Schoorsteenvegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En dit schreef Joep:

Is je rookkanaal trouwens opnieuw gekeurd. GEEN KEURING=GEEN UITBETALING BIJ BRAND.

En bij het wakker worden schoten deze woorden in mijn hoofd.
Dus waar vind ik een schoorsteenveger in Kraslice of Nedjek?
Hoe weet ik dat deze gecertificeerd is?
Hoe ziet zo een certificaat eruit?
Hoelang is dit certificaat geldig?
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Ik stook alleen hout, ik heb mijn vingers in het schoorsteenkanaal gestoken en deze is voorzien van een flinterdun laagje roet.

Maar kunt u mij helpen met bovenstaande vragen?

Groet van Moriaantje.
 
in al die jaren dat ik hier woon ,heb ik nog nooit iemand gehoord over een schoorsteenveger met certificaat.
(misschien als hij in plzen gestudeerd heeft.)
iedereen doet het gewoon zelf.
wat staat er in je polis ?
mag jij het zelf doen ?
 
dat is mooi ,dat het in het topic staat.
maar daarmee veranderd er niets aan wat ik in mijn omgeving hoor/zie.
belangrijk is mijn inziens wat er in je eigen verzekeringspolis staat.
 
Mij is verteld, dat het certificaat 1 jaar geldig is. Bij de eerste keuring wordt gekeken of de schoorsteen voldoet aan de gestelde eisen. Een van de eisen is dat roet uit de schoorsteen niet op de vlammen mag vallen.

Heb je dit certificaat niet en breekt er brand uit dat dit door de schoorsteen komt, wordt er niets uitgekeerd door de verzekering.

Wij wilden een nieuwe schoorsteen, hierdoor is het niet alleen een pijp geworden vanaf de kachel door het dak naar buiten geworden, maar achter de kachel is nog een stuk pijp met een opvang voor het roet.

Als je mijn certificaat wil zien als voorbeeld wilt zien, wil ik je deze per pm wel toesturen.
 
dat zal wel 1 jaar zijn want je moet minimaal 1 keer per jaar je schoorsteen vegen heb het hier pas gedaan kwamen 4 kruiwagens roet uit wel een schoorsteen van 60x60cm maar tig jaar niks aangedaan
 
Tja, het is bij mij uiteindelijk niet gelukt.
Mijn schoorsteenkap was eraf gewaaid en stuk.
Dus ik dacht: makkie, even nieuwe bestellen.
Uiteindelijk na ruim 1 !!!!! jaar gelukt.
Kap zit er op, maar niet geveegd.
Dus brand ik er iets in wat 1 jaar garantie geeft.

Maar mijn schoorsteen is brandschoon, zelf geconstateerd.
Er wordt dan ook alleen hout in verbrand.

Groet van een branderige Kukel.
 
Bij ons huis komt de schoorsteenveger elk jaar langs voor controle. Het is een bedrijfje uit Nova Paka wat in de hele buurt de zaak nakijkt. De schoorsteen wordt dan geveegd en nagekeken, indien alles OK, krijg je na betaling van 400 kronen een formuliertje. Ik stook kolen en veeg de rookkanalen zelf elke maand. Zeker is zeker. Het is voor mij simpel om het zelf te doen want ik heb veegluikjes in de schoorsteen zitten op zolder. Het bovenste stukje pijp kan ik daar ook vegen met behulp van een soort ijzeren ragebol. Hoef het dak dus niet op.
 
Bovenaan