Snelwegvignet

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Is het mogelijk om nu al een tolvignet te kopen voor komende zomervakantie ?
Graag jullie bevindingen?

alvast bedankt.
 

kuurgast

Donateur
Snelwegvignet Tsjechië 2020

De tarieven van de snelwegvignetten voor 2020 zijn ongewijzigd. Deze prijzen zijn al jarenlang niet meer verhoogd.
Info in Duits autobahn.cz/vignette.
Volgend jaar blijven de prijzen ook gelijk en komt er misschien een elektronisch vignet als men alle software problemen op tijd heeft opgelost.

dalnicni-znamka-2020.gif


D = Desetidenní = 10 dagen 310Kč = ± €12,50 - geldig vanaf de aangegeven dag op de sticker t/m de tiende dag daarna.
M = Měsíční = maand 440Kč = ± €18,00 - geldig vanaf de aangegeven dag op de sticker t/m dezelfde dag in de eerstvolgende maand.
R = Roční = jaar 1500Kč = ± €60,50 - geldig t/m 31 januari 2021.

Op onderstaande kaart kan je zien op welke wegen wel of geen vignet nodig is.
vignet 2020.PNG

Vignet-verkooppunten zijn gemarkeerd met een sticker en een folder is beschikbaar wanneer ze worden gekocht.
Vignetten kunnen worden gekocht bij alle Tsjechische postkantoren, bij benzinestations, bij grensovergangen en op andere plaatsen die automobilistendiensten aanbieden.
Lijst van verkooppunten in Tsjechië: sfdi.cz klik "Show All" achter de verkooppunten staat of ze NO/geen of YES/wel vignetten hebben.

Als je alleen op de snelweg komt in Tsjechië om vanuit Duitsland naar het Reuzengebergte te komen, heb je geen vignet nodig.

2411162-200103dalnicniznamky.jpg


  • Vul je kenteken met pen in en plak de sticker rechts onderaan de voorruit vanaf het stuur gezien. De plakzijde moet tegen de voorruit.
  • Nooit met plakband of in een "hoesje" zoals veel mensen toch nog steeds doen. Het vignet is dan gewoon geheel ongeldig.
  • Bewaar ook het andere deel goed! i.v.m. controles.
  • Vergeet niet om elk jaar de oude sticker te verwijderen voordat je de nieuwe plakt.
  • Rijden zonder vignet kan je 5000Kč kosten. Als je het op een rechtszaak laat aankomen, kan de boete oplopen tot 10.000Kč.

Meer info en veelgestelde vragen over tolvignetten vind je op hartmanova.eu/tol-vignet.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hackers komen met perfecte reactie op absurde spilzucht van Tsjechische overheid
Wat, 16 miljoen voor snelwegvignetten?!! Activisten worden gek en doen het gratis via een hackathon

Op een ochtend werd Tomáš Vondráček, ceo en oprichter van het digitale bedrijf WMC /Gray in Tsjechië, wakker met het nieuws dat de regering zonder een pitchproces een contract van 16 miljoen euro had toegekend aan een bedrijf om een website te maken voor snelwegvignetten. Hij kon het niet aanhoren en besloot in actie te komen.


De ondernemer plaatste een oproep op zijn LinkedIn-profiel, verzamelde een groot aantal technische, knappe koppen om zich heen en organiseerde een hackathon om te laten zien hoe het ook kon. Gratis.

Ik ken een vriend
‘We wilden bewijzen hoe absurd het is om een contract voor miljoenen te gunnen voor wat een paar capabele mensen in een weekend kunnen doen’, aldus Vondráček. De openbare hackathon, genaamd #ZNAMKAMARADA (vertaling "Ik ken een vriend"), was geboren.

In slechts een weekend, van vrijdag 24 tot zondag 26 januari 2020, ontwikkelden bijna honderd ‘hackathon’-programmeurs een online shop Fair Vignette voor de elektronische snelwegvignetten. Het systeem werkt, en met enkele beveiligingsaanpassingen en modificaties zou het volgens de organisatoren operationeel zijn.

Rekening van niks
De winkel wordt overgedragen aan het ministerie van Transport. ‘Als we een factuur moeten sturen , staat er een nul op', laat Vondráček weten. De Tsjechische overheid weet nog niet of ze het nieuwe systeem gaat invoeren. Er zouden juridische complicaties kunnen optreden als de online shop later toch niet goed blijkt te werken. Volgens een aantal deskundigen zou dit geen probleem moeten zijn.

De minister van Transport, Vladimír Kremlík, die de omstreden aanbesteding had uitgeschreven is inmiddels opgestapt.


Bron: adformatie.nl
 
Ik heb een vraag over het tolvignet. Ik was altijd in de veronderstelling dat je een tolvignet nodig hebt op wegen met een bord met een gele cirkel met een zwarte M. Nu weet ik dat het bord alleen geldt voor elektronische tolheffing voor vrachtwagens. Volgens de kaartjes is er geen vignetplicht tussen Turnov en Liberec (R35) en tussen Liberec en Zittau. Heb ik dat goed? In dat geval hoef ik dus eigenlijk helemaal geen sticker te kopen zoals ik elk jaar deed. Omdat ik toch vrijwel nooit van de autosnelwegen naar bijvoorbeeld Praag gebruik maak.
 
Bedankt, dat kaartje bedoelde ik. Turnov -Liberec staat er niet op. Dus ik heb geen vignet nodig. Vroeger moest je voor dat stuk weg wel een vignet hebben. Ik heb nooit meegekregen dat het daar niet meer nodig is.
 
Wat ik niet begrijp: vanaf de grens tot voorbij Usti nad Labem (Rechlovice) is het tolvrij, maar terug vanaf Rechlovice tot aan afslag 80 is het vrij en dan vanaf afslag 80 tot de grens is het weer tolweg...
 
Bovenaan