Slecht mobiel signaal in huis - GSM repeater?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
leuke tip van Bpaul, heb nog een carkit liggen dus even "bastelen"!

Overigens vraag ik me af wat jullie relatie (paul ern pjotr) is met Tsjechie? (gewoon nieuwsgierig . . . heb ik wel vaker last van:D)
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik ben zeker dat een vodafonekaart (een tsjechische uiteraard!) nog goedkoper is, echter geen radiosignaal is geen radiosignaal! Daar helpt Lyca ook niet ook al gaat dat via de basisstations van Vodafone!
 
Dag,
Ik woon in Frankrijk met gelijkwaardige problemen als bij jullie! Ik ben op dit moment bezig met de inkoop van antenne's / coax kabel en repeaters voor onze buurt en heb er zo'n 25 set's besteld, ik heb er nog enkele over zoals het er nu uit ziet. Indien er iemand intersse heeft, 125 Euro per set. 19 db Yagi richtantenne, 10 meter CLF 400 RF coax kabel en een repeater van up/down versterking van 45 db. Groet, Theo
 
DE meest simpele oplossing is een externe antenne op je gsm, echter er zijn niet zoveel GSMetjes meer met een ext. antenne aansluiting. Ik gebruik zelf nog NOKIA 6110 en een 6310 (geloof ik), beide hebben op de achterzijde de mogelijkheid een externe antenne aan te sluiten.

Zo'n antenne is in een goede "radio"zaak te koop voor ca. 500 czk.
Ook Conrad verkoopt ze maar wel iets duurder.
Ik heb zelf ge experimenteerd met een passief repeater, dwz een antenne binnen gekoppeld aan een (richt)antenne buiten maar dat was niet zo succesvol!
Goede actieve repeaters zijn voor huisgebruik onbetaalbaar duur!

Pieter
@ Semabyte,

Ik zag op het forum dat je ook een passieve koppeling hebt geprobeerd op je GSM wat je niet goed lukte. Ik heb er ook mee geexperimenteerd en het lukte erg goed een sterk signaal te krijgen. Een inductieve koppeling kan goed werken maar je moet wel een hoog rendament antenne gebruiken en zeer goede coax kabel omdat inductieve overdracht weer meer verlies met zich meebrengt...
 

Vodnik

† In Memoriam
op dak een 23 elements Yagi en RG 8 U kabel (die dkke géén RG58!)
en aan de kamer kant een 1/4 lambda (afgepelde coax)

Ik heb het eerder gedaan met twee yagi's om om een hoek te kijken op 70cm en dat ging toen wel goed!
 
Hey Semabyt
De 23 elements antenne zal wel goed zijn als het een 900 Mhz antenne is en ! vertikaal geplaatsd. De kabel geeft een verlies va 0,14db/meter wat best goed is. Daarnaast dien je een pcb antenne te hebben die dicht op je GSM zit om de inductieve koppeling te realiseren en geen afgepelde draad, dit geeft veel te veel verliezen. PCB antenne's zitten ook in carkits die je voor enkele tienjes kunt kopen op marktplaats bijvoorbeeld.
 

Vodnik

† In Memoriam
heb sinds enige tijd een 900 MHz repeater in werking, gekocht op ebay (900 MHz repeaters worden daar voor ca 70 Euro aangeboden, nieuw!)

Vraag wel eerst bij je provider of ze in je gebied op 900 of 1800 MHz werken! (1800MHz repeaters zijn wat duurder, ca 130 Euro)
 
Ik weet dat ik reageer op oud topic , maar ik kwam hier omdat ik zelf een ander telecom issue heb. En moest even reageren.
Heb je GSM problemen in huis google dan eens naar "passive repeater" of "passive gsm repeater"

Voordat je een gsm repeater koopt kan je dit proberen.
Het werkt als volgt. Je gebruikt 2 antennes ( voor de juiste frequentie band natuurlijk) en die koppel je met elkaar via een zo kort mogelijke kabel. 1 antenne buiten en 1 binnen. Neem voor de buiten antenne een richt antenne en binnen een omni directionele. Bij mij werkt dit prima. ( In nederland ) Mocht het niet werken dan kan je er altijd nog een actieve repeater tussen kopen.
Het signaal wordt buiten opgevangen op de buitenantenne en naar binnen doorgeven aan de binnen antenne. Dit werkt goed als je buiten wel bereik hebt maar binnen niet zo goed. ( je huis gebouw dempt de RF straling )
Buiten moet je een richtantenne gebruiken deze zorgen voor veel signaal winst t.o.v. omni antenne's. Een omni antenne is een rondom gevoelige antenne, een richtenne ontvangt en zendt beter een bepaalde kant op en hieruit wordt dan ook de winst behaald.
 
Ik heb me zojuist geregistreerd omdat ik dit een zeer interessant topic vind. Wij hebben ook een slecht signaal in huis en ik heb dit gezien. Heeft iemand hier ervaring mee?

We hebben een ADSL aansluiting voor internet en telefoon. In Nederland hebben we hetzelfde en heb ik de telefoonlijn allang af laten sluiten. Nu heb ik hier gelezen dat het in Tsjechië ook zou kunnen, klopt dit?
 
We hebben een ADSL aansluiting voor internet en telefoon. In Nederland hebben we hetzelfde en heb ik de telefoonlijn allang af laten sluiten. Nu heb ik hier gelezen dat het in Tsjechië ook zou kunnen, klopt dit?

Klopt. Ik heb via O2 ook ADSL. Zonder telefoonabo.
Gewoon je telefoonabo opzeggen. Kan via de website.
 
Dank je voor de reactie.

Binnenkort moet de overdracht van het huis plaatsvinden. Ik ben nog alles aan het uitzoeken en weet nog niet eens waar het abonnement loopt. Ik heb wel begrepen dat het langzaam internet is. Net zoals ik begrepen heb dat er maar op enkel plaatsen in huis een gsm-signaal is. Daarom had ik in mijn eerste reactie het apparaat vermeld dat ik gezien heb.
 
Bovenaan