Sfeerverslag: Ústí nad Labem Halve Marathon

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Hardlopen in Tsjechië: de Ústí nad Labem Half Marathon

20190923_134200.jpg


Eind augustus krijg ik een mail van een collega. Of ik in Praag een halve marathon wil lopen, op uitnodiging van organisator RunCzech.

Daar hoef ik niet lang over na te denken.

Praag staat al langer op mijn lijstje van favoriete steden om een marathon te lopen. Daarnaast ben ik momenteel in training voor een marathon in november en komt deze halve marathon in Praag op een uitstekend moment.
Afgelopen weekend was het zover. Op de ochtend van vertrek controleer ik nog even de laatste informatie over de reis, verblijf en het evenement. En wat blijkt tot mijn verrassing?
De halve marathon is NIET in Praag!
De Ústí nad Labem Half Marathon, dat is de naam van het evenement. Dat had ik natuurlijk eerder al gezien, maar ik had me nog niet gerealiseerd dat Ústí nad Labem een stad 80 kilometer boven Praag is.

Ik kan er wel om lachen.

De ontvangst door RunCzech is hartelijk. De organisator heeft grootse plannen om het niveau van Europese topatleten omhoog te tillen. Het project "EuroHeroes” geeft vorm aan dit ambitieuze plan. De welbespraakte en bevlogen Directeur Carlo Capalbo legt uit. "In plaats van de ultrasnelle Kenianen nodigen we voor onze races alleen de Europese top uit. Duitsers, Polen, Tsjechen, Britten, Belgen, Nederlanders. Normaal moeten ze vooraf al genoegen nemen met een 8e, 9e plek, maar nu strijden ze voor het podium.”

Het doel van Capalbo is om lokale (Europese) helden te creëren. De gewone loper moet zich kunnen identificeren met de topatleet, hun namen weten. Momenteel zijn er vier halve marathons in Tsjechië waarin de Europese toplopers zich kunnen laten zien. Eén daarvan is die in Ústí nad Labem.

Ústí nad Labem is een industrie- en universiteitsstad met een kleine 100.000 inwoners. Direct na de 2e wereldoorlog veranderde Ústí in een ware spookstad. De bevolking bestond voor 95% uit Duitstalige inwoners, welke in 1945 massaal werden verdreven. De laatste jaren profiteert Ústí van het opkomende toerisme en bloeit de stad weer op. Ook de halve marathon draagt hier aan bij. "Het is hét evenement van het jaar”, aldus RunCzech-directeur Capalbo.

Het parcours is langgerekt, loopt langs rivier de Elbe én over het terrein van een chemische fabriek. De fabriek is speciaal voor de halve marathon stilgelegd. Adem inhouden is niet nodig, werd ons gekscherend op het hart gedrukt. Met bijna 3000 anderen sta ik aan de start, hoofdzakelijk Tsjechen. Het afwisselende landschap maakt het tot een fraai en bijzonder parcours. Uitzichten over de rivier en op het Tsjechische gebergte, gevolgd door een rauwe, industriële omgeving.

UstiNadLabem_finish.jpg


Er werd ons een vlak parcours beloofd, maar onderweg is het toch even flink aanzetten voor een brug en loopt het op verschillende plekken vals plat omhoog. Vooral tegen het einde beginnen de kuiten flink te protesteren. Vooraf had ik besloten niet té hard van stapel te lopen, maar het als training voor de marathon in november te beschouwen. Dat lukt redelijk goed en na anderhalf uur kom ik tevreden over de finish.

Op de organisatie valt niets aan te merken. Het evenement straalt een en al vriendelijk uit, met ontelbaar veel vrijwilligers om alles in goede banen te leiden.

Heb ik Praag nog gemist? Zeker niet, Tsjechië is een prachtig land om in hard te lopen en Praag blijft een goede reden om nog eens terug te gaan.

Benieuwd naar het project EuroHeroes? Lees meer op de website van RunCzech.

Bron: prorun.nl
 
Bovenaan