Spreken Tsjechen ook andere talen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,
Spreken Tsjechen ook andere talen voor ons als toeristen?
Wij willen naar Starkov (green valley park) en willen weten hoe tsjechen omgaan met toeristen die geen tsjechies spreken.

Alvast bedankt.
 
Welkom op dit mooie forum.
De jeugd spreekt vaak Engels en de veel ouderen spreken ook Duits en op de meeste campings of vakantie parken kan je met beide talen terecht.

Barend
 
Als je duits wilt spreken voor de zekerheid wel even laten weten dat je geen duitser bent. Sommige Tsjechen zijn nog steeds geen fan van ons beider buurlanders.
Wat altijd helpt is het boekje 'hoe en wat in het tsjechisch', het wordt erg gewaardeerd als je probeert de taal te spreken, ook al begrijpen ze het niet.
probeer dan te leren zeggen dat je geen tsjechisch spreekt, dat je nederlander bent en of je duits of engels mag spreken.
succes en prettige vakantie!
sjoerd
 
Hoi,
Meeste jongeren vinden dat ontzettend leuk om met de toeristen te praten, of dat nou engels of duits is. Onlangs met mijn man weer naar Tsjechie geweest en toen hij wou bestellen en ik voor hem vertalen, werd ik genegeerd. De jonge man wou duidelijk zijn engels laten horen. Ik vond dat helemaal niet erg, even rust voor mij ;).
Veel plezier in Tsjechie.
 
Hallo,

Wij zijn al eens eerder op het Green Valley Park in Stárkov geweest, de eigenaren van het park zijn Nederlands en er is ook een Tsjechische vrouw die Duits spreekt. Verder spreken de jongeren in Stárkov en omgeving idd Engels of Duits. Ik denk dat ze iig in de toeristische plaatsen rondom Stárkov ook wel Engels spreken :)

Groetjes.
 

char

† In Memoriam
Dima, met Engels en Duits kom je een heel eind in Tsjechie!!..

Maar neem altijd pen en papier mee!!.. Ik kom al jaren daar, ( sinds 1987 ) en ik heb ervaren dat je met simpele tekeningen of woorden, een heel eind kunt komen!!.. Je begrijpt elkaar soms niet,.. en er kunnen misverstanden ontstaan,... maar dat maakt het avontuur dus 10 maal groter!!..

Char.

____________________________________________
Char. ...talenknobbel...
 
Zoals vaker spring ik uit de band:

Tsjechen spreken slecht buitenlandse talen. Ook de niet-opgeleide jeugd kan nauwelijks Engels of Duits. Neem een taalboekje mee en praat met handen en voeten, dan kom je er vast wel uit. Behalve als je in Praag of een andere tamelijk grote stad bent, want daar kan het wel vaker lukken.
 

Tabe

† In Memoriam
Nou beste Stijn. Wij hebben anders andere ervaringen. De jeugd hier spreekt aardig Engels. Zelfs kinderen van een jaar of twaalf. Iets te generaliserend?
 
In mijn Tsjechische vriendenkring worden de volgende talen gesproken:
Frans, Duits, Engels, Italiaans, Russisch (uiteraard) en de dochter van mijn vriend spreekt vloeiend Japans. Het vriendinnetje van mijn over-buurjongen spreekt Nederlands (Vlaams), Hijzelf spreekt een beetje Noors.

Even genoeg zo?:denk:
 

Vodnik

† In Memoriam
Mijn ervaring is dat het met de kennis van vreemde talen bij overheidsinstellingen doevig gesteld is. Belasting dienst, vreemdelingenpolitie, ziekehuizen.... en allemaal mensen met vaak een universitaire opleiding.

Maar als ik op een autosloperij kom, of bij de lokale LPG-pomp wordt ik in het engels aangesproken!

P
 
Ik sluit me bij Stijn aan, wat mij betreft zijn er niet veel Tsjechen die een woordje Duits of Engels spreken (niet kunnen of durven laat ik dan in het midden) Wij zitten hier amper op 7km van de Duitse grens, en laatst ben ik mee op "handelsmissie" geweest met de burgemeester naar het Duitse "buren" dorpje om te tolken.
 
En toen ik uitgenodigd werd bij de belastingdienst sprak de ambtenaar vloeiend Duits.

Alleen in zijn kamer aangekomen mocht er alleen Tsjechisch gesproken worden om de zaken officieel door te nemen.

Blij dat ik de buurman als tolk had meegenomen.

Een mooie andere taal die vrijwel alle Tsjechen verstaan is: gebarentaal.

Een beetje wijzen, haags mompelen en de hele Tsjechiese wereld is voor jouw.

Enig toch.
 
vreemde talen , het zijn er maar heel weinig die dit spreken.
komt voornamelijk door het nasynchroniseren op de tv.
ik heb in een aantal landen meerdere jaren gewoond,de inwoners van de landen met ondertiteling op tv spreken goed tot zeer goed buitenlandse talen.
 
komt voornamelijk door het nasynchroniseren op de tv.
ik heb in een aantal landen meerdere jaren gewoond,de inwoners van de landen met ondertiteling op tv spreken goed tot zeer goed buitenlandse talen.
Dat is natuurlijk niet waar, net zoals de meeste generalisaties. Het draagt er hooguit een beetje bij.
De slechte kennis van talen in Tsjechië heeft meerdere redenen. Er was een hele generatie of twee van mensen die behalve Russisch geen vreemde taal op school hebben gehad. En je moet niet vergeten dat men niet vrij mocht reizen. Het is natuurlijk wel leuk om Frans, Engels, Duits op school te leren maar als je nooit van je leven een buitenlander tegenkomt, niet mag reizen en de talen niet voor je werk nodig hebt, is het natuurlijk wel een beetje theoretische kennis...
Over tien twintig jaar zullen de meeste volwassenen al van een generatie zijn die wel mocht reizen en wel Engels op school had en ik verwacht dat het vanzelf goed komt.
Trouwens, curious, misschien is het je ook opgevallen dat je het heel wat meer moeite kostte om Tsjechisch te leren dan Duits? En al die klagende formuleden die Tsjechisch supermoeilijk vinden en nooit te leren en nergens op lijkend? En ze hebben in hun jeugd wel allemaal altijd ondertiteling op TV gehad...
 
Zo kwam ik een maand of 2 geleden bij de apotheek in Kolinec, waar de beste dame mij vriendelijk begroete toen ik op mijn beste tsjechies probeerde een middel te verkrijgen om diaree te stoppen.
Zij antwoorde mij keurig in ietwat gebroken Duits waarop ik uiteraard op de zelfde wijze terug sprak. Zij vroeg mij , wetende dat ik uit Nederland kom of ik haar kon helpen. Haar zoon studeerd momenteel in Frankrijk (2 Jaar) nadat hij 2 jaar in Duitsland gestudeerd had, of ik informatie had over Rotterdam en de Erasmus Universiteit en of hij contact met ons mocht opnemen/langskomen. Aangezien hij dit jaar nog naar Nederland gaat om daar zijn studie economie te vervolgen aan de Erasmus Universiteit. het zou geen enkel probleem zijn want hij spreekt uitstekent engels, Duits en Frans. Alleen heeft hij wel wat hulp nodig met het zoeken naar kamers, aangezien de sites waar je, je kunt aanmelden toch echt grotendeels in het Nederlands zijn. Wie zegt dat Tsjechen geen vreemde talen kunnen?
Van het weekend had de buurman zijn 3 kleinkinderen op bezoek, die vrolijk buiten speelden 1 van 5, 1 van 7 en één van 10 jaar. Zeggen we op ons beste tsjechies Dobré Den, begint de 10 jarige keurig in het Engels een leuk onder houdend gesprek over haar broertje en zusje.
Sorry hoor maar er zijn echt meer Tsjechen die ook andere talen spreken dan Russisch.
 
Ik val weer van de ene verbazing in de andere.
Mijn ervaring is dat de meeste jongeren erg goed Engels spreken en minder Duits, ook is het Frans vaak redelijk. Deze jongeren werken in het zomer en winterseizoen voor ons en de belangrijkste eis is dat ze Engels spreken, wat ze vaak vele malen beter doen dan hun collega s van een middelbare of zelfs hogeschool uit Nederland.

Onze oudste van bijna 4 krijgt in een klein dorpje al Engelse les en het is erg leuk om te zien hoe de kindertjes Engels het Engels oppakken.

Natuurlijk spreekt niet iedereen een vreemde taal, maar fijn dat alle forumleden zich zo goed redden en de moeite doen om zich verstaanbaar te maken in het Tsjechisch.
 
Bovenaan