Semily pilníkářství (handgemaakte vijlen) museum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Bij mijn zoektocht op diverse websites kwam ik volgende museum tegen. Het duurde even voor ik wist wat pilníkářství precies betekende, maar ik heb geprobeerd hier een zo goed mogelijke vertaling van te maken.

muzeum_pilniky1sm.jpg
is
is


Semily beschikt over een uniek museum van pilníkářství (handgemaakte vijlen)

In een van de drie naast elkaar gelegen houten huisjes in Semily die historisch zijn beschermd, is deze zomer een nieuw museum geopend. Op deze authentieke locatie werd geproduceerd begin van de 18e eeuw tot 1956. Podkrkonoší was altijd een arme streek waar mensen eeuwenlang op zoek gingen naar manieren om van te kunnen leven. Pilníkářství was een van de opties.

De handmatige productie van vijlen is nu zeldzaam. In de Tsjechische Republiek is slechts een soortgelijke werkplaats in de hooglanden en in Zuid-Moravië. Het museum werd opgericht in hetzelfde huis waar mensen al generaties lang metalen platen bewerkten tot de definitieve vorm van vijlen. Deze vaardigheid van ambachtslieden werd doorgegeven van generatie op generatie. Een handige pilníkář kan dagelijkse maximaal vijf vijlen maken.

De tentoonstelling laat zien hoe deze pilníkářství leefden en je kunt zelfs een praktische proef doen in het maken van een vijl.

In roubence zijn twee kamers, in de volgende kamer zie je een authentieke stijlkamer van net na de Eerste Wereldoorlog. Dit is een echte originele vorm van de kamer, de eerste live blootstelling aan etnografie, die bestemd zijn onder andere de verdere uitbouw van de kennis over de materiële volkscultuur van het Reuzengebergte regio.

Het is de bedoeling om het hele jaar open te zijn.

Adres: Muzeum pilníků
Český ráj
Jílovecká ulice 104
Semily, 513 01

Bronnen:kudyznudy.cz,novinky.cz+ct24.cz/video.
 
Bovenaan