SAT Satellietontvangst Nederlandse zenders

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

nieuwe schotelset

Heb een nieuwe schotelset gekocht van thomson in de CZ .Werkt de canal digital kaart er niet op:kwaad: .Het setje zegt "chek your card".Had eerst een duo-set gekocht waar de card het niet op deed omdat iemand ons gezegd had dat het daar aan lag .Toen ingewisseld voor een enkele en hetzelfde verschijnsel:snotter:. Weet iemand raad?
 
Er zijn vier elementen in een satellietinstallatie die alle vier moeten (samen)werken om een beeld te geven:

1. de schotel
2. de ontvanger
3. de decoder
4. de kaart

Als je wel beeld hebt op FTA (niet gecodeerde) zenders die op dezelfde ASTRA-satelliet zitten als de Nederlandse zenders die je wilt ontvangen (bijvoorbeeld BVN), dan staat je schotel goed en is de ontvanger in orde (punt 1 en 2). Blijft dus over de decoder (ingebouwd in je ontvanger) en de kaart. Als de kaart op een andere ontvanger wel werkt (te proberen door hem in een installatie te stoppen die zeker werkt), ligt het probleem aan de decoder. Als de kaart ook in een andere installatie niet werkt, is de kaart niet actief.

Je zult waarschijnlijk merken dat de kaart wel werkt - blijft dus over de decoder. Dan zijn er twee mogelijkheden:

1. de codering die de decoder kan verwerken, is niet dezelfde als de codering die Canal+ gebruikt - er zijn nl. verschillende systemen. Canal+ gebruikt Mediaguard. Kan jouw decoder Mediaguard lezen? De Tsjechische codering is Cryptoworks, het is niet vanzelfsprekend dat een ontvanger die je in Tsjechie koopt, ook een andere standaard aankan.
2. je ontvanger kan wel Mediaguard verwerken, maar werkt niet samen met de kaart van Canal+. Canal+ heeft een aantal ontvangers getest en gecertificeerd: dit zijn ontvangers die gegarandeerd met de Canal+ kaarten werken. Niet-gecertificeerde ontvangers met Mediaguard werken meestal wel, maar voor sommige ontvangers is de manier waarop ze met de kaart samenwerken, niet volgens de Canal+ standaard. Dan krijg je problemen. Het kan dan bijvoorbeeld ook gebeuren dat de kaart eerst wel werkt, maar bij de maandelijkse update alsnog uitschakelt.

Mijn eerste stap zou dus zijn, om na te gaan of die Thomson ontvanger Mediagard kan decoderen.
 
als je een nederlandse kaart koopt moet hij geaktiveert worden op een nederlandse decoder, daarna doet hij het ook op andere decoders.

heb het zelf meegemaakt. heb canal digital. en een Tsjechiësch decoder deed het niet eerst bij een bekende. in pnovany geaktiveert en nu doet hij het om mijn decoder als hij weer geblokkeerd wordt en daarna weer nieuwe aktivatie moet hij weer in nl decoder (canal digital bekende decoder)
mark
 
heb het zelf meegemaakt heb canaal digital en een Tsjechiësch decoder deet het niet eerstz bij een bekende in pnovany geaktiveert en nu doet hij het om mijn decoder als hij weer geblokeert wordt en daarna weer nieuwe aktivatie moet hij weer on nl decoder (canaal digital bekende decoder)
mark

gewoon nog een keer alle topics doorlezen of ga naar bijv. sat4all om te lezen hoe een decoder werkt.

tjechische decoder /nl decoder /canaal digital bekende decoder
allemaal niet relevant.
 

Vodnik

† In Memoriam
In CZ zijn geen sat ontvangers te vinden met een (ingebouwde) decoder geschikt voor Canal Dig. (of ik heb niet goed gezocht maar dat betwijfel ik zeer!)

Het einge wat je kan doen is óf een ontvanger met ingebouwde decoder in NL kopen, óf een tsjechische ontvanger kopen met een CI-slot. In dit Common Interface slot plaats je een losse CD-decoder (die vrijwel aleen in NL te koop zijn!) waarin je je CD kaart steekt.

Ik zou voor de eerste optie gaan tenzij je zowel CD wilt ontvangen als tsjechische sat programmas. Wil je dit dan heb je nog twee opties: een ontvanger met ingebouwde CD decoder en een CI-slot waarin je een decoder plaatst geschikt voor de CZ programmas.
Of je koopt een sat ontvanger met twee CI-slots waarin je een CD-decoder plaats en in het andr slot een CZ decoder.


Pieter

(nb activeren heeft niets te maken met de ontvanger en kan via internet of sms)
 
Ik heb niet erg veel verstand van Sateliet decoders, maar wij hebben een thomson decoder met NL canaaldigitaal Mediakaart. Enkele jaren geleden gekocht in NL.
(Functioneert overigens prima)
Toen we in de CZ ook naar decoders gingen kijken kwamen we exact hetzelfde apparaat tegen in de winkel voor vrijwel dezelfde prijs.
Nu hebben we deze niet getest maar het lijk mij vreemd dat het anders zou functioneren.
Ik heb vorig jaar hier in de CZ een Laptop gekocht en deze geinstalleerd met de bijgeleverde software, waarbij ik kon kiezen of ik dit in het Tsjechies of in het Engels wilde doen. Tijdens de registratie van de Laptop en Software bleek dat de leverancier van ACER in Nl zit.
Andere elektrische/elektronische apparaten die we aangeschaft hebben daarbij zat vrijwel altijd een CZ handleiding, maar ook dat hoeft geen problemen te geven, want via internet is van elk apparaat vrijwel altijd een handleiding zoniet in het NL danwel in Engels of Duits te vinden. Zelfs de technische handleidingen.
Ik denk dat het, het beste is eerst de handleiding goed door te lezen en de aanwijzingen goed op te volgen, dan kom je een heel eind.
Als je iets aan wil schaffen schrijf dan eerst het merk, typenummer etc. op en zoek dan de handleiding op, dan kun je daarin kijken of het ook geschikt is voor wat je ermee wilt.
 
canaaldigitaal levert satdecoders met eigen software die ze beveiligd hebben.hierin werken alleen hun eigen kaarten. als je dus een can. dig. gecertificeerde receiver hebt gekocht , doet alleen het kaartje van can. dig. het . zo kan het zijn dat uitwendig (hardwarematig)een zelfde reciever andere firmware heeft waardoor de can.dig.kaart het niet op die reciever werkt. in principe doen gsm providers hetzelfde met hun telefoontjes. vroeger konden we er alternatieve firmware in doen zodat de recievers op alle kaartjes werkten, maar met de officiele recievers is dit door beveiligengen voorbij
 
Heb hier in de cz dezelfde fout gemaakt:bloos2: zelfde merk decoder gekocht als het merk dat we van canal digitaal hadden .Doordat er inwendig andere software inzat deed hij het niet:kwaad: .Vond het wel tof van Euronics dat ze hem na uitleg waarvoor we de decoder hadden gekocht terugnamen:top:
 
canaaldigitaal levert satdecoders met eigen software die ze beveiligd hebben.hierin werken alleen hun eigen kaarten. als je dus een can. dig. gecertificeerde receiver hebt gekocht , doet alleen het kaartje van can. dig. het . zo kan het zijn dat uitwendig (hardwarematig)een zelfde reciever andere firmware heeft waardoor de can.dig.kaart het niet op die reciever werkt. in principe doen gsm providers hetzelfde met hun telefoontjes. vroeger konden we er alternatieve firmware in doen zodat de recievers op alle kaartjes werkten, maar met de officiele recievers is dit door beveiligengen voorbij

canal digitaal heeft idd gecertificeerde ontvangers,niet alleen in tsjechie maar ook in nl kan je met niet gecertificeerde decoders last hebben van ,dat je cdcard niet geupdate kan worden.in nl is het dan makkelijk dat je dan naar je sateliet boer gaat en die verhelpt het probleem dan, een andere mogelikheid is dat je de kaart dan bij iemand met n gecertificeerd model m update.

een andere mogelijkheid is via www.gxmax.com n file downloaden die je via de usb poort en anders met n seriele kabel via je computer de software van je ontvanger update.

dan is het probleem ook weer tijdelijk verholpen.

btw wel natuurlijk het file dat passend is voor type en model van jouw ontvanger.
 
als je in het buitenland bent is het het makkelijkst om 1 officiele ontvanger te hebben. een dsr 2221 kost bij can digitaal 99 euro los. als je al abonnee bent 79 euro als je een bon op de site van can. dig. download. zelf heb ik er ook zo een voor als de dreambox de maand niet doorzet. en altijd handig op de slaapkamer.
gr bennie
 

Vodnik

† In Memoriam
ik zoek een sat ontvanger met twee CI-sloten en werkend op 12 volt!!
(en het liefst met een IR-oog dat je buiten de ontvanger kan plaatsen)
Heeft een van de aanwezige satelitofielen zo iets weleens gezien?
 
Bovenaan