Rondreizen Tsjechië 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 4.)

Enige dagen in en rond schilderachtig Podzvičinsko.

Woensdag 3 mei. Wij hebben in deze omgeving meerdere rotssteden bezocht, zoals Prachovské skály bij Jičin en Adršpach-Teplicerotsformaties. Nog nooit waren we in de Broumovské Stĕny, die we vanaf Hlavňov willen gaan verkennen. Eens kijken of we er een wandelingetje kunnen maken door het gebied. In de plaats Broumov is een heel oud klooster te bezichtigen en er is vast wel een terrasje voor koffie.

upload_2017-4-11_15-23-21.png

Donderdag 4 mei.
Hoog boven het kleine stadje Opočno is een mooi kasteel te vinden, waarvan de binnenplaats met arcaden de moeite van een bezoek absoluut waard zijn. In deze omgeving ligt ook de stad Dobruška met een raadhuis midden op het plein.

Vrijdag 5 mei. Even een route Reuzengebergte. Via Trutnov naar Bernartice en Žacléř. Vervolgens zuidwaarts Mladé Buky, Janské Laznĕ en weer terug via Mladé Buky naar Vlčice. Hier gaan we op zoek naar de ruïnes van Hrad Břecštejn.

Zaterdag 6 mei. Laten we deze dag is als een rustdag beschouwen, want in en rond het hotel Pod Zvicinou zijn festiviteiten in het kader van de opening van het toeristenseizoen. De dag begint om 11.00 uur met de feestelijke ingebruikname van de volledig gerenoveerde achthoekige kapel boven de waterbron.

upload_2017-4-11_15-25-32.png
En wij, wij zijn erbij !!!!!!!!!!!

Zondag 7 mei. Het zal altijd een feestje blijven. Het bezoek aan de dierentuin cq. safaripark in Dvur Kralove dat we vervolgens besluiten met een bezoekje aan de dam in Bila Tremesna.

upload_2017-4-11_15-26-23.png

Maandag 8 mei. De dag van vertrek uit Dolni Brusnice is aangebroken. Ik twijfel er niet aan dat we kunnen terugkijken op een plezierig verblijf. We hoeven ons vandaag slechts 155 kilometer te verplaatsen naar Penzion u Vladura (www.vladarovi.cz) in Mikulasovice, waar we nog 5 nachten zullen verblijven. De route die we volgen is volledig afhankelijk van het moment, ofwel ik maak er een verrassingsrit van.

Het grote aftellen is begonnen. Over enkele dagen maak ik jullie deelgenoot van het laatste stukje van onze eerste reis 2017. De dagen van vakantievoorbereidingen komen er aan. Jaarlijks zijn dit altijd weer drukke tijden, maar uiterst plezierig bij de gedachte van wat ons te wachten staat. Wij zien ernaar uit. Het grote aftellen is begonnen.

wordt vervolgd deel 5.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreizen Tsjechië 2017 (Deel 5.)

Vítejte ! "Českosaské Švýcarsko"

Dinsdag 9 mei. Verblijvend in Boheems Zwitserland in het Noordwesten van Tsjechië rijden we oostwaarts van Mikulasovice. Al enkele malen reden we langs het Duitse Zittau. De ene keer op een heenreis voor vakantie in Tsjechië en de volgende keer op een terugreis. Het lijkt ons aardig om, nu we er dichtbij zijn, deze plaats te bezoeken. In kuuroord Oybin moet een burcht- en kloostercomplex zijn, maar de nadruk vandaag ligt toch wel op het Tsjechische Rumburk. Op foto's zie ik een aardig plein en er rondom een Loreto kapel en een straat met volksarchitectuur.

upload_2017-4-18_9-10-39.png

Woensdag 10 mei. Een spannende dag of het allemaal zal gaan lukken. Vanuit Bad Schandau willen we per trein naar Dresden. Een hele klus om de juiste kaartjes te kopen en om niet te vergeten de kaartjes af te stempelen, want daar hebben we boete ervaringen mee. De treinreis langs de Labe, over een afstand van zo'n 35 kilometer, lijkt ons fantastisch.

Donderdag 11 mei. De Bastei in Kurort Rathen aan de Labe, een paar kilometer over de Tsjechische grens, gaat voor een herhalingsbezoek. We willen echter beginnen in Königstein met zijn vesting, die één van de grootste van Europa moet zijn.

Vrijdag 12 mei. Het lijkt ons leuk om de vakantie af te sluiten met een vaartochtje vanuit Hinterhermsdorf door het rotsgebied van de oberen Schleuse en 's middags met de tram een rit te maken door het nationaal park. Heerlijk rustig door vrije natuur, langs een heldere bergbeek en dat allemaal in een oude rammelende tram vanuit Bad Schandau.

upload_2017-4-18_9-12-16.png

Zaterdag 13 mei. Voor ons reisprogramma in dit gebied heb ik gretig gebruik gemaakt van de ervaringen van Pelhřimov, die deze met ons heeft gedeeld op dit forum. Nu staat de thuisreis alweer op het programma. Na het ontbijt vertrekken we richting huis. Aan het begin van de avond hopen we dan, na ruim 700 kilometer, de grens met Nederland te passeren.

Tsjechië, here we come ! Het is dinsdagmorgen 18 april wanneer ik onze laatste plannen van deze vakantie aan jullie openbaar maak. Voor ons begint deze reis over enkele dagen. In de nacht van donderdag op vrijdag hopen we rond 4.00 uur de auto te starten voor het eerste deel van onze rondreizen 2017 door Tsjechië. Gisteren (Paasmaandag) nog zag ik allerlei foto's voorbijkomen waarop een witte wereld te zien was. We vinden het nu al spannend te zien wat wij gaan aantreffen en wat voor weer we gaan meemaken tijdens onze vakantie. Na aankomst in Františkovy Láznĕ start ik met mijn dagboek om jullie zoveel mogelijk van onze belevenissen te vertellen.
 
ja en vergeet de oudste uitkijktoren met lift niet, een prachtig uitzicht over de elbe heb je daar. en rijdt in het dorp niet te hard, want er staan verdekt opgesteld flitspalen. je mag daar maar 30. het is maar een klein stukje, maar ze flitsen echt. een prachtig gebied waar wij graag doorheen rijden op weg naar tsjechie. stoppen om dingen te bekijken natuurlijk ook, maar het rijden er doorheen vinden wij al geweldig.
 

Pelhřimov

Donateur
Ad en Marja, wij wensen jullie een goede reis en een hele fijne vakantie. Wij komen elkaar dit jaar toch niet tegen want André moet in mei, zoals het er nu naar uitziet, eerst 3 weken lesgeven in Gdynia (Polen). Daarna willen we in 2 weken wel langzaam naar het zuiden van Polen afreizen en toch ook nog even op bezoek bij onze vrienden in Chribska en eventueel dan ook de Obere Schleuse bezoeken.
 
ja en vergeet de oudste uitkijktoren met lift niet een prachtig uitzicht over de elbe heb je daar. en rijdt in het dorp niet te hard want er staan verdekt opgesteld flitspalen je mag daar maar 30 het is maar een klein stukje maar ze flitsen echt. een prachtig gebied waar wij graag doorheen rijden op weg naar tsjechie. stoppen om dingen te bekijken natuurlijk ook maar het rijden er doorheen vinden wij al geweldig.

Zijn we op geweest, je heb een mooi uitzicht.

We hebben dit in 211 ontdekt toen we in noord tsjechie waren op vakantie.
 
Zijn jullie al gearriveerd in Pension Josef en heb je, in het kader van de balneotherapie, een verkwikkend modderbad of dennennaaldenbad genomen? We nemen aan dat je Pension Josef niet voor niets hebt gekozen en gaat voor alle therapieën en onderzoeken, welke men aanbiedt. Je hoeft hier niet op te antwoorden hoor Ad, het enige dat wij graag willen weten is, of jullie gezond en wel in Frantiskovy Lazne zijn aangekomen. Groeten aan jullie beiden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1 “Van alles en nog wat !” (Deel 1.)

Onze vakantie begint altijd ruim voor vertrek. Het zijn dan dagen waarin de spanningen voelbaar zijn. Net als vroeger in mijn werkzame leven moet alles tot in de puntjes klaar zijn. Te denken valt daarbij aan een schone auto, de tuin onkruid vrij, de kruin welhaast bijna kaal, de inkopen gedaan om onderweg de inwendige mens te verzorgen en nog teveel om op te noemen. Alle spanningen zijn over op het moment, dat we na gedane arbeid, uit eten gaan in wat al meer dan 40 jaar ons vakantiestamcafé is: restaurant “de Riete” in Dwingeloo.
P1080155k.JPG
Restaurant “De Riete” in Dwingeloo

Vrijdag 21 april. “De vertrekdag”

In de nacht van donderdag op vrijdag zijn we, na een kopje koffie, om 3.20 uur van huis gereden. Heel dom van ons, maar ondanks Truus onze aangeefster, hebben we het gepresteerd om toch nog even fout te rijden. Gelukkig was het maar zo,n 20 kilometer. Om 5 uur hadden we gelukkig de juiste koers weer te pakken. Onderweg waren er veel wegwerkzaamheden. Een korte nachtrust wreekt zich vroeg of laat, reden om de auto te parkeren en een dutje te doen. Het werd maar een klein uurtje, maar voldoende om de reis in goede conditie voort te zetten. De grens tussen Oost- en West-Duitsland is altijd nog zo’n plek die plotseling een andere wereld laat zien. De grens bij Eisenach is niet anders. We zien er een kolossaal douanekantoor, waarin nu het Gasthof zijn plek heeft gevonden.
P1080157k.JPG
De grenspost bij Eisenach

De laatste 150 kilometer van de reis hebben we de kortste route van Truus genomen, die ons voerde door mooie Duitse plaatsjes met veel volksarchitectuur. Schitterende natuurgebieden en smalle landweggetjes. Om 12.45 uur zijn we de grens met Tsjechië gepasseerd en hebben er ons wegenvignet voor 30 dagen aangeschaft. De grens lag slechts op enkele minuten van Frantiskovy Lazne. Nog te vroeg om ons te melden bij het pension hebben we eerst nog de VVV opgezocht. In onze plaats blijkt alleen een Lidl te zijn, zodat we toch maar even naar de Tesco in Cheb gegaan zijn om er Birell te kopen. Het bleef daar echter niet bij, want nog 2 korte broeken werden gepast en aangeschaft en om Birell in te schenken werd er nog een glas gekocht.
P1080160k.JPG
Pension Josef in Frantiskovy Lazne

Na deze bezoekjes was het inmiddels bijna 3 uur en mochten we ons aanmelden bij het pension/restaurant Josef II (www.pensionjosef.cz). We krijgen er een kamer, zoals we nog niet eerder gehad hebben. Hij is echt groot, compleet met zithoek, groot bed, bureau en koelkast. Uiteraard ontbreekt het toilet en de douche niet. De gordijnen zijn wat smal, waardoor enige inkijk niet uitgesloten is, maar verder ervaren we het als heel plezierig. Ontbijt en diner, á la carte, maken ons verblijf compleet. Na de maaltijd heb ik nog wel trek in een wandelingetje. Zomaar even kennismaken met dit kuuroord.
P1080168k.JPG
Even sfeer proeven in Frantiskovy Lazne

Zaterdag 22 april. “Een alleraardigst kasteel”

Na ontbijt zijn we de dag begonnen met een bezoekje aan Cheb, maar wat een regen valt er uit de hemel. Het is dan heerlijk om even een kerk van binnen te bekijken en in Cheb staat een hele grote. Mijn aandacht werd vooral getrokken door een vertederend tafereeltje. Een meisje op haar knieën biddend om wat voor ieder ander altijd de vraag zal zijn.
P1080200k.JPG
Een biddend meisje in de Sint-Nicolaaskerk in Cheb

In een klein juwelierswinkeltje op het grote plein zag ik een wekkertje staan. Een product dat we vergeten hadden mee te nemen. We betaalden een prijs van, omgerekend, ongeveer negen euro. De aankoop werd echter behandeld,als was het een heel duur juweel. Inclusief de kassabon ontvingen we een rekening voorzien van stempel en handtekening. Het bleef daar niet bij, want bij zo’n product hoort uiteraard een garantiebewijs met dezelfde handtekening en stempel. Goed verpakt in een doosje kregen we het van de verkoopster mee.
P1080219k.JPG
Hrad Seeberg

Na Cheb hebben we geprobeerd om bij Maria Loreto in Hrozňatov te komen, maar wij zagen erg op tegen het lange wandelpad dat voor onze ogen opdook. Om toch nog iets dergelijks te zien, zijn we langsgegaan bij de basiliek in Waldsassen net over de grens in Duitsland. Een kasteel ontbrak nog, maar niet voor lang. We komen, na prachtige weggetjes, terecht bij kasteel Seeberg. Een mooi en opgeknapt kasteel, dat een mooie tentoonstelling in zich heeft. Zeker op zo’n regenachtige dag de moeite waard.
P1080245k.JPG
P 245k Louisen Quelle

De dag besloten met een korte wandeling door Frantiskovy Lazne, dat we in de voor ons liggende dagen zeker nog zullen herhalen. De parken zijn een lust voor het oog en de sfeer is een hele andere dan die we normaal proeven in Karlovy Vary. Kortom we hebben geen spijt dat we juist voor deze plaats hebben gekozen voor ons verblijf.

wordt vervolgd. Deel 2.
 

Pelhřimov

Donateur
ja en vergeet de oudste uitkijktoren met lift niet, een prachtig uitzicht over de elbe heb je daar.... ....een prachtig gebied waar wij graag doorheen rijden op weg naar tsjechie. stoppen om dingen te bekijken natuurlijk ook, maar het rijden er doorheen vinden wij al geweldig.

Komende zaterdag (29-4-2017) is er "mit dem Zug durch Sachsen" op ARTE waarin dit gebied getoond wordt. In het laatste deel van deze uitzending, vanaf Dresden tot aan de Tsjechische grens, zie je het Elbe-zandsteengebied.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Zondag 23 april. “Brrr, het was koud in Karlovy Vary”

Na het opstaan hebben we ons klaargemaakt om de dag weer fris en fruitig in te gaan. Naar buiten kijkend zie ik de mensen allemaal dik ingepakt voorbij wandelen. We doen het maar kalm aan en drinken na het ontbijt nog even koffie op onze kamer. Jawel, we hebben namelijk altijd een Senseo apparaat bij ons met voldoende koffie omdat deze niet verkrijgbaar is in Tsjechië. We genieten ervan en gaan daarna op pad naar Karlovy Vary. We stallen de auto in dezelfde parkeergarage als vorig jaar. We passeren het Becherovska museum en ik moet even naar binnen om een halve liter aan te schaffen en een paar originele glaasjes. Voorzien van een slaapmutsje gaan we verder en vallen de vele nationaliteiten toch weer op. Men ontdekt al snel de bekertjes om ze te vullen met water uit de bronnen. Het levert altijd weer een fantastisch schouwspel
P1080261k.JPG
Nu geen telefoons, want men drinkt bronwater

De promenade waarover we wandelen, loopt langs de rivier de Tepla. Het geeft een extra cachet aan het geheel. Jammer is het wel dat er van die grote buizen zijn aangelegd, die de aanblik vertroebelt. Inmiddels vallen de eerste sneeuwvlokjes uit de lucht en het wordt steeds kouder. Op een terrasje, dat is voorzien van gasbranders, verzorgen we de interne mens met wat vocht.
P1080279k.JPG
De rivier Tepla met Grandhotel Pupp op de achtergrond

Rond de promenade zien we kiosken, die hun waren te koop aanbieden. We zien koetsjes waarin toeristen een ritje kunnen maken. Er staan verschillende muzikanten om wat geld te verdienen, die precies weten welke muziek bij welke landengroep hoort. Vermakelijk is een in de grond aangelegd klokkenspel, waarop jong en oud probeert een wijsje te spelen. Ik weet nu ook dat in het chinees gewoon do, re, mi, fa, sol…..de toonladder is. Voor hotels staan de meest dure auto’s, zoals een Rus die zijn opvallende Porsche toch even kwijt moest voor Grandhotel Pupp.
P1080276k.JPG
Even samen een dansje op het klokkenspel

In mijn verzamelde folders had ik ontdekt, dat er even voor Pupp een soort van kabelbaan een berg zou bestijgen. Na enig zoeken konden we het in een smal zijstraatje vinden. De kabelbaan trekt ons over een rails naar boven. Op een berg bevindt zich een uitkijktoren, die je vervolgens per lift helemaal boven brengt. De mooiste vergezichten zijn er te zien. Op de berg zijn een restaurant Diana, een dierentuintje voor kinderen en nog een speeltuintje
P1080297k.JPG
Zicht op Karlovy Vary vanaf uitzichttoren Diana

Vanwege de kou op de toren en de berg zijn we toch weer snel naar beneden gegaan. Een volgende zijstraat, die behoorlijk omhoog loopt, zijn we ingeslagen. Gelukkig konden we een groot stuk van het hoogteverschil per lift overbruggen. We komen terecht in een wijk met werkelijk hele dure optrekjes. We zien er een wassenbeeldenmuseum en de villa van Bercherovska. Het mooist is echter de Russisch Orthodoxe Kerk “Sv Peter a Pavel”, die we al zagen vanaf de uitkijktoren.
P1080315k.JPG
De Russisch Orthodoxe Kerk

De kou van deze dag, volgens mij is sneeuw uitzonderlijk in deze tijd van het jaar, heeft ons doen besluiten snel de auto op te zoeken en het te laten bij het bezoek aan dit toch wonderschone kuuroord.
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Maandag 24 april. “Rondtrekken door de regio Frantiskovy Lazne”

Vanmorgen werd ik om 5.45 uur gewekt door een zonnetje dat onze kamer in het licht zette. Heerlijk is het zo op te staan, na een goede nachtrust. Buiten wordt het al drukker met verkeer en wandelaars. Direct viel het me op, dat op dit uur van de ochtend moeders met nog hele kleine kinderen richting kinderopvang gaan. Ik realiseerde me dat gezinnen dan ’s ochtends om vijf uur al in de weer moeten zijn.
P1080329k.JPG
Hrad Vildstejn in de plaats Skalna

We willen vandaag in de buurt van Frantiskovy Lazne blijven. Een keuze, die afwijkt van het opgestelde programma. De weersvoorspelling voor vandaag zag er goed uit en dan moet je niet te lang in de auto zitten. We hebben dus even het programma van maandag en dinsdag omgegooid. We rijden eerst naar Skalna waar zich hrad Vildstejn bevindt. Bij aankomst blijkt er gewerkt te worden aan het gebouw, want het ziet er niet uit. Op meerdere punten is de renovatie inmiddels afgerond en dan ontwikkeld zich een heel aardige burcht, die we in één van de volgende jaren zeker opnieuw zullen bezoeken.
P1080340k.JPG
Natuurreservaat Soos

Van een heel andere orde is het natuurreservaat Soos. Wij volgden de borden, die ons er naar toe zouden brengen. Het bleek echter de route voor fietsers. Een bospad met diepe kuilen en heel veel water er in. Het was gedaan met de schone auto. Ik moest zelfs de ramen sproeien en wissen om nog iets te kunnen zien. Wel moet ik bekennen dat ik deze situaties altijd wel leuk vind en soms zelfs wat extra gas geef bij het ontwijken van de allergrootste plassen. De wandeling door het natuurreservaat Soos is een echte aanrader. Je loopt er het grootste deel over vlonders. Waarschijnlijk vooral om je niet te laten wegzakken in wat toch wel op moeras lijkt. Opborrelend water uit de grond is toch wel heel bijzonder om te zien. Wij hebben er in ieder geval van genoten.
P1080383k.JPG
Het wandelgebied in Frantiskovy Lazne

Onderweg naar Frantiskovy Lazne hebben we het kasteel Mostov van buiten bekeken. Ik ben er echter niet kapot van. De plaats Kynsperk nad Ohri is heel aardig met een mooie kerk op een heuvel en een houten brug, over het water van de Ohre, die net na de eerste wereldoorlog is gebouwd. Ook in Chlum sv.Mari zijn we nog even langsgegaan met zijn kerk, die groot onderhoud nodig heeft en zijn klooster. De middag hebben we verder doorgebracht in de plaats waar op dit moment ons bed staat. Het is aantrekkelijk door zijn parken en zijn wandelgebieden. De mooie kuurcentra maken het tot een hele aardige plaats.
P1080378k.JPG
De Russisch Orthodoxe Kerk

Wat mij opvalt is, dat men langzamerhand gaat denken aan de eigen bewoners. Ik zie de mooist aangelegde speeltuinen, zwembaden, een rollerskate stadion, sportparken en nog veel meer. Ook hier staat te midden van villa’s een mooie Russisch Orthodoxe Kerk. Hij is niet zo luisterrijk als die in Karlovy Vary, maar toch. Al met al vinden we Frantiskovy Lazne, als plaats om te logeren, voor herhaling vatbaar.
 

kuurgast

Donateur
Vašek je bent niet de enige. :bloos2: Ik dacht dat Ad later op reis zou gaan.
Ad hele fijne vakantie. :bijtje: Het is niet helemaal uitzonderlijk dat er sneeuw is in deze tijd en de weersvooruitzichten zijn heel wisselvallig momenteel.
Wat mij opvalt is, dat men langzamerhand gaat denken aan de eigen bewoners. Ik zie de mooist aangelegde speeltuinen, zwembaden, een rollerskate stadion, sportparken en nog veel meer
Lang leve de EU..... alles met subsidie. ;)
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakantiedagboek 2017.1

Dinsdag 25 april. “Ver rijden voor een dag genieten in Sumava”

Het wordt vandaag maar een kort verslagje, want vanavond worden de koffers gepakt om verder te trekken naar ons volgend verblijf. Redelijk vroeg voor ons doen hebben we vanmorgen Truus gestart en ingesteld op Zelezna Ruda aan de grens met Beieren. Een plaats die het verst weg ligt op onze route vandaag en die we bereiken om 13.00 uur na om 9.00 uur vertrokken te zijn. Onderweg uiteraard wel gestopt voor foto’s en we hadden Truus om de kortste route gevraagd. Je wordt, met lange bospaden waar geen einde aan komt, op je wenken bedient. Je kunt er echter niet harder rijden dan zo’n 20 kilometer per uur. Ik vind dit zo leuk, dat er jaarlijks zo’n tochtje moet bij zitten. Ik ben zachtjes aan een uitgesproken liefhebben geworden om over bergen te rijden. De hoogst gemeten hoogte vandaag was 1020 meter. Heerlijk toch ?
P1080391k.JPG
Kerk in Zelezna Ruda

Ergens tussen Zelezna Ruda en Klatovy heb ik nog even wat sneeuwballen gegooid. Oh, wat een heerlijk kinderspel toch. Het geeft wel aan hoe hoog we zaten met de auto. In deze buurt ligt ook kasteel Klenova. Het is even zoeken en rijden over een weggetje niet breder dan een fietspad, maar dan heb je ook wat.
P1080403k.JPG
Zamek Klenova

Op de terugweg hebben we een bezoek gebracht aan het forumlid Boya en haar man Kees. Het was een buitengewoon plezierige ontvangst waar we met veel genoegen op terugzien. Bedankt, het was reuze gezellig !!!! Na ruim 370 kilometer te hebben afgelegd kwamen we om 18.30 uur terug op ons honk.
P1080424k.JPG
Vergezicht vanaf zamek Klenova met links Klatovy

Morgen worden het weer ruim 300 kilometers voor we in Dacice arriveren. We blijven hier 6 dagen en nachten en zijn van plan het even wat rustig aan te doen. Genieten wordt het er in ieder geval op ons balkonnetje boven een vijver. Hierin karpers, die gek zijn stukjes koek en parende kikkers, die zich ook ’s nachts nog duidelijk laten horen.
 
Bovenaan