Schaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Jong klopt Sáblíková, voor het eerst wereldkampioen 3 kilometer

Antoinette de Jong is donderdag bij de WK afstanden in Heerenveen voor het eerst in haar carrière wereldkampioen op de 3 kilometer geworden. De 25-jarige schaatsster bleef titelverdedigster en zesvoudig kampioene Martina Sáblíková een tiende voor. Het brons was voor Irene Schouten.

De Jong reed in de achtste van tien ritten een gedurfde race met een snel begin en klokte met 3.58,47 een scherpe tijd in Thialf. Sáblíková kwam een rit later door een vlakke 3 kilometer heel dicht in de buurt, maar kwam net tekort voor haar zevende titel: 3.58,57.

Bron: nu.nl

Tsjechië krijgt volgend jaar eerste kunstijsbaan

Ze hebben er lang op moeten wachten, maar volgend jaar krijgt Tsjechië haar eerste kunstijsbaan. In de stad Brno wordt een nieuw, multifunctioneel ijssportcomplex gebouwd, waar onder meer een 333 meter binnenbaan in komt te liggen die moet voldoen aan de eisen van de ISU.

kunstijsbaan.jpg

Maandag keurden de wethouders het investeringsplan goed, waardoor er vanaf nu op zoek kan worden gegaan naar een ontwerper. De bedoeling is om het nieuwe complex binnen twaalf maanden af te krijgen; de geschatte kosten zijn 170 miljoen kroon. Brno is van plan om achter Sportcomplex Lužánky een multifunctioneel sportveld te bouwen dat het hele jaar door kan worden gebruikt voor het schaatsen, hockey en andere balsporten.

Voor de Tsjechische schaatsers betekent dit goed nieuws. Zo hoeven Martina Sablikova en Nikola Zdráhalová niet meer naar andere landen te reizen om op het ijs te schaatsen. De 33-jarige Sablikova geldt al jaren als het uithangbord van het Tsjechische schaatsen. Met 21 wereldtitels en drie olympische titels is zij een grootheid in het land.

Bron: schaatsen.nl

kuurgast

Donateur
De bedoeling is om het nieuwe complex binnen twaalf maanden af te krijgen
Het idee om het gebied achter Lužánky te moderniseren ontstond vorig jaar, toen de stad de uitwerking van het onderzoek goedkeurde. Momenteel is het gemeentehuis op zoek naar een ontwerper die binnen een jaar de benodigde documentatie zal verwerken. Als aan alle eisen is voldaan, kan de bouw beginnen, die de Brno-directie in twee fasen wil opdelen. In het eerste deel komen ruimtes voor hockey en minivoetbal, schaatsen en balsporten. Het bestaande gebouw met faciliteiten wordt uitgebreid.
In de tweede fase bouwen de bouwers een ovaal voor schaatsen, tribunes en dakbedekking.
Bron oa brnenska.drbna.cz + archiweb.cz.

12 maanden voorbereiding van papierwerk.....dat gaat nog wel langer duren voor de ijsbaan er is.........

kuurgast

Donateur
Sáblíková geblesseerd, komt niet naar EK Heerenveen

Slechts een maand voor de Olympische Spelen in Peking kwam er een complicatie voor de Tsjechische hoop. Martina Sáblíková viel op trainingskamp in in Collalbo, Italië, en sneed haar schaats in haar linkerdij. De Tsjechische werd korte tijd in het ziekenhuis opgenomen en bleef een nacht in het ziekenhuis. "Ik had geluk, Ik heb daar acht hechtingen. Ik heb geen pees bezeerd, geen spier, het is gewoon huid en onderhuidse kwestie, gelukkig zal het niet zo erg zijn", zei Sáblíková.

De trustee van coach Petr Novák zal komend weekend het EK in Heerenveen dus missen. Ook de tweede Tsjechische Olympiër Nikola Zdráhalová zal niet in Nederland van start gaan. "Ik moet zeggen dat we, gezien de aanstaande Olympische Spelen, toch hebben overwogen om naar het EK te gaan of niet. De blessure heeft voor mij beslist, ik blijf in Italië en, indien mogelijk, zal ik me voorbereiden op februari", aldus Sáblíková. Ze denkt dat ze over een paar dagen op volle toeren kan gaan trainen.
De Spelen van Peking beginnen op 4 februari. Sáblíková is vooral blij dat ze niet ernstig gewond is geraakt.

Bij afwezigheid van Sáblíková en Zdráhalová zullen de junioren Zuzana Kuršová en Veronika Antošová de Tsjechische kleuren verdedigen op het EK op de individuele afstanden, de 1500 en 3000 meter en met de massastart.

Bronnen oa isport.blesk.cz + irozhlas.cz.

kuurgast

Donateur
Schaatster Sáblíková (34) zet carrière voort

Een paar dagen na haar terugkeer van de finale World Cup in Heerenveen nam schaatsster Martina Sáblíková een belangrijke beslissing.
De Tsjechische schaatsster Martina Sáblíková zegt aan het einde van dit seizoen niet met pensioen te gaan.
"Aan het einde van het seizoen kwam ik erachter dat mijn prestaties nog steeds zo zijn dat ik het beste kan vechten", rechtvaardigde de inwoner van Vysočina haar oordeel.
"Toen ik Ireen (Wüst) en Sven (Kramer) afscheid zag nemen, dacht ik dat het waarschijnlijk niets voor mij was", aldus Martina.
Ze was heel blij om het seizoen te eindigen in Heerenveen. Dat vond ze daar kicken. Dit waren geen races, maar een feest in het stadion.
De drievoudig Olympisch kampioene, die 34 is, zei op een persconferentie in Praag dat ze had overwogen te stoppen met de sport, maar besloot door te gaan. Ze wil echter niet specificeren of ze van plan is om over vier jaar deel te nemen aan de volgende Olympische Winterspelen.
Sáblíková pakte eerder dit jaar op de Spelen van Peking brons op de 5000 meter.
Bronnen english.radio.cz + denik.cz

Bovenaan