Snelweg A38 (Kassel - Leipzig)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ervaringen met A38 (Dreieck Drammetal - Dreieck Parthenaue)?

Op de kaart lijkt een rit naar Tsjechië over Autobahn nr 38 een interessante optie. Zo te zien zijn er nog korte stukken in aanbouw maar wellicht kunnen we langs deze weg de grootste drukte ontlopen.

De A38 loopt over 201 km van Dreieck Drammetal (noordelijk van Kassel) naar Dreieck Parthenaue (oostelijk van Leipzig).

Heeft een van de forumgenoten deze weg al eens gebruikt en zo ja, wat zijn de ervaringen.
 
Vrienden van ons hebben eind december deze route gereden toen ze ons kwamen opzoeken in Tsjechië. Doordat er nog flinke stukken niet klaar zijn gaat het niet echt vlot was hun ervaring.
 
Hoi allemaal,
Dit jaar gaan we vanuit Valkenswaard naar Melnik.
Sommige routeplanners geven de route via weg 38 (Kassel-Leipzig) aan.
Mij is nu niet helemaal duidelijk in hoeverre deze snelweg klaar is.
Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie reakties, en iedereen een hele fijne vakantie!

Groetjes Arieke.
 

pepo

† In Memoriam
Deze weg is al heel lang in gebruik, alleen latste jaren waren er steeds verbouwingen en uitbreidingen. Ik heb vroeger, nog 2 jaar geleden, deze autoweg gereden, nu rij ik via Hannover, Dresden, Usti, Litomerice, richting Praag, bij Nova Ves afslag Melnik. Waar naar toe in Melnik, als ik vragen mag?
 

pepo

† In Memoriam
Ik heb niet goed gekeken, sorry, ik heb altijd A4 gereden, (Erfurt, Jena), dat is wat anders !!
 
Nou ik vertel je, mijn ouders hebben volgens hun routeplanner deze A38 ook gepakt maar zijn al snel tegen betonnen versperringen aan gereden! De snelweg is nog lang niet klaar. Kijk maar bijv. op Google maps (satelliet foto) want dan zie je op sommige stukken alleen maar een zandbed en stukken bos waar op de kaart de snelweg wel als klaar is aangegeven!
Wat ik dus niet snap, want ongeveer alle routeplanners geven de A38 gewoon aan alhoewel die dus in z'n geheel niet bestaat! Ook de routeplanner van ANWB en ook de Google.

Op de duitse site staat dat deze snelweg in 2008 en 2009 klaar zou zijn. Ik zal persoonlijk de route rijden zoals Pepo aangeeft. Dus Hannover, Magdeburg, Dresden, Usti. Gaat snel en is niet druk.

Kijk maar hier
 
heb 3 jaar geleden ook via Kassel naar Tsjechië gereden en herinner mij dat er toen nog een heel stuk geen autostrade lag en over gewone, smalle en zeer drukke Duitse Bundesbahn diende gerden te worden, wat de reis niet alleen langer maar ook een stuk vermoeiender maakte
 
Hoi, Ik heb deze weg afgelopen april voor het laatst gereden, de snelweg is rustig maar nog niet helemaal klaar. Je rijdt bij Halle een vrij groot stuk binnendoor, dit kost veel tijd en er zijn nog 2 kortere trajecten niet voltooid. Deze zijn pas in 2009 klaar. De snelste route van waar ook in NL is nog altijd Hannover, Magdeburg,Leipzig, Dresden.
 
A 38

Ben er vorig jaar diverse keren voor mijn werk geweest in die omgeving. Die weg is dus niet klaar. De ruimte is er al wel voor gemaakt maar het is gewoon nog grasland en de Bundesbaan is op dat stuk erg druk.Hannover, Halle a/d Saale, Dresden vind ik persoonlijk de beste.
 
Deze weg is al heel lang in gebruik, alleen latste jaren waren er steeds verbouwingen en uitbreidingen. Ik heb vroeger, nog 2 jaar geleden, deze autoweg gereden, nu rij ik via Hannover, Dresden, Usti, Litomerice, richting Praag, bij Nova Ves afslag Melnik. Waar naar toe in Melnik, als ik vragen mag?
We gaan naar de camping in Melnik.

We hebben de A4 ook al regelmatig gereden, maar daar waren ook vaak wegwerkzaamheden.
Via Hannover vind ik vrij noordelijk om, als ik op de kaart kijk, om bij Dresden te komen. Lijkt me wel interressant als je uit noord of midden Nederland komt. Maar goed wij komen dus uit brabant.
Ik vind de A4 altijd wel een "leuke" weg, als we dan langs "die drei gleichen" komen dan hebben we weer echt het gevoel dat we de goede kant uitgaan.
Ik hoop op nog wat recente ervaringsreakties van jullie met de A38, want ik twijfel nog.
Groetjes Arieke
 
Beste Arieke

Wij wonen in Rosmalen en we rijden al jaren over Hannover naar Cz.
we hebben in het begin ook verschillende route's geprobeerd, maar boven langs is zeker de snelste.

veel vacantie plezier gewenst.

Groet Loek
 
Ik hoop op nog wat recente ervaringsreakties van jullie met de A38, want ik twijfel nog.

Nou, die ervaring die ik beschrijf is ongeveer 2 weken oud dus ..
De route via Hannover, Magdeburg en Dresden vind ik persoonlijk het snelste.
We rijden Apeldoorn - Melnik in netto tijd 8 uur, het is 760 km.
 
A38 een alternatief voor files bij Hannover?

Na 3 x slechte ervaringen op de terugweg uit CZ bij Hannover (6, 13 en 10 km file) en Bad Oeyenhausen (altijd alle verkeerslichten op rood) hebben we deze keer (24/10/07) geprobeerd of de A38 een goed alternatief is.
Deze A38 loopt van Halle/Leizig naar Gottingen/Kassel, onderlangs de Harz.
Hoewel deze weg volgens mijn kaart uit 2004 nu klaar zou moeten zijn, is hij dat nog niet!
Van het eerste stuk vanaf Halle-Zuid is tot Eisleben nog ca 25 km niet klaar (wordt eind 2008). De vervangende Bundesstrasse is bezaaid met verkeerslichten.
In het midden is het stuk Bleichenrode - Breitenworbis (ca 15 km) ook nog niet klaar. (pas eind 2009). Bundesstrasse is daar erg druk en door dorpjes heen.

2 verrassingen:
-Praag - Apeldoorn is via de huidige A38 (en dan verder Kassel-Dortmund-Oberhausen-Arnhem) 50 km langer dan via Hannover-Hengelo. En dat ligt zeker niet helemaal aan de paar stukjes omleidingen waar de A38 nog niet klaar is.
-Ondanks de meer kilometers, de 2-baanswegen en files bij Dortmund en Rees reden we maar 30 minuten langer dan gemiddeld via Hannover.

Conclusie:
A38 lijkt mij na 2009 een goed alternatief als ze zo blijven sleutelen aan de A2 (Hannover).
 
A 38 Kassel- Dresden.

HOI.
We zijn net terug uit Tsjechie.
Er ligt een nieuwe autobaan tussen Kassel en Halle-Leipzig de A 38.
Is nog niet helemaal klaar, je moet nog 2 maal samen ong. 30 km. binnendoor,
bundesbaan binnendoor loopt prima, heenreis vrijdagmiddag, geen probleem, terug zaterdagmiddag, rijdt gewoon lekker.
Mooie en rustige weg, stukken beter dan de A 4 Kassel-Eisenach-Erfurt-Dresden.
Voorheen reden we binnendoor over bundestrasse 7 Kassel-Eisenach,
is vooral s'nachts donkere smalle,bochtige weg.
Reden nu Tilburg- Harrachov, via Gorlitz, zielona-gora, 920 km in 8.30 u.
En bij de grenzen is GEEN pascontrole meer, scheelt in drukke tijden ook gauw een uur.
Goede Vakantie.
Grt ludo
 
Bovenaan