SMS-controle bij DigiD

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het viel me op dat er nog niemand een topic heeft gemaakt over hoe je sms-controle gaat invoeren voor je DigiD-account. Via het ministerie van buitenlandse zaken ben ik er achter gekomen dat ik veel eerder dit had moeten realiseren. Je moet je melden in een gemeentehuis in Nederland en wel bij één van de 19 daartoe uitgekozen gemeentes. Er is ook wel wat te regelen via een videoconferentie met buitenlandse zaken maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten realiseren. Ik weet zeker wel hoe je met ponskaarten een programma kunt maken voor een computer, maar dat is voor de jongere generatie weer iets onbekends.

De tip die ik kreeg neem ik maar voor het geheel over (komt van https://digid.nl/aanvragen_buitenland):

Om een DigiD aan te vragen vanuit het buitenland heeft u dit nodig:
- de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)
- een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land
- een burgerservicenummer (BSN)
- een inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Let op: u heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag
- een telefoonnummer waarop u sms-berichten kunt ontvangen
- een e-mailadres.

Voorlopig heb ik mijn account laten vervallen en heb ik aangeduid alle post van de Nederlandse overheid in mijn brievenbus te willen zien. Het enige nadeel dat ik hiervan zal ondervinden is dat ik niet kan nagaan wat de belastingdienst heeft vastgelegd en dat ik goed kan gebruiken bij het opmaken van de aangifte inkomstenbelasting.
 
Hallo Stadla. Ik heb plm. 5 jaar geleden een digiD account. Ik moest daarvoor idd naar het gemeentehuis in NL. Ze hebben je telefoonnummer nodig, want als ik inlog op een overheidswebsite dan krijg ik na het inloggen een sms met een code, deze moet ik dan ook ingeven op de website. Telefoonnummer is gewoon mijn Tsjechische nummer.
 
Om een DigiD aan te vragen vanuit het buitenland heeft u dit nodig:
- de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)
- een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land
- een burgerservicenummer (BSN)
- een inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Let op: u heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag
- een telefoonnummer waarop u sms-berichten kunt ontvangen
- een e-mailadres.
Hier staat niets over dat je naar een gemeentehuis zou moeten. Komt dit een aantal stappen later en is dit niet zichtbaar op die site ?

Het viel me op dat er nog niemand een topic heeft gemaakt over hoe je sms-controle gaat invoeren voor je DigiD-account.
Waarschijnlijk omdat de meeste het al jaren geleden gerealiseerd hebben.
 
Ik heb dat ook en bij mijn weten ben ik daarvoor nergens naar toe hoeven gaan.
Gewoon online geregeld

Via de DigiD app​

Heeft u een geactiveerde DigiD app?
  1. Open uw DigiD app
  2. Vul uw pincode in.
  3. Klik op het menu-icoon (linksboven)
  4. Klik op Mijn DigiD
  5. Klik op Naar Mijn DigiD (onder overige gegevens)
  6. Klik op Inloggen
  7. Klik bij 'Inlogmethodes' op Met gebruikersnaam en wachtwoord'.
  8. Klik op sms-controle activeren
  9. Klik op Direct via de DigiD app
Volg nu de stappen in de DigiD app.
 
Ik heb mijn digiD in 2018 aangevraagd. Ik moest een afspraak maken met een gemeentehuis in NL en me daar melden. Daar werd alles in orde gemaakt en daarna kreeg ik een brief met een activeringscode.
 
De inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) is het probleem.
Wellicht is het met een APP eenvoudiger te regelen, maar ik wilde alleen een sms-controle regelen en daarvoor ben ik nu te laat.
 
Heb ik ook gedaan, met dien verstande dat ik een nieuwe DiGiD aangevraagd heb, omdat mijn oude telefoonnummer er nog stond die ik niet gewijzigd kreeg. Inderdaad alles online middels een videocall. Geweldig gedaan van Buitenlandse Zaken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is de laatste tijd steeds gemakkelijker geworden om een digid in het buitenland aan te vragen. 4 jaar geleden was het zeer omslachtig om de SMS code te krijgen, aangezien ze dat niet naar het buitenland stuurden. Dus wilde ik de app installeren. Hiervoor moest ik wel een andere telefoon kopen, want de telefoon moest je paspoort kunnen scannen. Eindeloos geprobeerd, de helpdesk geraadpleegd die het ook niet begreep, tot ik op internet vond dat als je paspoort door een ambassade was uitgegeven het niet werkte. Maar gelukkig hebben ze na veel klachten toch het een en ander aangepast en na veel gedoe had ik eindelijk de app geïnstalleerd. Nu kan je inderdaad ook videobellen om een digid aan te vragen, wat heel goed werkt.
Stadla, misschien is het een idee om 1 x een goede telefoon aan te schaffen, waar je ook gewoon mee kan beeldbellen. Ik heb een prepaid simkaart waar ik per jaar 200 kč op moet zetten om mijn nummer te behouden en verder bel ik altijd via de WiFi met WhatsApp. Dus verder geen kosten.
 
Als je een nieuwe smartphone koopt, zorg dan het er een is die ook een nfc chip heeft. Want sommige goedkopere hebben die niet. Daar kun je mee betalen en waarschijnlijk is die ook nodig voor het uitlezen van je paspoort. Hoeft niet eens duur te zijn. Ik kocht een paar maanden geleden een Oppo telefoon met 5G en nfc chip voor 120€.
Overigens moet je paspoort ook geschikt zijn. Ik weet niet tot hoever deze nog in omloop zijn. Er moet zo'n tekentje op staan. Met zo' n paspoort gaat ook de controles op luchthavens automatisch. Je scant je paspoort in, kijkt in de camera en het poortje gaat open.
 
Bovenaan