het plein in de stad was veranderd in een knutselplein met kraampjes. Er werd keramiek verkocht en heel veel houten speelgoed, snoep en ja, ook een enkele kraam verkocht natuurlijk :cheers: Er waren springkussens her en der in de zijstraat van het plein. Er was een podium met optredens van allerlei kinderen van verschillende scholen. Prachtig joh. Er werden spelletjes gedaan en er waren veel mensen verkleed als sprookjes figuren zoals ridders en jonkvrouwen. Foto's kun je hier vinden want anders moet ik ze allemaal weer 1 voor 1 gaan verkleinen. Verder wordt er de hele week heel veel georganiseerd, zoals ook optredens van onbekende maar ook bekende bands zoals Kryštof Zie www.jicin.cz klik op het plaatje voorop en dan op festival Jicin, bovenaan. Je kunt foto's zien, het programma, noem maar op. Dus voor volgend jaar een ideetje! :zwaai:
 
Zeker een goede tip Esther ! Ik hou wel van dat soort tripjes (en Jicin heeft ook een mooi kasteel...)
Volgend jaar (als het er van komt dat we er in September zijn....) dan gaan we zeker...en dan slapen we een nachtje bij jou :zwaai:
 
Best een leuke plaats Jicin ,

jammer dat de filmer in mijn ogen te vaak de zoom gebruikt tijdens het filmen.

Hij laat op deze manier wel veel meer mensen genieten van zijn privé film.

Dat zouden meer mensen moeten doen, klasse.
 
Heerlijk genieten! Veel herkenbaar! Pachtige gebouwen!.
Er is ook regelmatig markt op het plein.
Geweldige herinneringen!
Heb daar bij een Pool mooie rieten manden gescoord voor een prikkie. (Bleken later in Kutna Hora tegen de halve prijs te worden verkocht!)
Zag ook het Muzeum nog even passeren.
Heeft een leuke kinderafdeling waar kinderen zelf allelei proefjes mogen doen.
Ik vond nog een foto van een of ander "mobieltje".
Kan iemand me vertellen waarvoor dit ooit gediend kan hebben?.

DSCF1345.JPG
 

kuurgast

Donateur
images


Van 12 t/m 16 september is het een groot kinderfeest van de sprookjes in Jicin.
Met optocht ,braderie en veel voorstellingen voor kinderen. pohodka.cz in meerdere talen.

@ Keesi de markt is op zaterdagochtend vroeg tot ongeveer 11 uur en wordt steeds groter. :toppie:
Dat vreemde bouwsel staat al jarenlang op de binnenplaats ,zal het niet een keer voor het festival gebruikt zijn/worden?
 
We hebben er al eens een vraag over gesteld op het Forum, maar kan het niet weer vinden.

Ja toch wel, HIER.
Maar mijn idee is: dat als het bovenstuk draait dat het tandwiel rond gaat. Aan de tandwielas aan de achterzijde zit een touw en kan iets optillen, of iets aandrijven.

Tsjechie meeting 2008 2 (436).JPG
 
Ben er in de zomer vorig jaar en op 3 november 2011 ook geweest, inderdaad een mooi stadje!!
Men noemt het ook wel Sprookjesstad Jicin, een benaming die het te danken heeft aan Vaclav Ctvrtek,
die hier zijn jeugd doorbracht, en er inspiratie opdeed voor zijn populaire sprookje over de eerlijke
schoenmaker Rumcajs.
 

Ad Verschoor

Donateur
Keesie, in mei a.s. ga wij er voor de 4e achtereenvolgende maal heen. Wat we nog willen ontdekken zijn een kerstballenfabriek en de Lindenlaan.
Ik vind het een plaats en omgeving waar ik steeds weer terug zal komen.
 
Als je daar dan toch bent, kijk dan ook even aan het einde van de Lindenlaan, Ad :)
daar vind je het buitenhuisje van Albrecht van Wallenstein, Libosad genaamd. Het hoort bij het paleis op het plein en de Lindenlaan is een rechte verbinding tussen de twee gebouwen.
Ik ken dit nog uit de tijd dat het vervallen was, wellicht vind ik het daarom extra mooi,
want de restauratie deed wonderen, het is prachtig geworden.
Ook het park heeft een metamorfose ondergaan, je kan er mooi een rondje om de loggia wandelen.
*Ik heb even een paar linkjes toegevoegd)*
 
Bovenaan