Sint Maarten/Svatý Martin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens mij is het weleens behandeld maar ik kon het niet vinden.

Volgende week is het weer Sint Maarten, en ik weet dat ze er hier in het dorp ook altijd iets aan doen.
Om nu goed voorbereid te zijn wil ik graag weten wat hier de gewoonte is om aan de kinderen te geven als ze langs de huizen gaan?
Wie kan mij verder helpen zodat ik de kinderen niet hoef te teleurstellen!

:dank::dank::dank:
 
Eenvoudig: koop wat kleine zakjes snoep in, dat spul houdt zich maanden ook als er niemand komt.

Sint Maarten is een van die dagen dat in de Middeleeuwen al, het bedelverbod voor kinderen voor een dag werd afgeschaft. In die maanden dat de landbouw weinig bracht en de voorraden op geraakten. Sint Nicolaas is net zo'n dag.

Leuker dan zakjes snoep zijn zelf gebakken taartjes...
 

Freddy2005

† In Memoriam
... Volgens mij kennen we dat niet in Tsjechie.

Toch wel Alice, zie maar eens in Jihlava: Svatý Martin v Jihlavě

Ook hier staan meerdere links vermeld met hele verhalen en zelfs recepten voor St Maartenkoek: Klik hier

1306_22_02.jpg
 
Het is voor mij iets nieuw! Ik kom uit het noorden en daar hebben we dat nooit meegedaan. Ik woonde een tijd ook in Praag en daar heb ik het ook nooit gezien. Misschien is het sinds paar jaren of alleen in Morava bekend. Misschien weet iemand meer.
 
Wij wonen 5 jaar in Tsjechie en op 1 jaar na zijn er op 11 november altijd kinderen met uitgeholde pompoenen langsgeweest om een liedje te zingen!
Maar ik heb ooit een keer gehoord dat er kleingeld gegeven zou worden i.p.v. snoep, maar of dat ook zo is???
 
Ik denk, net als Alice, dat het een plaatselijk (vernieuwd) gebruik is, kinderen die met Sint Maarten langs huizen gaan en liedjes zingen. In Noord-Bohemen van mijn jeugd gebeurde ook niets met Sint Maarten.
 
Ik heb Zuid Holland aan de kust gewoond, in mijn hele leven heb ik nog nooit van Sint Maarten gehoord.
Mijn dochter woont al een paar jaar in Harderwijk en daar is het wel een gebruik.
Zou dat in Tsjechië ook niet het geval kunnen zijn? De ene streek wel en de andere helemaal niet??
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ook in Trutnov heb ik iets over St Maarten gevonden. Daar wordt morgen om 17h00 op het Krakonošovo náměstí verzameld om dan in stoet naar de "Martinské bráně" te wandelen. De stoet wordt door de kinderen met verlichte lampions en lantaarns opgesmukt. Op het eind van de processie zal dan Sint Maarten op een wit paard de kinderen begroeten en waarschijnlijk van enig lekkers voorzien.

trutnov.cz/ MARTIN A PLAMÍNEK ŠTĚSTÍ


Iemand trouwens enig idee waar deze "Martinské bráně" gesitueerd is ?
 
ook ik woon sinds 1997 vast in tsjechie, maar hier in Švihov, bij klatovy, heb ik het nog nooit gezien! ook mijn huidige partner (zelf een tsjechische) had wel van de naamsdag, maar nog nooit van het "lampionnen-gebruik"gehoord. inderdaad lijkt het mij plaatselijk gebonden.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik blijf toch hier en daar nog vieringen vinden van deze Sint Maarten. Zo ook in Benešov en Třeboň .

Hier wat Třeboň de kleine en grote kinderen te bieden heeft:

Pro malé i velké děti
Ve středu 11. listopadu v 16 hodin přijede na koni na Masarykovo náměstí v Třeboni
„svatý Martin“. Budou následovat scénky ze života světce a lampiónový průvod přejde
do kostela na mši pro děti. Po ní bude „svatý Martin“ ve farním klubu rozdávat
perníčky.

Dus om 16h00 op het Masarykovo náměstí komt Sint Maarten en na opvoering van scènes uit zijn leven gaat een lampionnen stoet naar de kerk. Na de mis krijgen de kinderen perníčky (peperkoek).
 

char

† In Memoriam
Ook in Trutnov heb ik iets over St Maarten gevonden. Daar wordt morgen om 17h00 op het Krakonošovo náměstí verzameld om dan in stoet naar de "Martinské bráně" te wandelen.

Iemand trouwens enig idee waar deze "Martinské bráně" gesitueerd is ?
Ik heb me gek gezocht!!.. Zou het niet gewoon één van de kleinere (overdekte) toegangen tot het plein kunnen zijn?..
Over dik een uur weten we het...

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het moet toch enige afstand van het plein zijn en dan ook niet te ver want er gaan kleine kinderen in de stoet. De heksenverbrandingsstoet ging vanaf het plein naar de achterkant van het station, dus zoiets denk ik dan qua afstand maar van een "poort" met die naam weet ik ook nog niet. Intussen worden de voorbereidingen getroffen op het plein.
 

char

† In Memoriam
Toch wel een beetje... Men is aan de rechterkant ( eenrichtingsverkeer ) het plein afgelopen en daarna aan de linkerkant het plein weer opgekomen. Dus bij één van die twee toegangen tot het plein moet, heel vroeger, een poort gestaan hebben vernoemd naar St Maarten.
Dat verklaart misschien ook waarom dit feest maar in een beperkt aantal plaatsen gevierd wordt. De plaats/stad moet in het verleden 'iets" met St Maarten gehad hebben. Als beschermheilige of zo.

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de plaats Hostinné, waar elke eerste zater- en zondag in augustus een groot feest is. Dat gebeurt, op dezelfde dagen, slechts in ongeveer nog 12 andere plaatsen in Tsjechie.
In deze plaatsen waren/zijn Fransiscaner kloosters. Men viert dan de geboorte- of sterfdag ( ik weet dat niet zeker ) van deze Heilige. Vroeger deed men dat op de exacte datum. In de vorige eeuw heeft men uit practische overwegingen de viering naar de eerste zondag van augustus verplaatst. Het doordeweekse werk moest immers doorgaan!!..

Ik kan alles fout hebben, hoor!!...

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
... Dus bij één van die twee toegangen tot het plein moet, heel vroeger, een poort gestaan hebben vernoemd naar St Maarten...

Heel lang geleden (lijkt wel een sprookje) was de stad inderdaad ommuurd. restanten zijn nog op een viertal plaatsen te zien hiervan. In de volgende straten, Na Vrchu, Na Struze, Hradebni en Vodni kunnen we ze terugvinden. Wellicht was dus een van de toegangspoorten aan de Na Struze aan Sint Maarten toegewijd.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sint Maartensfeest in kasteel Loučeň

In en rond het kasteel is er een programma dat van s'middags tot s' avonds jong en oud moet bekoren. Toneel, show en marionettenspel gaan de komst van Sint Maarten vooraf. De heilige man zal dan de jonge nieuwe wijn zegenen en een verlichte stoet door de vele doolhoven staat ook op het programma. Voor de kinderen is er pernik voorzien. Tevens is er een kasteelbezichtiging bij kaarslicht mogelijk.

zamekloucen.cz

00609l.jpg
 

kuurgast

Donateur
11 November is het in Tsjechië Svatomartinské hody.

images
images


Dit is een feest naar aanleiding van de legende over Svatý Martin. Svatý Martin komt vaak op een wit paard aan omdat met zijn verschijning de eerste sneeuw verwacht wordt.
De svatomartinské/St. Martinus traditie omvat proeven nieuwe wijnen ,het eten van gebraden gans met rode kool en knedlíky/knoedels en zoete broodjes/koeken met maanzaad. Op deze dag eindigde vroeger meestal het dienstverband van de landarbeiders, de arbeiders kregen hun loon en begonnen te zoeken naar een baan voor volgend jaar. Hun loon konden ze meteen kwijt op de diverse vee- en jaarmarkten die werden gehouden als afsluiting van het oogst/landbouwjaar voordat de winter inviel. Bron:czech.cz in meer talen.

In veel plaatsen wordt er feest nu gevierd met eten ,drinken ,lampionoptocht en soms vuurwerk.
Restaurants hebben soms ook speciaal svatomartinského menu.
 
Bovenaan