Schooltijden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hey,

Ik heb zo eens rondgekeken maar wat zijn eigenlijk de juiste schooltijden? Deze middag liepen namelijk veel jonge schoolkinderen (zeg jaar of 10) met hun rugzak door de stad. Dit viel mij eigenlijk de hele week al op maar het zette mij aan het denken.

Kinderen gaan pas naar school vanaf 6 jaar....maar daarvoor is er dus geen kleuterschool of iets dergelijks?
Zijn de uren echt dagelijks van 8.30 uur tot 12.00 uur?

Ik ben nog niet zover in mijn Tsjechische taal dat ik het allemaal kan lezen en misschien zijn er ook nog anderen die iets aan deze vraag hebben... (mits antwoorden natuurlijk haha)
 
Jawel, er is wel een kleuterschool hoor, matersky skola geloof ik.

Ik kan het wel eens precies voor je navragen bij de buren, ze hebben kinderen van 4/7 jaar.
 
Thx :) En Boya als je dat zou willen doen graag. Onze kleine meid is 3 en gaat erg graag naar haar klasje in België (waar ze dus met 2,5 jaar al naar school gaan)
Wel vroeg zeg Kuurgast! Maar aan de andere kant ook wel fijn.....bij ons zijn ze toch altijd rond zessen op haha.
Onze kids zijn: 13, 11, 8, 7 en 3 jaar.
 
Mij is ter oren gekomen, kinderen vanaf 3 jaar (officieel) gaan naar de (MŠ) Mateřská Škola. Zijn de kinderen zindelijk en is er plaats, mogen de kinderen al vanaf 2,5 jaar (in overleg).

Vanaf hun 6e jaar gaan de kinderen naar de (ZŠ) Základní Škola (officieel tot het einde van hun 15de levensjaar), er zijn uitzonderingen op deze regel.

Meestal is er een soort kantine bij deze scholen en kunnen de kinderen daar hun lunch (in Tsjechie wordt er 2x warm gegeten, dus óók de lunch) gebruiken tegen een kleine vergoeding. Als beide ouders werken en er is geen andere opvang voor de kinderen, kunnen de kinderen opgevangen worden in die kantine als de school uitgaat! (15.00 uur).

Sommige kinderen maken van deze gelegenheid gebruik om mét hun rugzak (batoh, spreek uit batjoch) door de plaats te slenteren. In de batoh (bijna ieder kind heeft er een) zit lesmateriaal voor die dag (boeken, schriften etc.) én hun tussendoortje (svačina).
 

kuurgast

Donateur
Hoeveel en wanneer hebben de kinderen schoolvakantie?
Zomervakantie van 30 juni tot 1 september.
Herfstvakantie enkele dagen rond nationale vrije dag van 28 oktober.
Kerstvakantie kort voor kerst tot kort na nieuwjaarsdag. (23 december 2015 - 3 januari 2016)
Voorjaarsvakantie afhankelijk van regio 1 week in februari of eerste helft maart.
Bron ministerie van onderwijs msmt.cz.
 
Data van vorige Paasvakantie vielen in CZ en VL niet samen. Zo kreeg mijn kleindochter de kans om samen met een Tsjechisch leeftijdsgenootje school te lopen in Bustehrad (Kladno). Het was een héérlijke ervaring: opbergkastjes beschikbaar voor de leerlingen, mogelijkheid om 's middags warm te eten, na de maaltijd konden de kinderen huiswaarts keren of hun vrij gekozen activiteiten beoefenen (sport, muziek, Engels, kunst.)

Opvallend vond ik de "beleefdheid" van de kinderen. De klassen gaven mij een indruk van meer rust.

Gelijkaardige indruk heb ik opgedaan n.a.v. contacten in enkele middelbare scholen. De schooldruk in Vlaanderen lijkt (mij persoonlijk) veel hoger in vergelijking met CZ. Wie als kind in Vlaanderen na 32 lesuren en een boel extra huiswerk erbij, wil volharden in het volgen van muziekschool of kunstonderwijs of wil sporten, vind ik bijzonder moedig...
 
Dat is zo Moesti, het Belgisch onderwijs is wat mij betreft te veeleisend. Ik heb dan ook 2 kinderen die het eerste jaar al hebben moeten dubbelen (de oudste maar die zit nu dan in het eerste middelbaar wat ook zeker geen kattenpis is) en de jongste zoon doet nu zijn 1e leerjaar over. Met 6 jaar (werd 6 in het schooljaar) lezen, schrijven, rekenen, wo verwachten en dit van 8.30-15.30 uur vind ik ook erover en dan 2 x per week huiswerk.
Bij onze dochter (nu 11) ging dit 2 jaar geleden mis in het derde leerjaar. Ze werd depressief, elke dag hoofdpijn, buikpijnen en geen zin meer om iets te doen. Onze huisarts schreef haar een half jaar thuis voor waarbij ik haar thuisonderwijs gaf. Ze miste haar vriendinnen dus na het halve jaar terug naar het derde maar na 2 maanden ging het weer mis (vlak voor de zomervakantie). Leraren dachten dat ze lui was, het niet wilde echt. Er ligt echt een serieuze druk op ze. Na de zomervakantie heeft ze 2 maanden het derde leerjaar gedubbeld en toen hebben wij haar (met hulp van arts en de psychologe van het bijzonder onderwijs) naar het bijzonder onderwijs laten gaan. Allereerst een uur minder school per dag, veel meer kind/niveau gericht, minder huiswerk en veel praktijk. Ze heeft nu niveau 6e leerjaar..... dus ze kon het wel degelijk, alleen was de druk te groot.

Nu ben ik opgevoed met het motto: Je moet werken/leren om te leven en niet andersom. Ik ben er helemaal niet slechter van geworden, heb mijn studies in NL gedaan maar heb alle kansen gekregen thuis om buiten te spelen en mijn sport te beoefenen en ja, mijn ouders hebben wel eens een briefje meegegeven dat ik het huiswerk niet gedaan had omdat ik met mijn pony door het bos aan het crossen was.
Deze opvoeding geven wij hen ook. Na school eerst buiten spelen/beestjes verzorgen. Na het eten huiswerk. Is het niet helemaal af... (en is het ook teveel, het is niet zo dat we ze niet motiveren hoor haha) dan is het niet af, klaar.

Tegen dat ze thuis zijn is het vier uur, om 20 uur gaan ze ongeveer naar bed. Mogen ze ook nog kind zijn? Dochter van 11 is een talentje in de paardensport maar dat temper ikzelf bewust nog een beetje ;) Plezier hebben is het allerbelangrijkste op deze leeftijd. Zeker krijgen ze kans om te doen waar ze goed in zijn..... maar er zijn kids uit haar team die elke zaterdag en zondag op jumping gaan. Dat wil ik niet, niet voor haar maar ook niet voor de andere kids.

Dus.... ik ben heeeeeel blij juist met deze opmerkingen en feiten over de Tsjechische scholen. :)
 
Deze opvoeding geven wij hen ook. Na school eerst buiten spelen/beestjes verzorgen. Na het eten huiswerk. Is het niet helemaal af... (en is het ook teveel, het is niet zo dat we ze niet motiveren hoor haha) dan is het niet af, klaar.

Daar hebben ze in Tsjechië inderdaad veel meer tijd voor door de kortere schooltijden. Maar met je huiswerk niet doen komen ze hier niet echt weg. Iedere leerling heeft een zgn. leerlingenboekje en als ze hun huiswerk niet hebben gedaan of zich hebben "misdragen", krijgen ze daar een "aantekening" in. Zelfs mijn moeder uit Nederland kent de woorden leerlingenboekje (žákovská) en aantekening (poznámka) uit haar hoofd, want dat is hier - helaas - een ingeburgerd begrip. Als ze teveel aantekeningen hebben, moet je naar een speciale "opvoeddeskundige", heb het een keer meegemaakt met mijn oudste zoon die naar hun smaak te vaak een lineaal of schrift vergeten was en zijn huiswerk te vaak was "vergeten". Echt veel erger dan die ontmoeting voor een commissie van streng kijkende dames kan het volgens mij niet worden. Daar ga ik echt nooit meer heen, mijn zoon werd er serieus vernederd en dat vanwege (in mijn ogen) niet al te ernstige vergrijpen.

Volgens mij klopt het verder wel dat er meer discipline is op de Tsjechische basisscholen, maar het is ook minder relaxed dan in Nederland en er is naar mijn ervaring weinig oog voor speciale behoeften van leerlingen. Mijn zoon van 11 gaat er helaas ook niet met al te veel plezier naartoe. En aangezien ze vanaf de eerste klas iedere dag huiswerk krijgen, is het voor jullie zelf zeker aan te bevelen om goed Tsjechisch te leren, anders wordt het vrij lastig om je kinderen daarmee te helpen.

Maar goed, het ligt allemaal natuurlijk heel erg aan de leraren/leraressen die ze treffen. Wat wel erg leuk is op Tsjechische scholen, is dat ze veel culturele activiteiten inplannen - naar het theater, ieder jaar op schoolkamp, in de 7e klas op skikamp, in de 8e klas een week naar Engeland enz. enz.
 
Fijn ook de negatieve kanten te horen. Hier hebben ze dat ook hoor ;) Ik ben ook al eens voor "de commissie" moeten komen vanwege mijn oudste....taken niet ingeschreven kan ik niet zien dat die gemaakt moeten worden, lessen niet geleerd of inderdaad boek/lineaal/etui vergeten. Echt erg! Belgie is daar ook niet te flauw in en je voelt jouzelf als moeder dan echt even "slecht" (althans, kan mij voorstellen dat er moeders zijn die zich aangevallen voelen...mijn man voelde zich rot....ik niet echt haha).
 
Oh en aan de taal wordt gewerkt. Het grappige was dat mijn man bij de plaatselijke bakker vroeg of de mevrouw Duits of Engels sprak....zij antwoordde nors NE...
Ik kijk mijn man aan en bestel: Prosim, dvacet pistolets. Ze kijkt mij aan en antwoordt in het DUITS 21 pistolets? Ikke: Ano. En zij schept ze op en praat dan in het "vloeiend Duits" verder of wij nog iets wensen ;)
Ze was ineens vriendelijk en sprak wel degelijk goed Duits. En ik had alweer een paar woordjes geoefend :p

Is basis, maar oefen zoveel ik kan en dat werkt eigenlijk wel....
 
Fijn ook de negatieve kanten te horen. Hier hebben ze dat ook hoor ;)

Soms is het ook wel hilarisch. Zoontje van destijds net 7 kreeg in Praag een aantekening bij de buitenschoolse opvang (daar doen ze ook enthousiast mee met aantekeningen uitdelen): "Ontbloot zich voor het oog van zijn klasgenoten" Ik was echt geschokt, gaf hem een flinke uitbrander en dacht toen: misschien handig om ook even te vragen wat hij nou precies heeft gedaan. En mijn zoon: "Ik had mijn t-shirt omhoog gedaan." Ik: "Wacht even, dus je liet alleen een stuk van je buik zien?" Hij: "Ja, meer niet." De juffrouws van de BSO waren overigens ook een klasse apart daar, ik kreeg zelfs een keer de klacht dat hij bij de BSO te veel lachte...

En een paar jaar later, inmiddels in Šlapanice, een aantekening van de schooldirecteur (dus de ergste graad die er is): "Maakt oneigenlijk gebruik van de eigendommen van de school." Huh??? Dus ik weer navragen bij mijn zoon. Wat bleek, zijn vriendje had bedacht dat als je proppen wc-papier natmaakt en tegen het plafond aan gooit, dat ze daar dan blijven zitten, erg grappig, en dat hadden ze dus met zijn drieën gedaan. Oké, mijn lachen ingehouden, Tim een brief aan de directeur laten schrijven. Op wat spelfouten na werd dat een prachtige, helemaal zelfbedachte excuusbrief, en bij de supermarkt een pak wc-papier laten kopen. Daar ging hij de volgende dag mee naar de directeur (hij is gelukkig niet bang uitgevallen). Hoorde ik later van zijn klassenlerares dat de directeur dat op de lerarenvergadering had aangevoerd als een toonbeeld van correct gedrag. Eind goed, al goed dus.

Dan weet je een beetje waar je je op moet voorbereiden :D
 
Bovenaan