Septictank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij mij ook, er zit een overloop op die via een buizenstelsel uitkomt op het riviertje dat op 50 meter voor mijn huis loopt. Mijn buurman rijdt op zo'n landbouwsproeier en hij leegt regelmatig zijn eigen septic, hij neemt dan vaak de mijne ook mee. De mijne is trouwens wel heel groot. Van origine hebben in de stallen onder het huis koeien en varkens gestaan. Buurman moet 2 keer een volle tank wegrijden voordat hij leeg is. Het huis is grotendeels bovenop de septic gebouwd.
 

pepo

† In Memoriam
In de laatste 3 bijdragen wordt er over een septic gesproken. Maar het is geen septic, maar een beerput (zumpa). En de manier van leegmaken, hier beschreven, is illegaal, zie waterwet 254/2001 Sb.!
Kan heel veel geld kosten; de gemeentelijke instanties zijn bevoegd om in te grijpen.
 
Ik heb er weinig tot geen verstand van, maar ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n overloop naar een rivier (terecht, en ook in Tsjechië) wordt aangemerkt als een ernstig milieudelict.
Je vervuilt de boel stevig en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je daar als huiseigenaar die Tsjechië een warm hart toedraagt (ziezo, ik ben m'n smeerzooitje gratis kwijt) een lekker gevoel over hebt. :huh?:
 
Als de septic - beerput goed werkt komt er alleen schoon water uit, en moet je af en toe de dikke drap eruit laten zuigen en afvoeren, en het mag niet meer op het land,
Tegenwoordig moet er bij de uitloop van het water een filter worden geplaatst, maar dat is in alle gemeenten nog niet uitgevoerd , bij mij in het dorp zijn er maar enkelen die een filter hebben.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een septic-tank en een beerput (zumpa) zijn twee verschillende dingen!
Een sepict tank bestaat uit drie kamers waarbij de laatste een afvoer heeft en waar redelijk schoon water uitkomt. Vroeger mocht dit geloosd worden op oppervlakte water, tegen woordig niet meer en moet de afvooer via een zandfilter en steenfilter lozen.

Een zumpa is een gesloten bak waar alle "troep" in blijft en als die vol is moet er leeggezogen worden. Een zumpa van 10 kuub lijkt groot maar zit zo vol!

Voor panden met commercieel gebruik (verhuur) is een profesionele zuiveringsinstallatie nodig/verplicht en volstaat een standaard septic niet.(al dan niet met zandfilter).

Voor beide (zumpa en septic) geldt dat bleekwater moordend is! Bleekwater in een septic stopt onmiddelijk de biologisch werking.
Gebruik daarom altijd biologisch geschikte middelen (oa de eco producten van W5 van Li,,dl).
 

Vodnik

† In Memoriam
Even wat gegevens over zumpa opgezocht in de bouwdoc van een medeforumlid:

Voor een 4 persoons familiehuis wordt gerekend met 120 ltr afval water per persoon per dag, dat is dus 480 ltr per dag en 135 kuub per jaar.
De geplande zumpa is 10,5 kuub groot, dus leegzuigen elke maand!

NB: de gegevens komen van een geautoriseerd bedrijf die de zumpa documentatie voor het (inmiddels geoedgekeurde) bouwplan heeft gemaakt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Hier in Jirikov (okr Decin) zijn tenminste twee bedrijven die met een tankwagen komen om leeg te zuigen. De tankwagens worden geleegd bij een riool-zuiverings-installatie. Als er een septic leeggezogen is (wat in principe nooit nodig is tenzij iemand als een witte tornado met bleekwater aan de gang is geweest!) leveren deze bedrijven ook de bacterien om de septic weer aan het werk te krijgen (biolgisch)
Het verhaal dat je een dode kip in de septic moet gooien is een fabeltje.

Als je buurman-boer je tank laat leegzuigen kan je wel raden waar de inhoud blijft!
 
Hier in de omgeving kijken ze niet zo nauw, de genoemde filters zal je hier niet gauw vinden. Er ligt hier een vrij groot meer waar het afvalwater van een paar honderd koeien op geloosd wordt. Het meer ruikt ernaar en die rivier die uit dit meer komt, produceert stinkend geelachtig water. :shock:

Er is dus nog een hoop werk te verrichten voor de milieu-ambtenaren in deze regio.
 
Tully, door wie laat je je zumpa leegpompen?

De zumpa wordt een maal per 4 weken geleegd door het landbouwbedrijf JZD hier in de buurt die een vergunning hebben om het op eigen land uit te rijden.
Ik krijg hiervoor een rekening welke via mijn CZ bankrekening betaal, bij controle waar ik mijn "huishoudelijk afvalwater" laat is slechts de opmerking gemaakt dat zodra wij zijn aangesloten op de riolering JZD geen hh afvalwater meer mag worden afgevoerd/verwerkt door JZD.

Maar als je weet wat er nog op oppervlakte water en in de grond wordt geloosd in NL, met mede weten van de overheid dan wordt je echt niet blij. Zelfs met de Wet Bodembescherming in de hand de milieu-handhavers vaak met lege handen. Binnen 40 meter van een riolering heb je in NL aansluitplicht. Kijk eens naar bijv. de huizen in het Gooi etc. Ook in NL is nog veel te doen (maar wie begint?)
 
Onze septic is eind vorige week eindelijk geleegd, dus dat is een zorg minder, ook voor de gasten die er nu zijn.

Voor wat betreft de prijs: het legen kostte ons 4000 kronen, dus omgerekend zo'n 160 euro. Ik begrijp niet, dat het elders in Tsjechie zo goedkoop is, als ik prijzen lees van 600 of 800 kronen. Wij zitten in West-Bohemen en de septicleger komt ook uit West-Bohemen en is volgens onze hulp nog een van de goedkopere!!

Wie kent er een goedkope in West-Bohemen, vlakbij Marianske Lazne?
 
Er wordt op dit moment steekproefsgewijs gecontroleerd waar naar toe en door welk erkend bedrijf men de inhoud van de zumpa heeft laten afvoeren.
Dus rekeningen bewaren en op verzoek tonen aan het daartoe bevoegde gezag is de boodschap.
 
Zumpa en regenwater

Gebruiken zelf een Zumpa van 8 m3, na 4 weken vol met 2 personen.

In NL wordt 134 liter/dag/persoon gerekend.

Wel wat snel, 4 weken. Je zou kunnen controleren of het regenwater van de goot niet op de zumpa wordt afgevoerd.
Bij ons was dat het geval en we hebben het onlangs laten veranderen,
want het was iedere 3-4 dagen vol met al dat slechte weer!
Wij met 2 personen: ong. iedere 10-12 weken nu en leegpompen voor 1200Kc voor 8 kuub.
 
septic +riet opvangbak

Bij mijn 2e huis zit een septic die overloopt op een grote bak met stro.
Het huis staat hoog in de bergen en een rivier zit op ca 30 km beneden in de vallei.
Het dichtstbijzijnde dorp zit op ca 500 meter en in de toekomst willen ze hier een gemeentelijk riool aan gaan leggen.
Is dit een ouderwets systeem? Heb geen idee waar het water heengaat nadat het in de strobak is beland.
 
Stank in de badkamer

Hallo,

Wij zijn nu in onze chalupa om het zomerseizoen af te sluiten en het een en ander te klussen (we verhuren het huis 's zomers).

Een heel enkele keer hebben we van gasten gehoord dat de septictank (in de tuin) stinkt. We hebben er daarom een stuk folie over- en omheen geplaatst, deksel er weer op, en daarmee lijkt het probleem opgelost.

Omdat we de deksel er toch af moest hebben we de hele boel ook eens goed 'schoon' gespoten met de waterslang.

Het probleem:
Nu komt er een ontzettende stank door de putjes in de badkamer(s)... Kan dit komen doordat we de put helemaal hebben afgesloten, of omdat de met de waterslang de boel in beweging hebben gezet, of omdat de sifon misschien leeggetrokken wordt?
Wij weten het niet. We twijfelen nu of de folie er misschien maar weer af moet, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat de oorzaak is.
Veel tijd om het (letterlijk) te laten bezinken hebben we ook niet want we gaan zondag weer weg.

Het is ook niet een echte septictank. Het was oorspronkelijk een waterput. Hierop was van een nieuw bijhuis de afvoer aangesloten, waardoor het zijn functie als waterput verloor. In het gewone huis was nog helemaal geen riolering. Deze afvoer hebben wij daarom ook naar de waterput geleid. Voor de overloop hebben we nog een afvoer van de waterput naar de straat gelegd, waar het wordt afgevoerd samen met regenwater.

Ik hoor graag van jullie! :confused:
 
Bovenaan