Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik reis veel in NL met de trein. Het (intercity)station is slechts 3 minuten van mijn huis. Maar een treinreis naar CZ moet ik nog steeds maken. Het duurt 12 uur en 6* overstappen naar Stara Paka e.o. Ik kan echter die goedkope kaartjes naar het buitenland (bijna) nooit vinden. Een uitzondering was Lille met de Thalys voor € 38,00 retour.

@Joaninha: hoe reis je tussen Emmen en Meppen?
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië en Duitsland willen een contract tekenen voor een nieuwe spoorlijn

Tsjechië en Duitsland willen een belangrijk contract afsluiten voor de geplande hogesnelheidslijn tussen Praag en Dresden. Dit contract zal naar verwachting ondertekend tegen het einde van volgend jaar, van beide kanten en geratificeerd door de Tsjechische minister van Transport Dan Ťok zei op dinsdag in Berlijn.
Volgens Ťok zou de aanleg van de hogesnelheidslijn door Krušné hory/Ertsgebergte vóór 2030 kunnen beginnen.
Twee jaar later..... met voltooiing in 2035.....

Tsjechische en Duitse spoorwegen besteden hogesnelheidslijn Praag-Dresden aan

De Tsjechische spoorwegadministratie en DB Netz AG publiceren de aanbesteding voor een nieuwe route van Praag naar Dresden. Zoals persbureau ČTK aankondigde, zou de hogesnelheidslijn inclusief een aftakking naar Most tegen 2035 voltooid moeten zijn.

Treinen moeten op de nieuwe route kunnen rijden met snelheden tot 350 kilometer per uur. De reistijd van Praag naar Dresden zou worden teruggebracht tot een uur. Volgens de spoorwegadministratie wordt het aanbod voor plaatselijk personenvervoer vergroot, wordt een deel van het vrachtverkeer verplaatst van de weg naar het spoor en wordt Tsjechië aangesloten op het West-Europese sneltreinnetwerk.

Bron deutsch.radio.cz
 

kuurgast

Donateur
Het fabeltje dat vrije concurrentie voor lagere tarieven zorgt, is inmiddels wel de wereld uit geholpen, dacht ik zo.
De Europese Commissie doet sinds 2016 onderzoek naar de Tsjechische spoorwegen.

De Europese Commissie had een onderzoek geopend om te beoordelen of de Tsjechische spoorwegen geen prijzen rekenen die lager zijn dan de kosten, met als doel de concurrentie in het passagiersvervoer per spoor uit te sluiten in strijd met de EU-antitrustwetgeving. Margrethe Vestager, EU-commissaris voor het Mededingingsbeleid, zei dat de Commissie weliswaar ingenomen is met hevige prijsconcurrentie ten voordele van de passagiers, maar dat de Tsjechische spoorwegen mogelijk prijzen hebben gerekend die zo laag zijn dat ze de kosten van de geleverde diensten niet konden dekken. De Tsjechische Spoorwegen is de belangrijkste spoorwegmaatschappij in Tsjechië en was tot 2011 de enige spoorwegmaatschappij die actief was op de route Praag - Ostrava. Na de komst van rivaliserende maatschappijen RegioJet in 2011 en LEO Express in 2012 verlaagde de Tsjechische Spoorwegen de prijzen die zij aan passagiers in rekening brachten aanzienlijk.

De Tsjechische spoorwegen staan voor een boete van maximaal vier miljard kronen. Dit vanwege het overtreden van marktregels op de route Praag-Ostrava. De Europese Commissie komt de komende dagen met een zogenaamde mededeling van punten van bezwaar, waarin ook een boete wordt opgelegd die kan oplopen tot 10 procent van de jaaromzet van het bedrijf.

Pavel Kysilka, voorzitter van de Raad van Commissarissen van České dráhy, bevestigde ook dat de beslissing in de komende dagen zal worden genomen. "Ja, de Tsjechische Spoorwegen hebben dergelijke informatie al ontvangen", zei Kysilka.

Volgens Seznam Zprávy is het aannemelijk dat het vonnis donderdag valt.

Het kritische optreden van de Europese Commissie werd op 21 september al aangegeven door de Europese commissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager. Op een videoconferentie met de directie van de Tsjechische spoorwegen verklaarde ze volgens informatie uit de lijst van rapporten dat "de commissie vrij overtuigend bewijs heeft om in de nabije toekomst een verklaring van voorbehoud af te geven". De zaak die al jaren wordt onderzocht, draagt de aanduiding Falcon.

De Tsjechische Spoorwegen kunnen de zogenaamde schikkingsprocedure erkennen en verzoeken en daarmee een vermindering van de boete, of ze kunnen het verder oneens zijn met het standpunt van de commissie. Maar de Europese commissaris waarschuwde hen daarvoor. "Zelfs deze zaak kan worden opgelost in de vorm van een schikking, maar snel optreden van ČD is een voorwaarde. Anders zullen er serieuzere stappen komen”, zei de EU-commissaris.

Na de conferentie met de Europese commissaris liet České dráhy een juridische analyse opstellen, die de lijst met rapporten kon bekijken. Volgens haar ziet de situatie er niet goed uit voor ČD. "Het besluit van de Commissie over een inbreuk op het mededingingsrecht is bindend voor besluiten over schadeclaims veroorzaakt door een inbreuk op het mededingingsrecht", stelt de analyse.

RegioJet en Leo Express dienden aanvankelijk een klacht in bij de Tsjechische autoriteiten. De zaak sleepte zich echter voort tot in 2016, toen onderzoekers van de Europese Commissie, verantwoordelijk voor het monitoren van een gelijk speelveld in de markt, erin kwamen.

Minister van Transport Karel Havlíček wordt ook ingelicht over het onderzoek van de Europese Commissie.
"Ik weet dat de Europese Commissie daar historisch gezien twee problemen oplost. Voor beide zijn er bemiddelingsprocedures aan de gang, er zullen waarschijnlijk boetes worden opgelegd, maar het zal waarschijnlijk binnen redelijke grenzen blijven. Maar ik heb er geen informatie over in absolute details, 'zei hij tegen de nieuwslijst. Maar hij heeft niet helemaal gelijk. De bemiddelingsprocedure, de zogenaamde schikkingsprocedure, loopt inderdaad in de Twins-zaak, maar in de Falcon-zaak loopt er geen bemiddelingsprocedure en is de situatie veel ernstiger. De boete dreigt ook veel pijnlijker.

Bronnen ec.europa.eu + seznamzpravy.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Europa tikt Tsjechische spoorwegen op vingers vanwege roofprijzen

De Tsjechische spoorwegen – České dráhy (CD) – zijn door de Europese Commissie op de vingers getikt vanwege te lage ticketprijzen. Door tickets aan te bieden onder de kostprijs heeft de Tsjechische spoorwegen geprobeerd nieuwe concurrentie uit de markt te drukken.

Roofprijzen
In 2011 startte nieuwkomer RegioJet met de verbinding Praag – Ostrava. Amper een week later besloot de CD de ticketprijzen aanzienlijk te verlagen. De Europese Commissie heeft de Tsjechische spoorwegmaatschappij České dráhy nu op de hoogte gesteld. Uitvoerend vicevoorzitter Margrethe Vestager, belast met het mededingingsbeleid, zegt: “Concurrentie in de sector van het personenvervoer per spoor kan de prijzen verlagen en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren in het voordeel van de consument. (.) Maar in dit geval maken we ons zorgen dat České dráhy betrokken was bij roofprijzen die in strijd zijn met de EU-concurrentieregels. “

Sinds 2011 concurrentie
Het (voorlopige) oordeel volgt na een klacht van RegioJet. De Klacht werd in april 2016 ingediend, enkele maanden later werd een formeel onderzoek gestart. De route Praag – Ostrava vormt de ruggengraat van het Tsjechische spoorwegnet. Op onder andere deze route is er sinds 2011 concurrentie op het spoor. Sinds 2012 is ook Leo Express op de genoemde route actief. Naarmate de concurrentie in de spoorsector op dit gebied toenam, verdubbelde het aantal reizigers dat deze route gebruikt in enkele jaren tijd.

RegioJet-1024x653.png

RegioJet van Praag via Ostrava naar Slowakije. Foto: RegioJet door de Hoge Tatra in Slowakije.

Conclusie onderzoek
Uit het onderzoek van de Commissie blijkt dat ČD van mening was dat RegioJet en Leo Express te snel uitbreidden op de route Praag – Ostrava en verder. ČD reageerde door haar diensten aan te bieden tegen prijzen die de kosten niet dekten, met als doel de concurrentie op de markt te belemmeren. “De Commissie is daarom tot het voorlopige standpunt gekomen dat ČD tussen 2011 en 2019 roofprijzen toepaste op de route Praag – Ostrava” zegt het orgaan in een verklaring.

Bron: treinreiziger.nl
 

kuurgast

Donateur
Langverwachte verandering: flexibel OneTicket-systeem voor alle treinen

Momenteel moeten passagiers aparte kaartjes kopen voor specifieke treinen. Het nieuwe systeem vereenvoudigt het aankoopproces, zeker als er meerdere vervoerders bij de reis betrokken zijn. Nu herkennen verschillende vervoerders op dezelfde route elkaars tickets vaak niet.

Dertien vervoerders hebben één tariefovereenkomst getekend met het ministerie van Transport. Dit betekent extra gemak voor reizigers die bijvoorbeeld een trein missen en via de volgende aansluiting willen instappen, ook als deze door een andere vervoerder wordt geëxploiteerd. Passagiers kunnen ook een e-ticket kopen voor de hele reis via de mobiele OneTicket-app (meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige website van de app).

Met OneTicket (via hun mobiele app of online) kunnen reizigers kiezen uit drie verschillende soorten tickets die geldig zijn bij alle deelnemende vervoersmaatschappijen langs bepaalde routes.

Huidige OneTicket-prijzen:
  • Een eenmalig ticket (enkele reis of retour), geldig voor alle vervoerders, volgens het standaard kilometertarief zoals vastgesteld door deelnemende vervoerders.
  • Een routeticket (ideaal voor forenzen) die vooruitbetaald kan worden voor een specifieke route, geldig voor alle vervoerders. Reizigers kunnen tot 50% besparen door te kiezen uit drie ticketopties: 7 dagen, 30 dagen of 90 dagen.
  • Een netwerkticket, overal geldig voor onbeperkt reizen op deelnemende netwerkroutes en voor alle vervoerders. Deze prepaid-optie kan worden gekocht voor een periode van 7 dagen, 30 dagen, 90 dagen, 180 dagen, tot een jaar.
Vanaf 13 december is OneTicket beschikbaar voor het hele binnenlandse netwerk. Dit wordt langzaam uitgebreid en er worden steeds meer routes toegevoegd om vroege bugs te helpen detecteren, zeggen functionarissen, en ter voorkoming van crashes van apps.

In de toekomst zou er ook een kortingsplan beschikbaar moeten zijn dat van toepassing zal zijn op alle vervoersmaatschappijen die deelnemen aan de OneTicket-programma, net als de huidige IN25- en IN50-kortingsprogramma's van CD, dat passagiers goedkopere tickets biedt wanneer ze zich aanmelden en een jaarlijkse vergoeding betalen.

Bron expats.cz.
Zie website in Tsjechisch en Engels op oneticket.cz.
 
Dat maakt het een stuk simpeler. Ik verbaas mij soms aan de inefficiënte manier van aanpak in Tsjechië. Neem nu bijvoorbeeld de lijn Liberec - Stara Paka- Pardubice. Op deze lijn is sinds een jaar ook Arriva actief die de stoptrein (OS) tussen Liberec en Stara Paka exploiteert. De sneltrein (R) wordt door CD gerund. Alle bemande stations hebben nu dubbele loketten van Arriva en CD. Bijvoorbeeld Liberec, Turnov, Zelezny Brod. Zelfs kleine stations zoals Semily. Leuk voor de werkgelegenheid, maar niet bepaald kosteneffectief.

Als ik de trein neem van Zittau naar Liberec, dan moet ik in de trein van Trilex een kaartje kopen. Ik reis meestal door naar Semily, maar ik kan maar tot Liberec een kaartje kopen. In Liberec heb ik 7 minuten voor overstappen, dus kan ik geen kaartje bij het loket kopen. Sommige conducteurs van CD doen dan wel eens moeilijk en rekenen een extra bedrag om een kaartje in de trein te kopen. Nu spreek ik ze meestal op het perron al aan dat ik van Zittau kom en geen tijd had om bij het loket een kaartje te kopen. Dan is het meestal geen probleem. Ik hoop dat dit straks verleden tijd is. Ook ga ik snel gebruik maken van E-tickets op mijn smartphone, net zoals ik in Duitsland doe. Zeker als ik dan meteen een kaartje kan kopen voor het hele traject in Tsjechië, en niet voor elke exploitant een apart kaartje moet hebben.
 

kuurgast

Donateur
Je hoeft dan in Liberec geen kaartje te kopen, je kan online een e-ticket kopen.
Er staat in betreffende artikel wel iets over kilometerprijs, dat sommige routes langer zijn.
 

Ad Verschoor

Donateur
RegioJet laat in de zomer nachttreinen naar Kroatië weer rijden

ÖBB wil al in maart de NightJet-nachttreinen alweer laten rijden. RegioJet zal pas vanaf 28 mei weer met nachttreinen naar Kroatië rijden. Ze zullen in mei, juni en september driemaal per week Praag, Bratislava of Boedapest verbinden met Rijeka, Split en ook Zagreb. In juli en augustus rijden de nachttreinen elke dag in beide richtingen.


RegioJet begint in februari met de voorverkoop van tickets. Opvallend is dat het bedrijf geen enkele melding maakt van coronamaatregelen, maar wel refereert aan de bezettingsgraad (90%) van de treinen in 2020 (in totaal werden 60.000 reizigers vervoerd).

Op vrijdag 28 mei vertrekt de eerste nachttrein van Praag naar Brno, Bratislava, Boedapest, Zagreb en Rijeka/Split. Verbindende busdiensten vanuit Rijeka, Split en Gračac zullen alle vakantiebestemmingen aan de Kroatische Adriatische kust bedienen – van Istrië tot Dubrovnik. Daarnaast zullen bussen ook de vakantieoorden Kotor in Montenegro en Neum in Bosnië en Herzegovina met elkaar verbinden.

“We zijn terug met onze zomertreinen naar Kroatië,” zegt Radim Jančura, de eigenaar van RegioJet. “Het is het licht aan het einde van de tunnel en we kijken ernaar uit om dit jaar meer dan honderdduizend passagiers in onze Kroatische treinen te vervoeren. Dit jaar kunnen we veel eerder met alle voorbereidingen beginnen en we zijn van mening dat het plannen van zomervakanties onze klanten ook positiever laat denken.”

De treinverbindingen hebben een vergelijkbare dienstregeling als vorig jaar – met vertrek in de middag rond 17.00 uur vanuit Praag en vervolgens ‘s avonds vanuit Brno en Bratislava en rond middernacht vanuit Boedapest. De aankomst in Zagreb en Rijeka is in de ochtend van de volgende dag; aankomst in Split zal vroeg in de middag zijn. De nachttreinen vertrekken ‘s middags in de tegenovergestelde richting vanuit Split en ‘s avonds vanuit Rijeka en Zagreb en komen de volgende dag ‘s ochtends aan in Boedapest, Bratislava, Brno en Praag.

Bron: pvmagazine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Regiojet gaat 's nachts naar Polen

Het Tsjechische Regiojet slaat zijn vleugels verder uit met een nieuwe internationale nachttrein. Dit keer is Polen aan de beurt.

De eerste internationale verbindingen waren tussen Tsjechië en Slowakije. Later werden daar Oostenrijk en Hongarije aan toegevoegd. Beide keren gebeurde dat met lokale partners.

En nu dus de beurt aan Polen, nadat de Poolse autoriteiten een vergunning hebben verleend. De private Tsjechische spoorvervoerder start binnenkort met een nachttrein vanuit Praag, via Ostrava, Katowice en Krakow naar Przemyśl aan de Oekraïense grens. Het is de bedoeling dat de Regiojet-trein ook de grens met Oekraïne overgaat.

Naast de breedspoor-spoorlijn vanaf het Poolse grensstation Przemyśl , de standaard in de voormalige Sovjet-Unie, ligt er een ‘normaalsporige’ lijn die zo’n 15 km diep in de Oekraïne komt. Daar zouden reizigers kunnen overstappen op het Oekraïense spoorwegsysteem. De Oekraïense regering heeft concrete plannen om de lijn door te trekken tot Lviv. Overigens heeft ook het Tsjechische Leo Express ambities om binnenkort op deze verbinding te gaan rijden.

Bron: ovmagazine.nl
 
ČD koopt voor 3 miljard aan nieuwe treinen voor in de regio's

De Tsjechische Spoorwegen hebben met PESA Bydgoszcz SA een contract getekend voor de levering van 33 nieuwe drempelvrije motoreenheden. De nieuwe motoren zijn qua type vergelijkbaar met de treinen van dezelfde aanbieder, die reizigers kennen als RegioShark.

De Tsjechische spoorwegen zullen ongeveer 3 miljard kronen betalen voor de levering van 33 nieuwe eenheden. Hun inzet vanaf 2023 wordt niet alleen verwacht in Praag, maar ook in de regio Vysočina en in de regio's Midden-Bohemen, Pardubice en Zuid-Bohemen.

De kits zullen worden uitgerust met het Europese ETCS-veiligheidsapparaat. Passagiers krijgen 115 zitplaatsen, airconditioning, drempelvrije toegang, wifi, stopcontacten voor het opladen van kleine elektronica of een modern audiovisueel informatiesysteem met lcd-monitoren, die informatie geven over de voortgang van de rit en eventuele noodsituaties op de route.

De Tsjechische Spoorwegen exploiteren al motorunits met twee wagens van de 844-serie, vervaardigd door PESA Bydgoszcz SA onder de naam RegioShark. In passagierstreinen ontmoeten passagiers ze in de regio's Ústí nad Labem, Liberec, Karlovy Vary, Pilsen, Pardubice en Zlín.


bron: prazskyden.cz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
fantova-kavarna-slider-475.jpg

Wederopbouw Art Nouveau Fanta-gebouw gaat verder met interieurrenovatie, werkzaamheden starten in april

De wederopbouw van het interieur van het monumentale Fanta-gebouw van het centraal station van Praag zou in april moeten beginnen. De spoorwegadministratie heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de aannemer van het eerste deel van de interieurherstel, dat voornamelijk de hallen op de begane grond van het Art Nouveau-monument omvat. De geschatte prijs is 250 miljoen kronen. De reconstructie volgt de huidige reparaties aan het dak en de gevel.

Als onderdeel van een aparte eerste fase zullen grote grote hallen in het noordelijke deel van het Fanta-gebouw en hun faciliteiten worden gereconstrueerd. De originele historische vorm wordt zoveel mogelijk teruggegeven aan de representatieve ruimtes.

Bouwwerkzaamheden vinden plaats op de begane grond en ook op de 1e ondergrondse verdieping en mezzanine. Dankzij hen krijgt het gebouw van de Fant een nieuwe verbinding met het niveau van de onderdoorgangen, in de vorm van roltrappen in het linkerdeel van de noordelijke onderdoorgang. De afronding van deze fase wordt verwacht in de eerste helft van volgend jaar.

In de daaropvolgende tweede fase wordt in 2023 het resterende pand van het gebouw verbouwd, met uitzondering van het voormalige Fanta-café in het centrale deel van het gebouw, dat onlangs is gerenoveerd. Liften zorgen voor een drempelloze toegang tot de afzonderlijke verdiepingen. Er komt weer een verbinding met de nieuwe incheckhal van het centraal station.

Het gebouw van Fant vormt samen met de aangrenzende hal boven het perron het grootste Art Nouveau-monument in Tsjechië. Alle aanpassingen worden dan ook zo voorbereid dat de eisen van de rijksmonumentenzorg worden gerespecteerd. Wat betreft technische en statische mogelijkheden worden enkele niet originele constructies verwijderd.

De reconstructie zorgt voor een algehele heropleving en zorgt voor een maximale bruikbaarheid van het Fanta-gebouw. Na voltooiing vinden passagiers een café, restaurant, wachtkamer en kinderhoek. Nu worden ontoegankelijke ruimtes op de begane grond opengesteld voor publiek.

De zuilenhal zal dienen als VIP-wachtkamer, de grote hal wordt een multifunctionele ruimte voor het organiseren van culturele en sociale evenementen. Ook in het verbouwde pand wordt een nieuwe hygiënische achtergrond gecreëerd voor bezoekers van cultuurhallen, die ook toegankelijk zal zijn vanaf het niveau van het eerste perron.

Alle aanpassingen zijn voorbereid om te voldoen aan de eisen van de zorg voor rijksmonumenten. Afhankelijk van de technische en statische mogelijkheden worden enkele niet originele constructies verwijderd.

Momenteel wordt het Fant-gebouw gebruikt door de spoorwegautoriteit, de Tsjechische spoorwegen, de spoorwegadministratie en de politie van Tsjechië. Deze componenten zullen hier ook na de reconstructie komen te staan. De reconstructie van de gevel en het dak van het gebouw voor 212 miljoen kronen wordt nu voortgezet. Het buitenwerk zou halverwege dit jaar moeten eindigen.

De reconstructie van het art nouveau-gebouw, genoemd naar de architect Josef Fant van het gebouw, zou oorspronkelijk in 2013 voltooid zijn.
Het Italiaanse bedrijf slaagde erin om alleen het interieur van het centrale deel te repareren met het zogenaamde Fanta Café. De zaak loopt nog, het Italiaanse bedrijf heeft vier rechtszaken aangespannen.

bron: prazskypatriot.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Nachttrein vanaf Brussel naar Amsterdam en via Berlijn en Dresden naar Praag

AMSTERDAM - Een Nederlandse startup wil samen met de grote spoorwegmaatschappij een nachttreinverbinding opzetten tussen Brussel en Praag, met tussenstops in Amsterdam, Berlijn en Dresden. Vanaf 2022 zal de trein moeten gaan rijden. Sinds 2016 rijden helemaal geen nachttreinen meer van en naar Amsterdam.

NS


Volgens de twee bedrijven is de nieuwe verbinding ideaal voor stedentrips en zakelijke afspraken. "De trein vertrekt in de vroege avond uit Brussel en rijdt via Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag, waar hij op een gunstig tijdstip in de ochtend aankomt."

Eerste trein
Het zal de eerste treinverbinding worden voor de Nederlandse startup European Sleeper. "Het onze ambitie om een netwerk van nachttreinverbindingen op te zetten vanuit Nederland en België naar belangrijke bestemmingen in Europa", vertelt het bedrijf.
Voor hun eerste nachttrein werken ze samen met het Tsjechische RegioJet, een bedrijf dat al meerdere langeafstandsverbindingen exploiteert in Europa. Dit zal de eerste nachttreinverbinding tussen Amsterdam en Praag worden. Je kunt zit- en slaapplaatsen reserveren, en het is ook mogelijk je fiets mee te nemen in de trein.

Amsterdam - Wenen
Eind 2020 zou er ook een treinverbinding komen tussen Amsterdam en Wenen, maar die is nog uitgesteld door de coronacrisis. De verwachting is dat deze trein in de loop van dit jaar wel gaat rijden.

Bron: nhnieuws.nl
 
Goed initiatief, goed voor het leefmilieu ook, sowieso is reizen per trein veel fijner dan met een gaar vliegtuig.

Hopelijk kan je bij het NS-loket ook kaartjes voor deze verbinding kopen, via regiojet werkt het Nederlandse Ideal immers niet en de creditkaartmaatschappij Pay2D houdt eerdaags op te bestaan.

Regiojet is sowieso wel een erg goede en ambitieuze spoorweg- en busmaatschappij. Voor Tsjechen is het makkelijk betalen, immers een Tsjechische bankrekening wordt wel geaccepteerd en ze hebben ook iets van een tegoedkaart die je kunt opladen volgens mij ook alleen met een Tsjechische of Slowaakse bankrekening.

Het Nederlandse Ideal is een zeer veilige en goede uitvinding, alleen jammer dat het buiten onze landsgrenzen volstrekt onbekend is.
 
Misschien een tip: leto jizdenka. Voor 699 Kc een week lang met alle treinen van de CD (geen idee of andere vervoerders zijn inbegrepen) door heel Tsjechie reizen.


Verder zijn er ook nog allerlei regionale aanbiedingen, zoals voor 140 Kc met alle vormen van OV door een bepaalde regio reizen. Ik weet alleen niet hoe het heet en ik kan dus met vrijwel niemand communiceren (ik spreek onvoldoende Tsjechisch).
 

kuurgast

Donateur
Nederlands architectenbureau ontwerpt nieuw centraal station Brno

Het stadsarchitectenbureau van Brno heeft de winnaar bekendgemaakt van een internationale ontwerpwedstrijd voor het nieuwe internationale treinstation van Brno, dat zal worden gebouwd in de wijk Trnitá, een enkele honderden meters ten zuiden van het bestaande hoofdstation.

Het winnende ontwerp is ingediend door het Nederlandse architectenbureau Benthem Crouwel en door een deskundige jury gekozen uit 46 inzendingen. De voltooiing van het project wordt momenteel geschat tussen 2032 en 2035, volgens Mojmír Nejezchleb, plaatsvervangend algemeen directeur voor spoorwegmodernisering bij de Tsjechische spoorwegadministratie.

Bron oa brnodaily.com.
Zie ook architectenweb.nl.
 
De app van de Ceske Drahy kan je ook gebruiken om offline dienstregelingen te downloaden en te gebruiken op plekken waar geen internet of telefoonverbinding is. Grappig genoeg kan je zelfs de dienstregelingen van anderen landen downloaden, inclusief Nederland, om off-line te gebruiken; een service die de NS niet aanbiedt. Ook Hongarije staat erin, Polen, Duitsland en andere landen.
 
Bovenaan