's Werelds grootste zebrapad in Pupíkov?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen herfst vakantie vielen er mij in het verkeer wat dingen op.
Bijvoorbeeld de slechte staat van sommige zebrapaden of er stond alleen bij de stoeprand één wat versleten witte streep, de rest was asfalt (zwart). Of één zebra oversteekbord, maar geen zebrastrepen te zien. Voorzichtigheid blijft geboden, vooral in de bebouwde kom.

Wij rijden op dinsdag wat in de buurt van Semely naar Jillemnice, als de weg bij Loukov is afgesloten, en ik rij rechtsaf de brug over van de Jizera richting ....? Ik zie wel waar ik uitkom.

Komen wij na een tijdje in het gehucht(je) Pupíkov terecht en ik denk, wat voor bord hangt daar nu boven? Maar tijd om na te denken had ik niet, want ik was alweer honderd meter verder. Ik stop om foto's te maken (@%$#@&@) = binnensmonds vloeken, mijn fototoestel vergeten en foto's maken op mijn handy wordt niet zo mooi. Dus ik zeg, ik kom hier nog wel terug van de week om foto's te maken.

Op vrijdagochtend kom ik mijn belofte na, zoek dat gehucht weer op en na veel zoeken toch terug gevonden.

DSCN091.JPG

Pupíkov, een gehucht(je) zover als ik heb kunnen zien. Maar wat opviel .................

DSCN092.JPG

er lag diagonaal zeer goed te zien, "'s werelds grootste zebrapad" tussen 2 huizen aan weerskanten van de weg. En voor ik het wist stond ik lopend al weer buiten het gehucht(je) om het andere bord te fotograferen.

DSCN093.JPG

Gezien soms de slechte staat van zebrapaden in Tsjechië, vond ik dit wel komisch, het is weer eens wat anders. En wilde dit ook wel met jullie delen.
 

kuurgast

Donateur
Pupíkov.
Oficiálně se tato osada jmenuje V Křípě .. ale veselí vesničané si vyrobili ceduli "Pupíkov". Název pravděpodobně zvěstuje, že jde o pěkný zapadákov. Kromě cedule "Pupíkov" jsou zde ještě další veselé cedule apod., např. dva přechody pro chodce, kterých vlastně není třeba, nebo ukazatel na vlak, který ukazuje do kopce a do louky. Železniční trať zde žádná není.
Bron.

Geweldig. :toppie:
Heb je het 2de zebrapad en bordje naar Vlaku ook gezien?
 
Het bordje 'naar de trein" staan aan de weg net boven de bebouwde kom van het gehuchtje links als men naar boven rijd of anders om naar beneden rechts voor de bebouwde kom en het treinstation vind men beneden in het dal aan de linke oever van de beek in richting Semily en het is Nedvězí.Het is tamelijk ver van Pupikov om te lopen maar de trein is in Pupikov wel goed te horen
 
En wéér, "onbekend maakt onbemind". Als niemand weet welke wetten er gelden voor "zebra-paden" kun je verwachten dat niemand het nut ervan inziet en zeker van diagonale zebra-paden, want in andere landen weet men dat de kortste weg tussen twee punten een rechte lijn is. , en in dit geval ook haaks.

Zelfs de burgemeester van Švihov maakte de fout, toen er nieuwe trottoirs en wegdek moest worden aangelegd in onze straat met een bushalte, waar schoolkinderen uitstappen om de school te bezoeken die aan de overkant van de straat ligt, géén zebrapad aan te leggen om de schoolkinderen veiliger over te laten steken, omdat "niemand zich er toch aan houdt", bewoordingen uitgesproken tijdens een bewoners-inspraak-avond.

Maar ik weet ook niet welke wetten er in Tsjechië gelden t.o.v. zebra-paden!
 
Zebrapaden! Ik heb me verwonderd over het zebrapaden gedrag in Tsjechië. Is het jullie ook opgevallen dat de meeste mensen over het zebrapad rennen? Ik zag er grote bescheidenheid in. Dat men een ander maar niet tot last is. Mijn man wist mij te vertellen dat zebrapaden nog niet zo lang geleden zijn geïntroduceerd, men nog niet allemaal bekend is met de regels en men liever het zekere voor het onzekere neemt. Er dus maar vanuit gaan dat er toch niet gestopt wordt. Als je dan toch het lef hebt om gebruik van een zebrapad te maken, dan maar rennend!
 
Bovenaan