September 2008

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vreemd, het was op een vrijdag volgens mij, maar had niet het idee dat we er binnen konden komen. Waar ga je naar binnen dan? Aan de voor of aan de achterkant?

Hallo Noelle, bij Kuks ga je aan de voorkant naar binnen. Er worden van april tot en met september elk uur rondleidingen gegeven. je kunt vragen om een Nederlandse tekst (door mij vertaald)
Leuk dat jullie de stuwdam bezocht hebben, kom de volgende keer een kopje koffie drinken, we zitten hier 5 km vandaan.

Oh jah, beneden aan de Elbe bij Kuks waar vroeger cafe Agnes was, heeft de eigenaar een automuseumpje, heel erg grappig. Gewoon even aankloppen en zeggen dat Nancy je gestuurd heeft. Schuin tegenover is een kroegje waar je ook een daghap kunt eten, op maandag en dinsdag gesloten. Bij Hospoda u zlateho slunce, t.o. het hospitaal kun je ook een hapje eten, Jarda de eigenaar heeft de menukaart in het nederlands vertaald en neemt alle tijd voor je. Ongeacht hoeveel gasten er zijn.
 
Arie en Nancy bedankt.

De eerst volgende keer wordt 5 dagen Praag Arie. Ik weet nog niet wat we allemaal gaan doen, maar waarschijnlijk met onze vrienden de standaard zaken langslopen, en misschien gaan we zelf nog wel even naar de dierentuin in Praag, want daar zijn we nog nooit geweest. Verder weet ik het nog niet, we zien wel.

Nancy, Dank je voor je tips en je uitnodiging.
Ik stuur je een PM, voor je gegevens, dan komen we zeker een keer een kopje koffie doen.
We gaan namelijk eind mei begin juni weer naar Tsjechië, en ik vermoed dat we zeker nog even in die buurt komen.

Overigens toen wij bij KUKS waren, was het volgens mij niet open. Zag in elk geval geen ingang die open ging.
Volgende keer beter dus.
 

baret

† In Memoriam
kuks

Ik ben er lang niet geweest, maar achter in het bos bevindt zich toch ook nog een laan met vrij veel sculptures en beelden van o.a. Mattias Braun? (Betlem) En binnen in Kuks ook nog vele beelden voorstellende de diverse deugden? En boven langs de weg naar Trutnov een groot gedenkteken op het kerkhof voor de gevallenen tijdens de dodenmarsen in de tweede wereldoorlog naar de concentratiekampen in Polen?
Nanc, klopt dit een beetje?

SJORS

P.S. En misschien weet jij Nancy, waarom die enorme karpers bij de stuwdam haast niet te vangen zijn? 't Lijkt wel of ze nooit honger hebben!
 
Er is een wandeling van 3 km uitgezet van hospitaal Kuks naar Betlem. De groene route. Je kunt ook vanuit Zirec op 100 meter van Betlem parkeren.

Enne Sjors, die karpers zijn te vangen, met een bootje het water op en gegarandeerd succes. Heb het zelf niet geprobeerd, begrijp nog steeds niet wat er leuk is aan vissen, maar afgelopen zomer had een gast van ons gemiddeld 20 karpers per dag.
 
Bovenaan