Schapenwol voor vilten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

IK ben op zoek naar geschoren schapenvachten voor mijn vilt werk. Ik maak o.a. vloer- en wand kleden en gordijnen. voorjaar fontein 20142.jpg Ik zal niet uitweiden over rassen , maar vachten van langharige schapen zijn meer dan welkom. Natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd in de 'gewone'.
 
Ik ben niet op zoek naar een bepaalde hoeveelheid. Ik wil gewoon graag voldoende wol om mijn werkstukken te kunnen blijven maken en ben zodoende altijd op zoek naar wol. Omdat we nu ook veel in Tsjechië verblijven wil ik daar ook graag een voorraad hebben zodat ik daar ook kan werken.
 
En ik heb een paar schaapjes en die doe ik ieder jaar scheeren en heb inmiddels een voorraadje gewassen vachten op zolder in zakken van oude dekbedovertrekken liggen. Ik heb de vachten in de zoomer in regenwaater uitgewassen en in de zon gedroogt en heb de vroome wens om de wol in de winter tot gaaren te gaan spinnen maar het is inmiddels zo een hoeveelheid geworden dat het onmoogelijk is dat ik het klaar. Dus ik kan Jouw wel met ruwe wol voorthelpen...
Vroeger heb ik met een mevrouw saamen handgesponnen wolgaaren verkocht en ook ruwe wol bij een wolopkooper verkocht maar die komt nu niet voor 10-15kg.( Hij doet het van af 100kg=40 schaapen en ik heb er maar 4.)Dus als Jij mij blij wilt maaken kom eens bij mij kijken of het wat voor Je is want ik vind het te veel zonde om mijn wolberg te verbranden of anders te verkwanselen want het heeft best veel zweet gekost om het zo ver op weg te krijgen.
 
Nou dat klinkt leuk, ik heb zeker interesse en mooi dat je de vachten al hebt gewassen.
Het lijkt me leuk om een keer te komen, maar waar verblijf jij in Tsjechië? Zelf zitten we in de buurt van Trutnov.
 
Het problempje met het adresje is niet eenvoudig optelossen maar waar jij zit is mij wel bekend. Het is met de auto van af Bernartice 1uurtje rijden naar een klijn dorpje met de naam Rvacov bij Lomnice nad Popelkou.Er loopt vast wel iemand op straat of ergens bij een huis aanbellen om om verder te vraagen. De mensen weeten hier al wie jij bedoelt...
 
Ja, goed. En anders is er Pavel Klevcov in Velke Svatonovice (dat is bij Trutnov), die heeft een mooie site met prijslijst per rass en per kvaliteit.Ik ken hem hellemaal niet maar zijn site bevalt mij goed. Mischien wil hij ook wel verkoopen maar van hem is de wol niet gewassen denk ik.En in Broumov is een firma die wolen isolaatiedekens aan loodgieters aanbied.
 
Ik bedoel dus bij Pavel Klevcov, tenminste als ik het goed heb begrepen. Het schapenras dat jij noemde, de Walliser Zwarzneus, ken ik niet. Daar kan ik je helaas niet aan helpen.
 
Nou dat weet ik niet zo zeker, kijk die man is een OPKOOPER dus hij zal die opgekochte wol ergens naar toe doorverkoopen. Hier in Sitova was noch voor een paar jaartjes ook zo iemand en die heeft toen de opgekochte wol in groote baalen verder doorverkocht naar een wasserij in Poolen .
 

kuurgast

Donateur
Mazackova wat betekend dit dan?
Rouno, česance, příze
Cena za šetrné ruční vyprání surové vlny z naší nabídky činí 25 Kč/kg vlny.
Cena za ruční načesání vyprané vlny z naší nabídky činí 100 Kč/kg vlny. Česance jsou ve formě plochých vrstev, cca 40 cm dlouhé a 25 cm široké, o hmotnosti 20 – 30 g. Ruční česání provádíme do hmotnosti nejvýše 5 kg vlny.
 
Dit betekend dat wat er staat . Hij bied hier wassen en kaarden tot 5kg aan voor die prijzen. Nou en... ik heb zijn sites niet zo lang bestudeert want dat boeit mij niet. Ik heb het ja niet noodig.
 
Bovenaan