Routes naar de wintersportgebieden (Reuzengebergte)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij rijden altijd via Dresden, Bautzen, Zittau, Liberec, Turnov, Jicin, Stupna.

Let op de snelheidscontroles op de tussendoorweggetjes.

9 uur is onze gemiddelde reistijd.

Succes!
 
Komende zaterdag op zondag vetrekken wij vanuit Uden (NB) naar Bozi Dar. Ik heb mij gisteren opnieuw over de kaart gebogen voor de beste route, maar kom er niet helemaal uit. Met name het laatste stuk.

Volgens mij is de beste route voor ons over Dortmund, Kassel, Erfurt, ... maar dan? Via het noorden: over Gera richting Chemnitz en dan via kleine wegen 'afzakken' naar Oberwiesenthal/Bozi Dar? Of voor Gera de E51 naar het zuiden, via een stukje '72' naar de '93' en dan afslag 13 eraf en Karlovy Vary volgen en vervolgens over Osrov naar Bozi Dar?

Ik heb echt geen idee wat de beste route is. Het liefst uiteraard zo gericht mogelijk, maar met zo min mogelijk kans op hinder van eventuele sneeuw c.q. gebruik van sneeuwkettingen, dus zo min mogelijk door de bergen.
Wij zijn in het verleden over Oberwiesenthal gereden. Da's heel goed te doen. Op de eerste rotonde, direct na de grensovergang, ga je rechtsaf richting Bozi Dar.
 
Cocks' vraag was van 16 februari 2007, Dick.
Op 18 februari 2007 is hij voor het laatst op het forum geweest, dus ik betwijfel of hij veel aan je goedbedoelde tip heeft. ;)
 
wij rijden altijd door polen (jelenia gora-Szklarska Poręba-en zo het reuzengebergte in)
In de zomer zou je dan over frydland kunnen rijden.
(nu zijn we nog niet in de zomer in tsjechie geweest,dus die route zouden we kunnen aanhouden)
Deze route bevalt ons altijd zeer goed.
Nu sprak ik met mijn buurman,en die was ook naar tsjechie geweest vorige week,en hij was over zittau gereden,en kon zo doorrijden omdat de grenzen nu open zijn.
Welke route is in de zomer het beste te rijden ???
(kan het namelijk op de tomtom niet nakijken,want die gaat tot west europa,en dan moet je hem veranderen in oost europa/tsjechie)
(is dit trouwens normaal bij tomtom??
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik zou Jelenia Gora doen Rika, zit je al lekker snel na de grens in Harrachov, anders moet je nog zo´n stuk door Tsjechie heen.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Nee, gewoon Jelenia Gora - Harrachov, leuke (berg)weg (niet eng, je rijdt aan de goede kant trouwens, naast de berg) door wat toeristische Poolse plaatsjes (kom je ook langs zo´n bomenkimgebeuren) en dan nog een kwartiertje naar Harrachov.
Zie ook bericht 144 van Freddy.
 
Drenthe - Harrachov

Wij gaan straks naar Harrachov. Nu heeft een kennis mij aangeraden om via Zinnwald te reizen. De routeplanner (van de ANWB) stuurt mij via Polen. Heeft er iemand een reisadvies voor mij?

Michel
 
wij zijn afgelopen winter via polen gereden dit is ons goed bevallen je rijd dan langer in duitsland maar vanaf polen gaat het helaas een stuk langzamer
veel plezier
yvonne
 
Wij vertrekken volgende week naar Harrachov
Mijn man heeft 2 routes uitgekozen om er te komen maar wij twijfelen wat het best zal zijn. Wij komen uit de richting van Eindhoven

Via Dresden-Gorlitz-Harrachov of
Dresden-Zittau-Liberec-Harrachov

Welke gaat het snelst?
En gaat de bovenste route op het eind door de bergen want dat doe ik liever niet?

Wij komen er niet helemaal uit. Als we de routeplanner mogen geloven is de onderste 100km korter maar dat wil niet altijd zeggen dat het sneller is natuurlijk.

Wie kan ons helpen?

Onze voorkeur gaat uit naar zo snel mogelijk in Harrachov te komen met zo veel mogelijk grote weg en zo weinig mogelijk bergen:bloos2:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gaan jullie op vakantie ?

Waarom moet het dan zo snel gaan ? Hoe sneller hoe duurder en gevaarlijker, vertrek gewoon iets vroeger.

De tweede route geniet nog altijd mijn voorkeur maar ieder heeft zowat zijn eigen ervaringen.

Hopelijk treffen jullie geen "stau" onderweg want dan kan het iets langer duren. ;)
 
Wij gaan er idd op vakantie voor het eerst.

Dat er iets meer tol of zo betaald moet worden dat is minder erg als de route dan ook beter
Ik bedoel niet met snel dat we er met volle vaart heen rijden.
We hebben 2 kids dus doen er echt onze tijd wel over, we vertrekken s'nachts al.
Maar ik ben nogal bang in de bergen te rijden en als het teveel gaat slingeren dan lopen we risiko op wagenziekte.

Maar soms is een route 100km korter maar als het dan door de bergen is dan doe je er 2 uur langer over, dat bedoel ik met snel.
Dus de meest praktische route in ons geval.
En op die stau zitten we idd niet te wachten maar we gaan op een maandag en meestal valt het door de week wel mee.
 
wij gaan altijd door polen,gorlitz,jelenia gora ,sklarskla poreba,harrachov.
Dit keer zijn we over frydland gereden en we vonden de route prachtig,en nu weten we ook waarom je daar niet langs kan in de winter,dan is het echt gevaarlijk.
De terugreis vertrokken we uit javornik,en zijn toen via mala upa gereden,geweldige route,prachtig uitzicht,goede wegen,en het rijd lekker snel,en je komt dan in jelenia gora weer uit.
en dan verder naar gorlitz.
Wel is het handig als je op deze route een tomtom hebt,anders verdwaal je denk ik.
 
afgelopen vakantie beide wegen gehad. heen over zittau maar vind die toch wel erg ophouden nu weet ik wel dat ik vakantie heb maar toch. terug via frydland en die reed perfect en veel sneller, en swinters rijden we via gorlitz, jelenia gora en mala upa naar pec pod en daar zijn we ook zeer tevreden over. trouwens deze weg hebben we ook van de zomer gedaan om een grot in polen te bezoeken maar die grot viel een beetje tegen.
als ik zou mogen kiezen zou ik dus voor de rit door polen heen gaan en wij vinden de bergen daar wel mee vallen die van mala upa naar pec is erger.
 
Bovenaan