Bier & Wijn Saaz hop uit Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een kennis van mij is een bierbrouwer. Geen grote, maar toch produceert hij ongeveer 5000 flesjes per jaar.
Als hop gebruikt hij saaz hop zoals eigenlijk de meeste (ook grote) brouwers hier in Nederland. Dat saaz hop komt uit Tsjechië.

En nou is de vraag: weet iemand waar je in Tsjechië zelf dit saaz hop zou kunnen kopen?
 
@ kukel.
Ik was laatst in de bierbrouwerij van Bavaria voor een rondleiding (en daarna een biertje drinken) en daar werd tegen me gezegd dat zij ALLE hop uit Tsjechië haalden. Ze wilde (toen ik er naar vroeg) niet vertellen van welke leverancier.
 
Natuurlijk geef je dat soort informatie niet, dat doet geen enkele brouwer. Ook niet aan een hobbybrouwer.
Leverancier is niet eens zo van belang, de soort en hoeveel mg/l bitterstoffen het bevat. Bij een echte pils is dit 24 tot 30 mg per liter, Nederlandse pilseners zijn minder bitter (vanaf 20 mg) daar de Nederlanders in de regel angst hebben voor elke bittere smaak.

De bitterheid van de hop verschilt per jaar. De belangrijkste smaakelementen zijn de hopharsen, de looistoffen en de hopoliën, de verhoudingen en percentages hiervan verschillen dus al naar gelang hoeveelheid zon en regen.

Ik denk dat Bavaria hoofdzakelijk met hopconcentraten hopt (om een vaste smaak te kunnen garanderen) en voor de sjeu nog wat losse hop toevoegt.

Bedenk wat voor smaak je wilt hebben en op basis daarvan eens naar Žatec om het daar eens te bespreken.
 
Overigens Kukel, in Nederland vind je de enige commercieel gevoerde hopgaarde in Reymerstok in het Zuiden van Limburg. Het zal een oppervlakte van hooguit een half voetbalveld hebben, als het niet kleiner is. De opbrengst is voldoende voor de gehele productie van Gulpener Bier.

Rond Žatec vind je nog vele hopvelden. Wel heb ik de indruk dat hopvelden minder gaan opvallen: waren ze vroeger herkenbaar aan grote palen, tegenwoordig wordt er meer minder hoog verbouwd. In verband met het iets makkelijker oogsten. Want dat oogsten was een arbeidsintensief werk en werd daardoor overigens de basis van het huidige massatoerisme: de stadsmens ging eens per jaar een paar weken hop oogsten en de opbrengst werd meestal ter plekke in bier omgezet (het zomerbier moest in de ketels plaats maken voor de nieuwe winterbrouwsels).
Landschappelijk maakt het wel uit. Maar we zijn er langzaam al aan gewend geraakt dat je bijvoorbeeld geen hoogstamfruitgaarden meer ziet en alleen nog laagstammige plantages.
Zo'n hoptuin met hoge palen was mooier.
 
Hop groeit langs strak gespante draaden omhoog en voor de oogst word de draad dan doorgeknipt en de plant valt omlaag om geplukt te woden mocht men het zelfs verbouwen probeeren....paalen zijn aleen aan de uiteinden van de reien.
 
De meeste hop komt uit China.
Bitter weinig komt uit Tsjechië.
Zie jij nog ergens hopvelden?
Amper.
Kukel, ik reed onlangs door de streek van Zatec. Daar zag ik nog wel hopvelden (ik verkende de streek voor het eerst en kon dus niet vergelijken met vroeger).

Verrassend vond ik in die streek die dieprode aarde. Hoe groot de productie van eigen bodem is, weet ik niet en waarschijnlijk heb je gelijk over de Chinese invoer.
Groetjes.
 
Ik ga het meemaken.
Medio volgende week sta ik in de buurt van Dresden en dan richting Tsjechië.
Maaruh, vroeger, de jaren negentig, toen zag je pas hopvelden.
Misschien zijn ze weer begonnen met hop.
De Chinese kwaliteit zal wel niet zo goed zijn, wel goedkoper.
Maar dat is met de meeste Chinese waar.
 
..... weet iemand waar je in Tsjechië zelf dit saaz hop zou kunnen kopen?
Ben eigenaar van oude hopboerderij.
de man die mijn land huurt, heeft een bedrijf waar van verschillende mensen het hop gescheiden wordt van de steel.
volgens mij mag men alleen de naam saazer hop gebruiken als het daar vandaan komt.
het is een beschermd product, moet wel ergens op het net te vinden zijn.
wil de man wel vragen waar en van wie er hop gekocht kan worden.
 
Bovenaan