Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Wijziging dienstregeling: Nieuwe verbindingen naar Duitstalige landen en hogere prijzen.

In Tsjechië sinds zondag de nieuwe treindienstregeling in. Naast de gewijzigde vertrektijden is de belangrijkste vernieuwing het versnellen van treinen op sommige trajecten, bijvoorbeeld van Praag naar České Budějovice of van Praag naar Ostrava. Ook brengen de treinaanbieders enkele nieuwe verbindingen aan.

Ook zijn er wijzigingen in het internationale verkeer gepland. De nieuwe EuroCity "Canopus" rijdt dagelijks van Praag via Dresden, Leipzig, Frankfurt, Karlsruhe, Freiburg en Basel naar Zürich. Daarnaast wordt een rechtstreekse trein van Praag via České Budějovice naar Wenen vernieuwd.
RegioJet biedt een nieuwe verbinding met de internationale luchthaven van Wenen. Op de route Praag-Brno-Wenen rijden in totaal zes RegioJet-treinen per dag.

ČD werkt ook aan haar vloot om klanten een aangenamere reis te bieden. Updates van de EuroCity- en InterCity ČD-diensten zullen er nu voor zorgen dat meer treinen, een bistro-wagon, wifi-internetverbinding of stopcontacten voor het opladen van reiselektronica. Enkele van de nieuwste treinen in de ČD-vloot zullen ook het opladen van e-bikes en rolstoelen ondersteunen.

De treintarieven van České dráhy zijn nu gemiddeld met 15 procent gestegen, maar veel reistijden zijn ingekort dankzij moderniseringsinspanningen.
Bron deutsch.radio.cz en meer info op expats.cz.
 

kuurgast

Donateur
Sneeuw heeft de CityElefant-eenheden weer gesloten, passagiers hebben pech.

Door het winterweer heeft de Tsjechische Spoorwegen weer problemen met de elektrische treinen van City Elephant, die de drukke omgeving van Praag bedienen. Sinds de sneeuwval van maandag rijden er door storingen minder treinen dan normaal. De treinen zitten daardoor overvol, zeker in de spits. Dit werd bevestigd door ČD-woordvoerder Emanuel Vittek. Het is volgens de woordvoerder niet duidelijk hoe lang de problemen aanhouden.
Bron novinky.cz.
 
Nachttrein naar Praag heeft vertraging en gaat pas komende zomer rijden

De nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Praag gaat niet al van start in april, maar aan het begin van de zomer. Dat meldt het Nederlands-Belgische bedrijf European Sleeper, dat de nieuwe verbinding exploiteert.
Gaat helaas niet door. De trein rijdt tot Berlijn omdat er op het spoor naar Praag geen ruimte was.

 
In 2023 wordt de treinreis Amsterdam Berlijn ook nog niet korter. En de NS zorgt daar zeker niet voor omdat het aantal stops in Nederland niet wijzigt. Er komen wel wat aanpassingen in Oldenzaal zodat de trein daar sneller door kan rijden maar dat levert vrijwel geen tijdwinst op. Misschien later wel met de dienstregeling in 2024. Maar de tijdwinst wordt in Duitsland gerealiseerd wanneer er geen lokwissel meer nodig is in Bad Bentheim en niet via Stendal wordt gereden. Maar ook dat is nog niet helemaal zeker. Het nieuwe materieel dat DB heeft besteld loopt vertraging op. Of er moet een meersysteem lok ingezet worden die ook 200 km/h kan rijden. De NS wil deze huren. Of dat lukt en ook gedaan wordt voor die korte periode tot het nieuwe materieel van de DB komt vraag ik mij af.
 
Laatst bewerkt:

Nieuwe TGV-M voor SNCF maakt volle toeren tijdens testritten in Tsjechië


De TGV-M die getest wordt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. (Foto: Alstom)

De TGV-M die getest wordt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. (Foto: Alstom)​

De toekomstige toelating van de nieuwe TGV-M voor de Franse SNCF is een nieuwe fase in gegaan. Sinds enkele maanden rijdt de eerste hogesnelheidstrein zijn testrondes op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Inmiddels zou er tijdens de testen opgeschaald zijn naar volle snelheid die toegestaan is op het circuit.

In september vorig jaar maakte het eerste stel zijn 'roll-out' mee in de werkplaats van Alstom, waarna de voorbereidingen van start gingen door de testritten. Die vinden inmiddels plaats in Velim.

Testritten​

De testritten vinden plaats met treinstel 996. Hier zullen gedurende een een half jaar vele proefritten gemaakt worden met vele duizenden kilometers die afgelegd zullen worden. Een tweede treinstel zou binnenkort vanuit de fabriek in La Rochelle onderweg gaan naar de klimaatkamer in Wenen, waar de trein in maart uitgebreid wordt beproefd op diverse klimaatomstandigheden, zoals temperaturen van 40 tot -20 °C en windtunneltesten tot 160 km/u .
In het voorjaar zal er een stel op het nationale spoornetwerk in Frankrijk worden getest waarbij er snelheden zullen worden gehaald van 320 km/u. Deze snelheid is in Velim op het testcircuit niet te halen.

TGV-M​

De Franse SNCF tekende samen met treinbouwer Alstom in juli 2018 een raamcontract voor maximaal 200 treinstellen die gebaseerd zijn op het ontwerp van de Alstom Avelia. De Franse vervoerder heeft een geplaatst voor 100 meerspannings TGV M-stellen voor binnenlandse diensten en 15 vier-spannings treinstellen voor internationale inzet. De order heeft een totale waarde van 3,5 miljard euro. Drie treinen zijn tot nu toe gebouwd voor de testen die er de komende tijd zullen plaatsvinden. Tot 2031 worden jaarlijks tot 12 stellen geleverd. Naar verwachting moeten de eerste hogesnelheidstreinen ergens in 2024 in dienst worden gesteld.

bron: treinenweb.nl
 

kuurgast

Donateur
In de daaropvolgende tweede fase wordt in 2023 het resterende pand van het gebouw verbouwd, met uitzondering van het voormalige Fanta-café in het centrale deel van het gebouw, dat onlangs is gerenoveerd.
De reconstructie van de noordelijke vleugel van het historische Fanta-gebouw op het centraal station van Praag nadert de laatste fase. De spoorwegadministratie wil het pand in september in gebruik nemen.

In het najaar van 2021 is gestart met de wederopbouw. De bouwwerkzaamheden eindigen deze zomer en na goedkeuring wordt de volledige opening van de gereconstrueerde hallen in het najaar verwacht.

Zo komt er het Foyer Café, de multifunctionele Fanta Hall bestemd voor het organiseren van culturele en sociale evenementen en de Sloupový sál=zuilenhal, die zal worden verhuurd door de Spoorwegadministratie.

Een van de interessante vondsten tijdens de restauratie was het vergulde nationale wapen uit de tijd van de Eerste Republiek in de Fanta Hall, dat verborgen was onder lagen stucwerk. Het werk was veeleisend en duurde bijna 15 maanden. Aldus restaurateurs en spoorwegpersoneel bij de open dag voor journalisten.

De zijhal zal dienen als café voor publiek en passagiers. "Het zal worden betreden via de noordelijke onderdoorgang, er zal een entreehal zijn die je de trap op verwelkomt".

Hij vestigde ook de aandacht op het gerestaureerde plafond, dat werd onthuld na de afbraak van het gewapend betonnen plafond uit de tijd van het socialisme.
In de noordelijke vleugel is de Zuilenhal met zijn mozaïeken het kleurrijkst. "Elk van hen is origineel, elk stuk is bewaard gebleven, er is minimale schade".

Na ingebruikname van dit deel van het Fantagebouw zal ook het zuidelijk deel worden gerenoveerd. "Hoewel het opnieuw onder toezicht van monumentenbeschermers zal staan, durf ik te zeggen dat het een gemakkelijkere etappe zal zijn", zegt Jiří Svoboda, directeur van de Spoorwegadministratie. Die moet volgens hem eind 2026 aflopen.

Bron novinky.cz met filmpje en foto's.
Meer info over het station op oostblog.info + art.nouveau.world.
 

kuurgast

Donateur

Neem nostalgische en avontuurlijke treinen. Hier is hun lijst;​

Maar voordat je naar het station gaat, kijk je liever op de website van de organisator van een bepaald evenement. Sommige vereisen dat je van tevoren een kaartje boekt en koopt.
Maak een ritje in nostalgische en belevingstreinen. Hier is hun lijst van 2023.

Hou je van treinen en wil je iets extra's beleven? Probeer de buitengewone nostalgische en avontuurlijke ritten. We brengen u het hele jaar door een bijgewerkte lijst met spoorwegevenementen. U kunt kiezen tussen gemotoriseerde wagons, stoomtreinen, historische en moderne uitgebreide sets.
Maar voordat je naar het station gaat, kun je beter op de website van de organisator van het specifieke evenement kijken. Sommige vereisen vooraf reserveren en kaartjes kopen.
Bron met de lijst op idnes.cz
De lijst is nog langer dan vorig jaar.
-------------------------------------------------
Musea die naar stoom ruiken: spoorwegschatten slapen in het NTM-depot in Chomutov.

Het elfde deel van de serie Stoom ruikende musea voert ons naar Chomutov, naar de bewaarplaats van het Nationaal Technisch Museum. Het is geen glimmende tentoonstelling, maar eigenlijk een enorme loods van locomotieven die wachten op een waardige plaatsing in het opkomende spoorwegmuseum aan het station van Masaryk. Toch zijn bezoekers er welkom.

De eerste trein arriveerde op 8 oktober 1872 in Chomutov, de stad werd geleidelijk een van de belangrijkste spoorwegknooppunten in Podkrušnohoří. De sporen van de spoorlijn Ústecko-Teplické, de spoorlijn Buštěhradské en de spoorlijn Duchcovsko-Podmokelské kwamen daar samen.

De oorspronkelijke verwarmingsinstallatie van Buštěhradská dráhy, die tegenover het expeditiegebouw stond, groeide in de loop van de tijd. Het locomotiefdepot van Chomutov had uiteindelijk twee grote rotondes, twee tourniquets en veel buitensporen.

Tot eind jaren zeventig van de 20e eeuw stonden daar stoomlocomotieven, die toen nog het normale verkeer hinderden. Na het einde van het stoomtijdperk beschermde het dak van beide rotondes voornamelijk de motorwagens (M152 en M262) die op de omliggende sporen vertrokken, en de motorlocomotieven, waaronder de krachtigste Sergej.

Het Nationaal Technisch Museum kocht het depotgebied in 2013 van de Tsjechische Spoorwegen. Sindsdien verzamelt het daar zijn spoorwegcollectie.

Gelukkig heeft het Nationaal Technisch Museum de stemmen van spoorwegfans gehoord en stelt het zijn Chomut-depot beschikbaar tijdens het toeristenseizoen. Dit jaar is het geopend van begin april tot eind oktober.

Het depot is geen volwaardige museumexpositie, dus verwacht geen gepolijste machines. Je waant je meer in het kasteel van Doornroosje, de stalen reuzen zien eruit alsof ze slapen en wachten op hun wedergeboorte. Maar sommige exposities maken kans om op tijd gerestaureerd te worden om het aanstaande Museum van Spoorwegen en Elektrotechniek op het Masaryk Station in Praag te bereiken.

In twee gigantische rotondes (in 2023 is er echter één gesloten wegens reparatie) zie je zo'n 100 spoorvoertuigen: locomotieven, wagons, draisines en andere baanmachines. De oudste stoomlocomotief is de Donnersberg (Milešovka), die in 1870 werd gebouwd voor de spoorlijn Ústecko-Teplicka.

Stoomlocomotieven zijn immers waarschijnlijk de grootste attractie. Een paar jaar geleden raceten sommige machines over de circuits als onderdeel van nostalgische ritten. U ziet bijvoorbeeld de hogesnelheidstrein Albatros 498.106, houder van het Tsjechoslowaakse snelheidsrecord (162 km/u), de eerste naoorlogse locomotief Kremák 534.0301 of de tramstoomlocomotief Gartenau, gebouwd in Linz in 1887.

Ook kunt u luxe salon wagons bewonderen. Bijvoorbeeld een wagon van de Ústecko-Teplice-spoorlijn uit 1900 of een salonwagon gemaakt in Kopřivnice voor Baron Rothschild in 1906. Weet u trouwens dat de baron een ritueel mikwe bad in zijn wagon liet installeren?

In de rapportage nemen we je ook mee naar plaatsen waar de gemiddelde bezoeker niet kan komen. We laten je het buitenterrein zien, waar tientallen andere exposities op een onderdak wachten. Volgens de directeur van het NTM Spoorwegmuseum, Michal Novotný, zouden daar de hallen van andere depots gebouwd moeten worden.

U kunt relatief gemakkelijk bij de NTM-depot in Chomutov komen. Met bijvoorbeeld de trein is het depot in het zicht van het station. Als u met de auto komt, kunt u gratis parkeren op de parkeerplaats van de nabijgelegen hypermarkt.
Bron goochel-vertaling van idnes.cz.

Samen met de 10 eerdere afleveringen van Muzea vonící párou = Musea die naar stoom ruiken, is te zien via tv.idnes.cz/archiv/muzea-vonici-parou.
Het treinstation in Martinice is een zeldzaamheid van de Tsjechische spoorwegen
In de verwarmingsinstallatie van Frýdlant ontdekt u een ter ziele gegane smalspoorbaan
In Sudoměř vindt u een ouderwets treinstation en een paradijs van draisines
In Kraslice pronken ze met unieke items en een bezoek van de keizer
In Rokytnica repareren ze de stoommachine en lenen ze je een draisine
Zlonice zet in op industriële locomotieven, twee daarvan zullen je meenemen
In Zubrnice vermaken niet alleen heren zich
In Telč zie je een Amerikaanse draisine en wagons in een schuur
Spoorwegmuseum Výtopna van Jaroměř groeit uit tot schoonheid
Lužná is het mekka van alle machinisten
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Een panoramische Zwitserse trein rijdt deze zomer op de Tsjechische spoorwegen

De unieke treinwagon met gedeeltelijk tot aan het plafond reikende ramen rijdt vanaf 11 juni langs bestemmingen in Moravië. De Tsjechische Spoorwegen maakten vorig jaar bekend dat ze de treinwagons van de Zwitserse federale spoorwegen hadden gekocht, en reissite Zdopravy heeft onthuld dat de kaartjes nu te koop zijn.


Knipsel.JPG

De trein gaat officieel van start vanaf 11 juni, met reizen tussen Graz in Oostenrijk en Přemyšl in het zuidoosten van Polen. In Tsjechië gaat de trein rijden tussen Břeclav in Zuid-Moravië en Bohumín in Moravië-Silezië.

Tickets voor de reis zijn nu te koop via de e-shop van de Tsjechische Spoorwegen. Een rit tussen de Tsjechische locaties in Břeclav en Bohumín kost momenteel vanaf CZK 421 in de eersteklas cabine; volgens de beschikbare informatie zouden enkele van de panoramische auto's ook als tweedeklas cabines moeten worden gebruikt.

De wagons zijn voorzien van gedeeltelijk panoramische ramen die tot in het plafond reiken, waardoor er meer licht in de trein komt en unieke bezienswaardigheden worden geboden.

In Tsjechië zullen de nieuwe panoramische treinwagons rijden als onderdeel van lijn EC 104, die om 9.10 uur vertrekt vanuit Břeclav, en op lijn EC 105, die om 16.42 uur terugkeert uit Bohumín.

Bron expats.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
EuropeanSleeper2-600x338.jpg


European Sleeper rijdt vanaf 25 maart 2024 door naar Praag

European Sleeper verlengt de nachttreinverbinding Brussel-Amsterdam-Berlijn vanaf maart volgend jaar tot Praag. Daarmee rijdt de slaaptrein voor het eerst over het oorspronkelijk aangekondigde traject, nadat de trein sinds mei al Brussel, Amsterdam en Berlijn met elkaar verbindt.


Vanaf 25 maart 2024 kunnen reizigers rechtstreeks én slapend treinen van Brussel naar Amsterdam, Berlijn en Praag. European Sleeper rijdt momenteel al driemaal per week vanuit België via Nederland naar de Duitse hoofdstad, maar door werkzaamheden kon de verbinding nog niet doorgetrokken worden tot in Tsjechië. Nu kondigt de slaaptreinuitbater aan dat het een aantrekkelijke dienstregeling toegewezen heeft gekregen en dat ook reizigers naar Praag kunnen instappen.

Vier hoofdsteden
Al bij oprichting in 2021 zei de Nederlandse slaaptreinuitbater European Sleeper te mikken op een verbinding tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag. Daarmee zou het de eerste nachtverbinding zijn die vier Europese hoofdsteden aandoet. Door werkzaamheden tussen Dresden en Tsjechië moest het bedrijf nog even wachten tot het volledige traject bereden kon worden; desondanks startte European Sleeper afgelopen mei al met de verbinding Brussel-Berlijn.

De trein rijdt op maandag, woensdag en vrijdag van Brussel naar Praag en maakt op dinsdag, donderdag en zaterdag zijn retourrit. De geplande vertrektijd in Brussel is 19:22, waarna de trein om 22:34 in Amsterdam is, om 06:18 Berlijn aandoet en om 10:48 arriveert in Praag. Andersom vertrekt de trein om 18:04 uit Praag en stopt dan om 22:45 in Berlijn, om 06:31 in Amsterdam Centraal en komt om 09:52 weer aan in Brussel. Volgens European Sleeper zijn deze tijden nog niet definitief.

Bron: treinreiziger.nl
 

kuurgast

Donateur
Amsterdam > Praag vertrek maandag, woensdag en vrijdag.
Praag > Amsterdam vertrek zondag, dinsdag en donderdag.
Zitplaats in gedeelde coupe vanaf € 59,00 tot slaapcoupé helemaal voor jezelf € 239,00 afhankelijk welke dag en waar je heen gaat etc.
Zie tickets op europeansleeper.eu/nl.
 

Ad Verschoor

Donateur
De nachttrein rijdt binnenkort naar Praag

Al een tijdje rijdt er een nachttrein onder de naam GreenCityTrip naar Europese steden als Verona, Praag, Wenen, Venetië en Milaan. We konden al met de Nightjet naar Oostenrijk en Duitsland reizen, en er zijn al genoeg dagtreinen zoals de Thalys en de Eurostar, maar deze trein zorgt voor een nog betere verbinding met allerlei andere Europese steden.


nachttrein

We kunnen met de nachttrein naar de mooiste steden binnen Europa reizen. Een stuk duurzamer dan vliegen.

Stuk duurzamer
Voor een tripje naar bijvoorbeeld Milaan hoef je nu niet meer per se het vliegtuig te pakken, en dat scheelt, ook voor het milieu. Zo kost volgens GreenCityTrip de gemiddelde vlucht zo’n 282 kilo CO2 per passagier. Ga je met de trein, dan is dat nog maar 22 kilo.
Zo’n nachttrein is er nog niet naar elke stad, maar er wordt verwacht dat er in de nabije toekomst steeds meer nachttreinen zullen komen.
  • Brussel – Amsterdam – Berlijn – Dresden – Praag
    De nachttrein van Brussel naar Berlijn rijdt al langere tijd. Vanaf 25 maart 2024 worden aan deze rit ook nog Dresden, Bad Schandau, Decín, Ústí nad Labem en Praag toegevoegd.
Bron: flowmagazine.nl
 
Interessant. Hoe lang gaat de reis duren? En wat gaat het kosten? Want dat is vaak het probleem van trein versus vliegtuig. Wij zijn eens toch per vliegtuig naar Praag geweest voor een kort bezoek voor in inhuldiging. Twee tickets vanaf Dortmund bij EasyJet waren toen de helft van de prijs voor de treinreis, die toen ook nog erg lang duurde.
 
Bovenaan