Sopsky salat

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie o wie heeft voor mij het recept voor Šopskisalat?
Met name welke kaas er in tsjechie voor gebruikt word en natuurlijk de dressing !!!

jullie zijn de beste !!
smiley20.gif
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Re: Recept voor Šopský salát ?

Šopský salát

Benodigd:
2-3 paprika's
4-5 tomaten
1 komkommer
100 gram feta kaas (o.g.)

Dressing:
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel citroensap
(maar de dressing kun je natuurlijk geheel naar eigen idee maken)

Bereiding:
Groente in kleine stukje/blokjes, dressing erop, feta erover, klaar!
laugh.gif


Succes!
 
Re: Recept voor Šopský salát ?

Ik doe nog fijngesneden uitje daarbij. In Tsjechie vind ik hem lekkerder want de kaas, die daar wordt gebruikt/balkansky syr/, smaakt /volgens mij/ anders.
 
Re: Recept voor Šopský salát ?

ja, de balkansky syr lijkt meer op wat je in griekenland op je bord krijgt vind ik.. en die heb ik nederland ook nog niet gevonden (tenminste, het lijkt erop maar is nog steeds anders).
 
Re: Recept voor Šopský salát ?

Ik weet niet hoe is het in Nederland,maar hier in Belgie zijn turkse winkels an daar kan je kaas kopen,die meer op balkansky syr lijkt.Misschien daar proberen?
 
Re: Recept voor Šopský salát ?

ik vind balkansky syr maar een supergezouten versie van Griekse fetakaas. ieuw, sopsky slat is wel lekker, maar alleen als je er de kaas uithaalt...
 
Re: Recept voor Šopský salát ?

Krakonoš schreef:
ja, de balkansky syr lijkt meer op wat je in griekenland op je bord krijgt vind ik.. en die heb ik nederland ook nog niet gevonden (tenminste, het lijkt erop maar is nog steeds anders).
Dat ben ik toch niet met je eens hoor Krakonos. Ik lust bijna alle kaas, maar in Tsjechie loop ik toch voor geen enkele kaas echt warm, en de balkansky syr vind ik alleen te eten omdat er zo'n lekkere salade onder zit en ik die zoute stukjes dan wel lekker vind maar verder ...

En bij Turske winkeltjes kan je zeker echte (schapen)feta kopen, die is toch (vind ik) het allerlekkerste, ook op sopsky salat.

Groet

Corrie.
 
We hebben net weer een paar heerlijke dagen met Kerst in Praag doorgebracht en natuurlijk sopsky salat gegeten.:cheers:
Nu kan ik er maar niet achterkomen welke kaas daar voor gebruikt wordt.:snotter:
Wie o wie kan me daaraan helpen ?
ieke
 
Google is op sopsky salat.

Ik vond gelijk dit recept.

... als voorgerecht nemen wij dan altijd een ''Sopsky salat''. Een salade met kaas...

Snijd dit in kleine stukjes (zo klein als je ze zelf wilt):
- Komkommer
- Groene Paprika
- Tomaat
en als je het lekker vind kun je er ook nog wat ui door heen doen...
hierover doe je dan Feta kaas...

Ook in een ander recept wordt feta kaas genoemd.

Eet smakelijk:lekker:
 
Joss schreef:
Snijd dit in kleine stukjes (zo klein als je ze zelf wilt):
- Komkommer
- Groene Paprika
- Tomaat
en als je het lekker vind kun je er ook nog wat ui door heen doen...
hierover doe je dan Feta kaas...

Ook in een ander recept wordt feta kaas genoemd.

Eet smakelijk:lekker:
Nav een ander topic over maaltijden hier nog mijn snelle variant op šopský salát:
neem bovenstaande ingrediënten en daarover (ipv feta uit een pakje) een half potje apetina-kaas met olie/kruiden. :lekker: Wel de kaas even uit laten lekken natuurlijk. ;)
 
Bovenaan