Rondreis Tsjechië 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Franky, gelukkig is alles goed gegaan. Wat misging is dat ik geen foto's meer kon plaatsen op mijn laptop. Ik behoorlijk moe werd van het reizen en na thuiskomst onder de wol ben gegaan omdat ik gewoon ziek werd. Ik hoop de komende dagen toch weer iets van me te laten horen. Ik waardeer overigens je belangstelling zeer. Ik moet binnenkort je verslagen nog lezen over jouw week Tsjechië.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (8-9)

Dv
ůr Králové nad Labem is meer dan een dierentuin en safari

In mijn reisverslag van 2020 heb ik een uitgebreide beschrijving geschreven over het centrum van Dvůr Králové nad Labem en, niet te vergeten, over de dierentuin met haar safaripark.

1632564723301.png

Hier komen toeristen van heinde en verre om één van de bekendste en mooiste tuinen van Tsjechië te bezoeken. Het is een fantastische belevenis om hier een dagje rond te brengen.
Om te winkelen zijn er enkele grote supermarkten, zoals Kaufland, Penny Market en Tesco. In de laatste doen wij meestal onze boodschappen. Ik scoor er een voorraadje Becherovka en Marja gaat voor flessen Mirinda.

1632564759621.png

Deze dag moest ik een pak Mirinda met 6 flessen van de bovenste plank halen. Wat ik niet in de gaten had waren het in dit geval 2,2 liter flessen.
Door het gewicht schoot het pak even door, stuitert op mijn bril en breekt er een glas uit. Met nog zo'n 10 vakantiedagen te gaan moest er toch een reparatie geregeld worden.
De plek waar we de meeste kans hebben is in het centrum op het Náměsti T.G. Masaryka.

1632564811158.png

Indien mogelijk parkeren we de auto altijd naast Kostel Sv. Jana Křtitele om vandaar een stukje te wandelen naar het plein.
Aangekomen hebben we toch wel heel veel zin gekregen in koffie met gebak en nemen plaats op het terras van Andělská Kavárna.

1632564859985.png

Schuin tegenover, op enkele meters, is een opticien gevestigd. Ik ga er binnen en vraag of ze mijn bril zouden kunnen repareren. Als reactie krijg ik dat dit geen probleem zou moeten zijn. Na ongeveer een kwartier krijgt mijn bril een reinigingsbeurt, zoals ze dit in Nederland ook doen.

1632564909952.png

Ik krijg mijn gemaakte bril terug en vraag wat de kosten zijn. Meneer, dit is bij ons altijd service. Het kost niets en ons wordt nog een prettige vakantie gewenst. Met heel veel bedankjes vertrekken we, maar het moet gezegd: ik waande me daadwerkelijk even in Nederland, omdat deze service zeer herkenbaar is. Men heeft zich er ook niet met een Jantje van Leiden afgemaakt, want tot op vandaag staat de bril met zijn beide glazen op mijn neus.

1632564951585.png

In de aanhef schreef ik dat Dvůr Králové nad Labem meer is dan dierentuin en safari. De stad telt bijna 16.000 inwoners en heeft de beschikking over praktisch alle voorzieningen. Een ziekenhuis, schouwburg, musea, ijs- en voetbalstadion, atletiekbaan en tennisvelden.
Via insider informatie hoorde ik dat er enkele zeer goede tennisspeelsters aankomen, die het in zich hebben om tot de wereldtop te gaan horen. Daarnaast beschikt de stad over Nikola Zdráhalova, die al enkele jaren meestrijdt in de wereldschaatstop.
Het mag wel duidelijk zijn dat Dvůr Králové nad Labem meer is dan dierentuin en safari.

wordt vervolgd. Donderdag 9 september
 
Om te winkelen zijn er enkele grote supermarkten, zoals Kaufland, Penny Market en Tesco. In de laatste doen wij meestal onze boodschappen. Ik scoor er een voorraadje Becherovka
Ad, als ik je een tip mag geven, ik koop o.a. Becherovska bij de Lidl. Deze is daar EN goedkoper en bovendien kreeg je er dit jaar ook nog zo'n leuk bijpassend glaasje bij

Becherovska.jpg Glaasje.jpg
 
Bovenaan