Snelwegvignet voortaan digitaal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook Tsjechië heeft eindelijk de sprong gemaak naar digitale tolheffing.
Wat mij betreft: een prima ontwikkeling!

Ik citeer:

Vanaf december kunnen bestuurders het nieuwe elektronische tolvignet voor 2021 kopen. Omdat het digitaal is, kunnen automobilisten hun huidige fysieke sticker behouden voor de volledige geldigheidsduur en de startdatum van de nieuwe instellen op 90 dagen van tevoren. Het nieuwe vignet kan worden gekocht op edalnice.cz "

Bronnen:
https://www.expats.cz/czech-news/ar...ce-the-new-electronic-highway-passes-are-here
https://edalnice.cz/en/electronic-vignette/
 
Dankjewel Zapalky voor deze info en links.
Samenvattend voor wie als toerist vanaf komend jaar per auto Tsjechië in wil:

Er bestaan drie mogelijkheden om het e-vignet te kopen en in werking te stellen:

1) Bij verkooppunten door heel Tsjechië
- Je dient aan de verkoper door te geven of je een 10-dagen, 1 maand of 1 jaar vignet wil.
- Je moet het kentekennummer kenbaar maken en het land waar dit kenteken geregistreerd staat
- Je moet aangeven wanneer je de geldigheid in wil laten gaan
- Indien van toepassing kun je eco-korting krijgen (voor aardgas of biomethaan voertuigen)
- Betalen en rijden maar

2) Bij "zelf-service kiosken" nabij de grens voordat je de tolweg oprijdt
- Je kunt de taal aangeven waarin je het programma wil doorlopen
- Je dient in te geven of je een 10-dagen, 1 maand of 1 jaar vignet wil.
- Je moet het kentekennummer intikken en het land waar dit kenteken geregistreerd staat
- Je moet aangeven wanneer je de geldigheid in wil laten gaan
- Indien van toepassing kun je eco-korting krijgen (voor aardgas of biomethaan voertuigen)
- Betalen (alleen contactloos, dus geen cash!) en rijden maar

3) Online in de E-shop (zou dus ook al vanuit NL kunnen)
- Je dient in te vullen of je een 10-dagen, 1 maand of 1 jaar vignet wil.
- Je moet het kentekennummer invullen en het land waar dit kenteken geregistreerd staat
- Je moet aangeven wanneer je de geldigheid in wil laten gaan
- Indien van toepassing kun je eco-korting krijgen (voor aardgas of biomethaan voertuigen)
- Betalen (er staat niet bij hoe, maar wellicht voor niet-Tsjechen alleen via creditcard?) en rijden maar
- bevestiging van betaling wordt via e-mail toegestuurd.

Je krijgt dus niets fysieks meer dat in de auto aangebracht dient te worden!
Het e-vignet wordt gekoppeld aan je kenteken en d.m.v. camera's langs de tolwegen met kentekenherkennings-software kan geregistreerd worden of jij op dat moment een geldig e-vignet hebt aangekocht.

Je kunt een e-vignet kopen vanaf drie maanden voordat je de geldigheid wil laten ingaan.

Voor buitenlandse gasten zal de online aankoopsite in meerdere talen beschikbaar zijn (er staat nog niet bij welke talen, maar logisch zou zijn minimaal in het Engels en Duits) en ook op de verkooppunten zal men buitenlandse gasten kunnen helpen bij de aankoop.


samolepka.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb gelezen dat de korting niet voor LPG geldig is. Helaas, want ik heb nu de mogelijkheid op LPG te rijden. Met de auto kun je ook op benzine rijden. Dat zal wel het probleem zijn waarom de korting niet voor LPG geldt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kuurgast

Donateur
@Stadla klopt, helaas voor jou.
10 Can LPG-powered vehicles also apply the reduced EKO price?
Voertuigen op LPG krijgen geen gunstige prijzen bij het gebruik van tolwegen in Tsjechië. Verlaagde prijzen zijn van toepassing op voertuigen die worden aangedreven door aardgas of biomethaan; de vergoeding voor voertuigen op aardgas en biomethaan is voor 1 jaar 750 Kč, voor 30 dagen 220 Kč en voor 10 dagen 155 Kč.

Exemptions for electric cars and historic vehicles.
Voertuigen die rijden op elektriciteit, waterstof of in combinatie met een andere brandstof (CO2-uitstoot tot 50 g/km) en historische voertuigen met een speciale kentekenplaat worden vrijgesteld van de vergoeding.

4 Platí elektronická dálniční známka celý první i poslední den vybraného období?
Is de elektronische snelwegstempel geldig voor de gehele eerste en laatste dag van de geselecteerde periode?

Bij een normale aankoop van een elektronische snelwegstempel bepalen de datum en het tijdstip van betaling het begin van de geldigheid. U vindt deze informatie op de bevestiging die u per e-mail ontvangt of op het aankoopbewijs bij het verkooppunt. De bevestiging vermeldt ook het einde van de geldigheid van de elektronische snelwegtol en het is altijd waar dat het op de gegeven dag om 23 uur 59 minuten en 59 seconden is.
Als u gebruik maakt van de mogelijkheid om de geldigheid van een elektronische snelwegtol uit te stellen (u kunt deze tot drie maanden van tevoren kopen), dan wordt de elektronische snelwegtol op de geselecteerde dag om middernacht geldig.
 

kuurgast

Donateur
Nog een paar weetjes:

- Je hoeft voor een jaar niet meer te beginnen in januari, maar kan hele jaar door starten tot zelfde datum volgende jaar.
- mogelijkheid om het begin van de geldigheid tot 90 dagen na betaling uit te stellen.
- Gemakkelijke aankoop van elektronische snelwegborden voor meerdere voertuigen met één betaling.
- het verzenden van kennisgevingen over de aflopende geldigheid van een elektronische snelwegstempel of de mogelijkheid om de geldigheid ervan online te verifiëren.

Het Tsjechische systeem heeft echter een handicap....... die volledig geautomatiseerde besturing zal nog niet werken (met behulp van stationaire camera's op portalen boven snelwegen). Douanebeambten en politieagenten moeten eerst elke niet-betaler in het verkeer "vangen" voordat ze een boete kunnen geven.
Wie "illegaal" gaat, wordt geconfronteerd met sancties tot 20 duizend kronen.
De vignetten worden gecontroleerd door politieagenten en de douane door de registratietekens te scannen. Ze zullen in totaal 58 mobiele apparaten hebben die in elke auto kunnen worden gebruikt (gemarkeerd of niet gemarkeerd).
De staat zal ook tolpoorten met camera's gebruiken. Ze zullen vanaf februari elektronische tol gaan bewaken, maar het zal geen automatische controle zijn gevolgd door een boete. Voorlopig zullen tolpoorten alleen statistieken dienen over het aantal zondaars en de richting van mobiele controle.
Bron oa seznamzpravy.cz.

Wat als ik een auto verkoop?
U verkoopt de auto samen met het snelwegvignet. De elektronische tolzegel op de snelweg gaat automatisch over op de nieuwe eigenaar.

Is er vrijstelling van tol betaling als ik een elektrische of hybride auto heb?
Zie uitleg op hartmanova.eu.

Let goed op of alles correct ingevuld is, je kan dit in de winkel veranderen binnen 15 minuten, maar online alleen als je eerder besteld met die 90 dagen uitstel regeling.
 

kuurgast

Donateur
Geldigheid papieren snelwegvignetten vervalt

De geldigheid van alle papieren snelwegvignetten loopt definitief af op 31 januari. De papieren stickers, die 25 jaar in gebruik waren, zijn nu volledig vervangen door elektronische snelwegvignetten die online verkrijgbaar zijn bij postkantoren en geselecteerde benzinestations.

Het vignet is gekoppeld aan de kentekenplaat van de auto en hoeft niet op de voorruit van de auto te worden geplakt. De prijs blijft hetzelfde en chauffeurs kunnen de geldigheid van het vignet tot 90 dagen van tevoren instellen. Het geld van de vignetten wordt gebruikt om de staat van de snelwegen in het land te verbeteren.

Bron english.radio.cz
 
Voor de mensen die een korting/uitzondering aanvragen betreffende het vignet: ben je niet in Tsjechië, dan heb je min of meer een probleem. Je moet namelijk je handtekening op het uitzonderingsformulier laten verifiëren bij het postkantoor of via je digitale portaal (welke ik niet heb). Vervolgens duurt het na het inzenden ongeveer 4 weken voor je uitzondering is verwerkt. En uiteraard moet je ook betalen voor het verifiëren van de uitzondering. Het land waar je auto geregistreerd is maakt niet uit voor de uitzondering (rij zelf een plug-in hybride op Duits kenteken).

Dus uiteindelijk was ik klaar voor, ik geloof 350czk.
 
Nu de knoop is doorgehakt: we vertrekken op 27 juni, moest er wel een snelwegvignet worden aangeschaft.
Zoals hier eerder gemeld, kon dat gewoon digitaal via https://edalnice.cz/en/how-to-buy-an-electronic-vignette/#/trading_places.
Nu zijn wij een ervaring rijker: Prima geregeld!

De site is duidelijk en helder, de betaling is simpel en de communicatie is prima.
We zijn dus maar gaan pakken. :yess: :yess:
 
Wie kan mij vertellen hoe het zit met het vignet voor de autoweg Dresden/ Praag A17? Tot vorige zomer kon je dit kopen net voor de grens naar Tsjechië, kantoortje is verdwenen, Wij rijden maar een klein stukje op de autoweg, afslag naar Decin. Is hier geen vignet meer nodig?
 

kuurgast

Donateur
Wij rijden maar een klein stukje op de autoweg, afslag naar Decin. Is hier geen vignet meer nodig?
Als je de grensovergang Breitenau/Krásný Les overgaat op de D8 is het in de richting Ústí nad Labem tolvrij....... maar op terugweg moet je wel een vignet hebben vanaf afslag 80 richting Duitse grens.
Je kan het ook zien op dat kaartje van edalnice.cz/en/map-of-toll-roads als je de PDF uitvergroot.
Op de blauwe lijnen is een tolvignet verplicht en de oranje/gele stukken zijn tolvrij.
Voor mensen die naar het Reuzengebergte rijden via Zittau en Liberec is het tot Hradec Králové en verder helemaal tolvrij.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond allen,

Ik probeer een E vignet te bestellen, maar de Rabobank schrijft steeds: verkeerd bankrekeningnummer, dus kom ik niet verder wat ik ook probeer.
Bestelde voorheen mijn vignetten bij Hartanova.
Ik heb alles correct ingevuld.

Is er iemand die voor mij en misschien voor anderen het bankrekening nummer heeft van SFDI?

Bij voorbaat vriendelijk dank
 
Bovenaan