Schooltijden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben enorm moeten wennen aan het feit dat de kinderen huiswerk krijgen vanaf hun 6e.
Kleine taakjes, die steeds iets meer worden, maar wel iedere dag. Als ouders zijnde ben je er maar druk mee.
Onze zoon in nu bijna 10, zit in de vierde klas en heeft het oprecht druk. Dochterlief zit net in de eerste dus die vindt het allemaal nog wel prima.

De school heeft sinds kort een soort van digitale spaarpot ingevoerd waar je als ouders voor moet zorgen dat er middels internetbankieren minimaal 500 kc op staat. Dit voor de betaling van schriften, boekjes en uitjes. De schoolkantine is weer apart.
Tot voor kort moesten de kinderen zelf cash geld meenemen naar school en zag je al die kindjes met geld in de binnenzak sjouwen voor de betaling van een en ander. Wel apart.

Al met al is het schoolsysteem strenger dan in Nederland en meer gericht op prestatie. Ze krijgen werkelijk overal cijfers voor! Nu is de Tsjechische 1 (nederlandse 10) niet per definitie een foutloze opdracht. Wat kleine foutjes laten ze soms zitten en toch krijgen ze een 10 (1). Motivatiecijfers heet het dan.
Persoonlijk vind ik het wat overkill, iedere dag cijfers voor werkelijk alles. Zelfs voor opruimen soms nog....
Werkt de competitie bij kinderen onderling wel in de hand. En bij sommige ouders ook trouwens...
 
Hmm echt vreemd vind ik dat niet omdat Belgisch schoolsysteem praktisch hetzelfde werkt. Vanaf 6 jaar elke dag huiswerk (maar wel pas om half vier de school uit) 4 keer per jaar een rapport en elk huiswerk krijgt een "cijfer" vallend onder het rapportcijfer Dagelijks Werk.
Ook hier werken ze met schoolrekeningen, alleen is dit vastgesteld op 75 euro per kind....dus tel maar uit ;) Daarnaast moet je dan nog zelf spullen aanschaffen zoals sportschoenen, kleding, schriften, mappen, kaftpapier ect.
 
Maarrr....ik beken, de overgang van mij van NL school naar BE school (vooral het in een rij staan en het vele huiswerk) vond ik overdonderend. Nu zijn mijn kids alle vijf direct naar BE scholen gegaan dus weten zij niet beter, maar ik heb er soms (en nu nog) regelmatig ??? bij gezet of dit nu wel zo gezond is...
 
Qua kosten is de school hier een stuk duurder dan in Nederland. Ik ben voor vier kinderen (2x kleuterschool = incl. schoolgeld, 2x basisschool - geen schoolgeld) denk ik bijna 50.000 Kč per jaar kwijt, aan maaltijden, boeken, schriften, culturele activiteiten, kampen, schoolreisjes, gymspullen enz. enz.
 
Zoiets ik ook in BE. Maar zoals al gezegd ze doen wel veel. Bosklassen een week, zeeklassen een week, theater, schoolreis, culturele uitstappen ect. Alleen geen maaltijden, die kunnen ze op school niet krijgen (in sommige BE scholen overigens wel)
Middelbaar is ook niet goedkoop, daar heb ik er nog 1 op zitten, is een 600 per jaar enkel inschrijfgeld/schoolgeld.
 
Hier hoef je op de middelbare school dan weer geen schoolgeld te betalen, dat scheelt. Qua activiteiten is het in België en Tsjechië dus min of meer hetzelfde, hier doen ze daar ook veel aan. En qua naschoolse activiteiten zijn veel ouders helemaal doorgeslagen, sommige kinderen hebben het daar zo abnormaal druk mee dat ze volgens mij helemaal bekaf moeten zijn ´s avonds. Twee of soms wel drie clubjes op een dag zijn geen uitzondering. En de sportclubs zijn heel fanatiek, iedere trainer (en ouder) heeft hier volgens mij de ambitie om topsporters op te leiden. Wat dan vooral bij voetbal resulteert in een hoop geschreeuw tegen kinderen van soms pas een jaar of vier. Mijn tweede zoon heeft jarenlang de wens gehad om op voetbal te gaan, maar dat zag ik om deze reden echt niet zitten. Nu zit hij al een paar jaar op basketbal: 3x per week 1,5 uur trainen, 1x per 2 weken 2 wedstrijden. Blijkt veel talent te hebben en wil nu dus prof worden - daar ga ik met mijn ideeën dat sport vooral leuk en relaxed moet zijn :D. Maar ik ga ondertussen natuurlijk met veel plezier mee naar wedstrijden.
 
Haha we hebben dezelfde gedachten over sport ;) Hier de dochter, heel fanatiek jumping.....heb haar de kans gegeven hoor 5 dagen per week min 1 uur trainen, 2 zware springlessen in de week en dat of zaterdag of zondag springwedstrijd 2 omlopen, daarnaast reed ze nog ponys voor anderen.
Na 1 seizoen merkte ik dat het plezier weg was....ze was nog net zo fanatiek maar er was geen fun meer. Dus besloten 1 x per week les, 1 x per 3 weken op jumping (nu even niet ze heeft nog een brace na een fikse val) en ze heeft 2 pony's zadelmak gemaakt. Zij en haar springpony gelukkig en de rest van het gezin meer rust :p
Conclusie: Topsporter mogen ze best worden, zolang ze er lol in houden ;)
 
Thx Camyl had dit inderdaad al eens gezien :) Echte passie! Maar dan nog vind ik een kind van 14 nog iets anders dan een kind van nog net geen 11.
We zullen zien hoe ver onze kids komt. Zoon van 7 heeft hetzelfde met gitaar.....vliegt ook vooruit. Met 5 lessen van een half uur (geen muziekschool daar was hij nog niet welkom omdat hij geen notenleer had gevolgd dus prive leraar) speelt hij zijn eerste liedje bizar....
 
Onze zoon van bijna 10 (morgen jarig) schaakt graag en veel. Mede vanuit huis, omdat ik zelf ook al jaren schaak, heeft hij het meegekregen. Maar eenmaal op school bleek er een schaakclub te zijn, geleid door een erudiete, rustige gepensioneerde man, die met passie de kinderen verder verdiept in de nobele kunst van het schaakspel.
Onze zoon doet dit nu twee jaar op school, is lid geworden van de Tsjechische schaakfederatie en speelt vaak op zaterdagen toernooien in andere plaatsen. Alles onder de bezielende leiding van de schaakdocent.
Erg leuk om te zien, ook om te zien hoe hij groeit in strategie en denken.
Dat doet de school dan weer erg goed moet ik zeggen.
 
Hoop dat ik morgen of overmorgen de dag van tekenen krijg ;) Moet echt dringend die inschrijvingen in orde gaan maken voor de kids en wil ze eigenlijk graag een dag laten meelopen voor de zomervakantie....
 
Bovenaan