Rondreis Tsjechië 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (13-7) Deel 1

De weg terug naar Nederland.


Na zo’n vakantie waarin we 4 weken hebben doorgebracht in Tsjechië is het toch wel weer fijn richting huis te trekken. We doen dit in etappes en brengen
2 nachten door in het Duitse Blankenburg. Om 8.45 uur nemen we afscheid van het pension Formanka (www.formanka.cz). Sinds dat wij ons hart verloren aan Tsjechië komen we hier, inmiddels 13 keer en nog altijd met hetzelfde genoegen.
We nemen alle tijd om het land te verlaten. Zo rijden we niet via Turnov over de grote weg richting Liberec, maar gaan we vanaf Splzov direct noordwaarts via Skurov en Marsovice naar Jablonec nad Nisou. Het is fijn om op de vroege ochtend afscheid te nemen met wat haarspeldbochten door de bergen en nog wat afgronden langs te trekken. Vanaf Liberec rijden we langs Novy Bor om Decin nog gedag te zeggen, maar zover komt het niet. Het plaatsje Česká Kamenice was ik nog nooit in geweest en ja, je wilt toch eigenlijk het vertrek zo lang mogelijk uitstellen. Ik ben allerminst teleurgesteld in wat ik zie, want het is een alleraardigst plein met een fraai raadhuis.

1689596163434.png

Ter plekke zie ik het plaatsje Jetřichovice op de borden staan en ik denk van nou, dat lijkt me ook nog wel wat. Zo gezegd, zo gedaan. Het blijkt dat we Jetřichovice bereiken via Srbská Kamenice en ach een beetje om rijden we dan wel, maar mooi is het er. In de streek zien we veel houten huisjes, waarvan de meeste versiert zijn met de nodige houtsnijwerk.

1689596205329.png

Na Jetřichovice worden we echter geconfronteerd met een compleet ander verhaal. Het heeft alles te maken met de grote bosbrand, die hier een jaar geleden woedde. De afstand tussen Jetřichovice en Hřensko bedraagt 14,3 kilometer. Door de brand is ongeveer 1000 hectare bos verwoest, of in kilometers uitgedrukt een stuk bos van 5 x 2 kilometer.

1689596325210.png

Bij deze brand, die enkele dagen geduurd heeft, zijn ruim 350 brandweerlieden ingezet en 54 wagens, 2 waterkanonnen, 7 helikopters 2 italiaanse blusvliegtuigen, die later vervangen werden door vliegtuigen uit Zweden.

1689596414324.png

Het is bijna luguber te noemen, wanneer je zo’n gebied doorkruist en over 5 kilometer door een verschroeide aarde rijdt. De afstand wordt opeens langer voor je gevoel. Het is verschrikkelijk !!
De vraag die opdoemt is hoe lang het gaat duren voor het weer een bosrijk en oerwoudachtig gebied zal zijn.

wordt vervolgd. deel 2
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (13-7) Deel 2

De weg terug naar Nederland.


1689698400409.png

Het zo herkenbare hotel, dat tegen de rotsen in Hřensko is gebouwd, heeft men nog van de brand kunnen redden. Het had niet veel gescheeld of ook de toeristische trekpleister "Prebishtor" was door brand verwoest.

1689698443291.png

Gelukkig zien we allerlei zaken die aangeven dat het normale leven van de bewoners met toeristen weer op gang komt. De bootjes varen over de Labe en het begint er vrolijk uit te zien.
Ook Prebishtor of „Pravčická brána“ is weer opengesteld. Ze is nu te benaderen vanaf de andere kant Mezna Louka. De Edmundskloof vanaf Hřensko is nog gesloten.

1689698576281.png

Op de markt is het behoorlijk druk en komen steeds meer mensen hun goedkope kleding en tassen kopen. Ik zie zelfs een auto met nederlands nummerbord tussen andere bezoekers.
Nadat we de tank van de auto nog even gevuld hadden met wat drank, hebben we om 12.30 uur Tsjechië verlaten met een „Dag Tsjechië en hopelijk tot volgend jaar“.

1689698663259.png

We rijden door Bad Schandau en bij Kőnigstein zien we in de hoogte het slot liggen. Het slot en het uitkijkpunt bij Kurort Rathen rijden we voorbij, maar we hopen ooit nog een keer naar het uitkijkpunt in Rathen te gaan. Om 16.00 uur bereikten we die dag Landgasthaus Zander in Blankenburg (Harz) na 411 kilometer en waar een bed klaarstond om ons te ontvangen voor 2 nachten.

De volgende dag zal ik iets laten zien van de omgeving rondom Blankenburg. Het lijkt me de moeite waard om nog even mee te gaan.

wordt vervolgd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (14-7) Deel 1

Halverwege, de tussenstop in de Harz.

De vorige avond is voor mij behoorlijk onrustig verlopen, omdat ik geen wifi kon krijgen op mijn laptop. Volgens mijn schoondochter wordt deze laptop nu toch echt te oud en is hij aan vervanging toe. We laten ons hierdoor echter niet van de wijs brengen en gaan vandaag op deze tussenstop de plaatsen Halberstadt en Wernigerode met ons bezoek vereren. Na een uitstekend ontbijtbuffet zijn we, vanuit Blankenburg, op pad gegaan en arriveerden om half elf in Halberstadt. We parkeren de auto bij wat de Martinikerk blijkt te zijn in het centrum van de stad.

1691047696432.png

De kerk is één van de gezichtsbepalende gebouwen die het stadsbeeld vorm geven. Het is een kerk in gotische stijl, die op 8 april 1945 volledig werd verwoest, vanwege een bombardement met brandbommen. Het was bijna aan het einde van de 2e wereldoorlog dat 82 procent van deze stad werd verwoest. Van de kerk bleven slechts de ommuring en de gewelven bewaard. In de jaren na de oorlog werd de kerk herbouwd en daarbij lag de focus op de restauratie van de torens en het dak. Deze werkzaamheden duurden tot 1954 onder leiding van de architect Walter Bolze. In het begin van de 21e eeuw heeft een totale renovatie plaatsgevonden. Bizonder aan de kerk zijn de beide torens, die verschillende hoogtes hebben. Ze zijn opgetrokken aan het begin van de 14e eeuw en dienden als brandwachttoren. Onbekend is waarom de torens verschillend van hoogte zijn.
Vanaf de kerk wandelen we naar het nieuwe centrum van de stad via een overdekt winkelcentrum bereiken we het raadhuis. Duidelijk is dat we te maken hebben met een typisch heropgebouwde Oostduitse stad met weinig uitstraling.

1691047796735.png

We zien een modern gebouw, waarbij de oude gevel van het vroegere gebombardeerde raadhuis een opvallende plek heeft gekregen. In het gebouw bevindt zich wat we in Nederland de VVV noemen. Ook ik maak er nog even gebruik van om wat informatie te verzamelen, zoals een plattegrond van de stad.
We gaan op pad naar wat het overgebleven oude deel is van de stad. Aangekomen passeren we hotel Sankt Florian. De heilige Florian is bekend als beschermheilige van de brandweer.
Het is één van de mooiste vakwerkhuizen van Halberstadt. Het werd gebouwd in 1578 en in de jaren 1976 tot 1979 vond renovatie plaats, waarna het dienst ging doen als hotel-restaurant.

1691047865920.png

Tussen de nog aanwezige vakwerkhuizen zien we een van de oudste scholen van Duitsland. Het is gesticht als een van de twee gymnasia in Halberstadt onder de naam Martineum in het jaar 1545. Het neogotische gebouw is gebouwd in 1865 en een renovatie werd voltooit in het jaar 1995. De school bestond in dat jaar uit 900 leerlingen die les kregen in 39 klaslokalen. Ook werd in 1995 het 450-jarig bestaan gevierd met een uitgebreid feestprogramma.
Vanwege een terugloop van het aantal leerlingen fuseren de beide gymnasia dit schooljaar 2023/2024 en gaat het Martineum gebruikt worden als kantoor en hoofdlokatie.

1691047995513.png

We sluiten onze wandeling af bij de Dom Sint Stephanus en Sixtus, die gebouwd werd tussen de jaren 1236 en 1496 naar voorbeeld van verschillende franse kathedralen. Via de ramen van het domkoor valt het licht door 290 middeleeuwse glasschilderingen. Ronduit schitterend is de gigantische triomfkruisgroep, een meesterwerk van middeleeuws houtsnijwerk. De grandioze gotische kerkruimte wordt in de zomermaanden voor kerkdiensten en concerten gebruikt.

1691048126307.png

Een buitengewoon groot aantal middeleeuwse kunstwerken is niet alleen in de Dom, maar ook in de Domschat te vinden – met 650 stukken is de Domschat van Halberstadt de omvangrijkste middeleeuwse kerkschat, die in Europa bewaard gebleven is.
Goudsmeedwerk, ivoorsnijwerk, werken uit bergkristal en textiel vertellen de geschiedenis van godsdiensten in een middeleeuwse bisschopskerk.
In een compleet nieuwe permanente tentoonstelling zijn in de historische ruimten van de Dom rond 300 schatstukken te bewonderen. Hoogtepunten van de indrukwekkende tentoonstelling zijn naast de schatkamer, de drie romaanse wandtapijten, die als oudste beeldtapijten van Europa gelden.

wordt vervolgd. deel 2
 
Poosje in Thailand gezeten en andere bezigheden erna, maar lees nu alles weer terug wat je gepost hebt. Mooi leesvoer vind ik en perfecte en uitgebreide informatie over eea.
Saksische Schweiz zijn wij vorig jaar geweest. Veel wegen nog afgesloten en richting Tsjechië toen ook afgezet.
Heel veel brandweer ect aanwezig toen overal.
De natuur zal zich ongetwijfeld herstellen, maar zal heel lang duren denk ik en sommige plekken worden wslijk nooit 🧑 zoals voorheen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (14-7) Deel 2

Halverwege, de tussenstop in de Harz.


Na Halberstadt is het de beurt aan Wernigerode. Ook vorig jaar hebben we deze plaats bezocht, maar het is zo’n aardig stadje dat we hier zeker vaker gaan komen. Het ligt op zo’n 15 km. van Blankenburg waar we de nacht doorbrengen. Voor de meeste vakantiegangers is het een begrip van waaruit ook de omgeving verkent kan worden met een waar boemeltreintje. Ook staat het bekend als een van bekendste vakwerkplaatsen in de Harzregio.

1692524048795.png

Waar we ook kijken in de plaats, het is puur vakwerk en gelukkig niet ten prooi gevallen aan bombardementen op het einde van de 2e wereldoorlog. Wel heeft de communistische DDR-periode de stad geen goed gedaan. Gedurende deze tijd, 1949 tot en met 1990, is het door geen onderhoud nogal verwaarloosd.
Vandaag de dag vindt geregeld onderhoud plaats, zoals we onder andere zien aan het raadhuis. Een prachtig pand met 2 spitse torentjes en in het midden een toren met een ronde punt.

1692524127510.png

Vanaf de Marktplatz wandelen we over de Breitenstrasse. Een straat voor alleen voetgangers, die goed de oudheid van de stad laat zien. Strakke vakwerkpanden, waarin winkeltjes en horeca met terrassen voor de deur.

1692524175366.png

Op een leuke manier laten winkeliers zien wat ze in de aanbieding hebben. De heksen, vliegend op hun steel, die zo kenmerkend zijn voor dit gebied ontbreken uiteraard niet.

1692524218452.png

Tussen al deze vakwerkpanden passeren we, op nummer 72, een gebouw dat alleen al door z’n kleur opvalt. Het wordt het Krummelsches Haus genoemd en het heeft een houten voorgevel, die een groot kunstwerk laat zien. Het is puur houtsnijwerk dat plaatjes toont van verschillende werelddelen.

1692524702548.png

Rond ongeveer 14.30 uur gaan we richting middagslaapje in het hotel Landgasthaus Zander in Blankenburg.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Het slot van de rondreis Tsjechië 2023 (15-7)

Het is al een tijdje geleden om precies te zijn op 20 augustus j.l., dat ik jullie een verslag aanbood van onze reis door Tsjechië 2023. Er ontbreekt nog de laatste dag van de rit naar ons huis in één van de vele fantastische en mooie dorpen van Drenthe.
De laatste avond hebben wij een hele simpele maaltijd gebruikt. We hebben onze buik gevuld met de hulp van Mc Donalds, waar de Franse frietjes altijd wel smaken.
Mijn nachtrust is wat onrustig verlopen in het uitstekende Landgasthaus Zander in Blankenburg. Ik wist niet beter dat ik opstond om 7.00 uur, doch na wat getreuzel kwam ik er achter dat het pas 5.00 uur was. Wilde ik nou zo graag naar huis ? Ach ja, het moest er toch een keer van komen en gelukkig stond ook Marja redelijk vroeg op. Het zal 6.30 uur geweest zijn dat we op onze kamer aan de koffie zaten. Na gebruik van het ontbijt zijn we nog voor 9.00 uur vertrokken en hebben het Landgasthaus Zander achter ons gelaten.

1703620705404.png
Landgasthaus Zander in Blankenburg

Voor ons ligt een afsluitende autorit van ruim 400 kilometer. We gaan ervan uit, dat we ruim op tijd thuis arriveren om op deze zaterdag nog wat boodschappen te kunnen doen. Een koffiepauze houden we rond 11.00 uur, na zo’n 250 kilometer, in de omgeving van Grőnegau.
Wennen is het altijd weer om in Nederland aan te komen. In snelheid moeten we dan opeens terugschakelen naar 100 kilometer per uur.
Het is half twee bij thuiskomst, nadat we 423 kilometer achter ons hebben liggen. Gelukkig een vakantie zonder onheilen waar we steeds met plezier aan terug kunnen denken.

1703620802564.png

Inmiddels is het eind december en liggen de Kerstdagen alweer achter ons. Stil gezeten heb ik allerminst. Ik heb geprobeerd om Tsjechië ons huis binnen te halen. In dit Kerstdorp, dat we voor het gemak even „Vánoční vesnice“ zullen noemen, heb ik geprobeerd om met kastelen, kerken en heuvelachtig landschap een typisch Tsjechische sfeer te scheppen.
Met de opbouw ben ik ongeveer 4 dagen bezig geweest, maar dan krijg je ook wat. Heel fijn ook om dit weer te kunnen doen in de wetenschap dat ik vorig jaar, met de Kerst, nog bezig was een gevecht met een vervelende bacterie te overwinnen.
Graag laat ik jullie het resultaat zien van mijn werk in de afgelopen periode aan de hand van een tweetal foto’s. Na de jaarwisseling zal ik het dorp weer opruimen, maar wel in de wetenschap om komend jaar 2024 opnieuw af te reizen naar dit prachtige land.

1703620966637.png

Het wordt dan het 15e jaar dat we Tsjechië bezoeken, waarvan ik 14 keer verslag heb gedaan. Ik ga, ook nu weer, proberen om gedurende 5 weken jullie te voorzien van enig lees- en kijkplezier. Wel moet ik gezegd hebben dat dit de laatste keer zal zijn om op deze manier op vakantie te gaan. Op het moment van onze nieuwe reis zullen wij de gerespecteerde leeftijd van 77 jaar bereikt hebben. In deze wetenschap hebben wij besloten om zolang de gezondheid het toelaat ons over te geven aan georganiseerde busreizen. Barcelona en Rome staan nog altijd op ons to-do-lijstje. Jullie zien, we hebben nog plannen genoeg.

In het nieuwe jaar zal ik mijn verhaal 2024 starten, want op de laatste van 5 weken na heb ik alle hotels vastgelegd en ben ik bezig met het programma voor te bereiden. In dit programma zal ook ons afscheid worden opgenomen van onze, in al die jaren opgebouwde, kennissenkring.
Rest mij mijn verslag 2023 af te sluiten en jullie, mede namens Marja, een gelukkig en gezond 2024 toe te wensen.
 
Bedankt voor het eind van jullie vakantieverslag 2023 Ad, fijn dat jullie er met plezier aan terugdenken :ja:
Mooi dat je een kerstdorpje met Tsjechische sfeer hebt gemaakt, daar kun je elk jaar weer van genieten.
Fijn dat er al weer plannen voor 2024 zijn, ik verheug me op het verslag. Jammer dat het de laatste keer zal zijn, maar heel begrijpelijk!
Ik hoop dat jullie erg genieten van de voorbereidingen en natuurlijk van de vakantie zelf, mooie herinneringen maken, dat pakt niemand je meer af.
Jullie ook een heel mooi 2024 gewenst :bloem:
 
Het slot van de rondreis Tsjechië 2023 (15-7)

Het is al een tijdje geleden om precies te zijn op 20 augustus j.l., dat ik jullie een verslag aanbood van onze reis door Tsjechië 2023. Er ontbreekt nog de laatste dag van de rit naar ons huis in één van de vele fantastische en mooie dorpen van Drenthe.
De laatste avond hebben wij een hele simpele maaltijd gebruikt. We hebben onze buik gevuld met de hulp van Mc Donalds, waar de Franse frietjes altijd wel smaken.
Mijn nachtrust is wat onrustig verlopen in het uitstekende Landgasthaus Zander in Blankenburg. Ik wist niet beter dat ik opstond om 7.00 uur, doch na wat getreuzel kwam ik er achter dat het pas 5.00 uur was. Wilde ik nou zo graag naar huis ? Ach ja, het moest er toch een keer van komen en gelukkig stond ook Marja redelijk vroeg op. Het zal 6.30 uur geweest zijn dat we op onze kamer aan de koffie zaten. Na gebruik van het ontbijt zijn we nog voor 9.00 uur vertrokken en hebben het Landgasthaus Zander achter ons gelaten.

Bekijk bijlage 90240
Landgasthaus Zander in Blankenburg

Voor ons ligt een afsluitende autorit van ruim 400 kilometer. We gaan ervan uit, dat we ruim op tijd thuis arriveren om op deze zaterdag nog wat boodschappen te kunnen doen. Een koffiepauze houden we rond 11.00 uur, na zo’n 250 kilometer, in de omgeving van Grőnegau.
Wennen is het altijd weer om in Nederland aan te komen. In snelheid moeten we dan opeens terugschakelen naar 100 kilometer per uur.
Het is half twee bij thuiskomst, nadat we 423 kilometer achter ons hebben liggen. Gelukkig een vakantie zonder onheilen waar we steeds met plezier aan terug kunnen denken.

Bekijk bijlage 90241

Inmiddels is het eind december en liggen de Kerstdagen alweer achter ons. Stil gezeten heb ik allerminst. Ik heb geprobeerd om Tsjechië ons huis binnen te halen. In dit Kerstdorp, dat we voor het gemak even „Vánoční vesnice“ zullen noemen, heb ik geprobeerd om met kastelen, kerken en heuvelachtig landschap een typisch Tsjechische sfeer te scheppen.
Met de opbouw ben ik ongeveer 4 dagen bezig geweest, maar dan krijg je ook wat. Heel fijn ook om dit weer te kunnen doen in de wetenschap dat ik vorig jaar, met de Kerst, nog bezig was een gevecht met een vervelende bacterie te overwinnen.
Graag laat ik jullie het resultaat zien van mijn werk in de afgelopen periode aan de hand van een tweetal foto’s. Na de jaarwisseling zal ik het dorp weer opruimen, maar wel in de wetenschap om komend jaar 2024 opnieuw af te reizen naar dit prachtige land.

Bekijk bijlage 90242

Het wordt dan het 15e jaar dat we Tsjechië bezoeken, waarvan ik 14 keer verslag heb gedaan. Ik ga, ook nu weer, proberen om gedurende 5 weken jullie te voorzien van enig lees- en kijkplezier. Wel moet ik gezegd hebben dat dit de laatste keer zal zijn om op deze manier op vakantie te gaan. Op het moment van onze nieuwe reis zullen wij de gerespecteerde leeftijd van 77 jaar bereikt hebben. In deze wetenschap hebben wij besloten om zolang de gezondheid het toelaat ons over te geven aan georganiseerde busreizen. Barcelona en Rome staan nog altijd op ons to-do-lijstje. Jullie zien, we hebben nog plannen genoeg.

In het nieuwe jaar zal ik mijn verhaal 2024 starten, want op de laatste van 5 weken na heb ik alle hotels vastgelegd en ben ik bezig met het programma voor te bereiden. In dit programma zal ook ons afscheid worden opgenomen van onze, in al die jaren opgebouwde, kennissenkring.
Rest mij mijn verslag 2023 af te sluiten en jullie, mede namens Marja, een gelukkig en gezond 2024 toe te wensen.
In 2024 zal het een zware reis worden Adriaan, want voor altijd afscheid nemen van goede kennissen c.q. vrienden wordt een moeilijk gebeuren.
Bedankt voor het mooie reisverslag en wij kijken uit naar het volgende in 2024.
Een ieder, die dit allemaal heeft gevolgd, een goede jaarwisseling en een goed, gezond en gelukkig 2024 gewenst!!
 
Rondreis Tsjechië 2023 (13-7) Deel 2

De weg terug naar Nederland.


Bekijk bijlage 90075

Het zo herkenbare hotel, dat tegen de rotsen in Hřensko is gebouwd, heeft men nog van de brand kunnen redden. Het had niet veel gescheeld of ook de toeristische trekpleister "Prebishtor" was door brand verwoest.

Bekijk bijlage 90076

Gelukkig zien we allerlei zaken die aangeven dat het normale leven van de bewoners met toeristen weer op gang komt. De bootjes varen over de Labe en het begint er vrolijk uit te zien.
Ook Prebishtor of „Pravčická brána“ is weer opengesteld. Ze is nu te benaderen vanaf de andere kant Mezna Louka. De Edmundskloof vanaf Hřensko is nog gesloten.

Bekijk bijlage 90077

Op de markt is het behoorlijk druk en komen steeds meer mensen hun goedkope kleding en tassen kopen. Ik zie zelfs een auto met nederlands nummerbord tussen andere bezoekers.
Nadat we de tank van de auto nog even gevuld hadden met wat drank, hebben we om 12.30 uur Tsjechië verlaten met een „Dag Tsjechië en hopelijk tot volgend jaar“.

Bekijk bijlage 90078

We rijden door Bad Schandau en bij Kőnigstein zien we in de hoogte het slot liggen. Het slot en het uitkijkpunt bij Kurort Rathen rijden we voorbij, maar we hopen ooit nog een keer naar het uitkijkpunt in Rathen te gaan. Om 16.00 uur bereikten we die dag Landgasthaus Zander in Blankenburg (Harz) na 411 kilometer en waar een bed klaarstond om ons te ontvangen voor 2 nachten.

De volgende dag zal ik iets laten zien van de omgeving rondom Blankenburg. Het lijkt me de moeite waard om nog even mee te gaan.

wordt vervolgd.
Dit gedeelte van Duitsland is al 9 jaren lang ons vakantie stekkie.
 
Bovenaan