Septictank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je hebt volkomen gelijk. Veel symboolpolitiek en bangmakerij denk ik, maar altijd weer moeilijk afdwingbaar in de praktijk dunkt mij. Van een oude oma die al haar hele leven in een pannenkoekenhuisje op het platteland woont en geen cent te makken heeft kun je denk ik ook niet zo erg veel van verlangen. Denk maar eens aan het asbestverhaal in Nederland. Daarvan is de datum ook 2 voor 12 ineens weer voor onbepaalde tijd uitgesteld. Maar ze hebben natuurlijk wel bereikt dat veel mensen dit op die zgn. "valreep" het alsnog snel gedaan hebben. Mij lijkt dat je al deze maatregelen, zoals bijvoorbeeld asbest verwijderen (Tsjechië zit daar aardig vol mee), vuilwaterafvoer, afsluiten van aardgas etc., veel beter kunt afdwingen bij de verkoop van een huis. Dan doen de nieuwe bewoners dit en is het bedrag ook verwerkt in de aankoopsom waarmee het huis natuurlijk wel (helaas) minder waard wordt.
 
Nou, ons probleem, als het er al is, is het gegeven dat het huis werd verkocht onder de noemer "canalisace". In de praktijk is dat dus gewoon een soort van zinkput die "ergens" uitkomt. Ook die van de buren.
Bij navraag, blijkt niemand het nu precies te weten. Ook niet over het plaatsen van septic tanks. Probleem blijkt de afvoer/connectie: binnen 20 meter van de openbare weg, en bereikbaar voor de truck.
Dat zie ik, en met mij vele buren, nou niet zo gauw gebeuren. Niet in technische zin, en ook niet financieel gesproken.
Een tank hier plaatsen; direct tussen de keien en rotsen, 100 meter van de openbare weg: waar die tankwagen zou moeten komen,.........Ha!
Ik zie binnenkort het decreet van de burgemeester wel tegemoet. De rest van het dorp ook.
Inclusief de financiering.
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd denk ik dat ze zinkputten als eerste gaan aanpakken. Die vervuilen het drinkwater voor in de toekomst namelijk rechtstreeks in de grond en behoren wel tot de grootste vervuilers in hun categorie. Vroeger werd er vaak een gat in de grond gegraven, een stapel oude autobanden op elkaar geplaatst met wat grind op de bodem gestort en klaar was het. Ik heb wel eens aan een bouwproject gewerkt waar eerst een oud bejaardenhuis voor moest worden gesloopt. Daar lagen wel 10 van die putten om heen verspreid. Ik heb ook eens meegemaakt dat een kraan er voor de helft in weg zakte tot grote ergernis van de uitvoerder. Op oude bouwtekeningen (tot de jaren 30) zie je ze nog wel eens staan wat natuurlijk een stuk gemakkelijker werkt. Nu worden oude zinkputten nog wel eens hergebruikt voor het bergen van hemelwater, omdat dit niet meer rechtstreeks op het riool mag worden geloosd.

In Frankrijk loosden ze het vuilwater altijd in een smal slootje/ greppeltje wat langs de straatkant liep. Dat zag je eigenlijk overal daar op het platteland binnen de bebouwde kom, in vrijwel elk gehucht of dorp. Toen dit niet meer mocht (de vervloekte brief met de nieuwe Europese richtlijnen was inmiddels bij een ieder bezorgd) werd er ineens bij onze buren een buis in het slootje gelegd met daarover heen zand en weer wat later met mooi gras er boven op. Het zag er toen eigenlijk uit als een gewone wegberm. Maar de buis hield natuurlijk op bij de buren (bij de perceelgrens) en daar kwam vervolgens het weggewerkte vuilwater dan weer uit in het zelfde slootje wat verder langs de straat door liep. Wij lagen wat hoger in de straat, het liep daar een beetje af. Daar baalden de andere naastgelegen buren dan weer flink van, dus die legden vervolgens ook weer zo'n buis aan met daarover heen zand gestort en weer met gras er boven op gezaaid. Een sterk staaltje van Frans vernuft, totale ontkenning en struisvogelgedrag. Maar volgens mij is daar 10 jaar later (zo lang zijn we daar inmiddels alweer weg) ook nooit meer verder iets mee gedaan, want alles ligt er nog net zo vredig bij als toen (google streetview!)

Bij de gemeente waar ik vroeger werkzaam was werd het gehele subsidiebedrag volgens mij gebruikt voor een collectieve aankoop van septic tanks, waardoor deze veel goedkoper werden. Zo iets zouden ze in Tsjechië eigenlijk ook moeten doen en iedereen een gesloten tank moeten leveren met een vastgesteld bedrag voor het plaatsen er van. Net zoals hier bijvoorbeeld in het buitengebied in Nederland is gebeurd voor de aanleg van glasvezel. Iedereen betaalt precies hetzelfde bedrag (1700 euro), of je nu pal naast de straat woont of er een heel eind van af (een afgelegen boerderij). Je kunt de kabel ook huren (12,50 per maand), waardoor het echt voor iedereen haalbaar wordt. Een consortium heeft dit georganiseerd (diverse bedrijven die een tijdelijk samenwerkingsverband aan gaan met elkaar in een groot project), tezamen met een groep private investeerders.

In het huidige systeem maken vaak alleen maar mensen die het toch wel kunnen betalen gebruik van die zogenaamde plicht (aanpak van asbest of vuilwater) waarbij je dan per situatie een subsidie krijgt. Als je iets in het groot kunt aanbesteden (een Europese aanbesteding) dan kan het vaak een stuk goedkoper en is het voor bedrijven ook veel aantrekkelijker om hier in te stappen. Het glasvezelnetwerk (het grondwerk) in de Achterhoek is bijvoorbeeld helemaal aangelegd door een Turks bedrijf (iedereen sprak Turks behalve de opzichter, die sprak gebrekkig Nederlands). Inderdaad geen Europees bedrijf, maar blijkbaar toch wel het goedkoopste voor dit werk. Nu doet elke gemeente (ze zijn autonoom) maar wat en is het ook per gemeente verschillend geregeld hoe er met de hiervoor bestemde subsidies wordt omgegaan.

Je zou zo'n tank dus eigenlijk gewoon moeten kunnen huren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een LPG tank in de tuin. Die wordt ook vaak voor niets geplaatst en vervolgens verhuurd voor een redelijk bedrag. De verdiensten zitten natuurlijk in de levering van het gas zelf. Zoiets kun je ook vrij gemakkelijk bedenken voor een vuilwatertank. De verdiensten zitten dan in het legen van de tank en de verhuur van de tank. Dan wordt het volgens mij wel een stuk haalbaarder voor een ieder. Dus het zou mij niets verbazen dat er in de toekomst een dergelijke oplossing komt voor dit probleem.
 
Hier achter in het bos is een pension, daar zijn kennelijk wel maatregelen genomen, en dat was ook nodig, de stank van de overloop in de beek, kon je een kilometer verder nog ruiken.
De laatste jaren kwam er steeds een bedrijf met een S.U.V. met een aanhanger met een tank van, naar schatting, 1000 L, de septictank leegpompen, en met de inhoud de berg af richting Susice rijden.
Dat hielp echter weinig, want als het proces in de tank niet goed werkt, komt er na een paar weken weer ongezuiverd water uit de overloop.
Vorig jaar is er een nieuwe septictank geplaatst en nu is het beter, de grootte van de tank en het aantal kamers moet op de hoeveelheid afvalwater afgestemd zijn.
De gemeente heeft bij een bedrijf zeker mogelijkheden om het bedrijf te sluiten, dat hebben ze bij een ander bedrijf ook gedaan, bij een privéwoning of een vakantiewoning zal het zo'n vaart niet lopen, maar men is er wel mee bezig, voor wie wat wil kopen, zou ik goed kijken hoe het zit met afvalwater.
Voor wie een bron heeft; je kan verplicht worden hier een watermeter op te laten plaatsen, met een put en verzegeling.
Voor een paar jaar hebben wij gelukkig riolering gekregen en de kosten zijn laag te noemen. Voor drinkwater en voor de zuivering betalen we per jaar zo tussen de 80 en 120€ afhankelijk van het sproeien in de tuin.
 
Een verplichte watermeter zou inderdaad een snelle en haalbare oplossing zijn voor vakantiewoningen. Als je weinig water gebruikt, dan vervuil je natuurlijk ook veel minder. En septic tanken stinken inderdaad vaak, ook omdat er dikwijls geen goede ontluchting op zit. In Frankrijk hadden we een betonnen put met een flinke pijp er op die ruim boven het dak uit stak. Dat helpt.
 
Eerlijk gezegd denk ik dat ze zinkputten als eerste gaan aanpakken. Die vervuilen het drinkwater voor in de toekomst namelijk rechtstreeks in de grond en behoren wel tot de grootste vervuilers in hun categorie. Vroeger werd er vaak een gat in de grond gegraven, een stapel oude autobanden op elkaar geplaatst met wat grind op de bodem gestort en klaar was het. Ik heb wel eens aan een bouwproject gewerkt waar eerst een oud bejaardenhuis voor moest worden gesloopt. Daar lagen wel 10 van die putten om heen verspreid. Ik heb ook eens meegemaakt dat een kraan er voor de helft in weg zakte tot grote ergernis van de uitvoerder. Op oude bouwtekeningen (tot de jaren 30) zie je ze nog wel eens staan wat natuurlijk een stuk gemakkelijker werkt. Nu worden oude zinkputten nog wel eens hergebruikt voor het bergen van hemelwater, omdat dit niet meer rechtstreeks op het riool mag worden geloosd.

In Frankrijk loosden ze het vuilwater altijd in een smal slootje/ greppeltje wat langs de straatkant liep. Dat zag je eigenlijk overal daar op het platteland binnen de bebouwde kom, in vrijwel elk gehucht of dorp. Toen dit niet meer mocht (de vervloekte brief met de nieuwe Europese richtlijnen was inmiddels bij een ieder bezorgd) werd er ineens bij onze buren een buis in het slootje gelegd met daarover heen zand en weer wat later met mooi gras er boven op. Het zag er toen eigenlijk uit als een gewone wegberm. Maar de buis hield natuurlijk op bij de buren (bij de perceelgrens) en daar kwam vervolgens het weggewerkte vuilwater dan weer uit in het zelfde slootje wat verder langs de straat door liep. Wij lagen wat hoger in de straat, het liep daar een beetje af. Daar baalden de andere naastgelegen buren dan weer flink van, dus die legden vervolgens ook weer zo'n buis aan met daarover heen zand gestort en weer met gras er boven op gezaaid. Een sterk staaltje van Frans vernuft, totale ontkenning en struisvogelgedrag. Maar volgens mij is daar 10 jaar later (zo lang zijn we daar inmiddels alweer weg) ook nooit meer verder iets mee gedaan, want alles ligt er nog net zo vredig bij als toen (google streetview!)

Bij de gemeente waar ik vroeger werkzaam was werd het gehele subsidiebedrag volgens mij gebruikt voor een collectieve aankoop van septic tanks, waardoor deze veel goedkoper werden. Zo iets zouden ze in Tsjechië eigenlijk ook moeten doen en iedereen een gesloten tank moeten leveren met een vastgesteld bedrag voor het plaatsen er van. Net zoals hier bijvoorbeeld in het buitengebied in Nederland is gebeurd voor de aanleg van glasvezel. Iedereen betaalt precies hetzelfde bedrag (1700 euro), of je nu pal naast de straat woont of er een heel eind van af (een afgelegen boerderij). Je kunt de kabel ook huren (12,50 per maand), waardoor het echt voor iedereen haalbaar wordt. Een consortium heeft dit georganiseerd (diverse bedrijven die een tijdelijk samenwerkingsverband aan gaan met elkaar in een groot project), tezamen met een groep private investeerders.

In het huidige systeem maken vaak alleen maar mensen die het toch wel kunnen betalen gebruik van die zogenaamde plicht (aanpak van asbest of vuilwater) waarbij je dan per situatie een subsidie krijgt. Als je iets in het groot kunt aanbesteden (een Europese aanbesteding) dan kan het vaak een stuk goedkoper en is het voor bedrijven ook veel aantrekkelijker om hier in te stappen. Het glasvezelnetwerk (het grondwerk) in de Achterhoek is bijvoorbeeld helemaal aangelegd door een Turks bedrijf (iedereen sprak Turks behalve de opzichter, die sprak gebrekkig Nederlands). Inderdaad geen Europees bedrijf, maar blijkbaar toch wel het goedkoopste voor dit werk. Nu doet elke gemeente (ze zijn autonoom) maar wat en is het ook per gemeente verschillend geregeld hoe er met de hiervoor bestemde subsidies wordt omgegaan.

Je zou zo'n tank dus eigenlijk gewoon moeten kunnen huren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een LPG tank in de tuin. Die wordt ook vaak voor niets geplaatst en vervolgens verhuurd voor een redelijk bedrag. De verdiensten zitten natuurlijk in de levering van het gas zelf. Zoiets kun je ook vrij gemakkelijk bedenken voor een vuilwatertank. De verdiensten zitten dan in het legen van de tank en de verhuur van de tank. Dan wordt het volgens mij wel een stuk haalbaarder voor een ieder. Dus het zou mij niets verbazen dat er in de toekomst een dergelijke oplossing komt voor dit probleem.
De aanleg van riolering en waterleiding was hier gratis, voor niets, noppes, dank
soebsidie vanuit Brussel, het water komt van een Noors / Tsjechische S.R.O.
Dat afwater systeem in Frankrijk doet mij denken aan een vriendin die ik in een ver verleden had in s'Heerenberg.
Haar ex-man woonde verderop in de straat op een lager gelegen perceel, bij hevige regenval liep het riool over, en stond het tuintje van haar ex blank, met alles wat er zo uit een riool komt, dan liep mijn toenmalige vriendin naar buiten om zich dat aan te zien, en sloeg zich schaterend van het lachen op de knieën, ja gevoel voor humor had ze wel.
 
Ja dat klopt. In 's Heerenberg kent men inderdaad een redelijk hoogteverschil (het ligt tegen een heuvel aan gebouwd). Ik kan het weten, want ik woon er vrijwel naast (3 km verderop) in een dorp wat Azewijn heet (in de volksmond Azum genoemd, dus vandaar deze naam op het forum). In Nederland was vroeger altijd alles vrij beroerd aangelegd wat hoogteontwerp betreft, terwijl het in Duitsland veel beter geregeld en aangelegd was. Dus is men in die jaren daar ook veelvuldig gaan kijken. 's Heerenberg ligt tegen Emmerich aan in Duitsland. De gemeente waar ik vroeger werkzaam was lag ook tegen een heuvel aangebouwd, met een redelijk groot hoogteverschil. Ook daar ging het vaak mis. Pas veel later kwamen er grote infiltratieputten onderaan de berg, wat een goede oplossing bleek.

In Nederland hebben we het vuilwater overigens ook ooit nog eens rechtstreeks geloosd op de sloot naast ons huis. We woonden toen in een oude boerderij in Angeren ver in het buitengebied en helemaal tegen de Linge aan. Daar stonden een stuk of 6 boerderijen bij elkaar en die deden het allemaal net zo. Het lag vrij afgelegen, onze toegangsweg was bijvoorbeeld al een kilometer lang. En gek genoeg rook je daar eigenlijk nooit iets van en je zag er ook niets van terug in de sloot die meestal droog stond. Zelfs geen toiletpapier o.i.d. De natuur ruimde alles gewoon snel op. Behalve de fosfaten dan, want die verdwenen in de grond wat natuurlijk niet erg best was.

Maar zo'n oplossing als bij jullie in Tsjechië, daar teken ik en velen met mij natuurlijk meteen voor. Misschien heeft Curious dus wel gelijk en moeten we gewoon nog even afwachten. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je woont (in een dorp of helemaal buiten). Maar wel goed en professioneel opgelost, wat ik zo lees. Maar ook dat wordt dus weer per gemeente verschillend aangepakt (het is geen landelijk beleid). Ook in Tsjechië. Helaas.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan