Skoda Fabia

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn op zoek naar een betaalbare diesel auto ter vervanging van onze huidige benzine karretje.
Zijn er leden die ervaring hebbem met de Skoda Fabio 1.2 diesel?
Wij zijn benieuwd wat zij ervan vinden o.a. in Duitsland en Tsjechie waat de auto harder moet werken i.v.m. heuvels/bergen dan in NL
 
fantastische auto. Skoda Fabia nr 1 gekocht in 2000 - is nu over de 180.000 km en in de "fleur van 't leven" zoals de Brusselaars zeggen....

skoda Fabia nr 2 eveneens gekocht in 2000 werd spijtig genoeg aangereden - had probleemloos meer dan 150.000 km. (Wegens de leeftijd heeft de verzekering de auto als perte totale beschouwd - herstellingskosten werden te hoog bevonden.)

Bij het wegvallen van de vorighe auto hebben we Skoda Fabia 1.2 diesel aangekocht. Sinds januari hebben we bijna 18.000 km gereden en zijn zeer tevreden over de (zuinige) wagen.

Veel sukses en geluk met de aankoop
 
Beste groentje,

Deze 1.2 TDI staat niet bekend als "strepentrekker". Dat kan (en hoeft) natuurlijk ook niet. In NL is dit 1 van de belastingvrije diesels. Dezelfde motor wordt ook geleverd in een VW Polo en Seat Ibiza.
Voor een een tritst aan nuttige gebruikersreviews kan u de tip geven om eens op autoweek.nl te kijken. Veel nuttige praktijkinfo (kijk dan ook bij VW en Seat vanwege hoger aantal ervaringen met de motor die u bedoelt).
Reviewvoorbeeld van een dergelijke Fabia met 65.000 km ervaring (zelfs met caravan):

http://www.autoweek.nl/autoreview/28521/skoda-fabia-combi-12-tdi-greenline

In het algemeen is te zeggen dat het koppel van deze (3 cilinder)1.2 TDI vrij hoog is (kenmerkend voor een diesel en tdi technologie). Dat betekent dat de motor vrij veel kracht heeft (niet in pk maar in sterkte). Daardoor zal bergachtig gebied in vergelijking met een vrij bescheiden benzinemotor een stuk beter uitpakken. Met een Aygo of Twingo benzine in de bergen heb ik ervaring. Dat is vaak terugschakelen en er een beetje aan trekken. Op de autobahn bij berg op zakt de snelheid terug. Dat zal bij een diesel veel minder snel het geval zijn.
Autotests zijn niet altijd enthousiast over de 1.2 TDI van het VAG concern (de term tractor kom je zeker tegen maar of dat voor jou zo is maakt een proefritje snel duidelijk). Ook ligt het praktijkverbruik vaak (stukken) hoger. Kijk de tests er maar eens op na (goed te vinden via google). De 1.3 Multijet diesel van Fiat (ook wegenbelastingvrij in een Punto en Opel Corsa) komt vaak beter uit de test qua souplesse. Zelf heb (na vele Skoda's) nu een Renault met 4 cilinder 1.5 dCI motor (wegenbelastingvrije Twingo) en vind het geweldig rijden. Ook in vergelijking met een eerdere Octavia en Superb 1.9 TDI. Een kleinere diesel als de Fabia (of wat anders) zou zo maar eens een fantastische keuze kunnen zijn. De Fabia, Punto of Ibiza combineren dan economisch rijden met vrij veel ruimte en ik denk een motor die krachtig genoeg is. Succes met alle overwegingen.
 

Majk

Geroyeerd Lid
ik ben op de TDI motoren beetje uitgekeken, de besparingen gaan op aan hoge kosten voor onderhoud, belastingen en nieuw aanschaf. als iets kapot gaat zoals turbo etc. dan is het meteen erg duur. en TDI is eigenlijk ongeschikt voor stadsverkeer, wat toch veel gedaan wordt.
voor mij volgende keer de nieuwe 1.6 benzine van VAG concern...
 
Leuk al die reacties.
De chef heeft al de autoweek en andere recenties gelezen maar jullie maken vaak dezelfde ritten richting en in CZ als wij en daarom zijn deze meningen belangrijk voor ons.
Ook de Skoda forum wordt nu uitgebreid geraadpleegd.:top:
Bagageruimte is belangrijk als je een Berlingo gewend ben maat ik denk dat de Fabia daar aan zal voldoen. Ik zal ff wat vindingrijker moeten worden maar dat vind ik juist leuk.
A.s. maandag hebben wij een proefrt waarbij wij ook langs huis voor de 'koffer en hondenspul test' gaan.
Natuurlijk is de belasting voordeel erg aantrekkelijk want anders had de chef waarschijnlijk gewoon het zekere voor het onzekere genomen en een voor de sterker motor gekozen.
Omdat wij nu al 'buiten' wonen en elke week +/- 40 - 45 liter benzine tanken geloof ik dat er genoeg iets langer ritjes er tussen zitten om de diesel de nodige aktiviteit te bezorgen. Het krtste is 2km naar het dorp en daarna....................
Met de hoge prijs van benzine wordt het omslagpunt voor diesel toch wat lager hebben wij uitgerekend.
 
Ahoj Groentje,

Hoe is je proefrit maandag uitgepakt?
Je kent intussen onze 19 tdi en ik moet zeggen dat wij ontzettend tevreden zijn over de prestaties en het verbruik. Voor tig keer per jaar naar Nederland heen en terug een geweldige auto.

Gaan jullie voor die 3 cylinder, of toch een stapje hoger? Ik ben wel benieuwd.

Oh ja, helaas is die 19 tdi (alle andere types ook) in Nederland veel duurder dan in Tsjechie. De prijs is voor jullie natuurlijk ook een belangrijke overweging.
 
De proef ritten zijn goed bevallen, ook de bagage proef al zou je niet zo hoog op kunnen stapelen als in de Berlingo. Toen wij op de thuisweg een kettingbotsingkje net voor ons zag gebeuren concludeerde ik dat in de riemen op de achterbank toch een beter plek was voor de reiskooien van de honden dan vlak bij de achterklep!
Vanwege alle financiele voordelen (geen BPM en geen motorrijtuigbelasting tot 2014) EN dat wij vonden het lekker rijden wordt het de Fabia Greeline met wat extra toeters en bellen. Ook een setje winterbande erbij !!
Onze ritjes naar Tsjechie worden nu veel voordeliger dan met de Berlingo maar het is nu ff afwachten tot volgend jaar.
Ja ja Groentje gaat groen rijden in een groene auto - wij vinden de kleur 'Arctic Green' erg leuk!
 
Skoda

Groentje, onze Skoda Fabria greenline heeft ons de afgelopen vakantie super door Tsjechie heen geholpen! Ook met een aanhangertje erachter. Je moet gewoon niet willen scheuren.
Ook een voordeeltje;): toen we, naar beneden gaande op de berg waar ons huis stond, een slappe band constateerden en we toch naar beneden moesten rijden (omdat de lease-maatschappij niet aan reservebanden doet), kwamen we onder aan de berg bij een " garage" aan (woonhuis met PNEU-bord). Tja, het was kort voor ons vertrek naar Nederland, dus wij zaten redelijk in de rats of we wel op tijd een nieuwe band zouden hebben. Maar de vriendelijke Tsjech zei: omdat u een Tsjechische auto heeft, hebben we een band op voorraad en 20 minuten later konden we weer verder. Met een dikke kus voor die Tsjech (in gedachten :bloos2:) en heel trots op onze Skoda;)!
 

Majk

Geroyeerd Lid
De proef ritten zijn goed bevallen, ook de bagage proef al zou je niet zo hoog op kunnen stapelen als in de Berlingo. Toen wij op de thuisweg een kettingbotsingkje net voor ons zag gebeuren concludeerde ik dat in de riemen op de achterbank toch een beter plek was voor de reiskooien van de honden dan vlak bij de achterklep!
Vanwege alle financiele voordelen (geen BPM en geen motorrijtuigbelasting tot 2014) EN dat wij vonden het lekker rijden wordt het de Fabia Greeline met wat extra toeters en bellen. Ook een setje winterbande erbij !!
Onze ritjes naar Tsjechie worden nu veel voordeliger dan met de Berlingo maar het is nu ff afwachten tot volgend jaar.
Ja ja Groentje gaat groen rijden in een groene auto - wij vinden de kleur 'Arctic Green' erg leuk!

mag ik vragen wat je voor zo'n auto kwijt bent?
 
Kaal €16310 en kaal is redelijk compleet. In plaats van een reserve band hebben wij winterbanden waarvan 1 wiel zomer/winter mee rijdt achter in en als reserve gebruikt wordt.
Je wil niet ver rijden met ongelijke banden maar voor het geval je het nodig hebt is het geen gek idee. Wij hebben het ook niet op compressortjes en plak spul!
 
Bovenaan