Snowboarden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Ledecka boekt tweede WB-zege

Ester Ledecka heeft in Val d'Isère de eerste Super G van het WB-seizoen op haar naam geschreven. De Tsjechische was 0,03 sneller dan Corinne Suter. Federica Brignone (Ita) werd derde op 0,35.

Suter, die vrijdag en zaterdag eerste en tweede op de afdaling was geworden, lag bij het derde meetpunt nog iets voor op Ledecka. Op het laatste stuk kostte een foutje de Zwitserse (26) echter de kop.

De 25-jarige Ledecka boekte haar enige eerdere WB-zege in 2019, op een afdaling in Lake Louise (VS). De Tsjechische had daarvoor al historie geschreven door op de Spelen van 2018 olympisch goud te veroveren als skiester (Super G) en als snowboardster (parallelreuzenslalom).

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Eva Samkova sluit World Cup-seizoen snowboardcross af met overwinning


In het Zwitserse Veysonnaz is het World Cup-seizoen op de snowboardcross zaterdag afgesloten. De vrouwen en mannen werkten een zesde en laatste wedstrijd af, waarbij de titels in het eindklassement nog verdeeld moesten worden.

De Tsjechische Eva Samkova stond net als de Italiaanse Michela Moioli weer eens in een finale, dit keer kregen ze gezelschap van de Britse wereldkampioene Charlotte Bankes en de Française Julia Pereira de Sousa.

De beste start was voor Samkova, die Pereira de Sousa achter zich aan kreeg. De Française ging echter onderuit en nam ook Bankes mee, waardoor Moioli een stuk achter Samkova overbleef. De Italiaanse kwam nog in de buurt, maar Samkova hield stand en won, voor Moioli en Bankes, terwijl Pereira de Sousa ogenschijnlijk geblesseerd op de course bleef zitten. Samkova's zege betekende ook dat ze de leiding in de World Cup om wist te zetten in eindwinst, de derde in haar carrière.
 

kuurgast

Donateur
eva samkova 11 december 2021.PNG

Deelname Eva Samková aan Olympische spelen twijfelachtig na dubbele breuk

Na de breuk van beide enkels zaterdag in de kliniek in Montafon-Schruns, werd snowboardster Eva Samková geopereerd door de bekende arts Christian Schenk, waarbij schroeven in haar beide benen werden geplaatst. De operatie is geslaagd en het transport van de kampioen naar huis wordt voorbereid.
Toekomst? "Het is nog te vroeg voor voorspellingen", zegt Tomáš Kraus, manager van Samková.

Zelfs op moeilijke momenten in het ziekenhuis verliest Eva Samková haar goede humeur niet. “Bedankt allemaal voor jullie berichten en steun. Bedankt dokters voor de goede zorgen. Plus een kamer met uitzicht en veel licht. Ik heb schroeven in mijn benen die mijn enkels moeten versterken. We zullen zien hoe het geneest, maar ik zal vechten!” belooft Samková.

Haar prachtig begonnen olympische seizoen werd zaterdag stopgezet door een ongeval aan de finish van de mixed teamrace in Montafon. Met een gedurfde manoeuvre pakte ze op het laatste moment de tweede plaats voor de Française Chloe Trespeuch, maar toen sneed haar board in de sneeuw en brak beide benen bij de enkels, aan de kop van het scheenbeen.
"Ik had niet gedacht dat ik zo over de finish zou komen, maar dat is het leven. Als je de snelste van de wereld wilt zijn, doet dat soms heel veel pijn', zei Samková vanuit het ziekenhuis.

Er zijn nog 58 dagen tot de individuele Olympische snowboardcrossrace, maar in de eerste officiële rapporten na de operatie staat niet dat Samková haar deelname aan de Olympische Spelen zou verliezen.

Eva wacht nu op transfer van Oostenrijk naar Praag en geleidelijke revalidatie. Het is nog te vroeg voor eventuele voorspellingen, maar het is een kwestie van in ieder geval een paar weken", zegt manager Tomáš Kraus van het agentschap Snow Nomads. "Eva geeft niet zomaar op. Ze stort niet in en ik geloof dat zelfs dat haar zal helpen om sterk terug te keren."
Op dit moment wordt het transport van de snowboardkampioen terug naar Tsjechië aangepakt, waar de revalidatie zal beginnen.
"Ik heb met Eva gesproken en ze is in een goed humeur. De procedure pakte goed uit. Evka wil graag naar huis zodat ze kan gaan revalideren, dus we hebben te maken met een verhuizing naar Praag", aldus Kraus.

Het is duidelijk dat een eventuele start van Samková op de Olympische Spelen een klein wonder zou zijn. Eva zelf en haar team geven echter nog niet op.
"Op dit moment kunnen we de terugkeer van Eva naar training en racen niet met zekerheid vaststellen. We houden jullie op de hoogte van ander nieuws, waaronder het behandelproces, na haar terugkeer in Tsjechië'', zegt het team van Samková in een verklaring.
Bronnen oa isport.blesk.cz + english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
 

kuurgast

Donateur
Deelname Eva Samková aan Olympische spelen twijfelachtig na dubbele breuk
Ze heeft niet mee kunnen doen aan die Olympische spelen.
Maarrr........ze is terug en hoe..........


eva 1 maart 2023.PNG
Afbeelding seznamzpravy.cz.

Droomcomeback van de vrouw met de snor is voltooid. Adamczyková is voor de tweede keer in haar carrière wereldkampioen.

Met een populaire snor baande Eva zich direct na de start een weg naar de eerste plaats.
Noch in de achtste finales, noch in de kwartfinales, noch in de halve finales, noch in de finale heeft iemand haar verslagen. Eva Adamczyková, een 29-jarige Tsjechische snowboarder, presteerde fantastische ritten op het Wereldkampioenschap in Bakuriani, Georgië. Ze maakte een fantastische comeback na anderhalf jaar nadat ze beide benen boven de enkels had gebroken. De Tsjechische winterkoningin is voor de tweede keer wereldkampioen. Bravo.

"Ik moest winnen omdat ik mijn achternaam veranderde en Eva Adamczyková heeft nog niet veel medailles. Nee ik maak maar een grapje. Ik probeerde ervan te genieten en zo hard mogelijk te gaan. Ik zou niet gelukkiger kunnen zijn", vertelde ze geëmotioneerd.
"In de herfst was ik bang dat ik nooit meer zou rijden. Het is geweldig. Ik heb alles gegeven wat ik kon. Snowboardcross is veel veranderd. Het is nu veel strakker dan vroeger. Ik kon niet gelukkiger zijn", voegde ze er direct na de laatste run aan toe.

Anderhalf jaar geleden hadden de doktoren haar bijna verteld dat ze niet meer zou kunnen snowboarden.
De terugkeer van Adamczyková in de snowboardcross-elite is eigenlijk een klein wonder. Vorig jaar, vlak voor de Olympische Spelen in Pyeongchang, brak ze beide enkels en moest ze geopereerd worden. Door de blessure miste ze niet alleen het topevenement, waar ze zich al vier jaar op voorbereidde, maar moest ze tegelijkertijd bijna een jaar van herstel beginnen.

Ze kreeg vaak de vraag of dit de aanleiding was om haar carrière te beëindigen. "Ik vat het niet op als een soort dodelijke laatste blessure. Ik heb er genoeg meegemaakt in mijn leven en het is me altijd gelukt om terug te komen", beweerde de Tsjechische ster destijds resoluut.
Later gaf ze echter toe dat ze ook even twijfelde of de terugkeer wel realistisch zou zijn. "Ik dacht bij mezelf dat ik misschien nooit meer echt zou rijden. Of ik zal rijden, maar het zal verschrikkelijk zijn omdat ik elke rit zal lijden. Uiteindelijk heb ik besloten om het los te laten en tijd te geven. Toen ontmoette ik dr. Kolář, die ook zei dat het geleidelijk beter zal gaan", vertelde Adamczyková over de moeilijke periode in haar carrière.
Haar coach Marek Jelínek had soortgelijke zorgen. "Ongeveer zes maanden geleden dacht ik dat Eva nooit meer zou rijden. Ik dacht dat zij zulke beperkingen in haar enkels zou hebben dat het niet zou werken. Maar uiteindelijk was ik verrast. Eva reed na de laatste trainingen op dezelfde manier, misschien wel beter dan voor de blessure", aldus de coach.
Bronnen oa idnes.cz + isport.blesk.cz.
Van Eva Samková naar Eva Adamczyková.

Eva Adamczyková, meisjesnaam Samková, (* 28 april 1993 Vrchlábí) is een Tsjechische snowboarder die deelneemt aan snowboardcross. In deze discipline is ze de Olympische winnaar van de Olympische Winterspelen van 2014 in Sochi en de bronzen medaillewinnaar van de volgende Olympische Spelen in Pyeongchang. Op de X Games 2014 in Aspen, Colorado behaalde ze de tweede plaats, dezelfde positie die ze in 2016 innam. In 2019 werd ze wereldkampioen, in 2010, 2011 en 2013 wereldkampioen bij de junioren. In de seizoenen 2016/2017, 2018/2019 en 2020/2021 won ze de overall World Cup snowboardcross ranking.
15 september 2022 is Eva getrouwd met de Tsjechische theater- en filmacteur en komiek Marek Adamczyk en draagt ze met trots de achternaam Adamczyková.
Bron oa sport.cz.
eva 1 maart 2023 red bull.PNG
Afbeelding krkonossky.denik.cz.

Snowboardster Eva Adamczyková tegen MTB downhill-rijder Michal Maroši.

Eva's laatste evenement voor het WK in Bakuriani, Georgië in 2023 was een race in Špindlerův mlýn afgelopen zaterdag met de beroemde MTB downhill-rijder Michal Maroši tijdens het Red Bull Homerun evenement. De dag erna vertrok ze naar Bakuriani in Georgië.
Beide deelnemers wilden deze unieke race gebruiken om erachter te komen welk van hun sportgereedschap sneller zou zijn op de helling. "Het was me duidelijk dat ik een beetje zou verliezen op de rechte stukken, maar ik wist ook dat de lagere chicanes mijn sterke punt zouden zijn", zei Eva Adamczyková.
Uiteindelijk bleef de race spannend tot de laatste seconde, en de vraag of de fiets of het snowboard sneller was, werd niet opgelost, aangezien beiden tegelijkertijd over de finish kwamen.
De race zelf, genaamd Red Bull Homerun, trok uiteindelijk meer dan 300 deelnemers die na een korte sprint hun ski's of snowboards aantrokken en, in navolging van Adamczyková en Maroši, ook naar beneden stortten. Sommigen kozen voor nog gekkere kostuums voor deze gekke race.
Bron tn.nova.cz.
Het geheim van de snor van Eva Samková:
Bijna iedereen die de snowboardster Eva volgt, kent haar speciale ritueel. Maar de overgrote meerderheid heeft waarschijnlijk geen idee wanneer de "snorgekte" begon en waarom Samková er zelf eigenlijk allergisch voor is.

Eva Samková zag voor het eerst de geverfde snor bij een vriend, de Poolse snowboarder Mateusz Ligocki. Hij maakte het ter ere van de aftredende fenomenale schansspringer Adam Malysz, die beroemd werd door een echte snor.
Samková dacht toen waarschijnlijk dat het een vrij originele mascotte zou zijn. De besnorde Samková werd in 2011 voor het eerst gezien door sportliefhebbers op de Wereldkampioenschappen in La Molina. En de snor heeft haar waarschijnlijk geholpen, Samková eindigde op de vijfde plaats op haar eerste wereldkampioenschap, wat haar hoogtepunt tot nu toe was.

Na het succesvolle Wereldkampioenschap in La Molina besloot Samková haar snor voor elke race te schilderen. "Het brengt me geluk", legde Samková de reden voor haar ritueel in het verleden uit.
In 2014 betoverde Samková de wereld opnieuw, en opnieuw was haar snor de schuld. Hij was een beetje atypisch, aangezien hij in de nationale kleuren was, en bracht Samkova weer geluk. Op de Olympische Spelen in Sochi beleefde de vierentwintigjarige inwoner van Vrchlabí haar hoogtepunt tot nu toe. Ze won het goud.

Bovendien is Samková niet de enige die een snor schildert. Haar trainer Jakub Flejšar helpt haar, hij kiest modellen. Interessant is dat Flejšar niet alleen bondscoach is, maar ook de kost verdient als beeldhouwer. Dus Samková koos een echte artiest als haar assistent!
Voor veel mensen werd de snor al snel een symbool van een succesvolle snowboarder. Maar Samková gaf in het verleden zelf toe dat ze een beetje last begint te krijgen van haar snor. Omdat mensen telkens vragen waar de snor is. Ze schilderd een snor alleen voor de races.

Sommigen beschouwen de geverfde snor onder de neus van Eva Adamczyková misschien als een te vaak genoemde maskerade, maar dankzij deze maskerade is de Tsjechische snowboarder niet alleen populair in Tsjechië, maar ook in de wereld.
En als ze zelf gelooft dat een snor haar echt geluk brengt, laten we het dan aan haar overlaten! De "besnorde" Adamczyková heeft in haar carrière al meer dan genoeg successen geboekt.
Bron expres.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Snowboarder Ledecká wint wereldbekerwedstrijd in indrukwekkende terugkeer.

Drievoudig olympisch kampioene Ester Ledecká is zaterdag als eerste geëindigd op de parallelle reuzenslalom tijdens een wereldbekerwedstrijd snowboarden in het Duitse Berchtesgaden. In de finale was ze 0,23 seconden sneller dan Ramona Theresia Hofmeister. Dit was Ledecká's 21e overwinning in de wereldbeker snowboarden.
De race was fantastisch, ze heeft er echt van genoten en is blij om terug te zijn, vertelde de winnares in een tv-interview aan de finish.
De overwinning kwam slechts enkele dagen na het eerste evenement van de Tsjechische in bijna een jaar, toen ze als tweede eindigde. Ledecká brak haar sleutelbeen in de zomer en moest twee keer geopereerd worden.
Bronnen oa deutsch.radio.cz + english.radio.cz.
 

kuurgast

Donateur
Ze heeft niet mee kunnen doen aan die Olympische spelen.
Maarrr........ze is terug en hoe..........
Ondertussen ruim half jaar verder............

Uit het stoere meisje met de snor kwam een prinses tevoorschijn

Er resten nog maar een paar dagen tot de start van het WK snowboardcross-seizoen in Les Deux Alpes, maar regerend wereldkampioene Eva Adamczyková heeft inmiddels totaal andere zorgen. Samen met de waterslalomskiër Vavřinec Hradilk vertegenwoordigen ze perfect de sportwereld in de goed bekeken show StarDance.


eva samkova november 2023.PNG
Afbeelding lifee.cz.

Eva Adamczyková, meisjesnaam Samková, is niet alleen een koningin in de sneeuw, maar ook op de dansvloer. Ze is gewend om te winnen in de sport en lijkt dezelfde ambities te hebben in de serie StarDance van dit jaar. Ze had bijna geen ervaring met stijldansen en is de favoriet van het publiek. Ze wisselt af tussen trainen, sporten in de ochtend, voorbereiden op het snowboard seizoen en zich 's middags concentreren op de dansvloer.

Naast rumba, samba of wals bereidt ze zich ook voor op het snowboard seizoen, dat voor haar zal beginnen op het moment van uitschakeling. Als ze de finale van StarDance zou halen, zou ze de start van het seizoen de eerste 2 races niet halen. Ze zou ergens tijdens Kerstmis de sneeuw in gaan en pas na nieuwjaar beginnen met racen.

Het komende seizoen kent geen hoogtepunt in de vorm van het WK of de Olympische Spelen, waardoor Adamczyková het komende seizoen wat vrije tijd kan nemen.
Kijkers die naar haar live insta-uitzending keken, vroegen Eva of dansen of sporten veeleisender is. "Fysiek snowboarden, maar mentaal doet dansen meer pijn", vertrouwde Eva hen toe.

Bron oa sport.cz.
 
Bovenaan