Snowboarden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ledecka boekt tweede WB-zege

Ester Ledecka heeft in Val d'Isère de eerste Super G van het WB-seizoen op haar naam geschreven. De Tsjechische was 0,03 sneller dan Corinne Suter. Federica Brignone (Ita) werd derde op 0,35.

Suter, die vrijdag en zaterdag eerste en tweede op de afdaling was geworden, lag bij het derde meetpunt nog iets voor op Ledecka. Op het laatste stuk kostte een foutje de Zwitserse (26) echter de kop.

De 25-jarige Ledecka boekte haar enige eerdere WB-zege in 2019, op een afdaling in Lake Louise (VS). De Tsjechische had daarvoor al historie geschreven door op de Spelen van 2018 olympisch goud te veroveren als skiester (Super G) en als snowboardster (parallelreuzenslalom).

Bron: nos.nl

Eva Samkova sluit World Cup-seizoen snowboardcross af met overwinning

In het Zwitserse Veysonnaz is het World Cup-seizoen op de snowboardcross zaterdag afgesloten. De vrouwen en mannen werkten een zesde en laatste wedstrijd af, waarbij de titels in het eindklassement nog verdeeld moesten worden.

De Tsjechische Eva Samkova stond net als de Italiaanse Michela Moioli weer eens in een finale, dit keer kregen ze gezelschap van de Britse wereldkampioene Charlotte Bankes en de Française Julia Pereira de Sousa.

De beste start was voor Samkova, die Pereira de Sousa achter zich aan kreeg. De Française ging echter onderuit en nam ook Bankes mee, waardoor Moioli een stuk achter Samkova overbleef. De Italiaanse kwam nog in de buurt, maar Samkova hield stand en won, voor Moioli en Bankes, terwijl Pereira de Sousa ogenschijnlijk geblesseerd op de course bleef zitten. Samkova's zege betekende ook dat ze de leiding in de World Cup om wist te zetten in eindwinst, de derde in haar carrière.

kuurgast

Donateur
eva samkova 11 december 2021.PNG

Deelname Eva Samková aan Olympische spelen twijfelachtig na dubbele breuk

Na de breuk van beide enkels zaterdag in de kliniek in Montafon-Schruns, werd snowboardster Eva Samková geopereerd door de bekende arts Christian Schenk, waarbij schroeven in haar beide benen werden geplaatst. De operatie is geslaagd en het transport van de kampioen naar huis wordt voorbereid.
Toekomst? "Het is nog te vroeg voor voorspellingen", zegt Tomáš Kraus, manager van Samková.

Zelfs op moeilijke momenten in het ziekenhuis verliest Eva Samková haar goede humeur niet. “Bedankt allemaal voor jullie berichten en steun. Bedankt dokters voor de goede zorgen. Plus een kamer met uitzicht en veel licht. Ik heb schroeven in mijn benen die mijn enkels moeten versterken. We zullen zien hoe het geneest, maar ik zal vechten!” belooft Samková.

Haar prachtig begonnen olympische seizoen werd zaterdag stopgezet door een ongeval aan de finish van de mixed teamrace in Montafon. Met een gedurfde manoeuvre pakte ze op het laatste moment de tweede plaats voor de Française Chloe Trespeuch, maar toen sneed haar board in de sneeuw en brak beide benen bij de enkels, aan de kop van het scheenbeen.
"Ik had niet gedacht dat ik zo over de finish zou komen, maar dat is het leven. Als je de snelste van de wereld wilt zijn, doet dat soms heel veel pijn', zei Samková vanuit het ziekenhuis.

Er zijn nog 58 dagen tot de individuele Olympische snowboardcrossrace, maar in de eerste officiële rapporten na de operatie staat niet dat Samková haar deelname aan de Olympische Spelen zou verliezen.

Eva wacht nu op transfer van Oostenrijk naar Praag en geleidelijke revalidatie. Het is nog te vroeg voor eventuele voorspellingen, maar het is een kwestie van in ieder geval een paar weken", zegt manager Tomáš Kraus van het agentschap Snow Nomads. "Eva geeft niet zomaar op. Ze stort niet in en ik geloof dat zelfs dat haar zal helpen om sterk terug te keren."
Op dit moment wordt het transport van de snowboardkampioen terug naar Tsjechië aangepakt, waar de revalidatie zal beginnen.
"Ik heb met Eva gesproken en ze is in een goed humeur. De procedure pakte goed uit. Evka wil graag naar huis zodat ze kan gaan revalideren, dus we hebben te maken met een verhuizing naar Praag", aldus Kraus.

Het is duidelijk dat een eventuele start van Samková op de Olympische Spelen een klein wonder zou zijn. Eva zelf en haar team geven echter nog niet op.
"Op dit moment kunnen we de terugkeer van Eva naar training en racen niet met zekerheid vaststellen. We houden jullie op de hoogte van ander nieuws, waaronder het behandelproces, na haar terugkeer in Tsjechië'', zegt het team van Samková in een verklaring.
Bronnen oa isport.blesk.cz + english.radio.cz + deutsch.radio.cz.

Bovenaan