Snelweg D1 Praag-Brno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik lees dit topic met het oog op onze rit naar Breznik straks. Er wordt gesproken over bijbetalen. Hoe moet ik dit zien? Is het toch een ter plaatse te betalen tolweg of wordt er verwezen naar de inkomsten vanuit het vignet?
 

kuurgast

Donateur
De nacht van 12 op 13 juli zullen delen van de D1 afgesloten worden ivm de reconstructie. Bron:zpravy.idnes.cz.
Een jaar na het begin van het opknappen van de D1 is er veel commentaar over tempo en prijs van het werk wat gedaan wordt.
Zie artikel radio.cz/en.
Op de kaart van doprava.idnes.cz kan je de actuele situatie zien, onderaan de kaart staan de kleuren of er (donkerrood) lange file is of men (groen) kan doorrijden.
 
Aangezien wij dit jaar weer richting Brno (en verder zelfs) gaan was ik even benieuwd naar de staat van die beruchte snelweg. In 2013 hebben wij nog mogen genieten:sterretjes:van dat gehobbel. Tegelijkertijd zagen we wel degelijk dat men bezig was de weg te verbeteren, maar toen was er nog een flink stuk te gaan. Iemand onlangs nog die weg gereden?
 

kuurgast

Donateur
Verkeersoverlast D1 bij Praag duurt tot oktober

Automobilisten in de buurt van Praag moeten zich op de eerste kilometers van de D1 met veel geduld wapenen. Verkeersbeperkingen vanwege de reconstructie duren tot oktober. De werkzaamheden aan de secties zijn op 12 juni begonnen en voor degenen die de sectie nog niet hebben gereden, de voorgeschreven 80 km/u wordt gemeten met radar!
  • Beide rustplaatsen in Újezd bij Průhonice worden gerenoveerd.
  • EXIT 8 naar Dobřejovice en Čestlice is van 15 juni tot 3 juli afgesloten richting Brno.
  • EXIT 6 naar Průhonice - afrit en oprit D1 is gesloten van 4 juli - 19 juli.
  • In augustus wordt de toegang tot de D1 vanaf de weg II / 101 vanuit Říčany en Jesenice in de richting van Brno gedurende twee weken afgesloten en wordt het verkeer langs gemarkeerde omleidingsroutes geleid.
  • Eind augustus zullen de werken van EXIT 2 Šeberov en Opatov in de richting van Praag raken, maar de werken zullen langs rijstroken worden uitgevoerd en zullen dus niet langer de verkeersstroom significant beïnvloeden.
Bron nasregion.cz

De actuele verkeerssituatie op de D1 is te zien op kaartje d1.dd.cz.
Vertaling: mezi km 134.9 a 118.5, ve směru = tussen km 134,9 en 118,5, richting....
In het Duits op czech-tourist.de/staumeldungen autobahn=D1.
 

kuurgast

Donateur
Wegwerkers in Zuid-Moravië zijn voor dit jaar klaar met de modernisering van de snelweg D1. Vandaag zijn ze begonnen met het opheffen van verkeersbeperkingen tot 8 oktober.
Volgend jaar keren de bouwers weer terug naar de snelweg, wanneer de modernisering van het ruim tien kilometer lange traject is afgerond. “Dit jaar hebben we de viaducten gesloopt en gewerkt aan het verbreden van de weg. Volgend jaar zullen we de oppervlakken vervangen ”, legt Studecký uit.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Van Brno naar Praag via de D1 - attracties die u onderweg zult zien



355,0 km
3 uur 0 minuten


Van Brno naar Velké Meziříčí

veveri-shutterstock-421319902.jpg.aspx


De eerste kleine verrassing wacht bij de afdaling op de 178e kilometer, wanneer je rechts in de verte een kleine rode torentje of alleen de punt van de toren zult herkennen - dit is het enige dat te zien is vanaf het enorme kasteel Veveří boven de Brno-dam. Vanaf de snelweg zie je bijvoorbeeld niet het Masaryk Circuit Automotodrom, waar de jaarlijkse Grand Prix van wegmotoren wordt gereden , of de beroemde negen kruisen, die doen denken aan een bloedige bruiloft uit het midden van de 16e eeuw. Negen bruiloftsgasten, waaronder twee moordenaars, hebben een symbolisch monument bij de weg achter de afslag op de 168e kilometer als je richting Velká Bíteš gaat. De koelers daarentegen zijn geweldig om te zientorens van de kerncentrale van Dukovany, tussen kilometers 157–154 ten zuiden van de snelweg.

Als je vast komt te zitten in de file bij Velké Meziříčí, ten noorden van de snelweg, werd in 2015 een uitkijktoren gebouwd over het skigebied Fajtův kopec, die 's nachts mooi verlicht is. In het zuiden zie je de uitkijktoren van de kerk van St. Mikuláš, eerder vanuit de tegenovergestelde richting Praag - Brno, kunt u ook het renaissancekasteel op de helling boven de stad zien liggen. Tijdens de tour ziet u modellen van een aantal bruggen, waaronder de Vysočina-snelwegbrug, gevolgd door de D1-snelweg.

Brug met twee verdiepingen

dvoupatrovy-most.jpg.aspx


Ook op de omleidingsroutes vind je een aantal interessante zaken, waar we veel gebruik van maken tijdens files op de D1; Polná ligt bijvoorbeeld maar een paar kilometer van de snelweg. Twintig kilometer na de afslag naar Jihlava komt de afslag voor de 90ste kilometer bij Humpolec; Vanaf hier zijn de ruïnes van het Orlík-kasteel en het machtige middeleeuwse Lipnice-kasteel vanaf een klein gedeelte te zien. Bekijk het monument voor politicus Alexander Dubček bij de rustplaats bij het benzinestation tussen de 88e en 89e kilometer; niet ver hier vandaan vond in september 1992 een verkeersongeval plaats, waardoor hij twee maanden later stierf. Tussen kilometer 78 en 77 kruist de snelweg Želivka
en het begin van het Švihov-stuwmeer op een unieke brug van twee verdiepingen. Je weet er misschien niets van, zelfs niet als je vaak op de snelweg rijdt, omdat de benedenverdieping alleen vanuit een heel specifieke hoek zichtbaar is (en als je ook weet waar je moet kijken). Het is een brug vanaf de oorspronkelijke snelweg, die in 1939 werd gebouwd, de weg van Vojslavice naar Hořice leidt naar de benedenverdieping. De Švihov-dam wordt opnieuw door de snelweg gekruist, op de 62e kilometer.

Een onzichtbaar kasteel uit een middeleeuws detectiveverhaal

hrad-zlenice.jpg.aspx


Rond de 35e en 36e kilometer in de verte in het zuiden wordt je begroet door de Špulka uitkijktoren, tien kilometer verder tussen Hvězdonice en Zlenice kruist de snelweg de Sázava rivier. De grootste attractie is verborgen op een lagere heuvel begroeid met loofbossen, die je aan de linkerkant in de riviervallei kunt zien - probeer het niet vanuit de tegenovergestelde richting van Praag naar Brno, het was een heel steil uitzicht. Daarop staan de ruïnes van het kasteel Stará Dubá, een van de vele, die voorkomen in het middeleeuwse detectiveverhaal van de schrijver Radovan Šimáček Crime in Zlenice kasteel LP 1318, onder zijn voet zijn de ruïnes van de oude nederzetting Odranec te vinden. Maar je zult de ruïnes van het kasteel niet zien, zelfs niet in de winter, als de bomen geen bladeren hebben, het vrij ver is en het bos te dicht is.

Uitzicht over Praag naar de bergen

pruhonice1_1.jpg.aspx


Het onopvallende dorp dat je rechts van de snelweg passeert op de 22e tot de 23e kilometer, zorgt voor de belevenissen vanaf het laatste deel van de weg; dit zijn de beroemde Lad's Hrusice, waar de kat Mikeš woonde. Bij helder weer opent zich vanaf de vlakte rond de 16 kilometer niet alleen het Praagse bekken, maar ook een groot deel van Bohemen erachter, van het Boheemse Centrale Gebergte via de Říp berg naar het Reuzengebergte, die duidelijk zichtbaar in de verte.

Vanaf de 6e kilometer, waar de ringweg van Praag afslaat en doorgaand verkeer richting Pilsen voert, kun je al het hoogste gebouw van Praag zien , de televisietoren in Žižkov, en iets verderop zal het je van links begroeten.kasteeltoren in Pruhonice. Dan hoeft u alleen nog maar afscheid te nemen - u bent veilig in Praag aangekomen.

bron; kudyznudy.cz
 

kuurgast

Donateur
D1 gaat een week voor de verkiezingen open, kondigde minister Havlíček aan.

Nadat maandag de verkeersbeperkingen tussen Mirošovice bij Praag en Hvězdonice in de regio Benešov in de richting van Brno zijn opgeheven, moeten de laatste drie delen van de snelweg nog worden voltooid, chauffeurs zullen er waarschijnlijk vanaf de eerste week van oktober volledig gebruik van kunnen maken, vertelde minister van Transport Karel Havlíček aan verslaggevers.
Wegenwerkers werken nu aan het opheffen van verkeersbeperkingen in de buurt van Mirošovice. De richting naar Praag is al volledig berijdbaar, in de tegenovergestelde richting naar Brno is het volgens premier Andrej Babiš vanaf maandag 11.00 uur zonder beperkingen te reizen.
Volgens de directeur-generaal van de Directie Wegen en Snelwegen (ŘSD) Radek Mátel zouden in het weekend van 2 en 3 oktober de laatste verkeersbeperkingen van de D1 moeten verdwijnen.

De snelweg D1 is niet alleen de oudste en langste Tsjechische snelweg, maar ook de drukste en gevaarlijkste op sommige delen, en nu ook de langzaamste vanwege frequente reparaties en jarenlange modernisering. De grondige modernisering van het 160 kilometer lange traject tussen Mirošovice bij Praag en Kývalka bij Brno begon in 2013 en de reparaties zouden oorspronkelijk in 2018 eindigen.
Bron seznamzpravy.cz + deutsch.radio.cz.

De minister van TransportKarel Havlíček is van de ANO-partij net zoals de premier Andrej Babiš. Ze zullen dit zeker gebruiken als verkiezingspropaganda.........
 

kuurgast

Donateur
Babiš en Havlíček openden het laatste deel na reconstructie van D1, maar...........

Maar het heeft één addertje onder het gras. De snelweg D1 is nog steeds niet af, dus automobilisten zullen zich de komende jaren moeten voorbereiden op problemen.

Premier Andrej Babiš (ANO) en superminister Karel Havlíček (ANO) hebben zaterdag plechtig de gemoderniseerde snelweg D1 in gebruik genomen. De reconstructie van de belangrijkste transportader van het land is echter nog niet voltooid. Volgend jaar begint de reparatie van de sleutelbrug Šmejkalka bij Mirošovice. De bouwvakkers keren ook terug naar Brno, waar ze de snelweg gaan verbreden. De werkzaamheden zullen enkele jaren in beslag nemen. Het bevel was echter duidelijk om de "afgewerkte" snelweg te openen voor de verkiezingen van dit jaar.

Grote opluchting, maar ook schaamte over onafgemaakte zaken. Zo kunnen de heersende opvattingen over de net eindigende modernisering van de snelweg D1 tussen Praag en Brno worden getypeerd. Uiteindelijk duurde het meer dan 8 jaar (begonnen in het voorjaar van 2013) en moesten duizenden chauffeurs eindeloze uren in lange files doorbrengen vanwege de reconstructie van de drukste Tsjechische snelweg, die volledig operationeel en zonder omwegen plaatsvond.

Hoewel de regering belooft dat de deadline 2 oktober afloopt, wijzen een aantal experts uit de transportsfeer erop dat de snelweg tussen Praag en Brno nog niet echt af is en dat de bouwwerkzaamheden op veel plaatsen de komende maanden en jaren doorgaan.

Wegvervoerders zijn bijvoorbeeld bezorgd dat de hoofdweg niet is verbreed met een andere rijstrook in elke richting, zodat de capaciteit ervan op geen enkele manier zal toenemen in vergelijking met de situatie vóór de reconstructie. En het doet er ook toe dat het, ondanks verschillende beloften, nog steeds niet genoeg parkeerplaatsen heeft.
Truckers roepen op om de particuliere sector te betrekken bij de bouw van de ontbrekende "truckparkings". Ze worden nog steeds dagelijks blootgesteld aan het onoplosbare dilemma van het overtreden van de regels voor rij- en rusttijden of gedwongen parkeren waar mogelijk.
Er ontbreken ongeveer tweeduizend parkeerplaatsen langs Tsjechische snelwegen.
Minister van Transport Karel Havlíček vertelde Radio Expres FM dat ze nu de aanleg van parkeerplaatsen overwegen met de hulp van de particuliere sector. Vrachtwagenparkeerplaatsen zouden worden gebouwd door particuliere bedrijven en het directoraat Wegen en Snelwegen zou ze van hen leasen.

Ondernemer Radim Jančura, die gele bussen en RegioJet-treinen exploiteert, is niet erg tevreden met het resultaat van de langdurige reconstructie van de D1. Hij vindt ook dat de snelweg, ondanks vele jaren van ontbering, niet echt een veel hogere toegevoegde waarde zal opleveren.

Jančura vindt daarom dat de huidige vluchtstrook moet worden vrijgegeven voor normaal verkeer. Met het feit dat het door vrachtwagens zou worden gebruikt als de langzaamste voertuigen. Een heel derde deel van de snelweg blijft nu ongebruikt.
Radim Jančura is bang dat het snelhardende beton, dat nu in Tsjechië wordt gebruikt, binnen tien jaar kan barsten vanwege de relatieve kwetsbaarheid, en de vraag wat te doen met D1 zal hier opnieuw zijn.

Hoewel de D1-snelweg nu zonder beperkingen open zal zijn, moet in de tweede helft van volgend jaar misschien het meest veeleisende bouwproject beginnen: de reconstructie van de oude snelwegbrug over de Šmejkalka-rivier bij Praag. De geschatte kosten van dit evenement zijn 1,4 miljard kronen. Bovendien zijn er enkele kleinere bruggen die vervangen/gerepareerd moeten worden.
Destijds werd verwacht dat de Šmejkalka-brug met voorrang zou worden gerepareerd, maar uiteindelijk werd deze onopvallend verwijderd uit de officiële modernisering.

Daarnaast heeft het huidige management van ŘSD acht jaar lang werk rond Brno gepland. De D1 breidt zich uit van de 182e kilometer naar de 210e kilometer, waar de E50-weg naar Slowakije wordt losgekoppeld. Bij Brno wordt het een zesbaansweg.

De ceremoniële ingebruikname van de "afgewerkte" snelweg D1 lijkt dus op een zwembad in het staatsbedrijf Karlovy Vary Thermal Hotel. Eind augustus opende minister van Financiën Alena Schillerová (voor ANO) het plechtig tijdens het filmfestival toen het nog lang niet klaar was. Losse tegels, afgedekte bouwmaterialen en onafgewerkte ruimtes wachtten op de eerste zwemmer. Een maand na de grote "opening" was het zwembad nog niet klaar.

Andrej Babiš gebruikt de "nieuwe" snelweg nu als verkiezingspropaganda, maar........
De modernisering van D1 werd voor 80% medegefinancierd uit het operationeel vervoersprogramma van de EU, voor 16 miljard Kč.

Bronnen oa seznam.cz + forum24.cz.
 
Vandaag, 2 oktober, vloeiend verkeer vanaf Rozvadov, ongeveer 250 km, tot afrit Humpolec, geen enkel probleem, de weinige werken goed op voorhand aangekondigd, wel enkele tankstations in onderhoud, dus niet geopend, ook de resto niet.
Maar geen kdeng, kdeng meer! ... :)
Dit in tegenstelling tot Duitsland, waar het weer helemaal niet vlot ging, wegens wegenwerken en ongevallen omgeving Frankfurt!
 

D1 tussen Spořilov en Průhonice bij Praag is niet langer een snelweg. Tot Průhonice is de maximaal toegestane snelheid 110 km/u​


De snelweg D1 tussen Spořilov en Průhonice in Praag werd op nieuwjaarsdag eigendom van Praag en werd een weg van klasse I. Chauffeurs kunnen dus gratis gebruik maken van het traject, maar moeten zich tegelijkertijd voorbereiden op de verlaging van de maximaal toegestane snelheid naar 110 kilometer per uur.

De Directie Wegen en Snelwegen (ŘSD) vestigde de aandacht op de verandering in de aard van het verkeer, die sommige automobilisten misschien over het hoofd hebben gezien. Het tolvrije gedeelte is 5,2 kilometer lang. Het onderhoud ervan zal nu onder controle staan van de Prague Technical Communications Administration (TSK).
Communicatie doorgegeven aan de stad op basis van een schenkingsovereenkomst. De waarde van het overgedragen eigendom werd geschat op 4,793 miljard kronen en omvat rusttijden.

Het gedeelte met drie rijstroken in beide richtingen is een van de drukste gedeelten van de Tsjechische wegen.

Ook op sommige snelwegen wordt geen tol betaald. Meestal zijn dit secties die worden gebruikt als stadsbypasses. Een kaart met tolwegen is hier beschikbaar

bron: novinky.cz
 
Bovenaan