Sanitair kopen in Tsjechië of Nederland?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu wij met een nieuw project in Tsjechie bezig zijn, lopen we weer tegen de aanschaf van sanitair aan.
De vorige keer hebben wij onze aannemer de spullen in Tsjechie laten aanschaffen bij oa Siko. Hij heeft dit naar eer en geweten gedaan, goed en goedkoop en we zijn er blij mee.
Dit huis wat we nu gaan verbouwen, zal anders van opzet zijn en hier willen we andere materialen voor gebruiken. Rondsnuffelend op Tsjechische sites, ben ik wel geschrokken van de prijzen voor bv inloopdouches. Om van eiken wastafelmeubels met natuurstenen wastafels maar te zwijgen.

Wij denken er sterk ver om toch maar een busje te huren en de boel uit Nederland mee te nemen.

Zijn er andere verbouwers die het zo aangepakt hebben of weten jullie nog andere goede adressen voor sanitair en teak meubelen in Tsjechie? (de teak meubelen die wij in CZ zagen, waren honderden euro's duurder...)

Voor de duidelijkheid, wij zoeken zaken in de buurt van Plzn en Tachov.
 
Ja, da's een goede tip. We zoeken een eettafel van teakhout, 2.40 lang, eiken badkamer meubilair met natuursteen. Het wordt echt mooi en het is leuk om de spullen weer bij elkaar te zoeken.
Welke winkelketens in Duitsland raden jullie aan?
 
Je kunt onderhandelen in Tsjechie. Dat hebben wij gedaan bij een sanitair firma in Vrchlabi, dat is niet echt bij jullie in de buurt maar goed spul. De keuken hebben we van een firma in Studenec. Helemaal toppie voor een zacht prijsje.
Ik weet van Tsjechen dat ze ook in Polen mooi spul hebben voor de prijs, misschien ook een optie?:denk:
 
materiaal kosten liggen vaak niet zoveel uit elkaar (als je zorgt dat je korting krijgt) het voordeel is de lage personeelskosten in CZ.
Dus goed onderhandelen in CZ is vaak voordeliger
 
Dat is idd het robuuste wat ik bedoel, maar dan type kloostertafel. In Nederland kan ik hem kopen voor minder dan 1000 euro, in Cz zit ik op de 1500 euro! voor de maat die ik zoek!
 
Ik zou in Tsjechie mijn spul kopen om twee redenen:

1. Niet alle aansluitingen in CZ zijn gelijk aan die in NL. Voorbeeld van leidingen: in tsjechie wordt tegenwoordig veel gewerkt met plastic waterleidingen, terwijl wij in NL nog veel gebruik maken van koperen leidingen.
2. Als je lokaal een bouwbedrijf of klusjesman inhuurt, dan kan het voorkomen dat die niet met de materialen om weet te gaan zoals met de gebruikelijke materialen in CZ.

En ik spreek uit ervaring.

In Plzen en omgeving zijn genoeg plaatsen waar je goed spul kunt krijgen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat claims (garantie) betreft heeft Antonius een punt, maar wat de aansluitingen betreft valt het wel mee. Inderdaad wordt hier in CZ "plastic" gebruikt, maar de aansluitingen zijn standaard 1/2 en 3/4 (inch). Daar hoef je het dus niet voor te laten! Douchecabines, kranen, afvoer combi's enz. enz. . . . zijn dezelfde als in NL.
 
Bovenaan