Spoorwegmusea

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ik ben een treinenfanaat.
Als wij naar Tsjechie gaan, dat is in de zomervakantie, dan willen we ook wat met treinen gaan doen.
Ik ging eens zoeken en ik vond dat Tsjegie ook een spoorwegmuseum heeft.

Dit is de site:
http://www.os.cd.cz/muzeum/index.php?action=article&id=30193

Maar zoals u kunt zien staat er speciale data.
Maar dan is mijn vraag of er ook treinen rijden.
Want het gebeurt wel want dat ik hier te zien:
http://www.vitejte.cz/objekt.php?oid=4642&j=en

Hier zie je nog een filmpje van het museum:)
En als je hem op 2.30 minuteb zet dan zie je ook de rijdende trein:
http://www.youtube.com/watch?v=Rsd5s4lfkno

En hier nog 1:
http://www.youtube.com/watch?v=ulwUiBYIlVc&feature=related

Weet iemand hier meer van af?
En wanneer de treinen rijden en wanneer het museum open is.
En hoe kun je er komen met de auto of ook met de trein?

Alvast bedankt,

Groeten,
Martin Nuij
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het museum is open van dinsdag tot zondag van 9h30 tot 17h00 en dit van 1 juni tot 31 augustus. Het museum is gemakkelijk met de auto te bereiken en goed uitgepijld (aangegeven).

Ik ben er geweest en er staat een schat aan stoomloks.

 
Hallo Freddy2005,

Bedankt voor uw reactie.
Het leek mij ook al een schitterend museum.

Maar toen u er was, reed er toen ook een stoomtrein?
En rijd die elke dag of alleen op speciale dagen?

Alvast bedankt

Groeten,
Martin Nuij
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik ben er in de week geweest en het aanwezige oud-personeel sprak alleen Tsjechisch. Ik kreeg wel alles te zien, er is ook een kleine modelbaan maar aan de uitleg had ik helemaal niets.

Er rijden allleen treinen bij speciale gelegenheden of op de aangekondigde dagen.

Zo zie ik dat er op 26 juli een reis gepland is naar Roztoky met de mogelijkheid van een bezoek aan het kasteel Křivoklát.

Dit met de lokomotief 434.1100.


Foto's Luzna II.

Er is ook een privespoorwegmuzeum in Jaroměř. Hier staat meer oud materiaal. Heel wat minder stoomlokomotieven maar een pak diverse andere zaken. zeleznici jaromer .

Zij organiseren stoomritten op 26 en 27 juli tussen Liberec en Krizany. spolecnost-zeleznici.cz


Jaromer.

Speciaal voeg ik nog enkele nieuwe foto's toe.
 
Hallo Freddy2005,

Heel erg bedankt voor de uitleg.
Jammer dat de locomotief niet elke dag rijd maar dat is enigzins ook wel te begrijpen.

We zitten zelf in Harrachov dus dat is ook niet bepaald dichtbij, maar het is misschien nog net te doen.
Even met mijn ouders overleggen en dan komt het wel goed.

Dat tweede museum wat u stuurde is ook erg leuk.
Een groot museum hoeft niet altijd het mooiste museum te zijn.
In een klein museum kan ook sfeer heersen en kan het ook mooi zijn.
Nu is het wel zo dat wij wel zo in Liberec kunnen zijn en dan de trein kunnen pakken naar het oosten.

Maar bedankt voor het antwoorden.

Ow ja nog 1 vraagje.
Waar kun je op de CD site zien wanneer er van die bijzondere stoomritten zijn?

Groeten,
Martin Nuij
 

kuurgast

Donateur
De link van topicstarter martinmack doet het niet meer dit is de nieuwe cdmuzeum.cz.

m131_1_small.jpg
logo_small.gif
ask_small.jpg


Dan is er in Zubrnice nabij Ústí nad Labem ook een treinmuseum zmz.cz/de.
 

kuurgast

Donateur
Nieuw te openen spoorwegmuseum in Zábřeh.

kolomotyva-7_denik-380.jpg


Deze oude stoomlocomotief 137 stond weg te roesten in Lysá nad Labem en is nu overgebracht naar Zábřeh nabij Šumperk. Daar zal een openluchtmuseum komen waar deze lok te zien zal zijn op een verlaten spoorlijn over een traject van 2,5 km, compleet met stationsgebouwen, bruggen, overgangen etc..

Scholieren van de TU Zábřeh zijn nu bezig om oude spoorbomen en lichten te restaureren.

Zábřeh maakte deel uit van de spoorlijn Praag - Olomouc. maar sinds enkele jaren stopt die trein daar niet meer. In het kader van de eerste trein die in 1845 over de lijn Praag - Olomouc reed, wil men hier het openluchtmuseum openen.
 

kuurgast

Donateur
legiovlak_slozeni.png

Replika vlaku legionářů / Replica trein van Tsjecho-Slowaakse legionairs.


Replica trein van Tsjecho-Slowaakse legionairs uit jaar 1918 rijdt momenteel langs diverse plaatsen In Tsjechië. De historische trein bestaat uit 10 wagons gevuld met expositie en voorwerpen uit die periode en begeleidend personeel in periode uniformen ,die tevens vragen beantwoorden en mensen rondleiden. Er word nog gewerkt aan het herstellen van andere wagons die later aan de trein zullen worden toegevoegd. In juli zal in Praag een kleermakerswagon erbij komen.
Zie artikel van ceskenoviny.cz/news ,over het Tsjechisch Legioen op wiki en oa foto's op csol.cz/legiovlak waar je de data/plaatsen kan zien door op kaartje "Trasa jízdy Legiovlaku v roce 2015" te klikken.
Natuurlijk is er ook een facebookpagina.

3224741--ceskoslovenska-obec-legionarska-predstavila-pri-prilezitosti-100-vyroci-vzniku-legii-repliku-legionarskeho-vlaku--1-610x396p0.jpeg
 
Museum van industriële spoorwegen en smalspoor in Zbýšov

Het Museum van Industriële Spoorwegen is actief in Zbýšov (ten zuidwesten van Brno), waar het de voormalige kolenstrook van een normale (1435 mm) naar een smalle (600 mm) spoorbreedte verandert, wat uniek is in Tsjechië. Alle werkzaamheden worden kosteloos door leden uitgevoerd in hun vrije tijd.

De originele kolenbeplating werd gebouwd in 1862. Na het einde van de mijnbouw in 1991 werd het in 2005 overgenomen door het Museum van Industriële Spoorwegen met het oog op de doorvoer en organisatie van presentatieritten van zijn voertuigen. Vandaag vindt u stoomlocomotieven van 1913 - 1951, motor locomotieven van 1940 - 1981 en zelfs een honderd jaar oude Siemens elektrische locomotief uit 1905.

Historische smalspoorlocomotieven zien er vaak uit als een model of een stuk speelgoed, maar het zijn tientallen jaren oude machines die de hele 20e eeuw zwaar hebben gediend in steengroeven, mijnen, steenbakkerijen, smelterijen en andere industriële gebouwen, die toen over het algemeen niet toegankelijk waren voor het publiek.

De regionale smalspoorlijn presenteert collecties historische voertuigen in de vorm van demonstratieritten met een stoomlocomotief of locomotief, excursie huifkarren en op verzoek ook rijtuigen voor het vervoer van fietsen.

Smalspoorlijn van Zbýšov naar Babice en Zastávka
De trein vertrekt altijd (voor stoom- en motorritten) van 10.00 uur tot 18.00 uur elk heel uur vanaf het station Zbýšov. Ze rijden op een smalspoorroute, die door liefhebbers van het Museum van Industriële Spoorwegen zelf is aangelegd en in bedrijf heeft genomen. Dit is een voormalige spoorstrook van Rosické uhelné doly, die werd omgebouwd van een gewone Europese spoorbreedte (1435 mm) tot een smalspoorlijn (600 mm). Ze rijden van Zbýšov naar Babice u Rosic en Zastávky . Er is een overstappunt van reguliere treinen en stoomtreinen naar de smalspoor-toerist en ook een overstappunt voor IDS-bussen van de regio Zuid-Moravië.

http://www.mpz.cz/english?
 
Bovenaan