Routes naar de wintersportgebieden (Reuzengebergte)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo wij overnachten in dresden, wat is dan de beste route op het moment om naar Rokytnice te rijden...

ik heb een tom tom dus gaan ze uploeden voor tsjechie waar denk je dat die langs gaat
 
Vanaf Dresden zou je de A17 kunnen nemen en vervolgens de 13 Děčin -Liberec vanaf daar de 14 naar Rokytnice NJ.
Beter is denk ik de A4 weer op te gaan richting Bautzen en afslag Weißenberg-Zittau te nemen. Hierna de nieuwe s112 (4baans tot Löbau) op naar Löbau-(178)-Zitau-Liberec-Rokytnice.

Bij Weißenberg moet je nog een paar kilometer om het dorp om op de nieuwe s112 te komen, een heel recente kaart is handig.

Tom Tom stuurt je niet over deze route. Ik denk dat Tom je over Sous (de 290) wil hebben, NIET nemen, deze weg is in de winter afgesloten.
Kijk eerst op google.maps en plan de route vooraf.
 
Door Tsjechië rijden we zo:

route.jpg

Een route die ons erg goed bevalt. Het omrijden over de 65 tussen Liberec en Jablonec nad Nisou levert een flinke tijdswinst hebben wij ervaren. (geen stadsverkeer en verkeerslichten)
 
1) Ankunft mit dem Auto vom Norden: Ihre Reise führen Sie, je nach Ihrem Wohnsitz von Magdeburg, Halle, Leipzig, Dresden, Bautzen (A4).

mapa1.gif


a) In Liberec fahren Sie immer geradeaus. Die Straße ist entweder mit "TRANSIT" oder mit einer Richtung nach PRAG und TURNOV angezeichnet. Diese Straße ist noch nicht Vignettenpflichtig.
Hinter Liberec verlassen Sie die Schnellstraße bei dem EXIT 33 - Richtung JABLONEC NAD NISOU.

mapa2.gif


b) Sie setzen weiter nach Jablonec nad Nisou fort und bei der Anfahrt in die Stadt biegen Sie an der erste Hauptkreuzung rechts, Richtung PRAHA und ZELEZNY BROD ab. Nach cca 2 Km kommt, immer noch im Ort Jablonec nad Nisou ein Kreisverkehr, Sie folgen die zweite Ausfahrt, Richtung Zelezny Brod.

mapa3.gif


c) Sie halten die Richtung Zelezny Brod oder Tanvald. Sie fahren weiter ungefähr 10 Km über die Dörfer Marsovice, Jistebsko, Pencin. Es handelt sich um die Straße Nr. 287.
An der Kreuzung fahren Sie weiter nach links, Richtung TANVALD oder HARRACHOV.

mapa4.gif


d) Sie fahren durch die Ortschaften LOUZNICE, DRZKOV, PLAVY. In Plavy, 100 m hinter einem Bahnübergang biegen Sie rechts ab, Richtung ZLATA OLESNICE.

mapa5.gif


e) Es folgt eine kurvige Straße durch das Dorf Zlata Olesnice weiter. Sie verlassen Zlata Olesnice und nach cca 3 Km bergauf kommen Sie zu einer Kreuzung. Gegenüber befindet sich die Gaststätte die "MEXIKO" genannt ist. Sie können jetzt entweder geradeaus über Sklenarice und Jablonec n/Jizerou bis nach Rokytnice fahren,oder aber biegen Sie links ab, Richtung Korenov und Harrachov und nach Rokytnice fahren Sie über PASEKY (nach 300 m rechts abbiegen).

mapa6.gif


f) Falls Sie über Paseky fahren, folgen Sie die Hauptstraße bergab cca 2 km. Sie fahren über die Brücke an der Iser und kommen zur Hauptstraße Nr. 14.

Deze route hebben wij op aanraden van onze gastheer gereden. Is goed bevallen.
 
Ga je dan niet meer bij Bautzen oost van de snelweg?
Nee Els, Bautzen-oost rij je voorbij tot afslag Weißenberg, niet verwarren met Weißwasser, dat is Bautzen-oost.
Neem niet de route van Inas over Zlata Olesnice/ Sklenarice. Dit zijn allemaal binnendoorweggetjes, worden slecht geruimd, soms meer als 12%!, bij veel sneeuw kom je die route zonder sneeuwkettingen niet door. In de zomer een prachtige route!
 
Ga je dan niet meer bij Bautzen oost van de snelweg?
Els, als jullie deze route willen proberen, kijk dan eerst even hoe je rond Weissenberg moet rijden om op de nieuwe vierbaansweg s112 naar Löbau te komen. We hebben dit weekend weer deze route genomen, maar voor de eerste keer kan het verwarrend zijn. Je volgt de weg die onder het dorp richting het westen gaat. (Als je niet echt haast hebt kun je ook de weg door dit mooie plaatsje nemen) Je komt dan na enkele kilometers vanzelf bij de afslag naar de nieuwe vierbaansweg. Er kan wat verwarring ontstaan als je gelijk bij Weissenberg de borden naar Zittau/Reichenbach gaat volgen, deze gaat oostelijk, dit moet dus niet! De route is simpel, maar die borden naar Zittau maken het verwarrend.
 
Klopt, vanuit Tsjechië volgt het vanzelf, maar vanaf de afslag Weissenberg Zittau word je idd niet gewezen naar de nieuwe weg.......lastig. Volgende keer moeten we op de weg naar Nederland nog beter opletten, zodat we het dan omgekeerd ook goed kunnen vinden, want ook de Tomtom kan het nog niet vinden.
 
afslag Weissenberg.jpg

afslag Weisenberg1.jpg

afslag Weissenberg2.jpg
Els, hier een paar kaartjes vanaf de A4. De nieuwe weg staat hier nog niet op. (Google maps) Welke plaatsnaam er wordt aangegeven weet ik niet exact, maar ik denk dat Särka wel op het bord staat. Je neemt dus niet de s111 naar het zuid-oosten, maar de s111 naar het westen. Op de splitsing boven Särka neem je de s112 naar het zuiden en dan kom je na Särka op de nieuwe vierbaansweg. Succes, alvast een goede reis en laat even weten of het gelukt is. Ik zal even kijken op mapy.cz
 
Lina,
Dankje voor de uitleg moet toch lukken zo, ik zal het laten weten hoe het is gegaan.We hebben vandaag de nieuwe kaart van de anwb gehaald daar staat de nieuwe weg wel op maar geen nummer.
 
vervoer

Beste Techniegangers.

Wij zijn de afgelopen 2 jaar op wintersport naar Tsjechie geweest, in de buurt van Janske Lazne. Het is ons zeer goed bevallen en dit jaar gaan we naar Cerny Dul. Wij zijn afgelopen jaren via Hannover etc. gereden, wat op zich een mooie en rustige route is. Nu adviseren ze ons omdat we uit het zuiden komen (Tilburg) om via Eindhoven, Venlo te rijden. Wie heeft hier ervaring mee?
En kunnen jullie mij vertellen wat de beste route is vanuit Dresden naar Cerny Dul. Ik heb wel enkele routes in de berichten gezien, maar is het mogelijk om het eens op een rijtje te zetten. Die afgelopen 2 jaar was het voor ons via Polen toch altijd weer zoeken.
Alvast bedankt voor de moeite.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Als je op vrijdag weggaat is dat een heel drukke route (Ruhrgebied). Zou het zelf niet (nog eens) doen.
 
Wij vertrekken vrijdagavond richting Vrchlabi, normaal rijden we via Jelenia Gora en dan richting Harrachov. Is deze route nu goed te berijden i.v.m. de sneeuwval?
 
Ik heb net via de webcam gekeken naar Harrachov en daar lag een behoorlijk pak sneeuw
http://webcams.finske-domky.cz/
moet je maar even kijken.
Toen wij 20 december jl. naar Javornik(vlakbij Vrchlabi) reden zijn we langs Harrachov gegaan en ik had het idee dat het niet supersnel ging.
Terug de route onderlangs gereden en dat ging veel plezieriger.

Na Bautzen(A4) is de afslag Lobau/Zittau (afslag 91), neem wegnummer 6 richting Lobau
Neem bij Lobau wegnummer 178 richting Zittau, volg borden Liberec (Reichenberg)
Grensovergang Duitsland/Polen. Volg de weg na 500 meter: Grensovergang Polen/Tsjechie

1e rotonde linksaf richting Liberec, wegnummer 35
Blijf de 35 volgen langs Liberec, langs Turnov tot Jicin
Na Jicin (rotonde) neem wegnummer 16/35 richting Nova Paka, dit is rechtdoor en dan de linksaf de 293 richting Jilemnice daarna rechtaf de 14 richting Vrchlabi.....
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Gerdien, dat eerste stuk klopt misschien niet helemaal meer, want er is daar van alles veranderd, maar hoe weet ik ook momenteel niet precies :bloos2:
 
Bovenaan