Route naar Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na Dresden zijn er een paar mogelijkheden:
1. Via Bautzen, Löbau, Zittau, Liberec naar Harrachov
2. Via Görlitz, Jelenia Gora (Polen), naar Harrachov. We hebben deze route ook jaren gereden en het is een mooie route, die ook in de winter goed te doen is omdat hij goed sneeuwvrij wordt gehouden.
 
He Fred, even voorzichtig zijn als je via Polen gaat. Veel navigatiesystemen willen je over de bergpas bij Billy Potok voeren maar die pas is in de winter afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Heb al veel mensen gesproken die flinke afstanden "voor niets" hebben gereden op dit stuk.
 
Hallo allemaal,

Een poosje geleden hebben we besloten om in de herfstvakantie naar Harrachov te gaan ipv. de omgeving van het Lipnomeer. Deze keuze is mede gemaakt door de hulp van jullie, waarvoor dank.

We hebben ontzettend veel zin in de vakantie, maar zitten een beetje te stoeien met de route.
Optie 1: Bij Bautzen of Weissenberg de snelweg af, naar Zittau, Liberec, Jablonec nad Nisou naar Harrachov.
Optie 2: Tot in Polen bij Zgorzelec eraf, naar Frydlant, daar weg 290 via Bily Potok naar Harrachov.

Optie 1 lijkt ons niet erg op te schieten doordat het een kleinere weg is. Wel lijkt het ons een hele mooie route.
Optie 2 lijkt ons niet erg op te schieten doordat je veel door plaatsje lijkt te rijden.

Verder kwam ik op de website http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/dopravamapa/#id= om de wegwerkzaamheden te bekijken en zag op beide routes allerlei plekken waar je oponthoud lijkt te hebben. Zijn er ook daadwerkelijk wegen afgesloten? Met Google Vertalen begrijp ik wel dat op de ene plek wel een omleiding schijnt te zijn en op de andere plek niet. Maar veel meer dan dat kan ik er niet uithalen.

Aangezien het een flinke trip gaat worden (+- 980km) , zouden we graag weten welke route jullie aanbevelen en wellicht wat meer weten over wegwerkzaamheden/afgesloten wegen e.d.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
 
ik zou route twee nemen omdat je tot aan de poolse grens lekker door kunt rijden. weet niet of er weg op brekingen zijn want wij zijn nu via het lipno meer gekomen en gaan van de week weer weg via hrensko. wel weet ik dat het vandaag behoorlijk koud was in de bergen maar ja dat vroeg je niet.
 
Ik zou weg 2. gaan rijden want dat is harstike mooie route als je van natuur houdt en ik haat druke steeden met krankzinnig verkeer.Dan maar liever een rustige hobbelweg ....en het is afwisselend en niet doodelijk saai . Dat het niet opschiet ? Nou en? En de wegwerkzaamheden dat zijn meestal reparaaties van bruggen.En wat de kou betrefft dat is toch niet van belang.Bent Jij bang voor sneeuw en ijs? Zo erg zal het nu noch niet worden het is pas oktober en niet januari.
 

Vodnik

† In Memoriam
ik ken optie 2 niet, maar des te beter bautzen - zittau - jablonec n.n.
Bautzen Zittau is een route met veel kleine plaatsjes, schiet niet erg op. Ik rijd regelmatig Ebersbach - Bautzen (aansluiting A4) en dat kost me ca 40 minuten, van ebersbach via Zittau naar Jablonec n.n. ca 75 minuten.

Route 2 lijkt me een betere keuze.
 

kuurgast

Donateur
De link die je plaatste kan je inzoomen en zo te zien valt het mee. In Harrachov is melding van een afsluiting maar dat betreft een brug van zijweg waarvoor een omleiding is ingesteld. Veel van de meldingen in die regio hebben te maken met reconstructie nav de waterschade van begin juni en zo nodig worden er omleidingen aangegeven of als het een baan is dan staan er tijdelijk stoplichten.
 
Persoonlijk ! zou ik voor route 1 gaan de + - 45 min durende tocht door de Duitse dorpen valt best mee en rijd ook ontspannen .
Maar wat maakt het uit ?
Je hebt toch vakantie ........

Ikzelf rijdt 12 oktober rechtstreeks naar Melnik ( 7,5 uur ) vanuit Hoogezand om daar te gaan wij winkelen , daarna rij ik door afhankelijk van de tijd naar Lampertice , hetzij over Jicin of Hradrek Kralove ( + - 2 uur en 15 min ) .
Mocht Melnik tegen vallen dan gaan we winkelen in Hradec Kralove = maar 50 km. omrijden , maar dan heb ik de aankomst dag nuttig besteed voor de dames .

Succes

Wroeter .;)
 
Als je route 1 neemt, dan heb je in elk geval niet de omleiding en het oponthoud van de tunnel op de A4 die afgesloten is (want dat is ook een eind door kleine plaatsjes en smalle wegen).
Denk trouwens dat elke route zijn voor en tegens heeft...
 
Wauw, bedankt voor jullie reacties!

Nou zie ik net dat ik bij mijn argumentatie bij de verkeerde routes had geschreven. Onze voorkeur ging in eerste instantie ook uit naar optie 2, dus via weg 290, omdat het ons een hele mooie weg leek. Maar wel een kleinere weg. We houden enorm van natuur.

De stadjes van route 1 leek ons ook erg op te houden en dan verkies ik liever de mooie natuur boven drukke plaatsen.

De route via Jelenia Gora had ik nog niet bedacht, leek me om, dus had die niet bij de opties staan. Zal er eens naar kijken. Wellicht is dat ook een goede optie voor ons.

Dat het er koud is/zal zijn, maakt ons niet uit. Daar kun je je tegen kleden. We zijn vooral heel benieuwd hoe Tsjechië ons gaat bevallen. :-)
 
Kijk, de straat nr.290 van Bily Potok naarDesna -Korenov is niet het heele jaar open. Deze lente is die eerst op 4.mai opengegaan en dicht was die eind november . het is daar echt mooi maar langs het stuwmeer Sous en al vonaf het restaurant Smedava moet de autogebruiker onzettend oppassen want ze doen daar op de straat skeeleren en van ales van dat soort, je moet daar echt met 30km/uur gaan .Maar het is echt hooggebergte en dat moet Je zien.... dat maakt indruk!!!
Aan de poolse kant is straat 358 van Swieradow Zdroj naar Sklarska Poreba en die is veel rustiger = 20 km door een mensenleeg dal, geen huizen aleen maar bergen en bos en dan bent jij bijnaa al in Harrachov....
En wij hopen dat het weer dan net zo is als nu
 
Kijk, de straat nr.290 van Bily Potok naarDesna -Korenov is niet het heele jaar open. Deze lente is die eerst op 4.mai opengegaan en dicht was die eind november .

Is de sluiting van de weg afhankelijk van het weer? Dus zou hij bijvoorbeeld eerder kunnen sluiten dan eind november?
Bedankt voor de waarschuwing voor o.a. skeelers e.d. Op Google streetview kwam ik idd ook rolskiërs tegen.
 
Dat heeft met de sneeuw te maaken als er een dik pak en ook noch met veel wind gaat koomen kunnen zij het onmoogelijk open houden want daar is dan geen doorkoomen aan en van af Bily Potok omhoog kan de sneeuwploeg niet de veele bochten omhoog gaan rijden.Dat gaat erg slecht. Ik weet niet of de Straatwerken deze straat ooit eerder vroeger in het jaar dan in november dicht moesten doen.Maar met natte sneeuw(sneeuwpap) zou ik persoonlijk daar niet willen moeten rijden want dat glibbert ale kanten uit zonder 4 weelaandrijving.Izergebergte is erg ruig.
 
Bovenaan