Smartwings

Topic in 'Vervoer' gestart door kuurgast, 21-05-2020.

  1. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Redt de staat de Smartwings? Zou een applaus niet genoeg zijn?

    Wat als we, in plaats van anderhalf miljard, allemaal het balkon op gingen en applaudisseren voor de luchtvaartmaatschappijen? Het hielp de paramedici ... 'Dat is een erg wrede grap die deze week in mijn inbox belandde. In feite legt het de laatste weken perfect vast.
    Mensen zijn doodsbang: ze proberen snel maskers te krijgen, de staat sluit hun economieën af zodat ze bang zijn voor werk naast het virus. Gezondheidswerkers vallen nog steeds overwerkt neer.
    En in plaats van na te denken over hoe de gezondheidszorg voor te bereiden op de tweede golf van de pandemie, denkt de staat eraan geld in een particuliere luchtvaartmaatschappij te storten. Het is absoluut absurd. Maar tenslotte, wanneer het voor de gezondheidszorg voldoende is om te applaudisseren, zou dat voor iedereen genoeg moeten zijn, toch?

    Interessant is dat de staat het erover heeft om lid te willen worden van de Smartwings-groep, terwijl het bedrijf zelf er niet om geeft, volgens berichten in de media. Smartwings zou alleen geïnteresseerd zijn in een lening of een door de staat gegarandeerde lening.

    Het publiek zou hulp willen voor luchtvaartmaatschappijen. Sommige naïeve mensen denken dat dit een nationale luchtvaartmaatschappij is. In feite gaat het gewoon om geld. Het bedrijf heeft liquiditeit nodig en crediteuren moeten schulden aflossen. Een lening is daarom de oplossing. Het probleem is dat de staat geen bank is.
    Maar ministers hebben het niet over krediet, ze hebben het nog steeds over toetreding tot het bedrijf - hoewel ze met één adem toevoegen dat de toetreding van de staat tot het bedrijf slechts de laatst mogelijke oplossing is. De staat kan geen zaken doen en beheert haar bedrijven gemiddeld slecht.

    Tegenwoordig omvat Smartwings de ČSA. De staat leidde ze ooit op zo'n manier dat hij ze voor een handvol moest verkopen. En nu doet hij alsof hij het bedrijf weer op de been kan krijgen.
    Alle luchtvaartmaatschappijen hebben problemen. En daarom helpen staten veel luchtvaartmaatschappijen echt.
    Politici stellen dat de luchtvaartmaatschappij strategisch is en daarom moet toetreden. Er wordt gezegd dat het een aantal bedrijven bindt en duizenden mensen in dienst heeft. Maar dit kan worden gezegd van elk bedrijf dat de staat niet op dezelfde manier zal redden.

    Toerisme is belangrijk, maar het is zeker niet cruciaal voor Tsjechië en luchtvervoer is dat helemaal niet. Een strategisch bedrijf ziet er anders uit. Zonder dat zou de hele industrie worden neergelegd en vervolgens een andere industrie.
    Theoretisch kan ik me voorstellen dat een bedrijf strategisch is als het de enige in het land is en het land zo groot is dat het erin moet vliegen. Maar bij ons is dat niet het geval. We hebben niet eens een snelweg.

    Puur economisch gezien is het voor ons het beste om een zwarte passagier te zijn, laat de Fransen, Duitsers, Nederlanders en Italianen hun luchtvaartmaatschappijen redden en voor hun geld met "gesubsidieerde" vluchten vliegen. Wat we hier zien, is slechts een poging om ervoor te zorgen dat de verliezen van particulieren door de hele samenleving worden betaald en dat de winsten alleen aan individuen toebehoren.

    Er wordt nog steeds gesproken over uitbreiding van de luchthaven van Ruzyně. Maar naar mijn mening staat dit haaks op het groene beleid waar Europa op aandringt. Wil de staat luchthavens uitbreiden en luchtvaartmaatschappijen bouwen en toch groen zijn? Gaat het samen?

    Het toekomstige luchtverkeer zal anders zijn dan vóór de covid. Wie zal weerstand bieden aan verandering, valt in slaap, zoals we in slaap vielen met hogesnelheidstreinen. Tegen de tijd dat we ze hebben, rijden ze ergens anders met een snelheid van 1200 km/u op een hyperloop en wordt onze sneltrein een openluchtmuseum.
    Bron reflex.cz.
     
    Plantage Bohémien vindt dit leuk/interessant.
  2. Van de wereldbevolking benut 98 procent zelden of nooit een vliegtuig, die 2 procent die er wel gebruik van maken willen niet betalen voor de werkelijke kosten , die vliegen veroorzaken.
    Dit is jarenlang ondersteunt door overheden, door subsidies voor vliegvelden, ontwikkelings kredieten voor vliegtuigen, geen belasting heffen op kerosine, waardoor andere vormen van vervoer oneerlijke concurrentie is aangedaan.
    Wie nooit wat betalen wil, hoeft ook niet bij de staat om hulp te vragen, en ik kan geen reden bedenken, waarom de Tsjechische staat een vliegmaatschappij zou moeten ondersteunen, beter onderzoeken waarom ze allemaal zo snel het geld op hebben, geval van" gat in de hand " misschien?
    Volgens onderzoeken, vindt 60 procent van het vervoer plaats binnen een straal van 30 km van de eigen woonplaats, en daar heeft Tsjechië nog genoeg te doen, betere wegen, gescheiden, auto - fiets verkeer, snel-straten voor fietsers, kijk alleen maar een naar de toestand v d bruggen hier in Tsjechië, laatst hadden we een 30 tons autokraan nodig, kilometers heeft die man om moeten rijden, om slechte bruggen te vermijden.
     
  3. Voor Tsjechië is een eigen luchtvaartmaatschappij minder belangrijk. Zeker nu het feitelijk deel uitmaakt van Smartwings. Praag is een behoorlijke luchthaven, maar geen draaischijf zoals Frankfurt of Schiphol. Het luchtverkeer zal veranderen, maar daar was het al mee bezig. Over pakweg 20 jaar is vliegen klimaatneutraal. Langzaam groeit het daar naartoe. Met vliegtuigen die tientallen procenten zuiniger zijn dan een paar jaar geleden. Met synthetisch kerosine die gemaakt wordt met zonne-energie en een steeds groter deel gaat uitmaken van het totale kerosineverbruik. En waterstof/elektrische aandrijving. Ik denk dat Covid voor een dipje gaat zorgen, maar over pakweg een jaar kunnen we gewoon weer normaal vliegen. Eventueel na een vaccinatie. Met een auto in je eentje produceer je meer CO2 dan met een vliegtuig tegenwoordig. Maar daar wordt minder moeilijk over gedaan. En die hyperloop moet eerst nog maar eens gemaakt worden. Ik ben benieuwd of je straks met 1200 km/h door een vacuümbuis kunt zweven. Vliegtuigen blijven wel, omdat die veel flexibeler en efficiënter zijn.
     
  4. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Smartwings: Insolventie van de luchtvaartmaatschappij bedreigt in totaal 60.000 banen.

    Volgens bedrijfsvertegenwoordigers zou het faillissement van de Smartwings Group, waaronder ook Czech Airlines valt, in totaal 60.000 banen bedreigen. Bovendien zouden waarschijnlijk alle vliegopleidingsmogelijkheden in Tsjechië verdwijnen, zei Smartwings ombudsman Vojtěch Lažanský.

    De achtergrond van de verklaringen zijn discussies binnen de Tsjechische politiek over een mogelijke toetreding van de staat tot de Smartwings Group om de groep te redden. Minister van Industrie en Handel Karel Havlíček zei dat dit de laatst mogelijke optie was. Ten eerste willen ze bankgaranties en leningen verstrekken. De Smartwings Group heeft rechtstreeks 2000 mensen in dienst.
    Bron radio.cz/de.
     
    Plantage Bohémien vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina