Route van/naar Reuzengebergte: Bundesstraße 178

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Naar aanleiding van deze post wilde ik uitgebreid reageren, maar kwam ik erachter dat ik compleet off-topic ging.
Vandaar dus hier een nieuw topic gemaakt.

De eerste jaren dat wij op wintersport gingen waren we nog niet zo slim en gingen we net als de massa de grens D-CZ over bij Zittau, met toen nog grenscontrole en een lange file.
Daarna gingen over op Rumburk met eerst nog een grenscontrole en later was die verdwenen. Erg rustig.

Maar toen ging er een nieuwe weg open. Tussen snelweg 4, naar Löbau en Zittau. En daarna een stukje door Polen en de start van de Tsjechische weg 35 naar Liberec.
Sindsdien is dat dé snelle route naar het Reuzengebergte.

Voor ons is het deze route:
NL - DE via A67 en daarna snelweg 40
DE: 40 - 44 - 7 - 38 - 14 - 4
Weissenberg snelweg af en dan richting B178
Einde weg eraf en dan richting Zittau weer B178
In Polen heet het weg 332
En die gaat dan over in CZ
CZ: 35 - door Jicin en Turnov - 16 - 293 - 295 - Vrchlabí

Het gaat hier dus over weg B178 in Duitsland.
In de jaren 2008 - 2013 is hier veel veranderd. Hierdoor is het nu een snelle route geworden vanaf snelweg 4 in Duitsland naar snelweg 35 in Tsjechië (bij Liberec). En daarmee ook een snelle route richting het Reuzengebergte.
Grote stukken van deze weg zijn 2-baans, je mag er deels 130 en deels 100. Dit is snel en lekker rustig.

Op dit moment:
Om van snelweg 4 naar deze weg te komen dien je bij Weissenberg de snelweg af te gaan en een stukje over "S" wegen te gaan. Hierbij heb je 2x een afslag te nemen voor je op B178 komt.
Waar die weg B178 nu "stopt" ga je weer een stuk over 1-baans weg. Ook weer 2x een afslag voor je op de weg richting Polen gaat. Na het stukje Polen sluit je via een rotonde automatisch aan op snelweg 35 in Tsjechië.
Op dit plaatje zie je goed wat er nu wel bestaat, en wat nog niet (rood bestaat wel):

B178_current.PNG

Wat willen ze nog maken:
In Duitsland wil men de weg compleet maken. Dat betekend dat je dan vanaf snelweg 4 meteen op de B178 komt en helemaal door kan rijden naar de weg in Polen.
Ik heb gelezen dat hier in de afgelopen jaren veel verzet over is geweest door de mensen die in het gebied wonen.
Toch heeft de Duitse provincie Sachsen eind 2020 goedkeuring gegeven voor de bouw van de laatste stukken weg. Dat is dus goed nieuws voor deze weg !
Het zou er dan zo uit zien (groen bestaat al, rood is nieuw):

B178_new.PNG

Van wat ik lees zijn ze nog bezig met de voorbereidingen. Het stukje boven Zittau zou op zijn vroegst in 2024 klaar kunnen zijn. Over het stuk bij snelweg 4 wordt nog geen jaartal gegeven.

bronnen:
huidig: https://geoportal.sachsen.de/?map=c8b7e1e6-c027-4059-8458-c4f8387f4bd1
toekomst: https://geoportal.sachsen.de/?map=6354aa60-9b04-4cd2-ba1d-1e3a92ccf5e1
toekomst: https://www.verkehr.sachsen.de/3538.html
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens dat de verbinding met Liberec nu optimaal is. In 2003 bij het aansluiten van Tsjechië en Polen bij de EU moest bondskanselier Merkel nog over een zeer bochtige weg door het bos naar het drielandenpunt rijden. Dat is gelukkig verleden tijd.
 
Ben je niet in de war met de richting, want de bochtige weg naar het drielandenpunt ging toch over Tsjechisch grondgebied of bedoelde je dat Merkel vanaf Liberec naar de grens reed. Vanuit Duitsland naar het punt bij Zittau hebben wij zo vaak gereden, maar daar rijd je door de bebouwde kom naar de grens. Pas na de laan met bomen en benzinestations kwam je bij Hrad Grabstejn over het bochtige gedeelte.
 
Wat ik nog had willen melden over het nieuwe stuk weg is dat dit langer door Polen gaat en dat de Polen er niet zo veel belang bij hebben. Dit heeft betekend dat de EU de weg voor een groot deel heeft gefinancierd. Jaren terug zat er een groot gat in het Poolse gedeelte. Ik kom er heel weinig en wilde 'Brussel' vragen wie voor het onderhoud van de weg verantwoordelijk is. Is er niet van gekomen. Door de corona nu al meer dan een jaar niet geweest.

Nog wel een tip voor de oudere verbinding van Löbau met Bautzen. Ik meen bij Plotzen staat een vaste camera. Let dus op de maximum snelheid!
 
Helemaal mee eens dat de verbinding met Liberec nu optimaal is. In 2003 bij het aansluiten van Tsjechië en Polen bij de EU moest bondskanselier Merkel nog over een zeer bochtige weg door het bos naar het drielandenpunt rijden. Dat is gelukkig verleden tijd.
Welke weg bedoel je precies ? Ergens bij Zittau ?

Ik weet nog dat wij dus de eerste 2 jaar dwars door Zittau moesten, met een lange file bij de grenscontrole. Het stuk weg daarna herinner ik mij niet meer.
Door die lange file zijn we daarna (tot de huidige snelle route af was) steeds via Neugersdorf - Rumburk de grens over gegaan. Weg 9 in Tsjechië, daarna weg 13 en dan kom je op weg 35. Dit was qua km's om, maar qua tijd een stuk sneller omdat je niet door het drukke Zittau hoeft. Weg 9 is daar ook door de bossen en we hebben wel eens wat vrachtwagens/bussen stil zien staan op de sneeuw ;)
 
Vanaf Zittau (waar ik in 2000 wel eens bijna 2 uur voor de 2 grensovergangen nodig had) ging je inderdaad nabij Hradek Nissou over een zeer bochtige weg door het bos.

Gelukkig heeft mevrouw Merkel daar in 2003 geen last van gehad, ze is nl 22 november 2005 pas Bundeskanzlerin geworden. Ik vermoed dat Gerhard Schröder op de achterbank van een dikke limousine wel zeeziek is geworden van de weg.
 
Begin oktober is men begonnen met het stuk weg tussen Oderwitz en Oberseifersdorf.
Maar eerst zijn de archeologen aan de beurt. De echte bouw begint dan in het voorjaar van 2022. Eind 2024 moet het klaar zijn.
Onderin het artikel zie je een tekening wat er gebouwd gaat worden. Linkerkant is het huidige eindpunt (kruispunt), zwart is wat ze gaan aanleggen en rechts is dan het eindpunt (van de bouw) met nieuw kruispunt, en waar de weg verder gaat om Zittau heen richting Polen.

bron: https://www.saechsische.de/sachsen/...rchaeologen-oderwitz-zittau-5539289-plus.html

Duitse tekst:

B178: Es ist losgegangen​

In Oberseifersdorf hat am Dienstag der erste Bagger mit den Arbeiten für den Bau des Abschnitts Zittau-Oderwitz der B178 begonnen. So soll es jetzt weitergehen.
Geologe Jörg Konetzke und Franz Grossmann und Martin Richter vom Lasuv (v.l.n.r.) mit dem Bauplan an der ersten B178-Baustelle bei Oberseifersdorf.
Geologe Jörg Konetzke und Franz Grossmann und Martin Richter vom Lasuv (v.l.n.r.) mit dem Bauplan an der ersten B178-Baustelle bei Oberseifersdorf. © Markus van Appeldorn
Von Markus van Appeldorn 4 Min. Lesedauer
Baurecht besteht schon seit einigen Monaten für den etwa sechs Kilometer langen Bauabschnitt der B178 zwischen Oderwitz und Oberseifersdorf. Und im Juni hat der Bund auch die nötigen Mittel freigegeben. Dem südlichen Lückenschluss steht also nichts mehr im Wege. Und jetzt rollte tatsächlich der erste Bagger an - allerdings noch nicht für Bauarbeiten.

Denn bevor ein neues Asphaltband durch das Land getrieben wird, sind erst mal die Archäologen dran. "Weite Teile des Baugebiets für die Schnellstraße gelten als archäologische Relevanzfläche", erklärt der Geologe Jörg Konetzke vom Landesamt für Archäologie. Das heißt, es besteht die Vermutung, dass sich auf diesen Flächen die Reste prähistorischer oder auch mittelalterlicher Siedlungen befinden könnten. Damit solche Bodendenkmäler nicht verloren gehen, wird das Terrain jetzt erst mal mehrere Monate lang archäologisch sondiert.

Der erste Bagger ist da​

Dafür rückte am Dienstagmorgen, 5. Oktober, ein Bagger an - dort wo bisher die südliche B178-Trasse bis zur polnischen Grenze auf die aus Zittau kommende S132 (Löbauer Straße) trifft. An dieser Stelle entsteht künftig ein Knotenpunkt - also eine Anschlussstelle von der S132 auf die B178. Für diese Sondierung gräbt der Bagger zahlreiche vier Meter breite, etwa 40 Zentimeter tiefe und 100 Meter lange Furchen in den vorgesehenen Baugrund - jeweils im Abstand von 15 Metern und in einem Gitternetz. Dabei wird der obere Mutterboden abgetragen. Aufgrund von Verfärbungen des Bodens lässt sich etwa auf frühere Bebauungen schließen.

In der ersten Furche entdeckt Geologe Jörg Konetzke beim SZ-Lokaltermin auch eine großflächige schwarze Verfärbung. "Archäologisch uninteressant", sagt er. Wahrscheinlich handele es sich um die Reste eines erst in jüngerer Zeit angelegten befestigten Agrarweges. Auch ein Stück Metall ragt aus dem Boden - ebenfalls ohne Bedeutung. "Es ist noch kaum korrodiert, stammt also aus jüngerer Zeit, wahrscheinlich einfach Schrott", sagt Konetzke. Dass die Archäologen hier plötzlich auf ein Stück Metall in Form einer Bombe oder Granate stoßen, scheint unwahrscheinlich. "Auf der Trasse gibt's keine Verdachtsfälle, deshalb muss sie auch nicht vom Kampfmittelräumdienst untersucht werden", sagt Bauleiter Martin Richter vom Landesamt für Straßenbau und Verkehr (Lasuv).

Verkehrsfreigabe Ende 2024 erwartet​

Die archäologischen Sondierungen an dieser Stelle werden voraussichtlich in zwei Monaten abgeschlossen sein und dann an weiteren Trassenteilen fortgesetzt. Dann können tatsächlich die konkreten Straßenbauarbeiten beginnen. Mit Verzögerungen wegen etwaiger tatsächlicher archäologisch wertvoller Funde rechnet keiner der Beteiligten. "Wenn wir etwas finden, werden wir es dokumentieren und bergen", sagt der Geologe. "Aber wir haben einen Puffer bis zum Mai 2022", sagt der Bauleiter.

Für diesen Zeitpunkt im nächsten Frühjahr ist nämlich der eigentliche Baubeginn vorgesehen. Zunächst wird der Straßenbau nur von der Südseite in Oberseifersdorf vorangetrieben. "In Oderwitz muss erst noch eine Hochspannungsleitung verlegt werden, bevor wir dort auch mit dem Straßenbau beginnen können", sagt Bauleiter Richter. Aus Gründen des Naturschutzes könne diese Hochspannungsleitung aber erst ab Oktober 2022 versetzt werden, wenn die Nistzeit von Vögeln endet, die in den Strommasten oder am Boden deren Fundamente nisten.

Die Verkehrsfreigabe der Lückenschluss-Trasse erwartet das Lasuv für das vierte Quartal 2024. Die Kosten würden sich auf etwa 40 Millionen Euro belaufen, davon etwa 550.000 Euro für die gerade gestartete archäologische Sondierung. Bei Tempo 100 werden Autofahrer diesen Abschnitt künftig in nicht einmal vier Minuten passieren können, während man bei der heutigen Wegführung über Großhennersdorf mit mindestens 15 Minuten Fahrtzeit rechnen muss.
Der künftige Verlauf der B178-Trasse zwischen Oderwitz (links blau markierte Anschlussstelle) und dem neu entstehenden Knotenpunkt rechts bei Oberseifersdorf.
Der künftige Verlauf der B178-Trasse zwischen Oderwitz (links blau markierte Anschlussstelle) und dem neu entstehenden Knotenpunkt rechts bei Oberseifersdorf. © Grafik: Lasuv

Engelse google translate:

B178: It started​

In Oberseifersdorf, the first excavator began work on the construction of the Zittau-Oderwitz section of the B178 on Tuesday. It should go on like this now.
Geologist Jörg Konetzke and Franz Grossmann and Martin Richter vom Lasuv (from left to right) with the construction plan for the first B178 construction site near Oberseifersdorf.
Geologist Jörg Konetzke and Franz Grossmann and Martin Richter vom Lasuv (from left to right) with the construction plan for the first B178 construction site near Oberseifersdorf. © Markus van Appeldorn
By Markus van Appeldorn 4 min. Reading time
Building rights have been in place for a few months for the approximately six-kilometer-long section of the B178 between Oderwitz and Oberseifersdorf. And in June the federal government also released the necessary funds. Nothing stands in the way of closing the southern gap. And now the first excavator actually rolled on - but not yet for construction work.


Because before a new strip of asphalt is driven through the country, it is the archaeologists' turn first . "Large parts of the construction area for the expressway are considered to be of archaeological relevance," explains geologist Jörg Konetzke from the State Office for Archeology. This means that there is a presumption that the remains of prehistoric or medieval settlements could be found on these areas. So that such monuments are not lost, the terrain is now being archaeologically sounded for several months.

The first excavator is here​

For this purpose, an excavator moved in on Tuesday morning, October 5th - where previously the southern B178 route to the Polish border meets the S132 (Löbauer Straße) coming from Zittau. A junction will be created at this point in the future - i.e. a junction from the S132 to the B178. For this exploration, the excavator digs numerous four-meter-wide, 40-centimeter-deep and 100-meter-long furrows in the intended subsoil - each at a distance of 15 meters and in a grid. The upper topsoil is removed in the process. Due to the discoloration of the ground, conclusions can be drawn about earlier developments.

In the first furrow, geologist Jörg Konetzke discovered a large black discoloration during the SZ local appointment. "Archaeologically uninteresting," he says. It is probably the remains of a recently laid paved agricultural road. A piece of metal also protrudes from the floor - also irrelevant. "It's hardly corroded yet, so it comes from more recent times, probably just junk," says Konetzke. It seems unlikely that the archaeologists would suddenly come across a piece of metal in the form of a bomb or grenade. "There are no suspected cases on the route, so it does not have to be examined by the ordnance disposal service," says construction manager Martin Richter from the State Office for Road Construction and Transport (Lasuv).

Traffic opening expected at the end of 2024​

The archaeological explorations at this point are expected to be completed in two months and will then be continued on other sections of the route. Then the concrete road construction work can actually begin. None of the parties involved anticipate delays due to any actual archaeologically valuable finds. "If we find something, we will document it and recover it," says the geologist. "But we have a buffer until May 2022," says the site manager.

The actual start of construction is planned for next spring. Initially, road construction will only be driven from the south side in Oberseifersdorf. "In Oderwitz, a high-voltage line has to be laid before we can start building the road there," says construction manager Richter. For nature conservation reasons, however, this high-voltage line could only be relocated from October 2022, when the nesting season for birds that nest in the electricity pylons or on the ground in their foundations ends.

Lasuv expects the gap closure route to be opened to traffic in the fourth quarter of 2024. The costs would amount to around 40 million euros, including around 550,000 euros for the archaeological exploration that has just started. At 100 km / h, drivers will in future be able to pass this section in less than four minutes, while the current route via Großhennersdorf will take at least 15 minutes to drive.
The future course of the B178 route between Oderwitz (junction marked in blue on the left) and the newly emerging junction on the right near Oberseifersdorf.
The future course of the B178 route between Oderwitz (junction marked in blue on the left) and the newly emerging junction on the right near Oberseifersdorf. © Graphic: Lasuv
 
Eind mei is men begonnen met de bouw voor het stuk wat nog ontbreekt bij Zittau.
Hier te lezen: https://www.medienservice.sachsen.de/medien/news/1045322

Als ik het goed begrijp zijn er tijdelijke verkeerslichten geplaatst voor de "bouwplaatsbypass".
Ergens in 2024 moet het dan klaar zijn.

Het gedeelte wat nog overblijft, de aansluiting met de A4, is ook nog in ontwikkeling. In de tweede helft van dit jaar worden bouwvergunningen aangevraagd.

Ik kwam nog iets moois tegen. 15 juli jongstleden was het precies 30 jaar geleden dat men voor het eerst sprak over de nieuwe B178
Vandaag 30 jaar geleden werd het startsein gegeven voor de nieuwe B178Oorspronkelijk zou het zelfs een snelweg worden. Tot op de dag van vandaag is het niet af.
Precies 30 jaar geleden werd het officiële startschot gegeven: op 15 juli 1992 keurde het federale kabinet het toen nieuwe federale verkeersrouteplan - waarin de B178 was opgenomen - goed. Het werd later aangenomen door de Bondsdag en de Bundesrat. Sindsdien zijn dromen van een snelweg van de A4 bij Weißenberg via Löbau naar Zittau en verder naar Polen en Tsjechië werkelijkheid geworden.
Het idee van een snelle weg vanaf de autobahn richting Zittau was niet nieuw. Al in de jaren '30 van de vorige eeuw waren er de eerste gedachten over. Zelfs in het DDR-tijdperk droomden sommigen van de snelweg. Rond de eeuwwisseling kreeg Zittau bijna zelfs een snelwegknooppunt - van de A17 en A18, die gepland waren van Bautzen via Löbau en van Cottbus via Weißwasser en Görlitz . Wat overblijft van de grote visioenen is de B178. De noordelijke uitbreiding van de A4 naar de A15 is verleden tijd.

De meer dan 40 km lange en drie- of vierbaans snelweg is nog steeds niet klaar - hoewel oorspronkelijk uit 2006 werd genoemd. Er ontbreken nog twee secties, waarvan de voorlaatste enkele weken in aanbouw is . Wanneer die laatste - de aansluiting op de A4 - komt, is niet te voorzien.
 
Bovenaan