Satelliet ontvangst Tsjechische TV zenders

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is al lang geleden, dat ik dit hier heb uitgelegd, en bijna niets klopte meer in mijn uitleg. Vandaar een nieuwe versie.

Veel mensen denken, dat digitale uitzendingen per satelliet niet voor hen bestemd zijn. Of het is te duur, of het is te omslachtig of…

Omdat ik zelf thuis over een satelliet ontvanger beschik, en ben er heel erg blij mee, wil ik jullie van deze vooroordelen afhelpen.

Minimale uitrusting:

1. Schotel

Voor de ontvangst van Tsjechische kanalen van Astra3 satelliet is een schotel van 60 cm doorsnee al voldoende. Toch, voor een goede ontvangst bij sneeuwbuien wordt een schotel van 80 cm aanbevolen.


2. Bevestiging materiaal voor de schotel

Afhankelijk van de plaatsing van de schotel of een stalen beugel voor aan de muur, of een “tegelvoet”, een met straattegels verzwaarde constructie, die op een vlakke dakkapel of in de tuin kan staan. Vergeet ook de kleine materiaal niet - schroeven, pluggen, ringen. Anders kan je de beugel echt niet vastzetten.

3. LNB

LNB is de “kop”, welke voor de schotel bevestigt is. Dit is de echte antenne, de schotel werkt alleen als een soort spiegel. Aanbevolen wordt een universeel LNB voor digitale ontvangst.

4. Coaxiaal kabel

Om de LNB met je ontvanger te verbinden heb je een hoge kwaliteit coaxiaal kabel nodig. Deze lijkt sprekend op de antenne kabel van je TV, echter zijn kwaliteit is vele malen hoger. Bij de satelliet winkel krijg je daar goed advies over. Hierbij horen ook speciale connectoren, waarvan je twee stuk dient aan te schaffen. Deze worden F-connectoren genoemd.


5. Digitale ontvanger

Er zijn vele merken en typen te verkrijgen. Waar je op moet letten is, dat je een DIGITALE ontvanger koopt met een Common interface, geschikt voor Cryptoworks codering. Deze interface maakt een ontvanger geschikt voor ontvangst van betaalde TV zenders. Vraag ook meteen naar een bijhorende SCART of HDMI kabel, om je ontvanger aan je TV toestel te koppellen. Vaak krijg je deze gratis erbij.
Sommige zenders worden al in de nieuwe norm uitgezonden, waaronder de HDTV zenders. Hiervoor dient de ontvanger om te kunnen gaan met DVB-S2 norm met MPEG4 compressie. De verkoper weet, welke ontvangers dit kunnen. Het is vandaag de dag sterk aangeraden een ontvanger te kopen, welke deze norm aankan, daar het met de tijd de bedoeling is alle zenders te laten uitzenden volgens deze standaard.

6. Cryptoworks CAM + Smartkaart

Een CAM is een elektronische sleuf, die een codering kan ontcijferen. In geval van Tsjechische TV is dat Cryptoworks codering. Dit kan echter niet zonder de zogenaamde “sleutels”. De sleutels zijn reeksen getallen, opgeslagen in de Smartkaart, die in de sleuf van de CAM word geschoven. Beide, de CAM en de Smartkaart bestel je in Tsjechië bij een dealer van of Skylink of CSlink afhankelijk, welke pakket je wilt ontvangen. Bij sommige nieuwe ontvangers is de CAM al ingebouwd, dan heb je alleen de Smartkaart nodig.
Hoe je aan zo’n kaart komt zal ik straks toelichten.


De materiaal prijzen:
Schotel + LNB + stalen beugel + kabel = vanaf € 100,-
Ontvanger + SCART kabel = vanaf € 150,-
CAM + Smartkaart = ca. € 200,-
Installatie door de satellietboer = +/- € 50,-

Voor dit geld heb je dan wel je Tsjechische TV met uitstekende beeldkwaliteit, radio in CD kwaliteit en een paar honderd buitenlandse kanalen.

(als je ook nog eens een CAM+Smartkaart van Canal Digitaal Nederland aanschaft en een extra LNB plaatst voor Astra 1, voor 19.95 euro per maand heb je dan alle Nederlandse TV/radio zenders ook nog erbij, en dus kan je de kabel aanbieder opzeggen.)

Heb je nog vragen over de installatie van je opstelling, vraag mij gerust om informatie, zo moeilijk is het niet. Desnoods wil ik ook wel helpen.

Veel mensen zitten ook nog met volgende vraag:
Ik mag van de woningbouw of de buren geen schotel plaatsen. Ook dit is niet waar. Volgens de Europese wetgeving mag dit niet geweigerd worden. Wel kunnen er bepaalde regels aan de pas komen, wat plaatsing betreft. Een schotel mag vaak niet aan de voorkant van een huis gemonteerd worden.
Voor meer informatie hier over kijk op www.sat4all.com (een forum, dat sprekend op de onze lijkt, waar veel Nederlandse satelliet hobbyisten bij elkaar komen). Hier is dit onderwerp al vaak behandeld. Ook voor vragen over de techniek kan je daar terecht.

In ieder geval is er een enkel vereiste, wat plaatsing betreft. Je schotel moet vrij zicht hebben schuin omhoog richting het zuiden.

Zo, zie je? Het valt best mee. En je hebt wat. Er gaat een wereld voor je open met een wok op het dak.


En dan nu de smartkaarten. Waar haal je die?

Er zijn vier bedrijven op het moment, welke Tsjechische TV aanbieden. Kijk op de websites van deze, wie je de beste aanbieding doet.

Skylink – via satelliet Astra 3 op 23.5 graden oost.
CSlink - via satelliet Astra 3 op 23.5 graden oost.
UPC direct – via satelliet Astra 1 op 19.2 graden oost, is nu aan verhuizen naar satelliet Thor 5 en 6 op 0.8 graden west.
Digi TV – via satelliet Intelsat 10 op 1 graad west.

Voor alle 4 aanbieders geldt, dat een kaart alleen wordt verstrekt aan een inwoner van Tsjechische republiek, welke ook zijn “kijk en luister” geld betaald.

Dus, als je hier in Nederland woont, zal je iemand moeten hebben in Tsjechië, op wie zijn naam je kaart staat (ouders, broers en zussen, vrienden enz.)

Hoe alle 4 aanbieders met ontvangst in buitenland omgaan, weet ik niet. Zelf heb ik Skylink gekozen en daar doen ze niet moeilijk. Ik heb zelfs als contact e-mail een Nederlandse e-mail adres.

In mijn verdere beschrijvingen zal ik het ook alleen over Skylink hebben, daar heb ik ervaring mee. CS Link zal wel ongeveer het zelfde zijn, daar het op de satelliet zelf de zelfde zenders betreft.
UPC en DIGI laat ik er even buiten, daar weet ik niet veel van.
De kaart kan je bij een dealer of in de e-shop van Skylink kopen, kost ongeveer 1800 kronen. Hiermee heb je de nationale zenders zonder verdere betalingen. Voor meer zenders kan je een extra pakket bestellen.
Er moet een kopie van afschrift van betaling van kijk/luistergeld worden opgestuurd naar Skylink voor activering van de kaart. Dit kan dus geregeld worden door je contactpersoon.


Pakketten uitbreiden en jaarlijks betalen gaat allemaal via elektronisch bankieren. Na activering van de kaart hoeft je contactpersoon dus niets meer te doen.
Je kan ook inloggen op de website van Skylink om de actuele stand van je pakket te zien en te wijzigen.

Heb je alles binnen? Dan is het nu tijd voor installatie!

De schotel moet vrij zicht hebben naar 23.5 graden links van het zuiden. De hoek van vrije uitzicht omhoog is ongeveer 30 graden. Als in deze lijn een boom of een huis staat, zal het niet werken.

De instelling van de hoogte hoek is per schotel anders en is in de handleiding te vinden.

Voor vragen over de installatie kan je ook hier kijken: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1182187/De_beginners_FAQ#Post1182187

Nadat je de schotel hebt uitgericht, zodat je de juiste satelliet kan ontvangen, zal je de transponders van Skylink moeten afzoeken naar zenders.

Dit zijn ze:

12881d1267400402-satelliet-ontvangst-tsjechische-tv-versie-2-0-sat-jpg


Bij de eerste regel is de satelliet verdwenen, maar ook dat is 23,5.

Let dus op, als je alleen een LNB hebt voor Astra 3, zal je geen Eurosport kunnen ontvangen, deze zit op 19.2 graden oost. Dit kan je alleen ontvangen, als je twee LNB’s hebt (of een DUO LNB).


Veel plezier met je Tsjechische TV.
 

Bijlagen

  • sat.JPG
    sat.JPG
    59,8 KB · Bekeken: 380
Duidelijke beschrijving waarvoor dank. Kun je nog verduidelijken hoe het zit met de 2de LNB (voor nederlandse zenders)?
Aangezien NL zenders op ASTRA 1 zitten en CZ zenders op ASTRA 3, betekent dat dat ik de schotel moet draaien om de zenders van ASTRA 1 te kunnen ontvangen als ik op ASTRA 3 afgesteld heb? Of vangt de schotel beide satelieten tegelijk op?
 
Er zitten dan twee LNB's naast elkaar op je schotel (of een dubbelle) en de ontvanger schakelt er zelf tussen. Schotel hoeft hiervoor niet te draaien. Heb je geen omkijken meer naar.

En, vergeet niet, bij Canal Digitaal doen ze tegenwoordig alles met twee LNB's, want ze hebben de helft van de zenders ook al op Astra 3 gezet...

Hieronder mijn schotel, voor ontvangst van 4 satellieten. Hierdoor heb ik ook alle zenders van BBC (Astra 2) en veel muziek zenders van Hotbird.
 

Bijlagen

  • DSCF2657 (Large).jpg
    DSCF2657 (Large).jpg
    69,4 KB · Bekeken: 15
  • DSCF2658 (Large).jpg
    DSCF2658 (Large).jpg
    35,5 KB · Bekeken: 10
Klopt, ik ben blij, dat ik van zo'n motor overgestapt ben naar een vaste opstelling.

Kosten vergelijk:

met motor:

schotel 60
LNB 20
motor 70

totaal 150


zonder motor:

schotel 60
duo LNB 30

totaal 90

of

schotel 60
twee LNB's 40
disecq switch 10

totaal 110


De motor, die ik had gaf het na 4 jaar al op. Tijdens zwaardere windstoten was de opstelling veel minder stabiel, waardoor ik sneller storing had. De zaptijd tussen de 2 satellieten was aanzienlijk langer.

Vandaar, dat ik, als je alleen de 2 satellieten wil ontvangen, een motor echt afraad.

Een motor is pas interessant, als je in de satelliet ontvangst wil verdiepen en meerdere satellieten wil ontvangen. Maar daar gaat dit topic niet echt over.
 
Beste Jelen,

GROTE dank voor de kundige en uitgebreide info. Het zit in mijn bewaarmapje. Nu toch maar eens onderzoeken of ik op het zuiden in die stand geen blokkades tegen kom...
 
Top!

Heb je ook nog een goede tip voor een schotel? Welke moet ik wel of juist niet kopen? Ik las ook iets over wat kleinere schotels met dezelfde kwaliteit als die van grotere... Weet je hier ook wat van?
 
Bovenaan