Schorskever

Topic in 'Flora & Fauna' gestart door kuurgast, 28-08-2018.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

Laatste jaren heeft de schorskever op grote schaal toegeslagen in Tsjechië. Die komen voornamelijk voor op de naaldbomen.
    Goochel op "Kůrovci" of "Lýkožrout smrkový". Ze gaan nu deze kever met chemicaliën te lijf.
    Het zou beter zijn om meer loofbomen te planten.

Boya, Pozorpes, dennuzzz en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Omdat mijn 'landgoed' voor een klein gedeelte uit bos bestaat kreeg ik een brief van LesyČr. Er wordt verwezen naar de site nekrmbrouka.cz. De boomschorskever rukt op in Tsjechië en die schijnt te moeten worden bestreden. Ik was al bezig het dode hout uit mijn bos te verwijderen en te verbranden. Neem aan dat dit voorlopig genoeg is. Op het direct aansluitende stuk bos staan enkele geknakte bomen. Heb binnenkort overleg met de buurman. Op het niet handelen staat een boete van een miljoen kronen. Men is blijkbaar bang voor dit beestje.

3. En niet ten onrechte, als ik het onderstaande lees:

"Schorskevers (Scolytidae) of bastkevers leven tussen de schors en het hout van een boom. Per jaar kunnen er twee tot drie generaties gevormd worden. De larve van de schorskever maakt eerst een gaatje in de buitenste schorslaag en vreet zich dan door het zachte delingsweefsel (cambium). Hieronder maken de larven al etend een gangenstelsel, ze eten van het weefsel en het oppervlakkige spinthout en scheiden het boormeel weer uit. Aan de structuur van het boormeel en het vraatbeeld is te zien welke keversoort het gemaakt heeft. Ze kunnen aan de bomen grote schade toebrengen doordat de vochtvoorziening geblokkeerd wordt en de boom vervolgens doodgaat; ook verspreiden sommige soorten plantenziekten. De kevers leven van de sapstroom in de levende boom, bij sterven of kappen van de boom zullen de kevers zich daarom verwijderen."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schorskevers

Het lijkt erop dat je werk helaas voor niets is. Zie de laatste zin uit het Wikipedia-stukje.

zapalky vindt dit leuk.
  4. Hoewel al van een paar maanden geleden, kom ik hier eventjes op terug.

Het klinkt, helaas, een beetje simpel. Een beetje makkelijk ook. Net als: Ja, iemand moet het doen!
    En dan blijkt dat "Iemand" al jaren dood is.

Het is niet zo simpel, eventjes omschakelen van traditioneel naaldhout naar loofhout.

Niet in de laatste plaats als je vele hectaren met naaldhout; als investering en uitgesteld inkomen, in een paar jaar zijn gereduceerd tot sloophout. Nu als dump verkrijgbaar vanwege het overtollige aanbod.
    Ja! dan is je perceel omgekapt! Soms met een verplichting.

Voor het product krijg je bijna niets terug en dan zou je moeten omschakelen naar loofbomen.
    De factor aanschaf en groei maar even samengevat: Jaaaaaren!
    In de meeste gevallen geldt: Boompje groot, Baasje dood.

Ja, ja,
    "Het zou beter zijn om meer loofbomen te planten."

De huidige en komende generatie heeft daar de komende 50 jaar nu eventjes niets aan.
    Onze naaste buren zijn in een klap hun volledige familiekapitaal kwijt!

Er is wel een simpele oplossing voor het probleem: "Het zou beter zijn om meer loofbomen te planten."

Ja.

PuNkEnStEiN en Plantage Bohémien vinden dit leuk.
  5. Klopt!

Zoals het er nu voor staat, is binnen 5 jaar meer dan 50 % van de huidige productiebossen verdwenen.
    Het is echter niet zo zeer de schuld van die kevertjes, maar het gebrek aan water.
    Gebrek aan water: verminderde sapstroom: verminderde weerstand en dus, voor die kevertjes een dode boom.
    Het ligt niet aan die kevertjes. Die doen hun natuurlijke werk. Het is het gebrek aan water!
    Dat gaat straks ook gelden voor loofbomen.

Laatst bewerkt: 23-03-2019
  6. Voor meer loofbomen moet je het aantal roodwild radicaal terugdringen.
    Hier in het dorp zijn een paar pensions, die hooibalen voeren aan de herten in de winter, is zo leuk voor de toeristen, s'morgens bij het ontbijt Bambi's kijken, hele colonne's herten komen daar dagelijks voorbij.
    Valt mij ook op dat ik de laatste jaren steeds minder hoor van jagers, is een hobby die bij sommigen in een kwaad daglicht staat, maar is gewoon nodig, omdat die herten veel te weinig natuurlijke vijanden hebben.
    Loofbomen moet je planten, en dan een omheining zetten, achter ons huis is dat ook gedaan, en daar heeft zich weer een mooi bos ontwikkeld, in 15 jaar tijd.
    Hier vlak over de grens in Beieren, is eind jaren negentig veel bos verloren gegaan door kevers en storm, en daar zou de natuur zich volgens mensen die menen er verstand van te hebben, vanzelf herstellen.
    Dit gaat zeer moeizaam, twintig jaar later kun je nog niet spreken van een mooi divers en regelmatig bos, op de Duitse TV zag ik een reportage uit 2012, waarin dit "natuur laten gedijen"werd aangeprezen, als je alleen de mooiste plekken filmt kun je de TV kijker alles laten geloven.
    Gebrek aan water, is ook een probleem , vooral op slechte zandgrond, dan helpt het ook niet als je, takken gaat verhakselen en afvoert naar een biogas centrale, daarmee verwijder je de humus voor het bos van de toekomst.

Josef vindt dit leuk.
  7. Ik heb mijn bomenbestand opgenomen. Kom gelukkig tot de conclusie dat ik loofbomen heb: eik, beuk, berk etc. Bijzonder is een conifeer van een meter of 8 hoog en een kastanje waar jaren geleden de top uit is gehaald. Heeft zich goed hersteld. De vorige eigenaar meende een plataan te hebben aangeplant, maar dat blijkt een linde te zijn. Bij een forse opruiming in de herfst heb ik een knotwilg zichtbaar gemaakt waar zeker 25 jaar niets aan is gedaan. Jaren terug hoorde ik in mijn bos (voor een deel een houtwal) een motorzaag. Het elektriciteitsbedrijf had opdracht gegeven alle bomen binnen een bepaalde afstand van een hoogspanningsleiding (35 kV) te verwijderen. Ook een oude kersenboom moest er aan geloven. Die zal er eerder hebben gestaan en zal echt niet veel hoger geworden zijn.

8. Misschien moet je dit toch maar even voorleggen aan het Tsjechische equivalent van de Partij voor de Dieren.
    Die zullen daar uiteraard een gedegen mening over hebben.
    Een beheersvoorstel voor de oprukkende wilde zwijnen t.o.v. een wolvenpopulatie lijkt mij ook wel interessant.

9. Wolven komen steeds meer voor in Tsjechie. Zoveel zelfs dat een jager uit Broumov op tv klaagde dat wolven 30 moeflons hadden gedood, en dat er dus van de toegestane hoeveelheid van 13 er nog maar 30 in leven waren. Dus dat er veel te veel rood wild rond loopt zoadt er wat te schieten is klopt schijnbaar wel.

10. kuurgast

kuurgast Donateur

Zeman keurt nieuwe crisismaatregelen goed ter bestrijding van schorskevers

Het ministerie van Landbouw zal vanaf april meer bevoegdheden hebben om houtoogst en bebossing te reguleren, indien nodig om de schade door de voortdurende schorskeverramp tot een minimum te beperken.

President Miloš Zeman heeft een wetswijziging in de wet op de bosbouw ondertekend en heeft verklaard dat de bestaande buitengewone maatregelen ontoereikend zijn, vertelde zijn woordvoerder aan het persbureau ČTK.
    De schorskeverplaag die in 2018 de vurenbossen door het hele land trof, zou in de afgelopen 200 jaar het ergste zijn geweest.
    Vanwege de voortdurende plaag, worden de grotendeels naaldbossen van het land geconfronteerd met een uitgebreide kap van bomen, die een negatieve invloed kunnen hebben op veel diersoorten, waaronder haviken en zeearenden.
    Bron radio.cz/en/section/news.

Deel deze pagina