Rondreis Tsjechië 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (24-8)

Regen, dus boodschappen en een sightseeing per auto.


Op de afgesproken tijd zijn we gaan aanzitten aan het ontbijt bij Eva, die dit weer goed verzorgd had, Buiten is het nogal nat, want het regent. Het is dus zeker geen terrasweer vandaag.
Laten we maar beginnen met wat boodschappen bij Kaufland in Jablonec nad Nisou, die te vinden is bij het voetbalstadion van de plaatselijke club.
Na de boodschappen zijn we wat gaan toeren en kwamen we uit in het plaatsje Radlo. Hier zien we een beeldengroep staan die, nadat ik een bordje had bestudeerd, de tuin van Gethsemane blijkt voor te stellen. Het zijn replica's van beelden van Ignatius Martinec uit 1829. Ze zijn geplaatst voor de Kerk van de Heilige Drie-eenheid.

1629956433470.png

Het plaatsje zelf heeft een lagere en een kleuterschool, maar niet meer dan 947 inwoners.

Het is m’n bedoeling naar kasteel Sychrov te rijden en we komen terecht op een smalle bergweg. Het blijkt dat we op weg zijn naar het verkeerde Sychrov, maar we hebben dit gelukkig vrij snel weer kunnen bijstellen. Over een normale weg bereiken we rond 12.30 uur het kasteel van Sychrov. Gelukkig is het bij aankomst best aardig weer om er een wandeling te maken door het park, waarbij we het kasteel in volle glorie krijgen te zien.

1629956565778.png

Het park van het kasteel is een waar lustoord. Bij de entree hebben we een plattegrond van de tuin gekregen, die alle bomen benoemt met naam en beschrijving. Helemaal aan het einde van het park staat een toren en is een oranjerie waar iets genuttigd kan worden. Bij ons gaat op dit tijdstip van de dag een glaasje Mirinda of chocomel er altijd in.

1629956655039.png

Nu het inmiddels aardig weer is geworden, gaan we snel naar Splzov om er de rest van de middag door te brengen op ons balkon. Daar ervaren we dat na zoveel regen het water nogal wild is in onze achtertuin.

1629956721685.png

Wordt vervolgd . Woensdag 25-8.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (25-8)

Jicin en het Boheems Paradijs.


We staan de dag op en het blijkt al vroeg goed weer voor de korte broek. Op het programma staat Český Ráj of het Boheems Paradijs. We starten in Jicin om bij de boekhandel de jaarlijkse kalender te kopen. Voor de liefhebber is het een grote kalender met prachtige foto’s van Český Ráj voor een prijs van Czk 153, of iets meer dan 6 euro. Ter vergelijking denk ik dat in Nederland voor een vergelijkbare kalender tussen de 15 en 20 euro betaald wordt.
Op het plein is een boerenmarkt aan de gang. Vanzelfsprekend gaan we Jicin niet verlaten zonder bij de Cukrarna geweest te zijn voor koffie en een gebakje.

1629999474023.png
Op de foto zien we het kasteel en de toren, die zo kenmerkend zijn voor Jicin.

Vanaf Jicin rijden we naar Sobotka. Vanaf deze plaats beginnen we onze trip door het Boheems Paradijs. Wat aandacht deze keer voor de Mariazuil. Het is een laatbarok beeldhouwwerk uit 1746 van de beeldhouwer Martin Ignác Jelínek. De zuil heeft een totale hoogte van 5 meter. Op pilaren staan heiligen, te weten: St. John van Nepomuk, St. Wenceslas, St. Vojtĕch en St. Prokop. In het midden zien we Onze-Lieve-Vrouw Immaculata in een rijk gedrapeerd kledingstuk met gevouwen handen en een vergulde halo.

1629999590369.png

We vervolgen onze route langs kasteel Humprecht en Kost. Bij beide kastelen is het druk, ja, zeg maar heel erg druk. We rijden door naar de volgende Hrad Valdštejn en Hrubá Skála, maar deze zijn nog drukker. Waar we in de laatste augustusweek vaak mee worden geconfronteerd, is de laatste vakantieweek van de Tsjechen, die er nog volop op uittrekken. Een plaatje dat ik nog nooit heb laten zien is het raadhuis van Hrubá Skála. Ik vind het een prachtig raadhuis, dat wel aan enig onderhoud toe is. Zo zou de schildering onder het torentje een opknapbeurt nodig hebben.

1629999660760.png

Bij thuiskomst is het toch nog aardig weer geworden, waardoor we nog enige tijd op het balkon kunnen genieten van het zonnetje.

1629999748181.png

wordt vervolgd. Donderdag 26-8
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (26-8)

Liberec via de kortste route en wat een haarspeldbochten.


De nacht, die we slapend hebben doorgebracht, blijkt veel regen te hebben voortgebracht en het lijkt erop dat we er nog niet vanaf zijn. We gaan vandaag naar Liberec. Bij vertrek vanaf Splzov besluiten we de korte route te kiezen. Meestal gaat die over wat kleinere weggetjes en komt ze niet, zoals bij de snelle route, over drukke autowegen. Deze keer gaat hij over de bergen naar Liberec.
We krijgen daardoor een prachtige route voorgeschoteld met hoge bergen en alleen maar bossen, waarbij het logisch is dat er veel haarspeldbochten in de wegen zijn aangebracht.
Aangekomen in Liberec kunnen we de auto parkeren midden in het centrum voor de schouwburg. Kijken we naar de overkant, dan zien we de achterzijde van het raadhuis.

1630075644799.png

Het raadhuis werd tussen 1888 en 1893 gebouwd naar een ontwerp van de Weense architect Franz Neumann en het is daarom niet verwonderlijk dat het gebouw sterk doet denken aan het Weense raadhuis. Boven het machtige toegangsportaal wordt de aandacht getrokken door een stenen reliëf dat de stichting van het oude en nieuwe raadhuis uitbeeldt, en door een balkon met balustrades vanwaar vele bekende personen het volk toespraken. Opmerkelijk is de 61 meter hoge hoofdtoren met op de spits het beeld van een ridder. Ook de rijk versierde gevels, de waardevolle gebrandschilderde ramen en de prachtige ceremoniezaal, die een uitmuntend voorbeeld is van nauwkeurig handwerk, zijn zeer de moeite waard. Ondanks zijn leeftijd blijft het raadhuis daarom een van de waardevolste architectonische pareltjes van de stad aan de voet van de berg Ještěd.

1630075703340.png

Midden op het Námesti Dr.E.Beneše vinden we een fontein met daarin een beeld van Neptunus, die aan beide zijden rechts een drietand vasthoudt. Neptunus kijkt naar het Raadhuis en we zien een dolfijn die water uitspuugt.

1630075761848.png

Net even buiten het plein treffen we een rooms-katholieke kerk van de heilige Antonina Velikého. Zijn geschiedenis gaat terug tot 1579 en hij staat in de Kostelni-straat in de oude binnenstad. De kerk geldt als bezienswaardigheid en is een beschermd cultureel monument.

1630075823983.png

wordt vervolgd. Vrijdag 27-8
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (27-8)

Een geweldig leuk bezoek, maar wat een regen.


Vanmorgen hebben Marja en ik een bezoek gebracht aan Stadla in Vysker, dat te vinden is in het Boheems Paradijs. Het ligt ongeveer tussen Turnov en Sobotka. Hij bewoont er een oude boerderij en is deze aan het ombouwen tot een pension. De plannen en ideeën die hij hier wil uitvoeren zijn geniaal en bewonderenswaardig om te beluisteren.
Wij zijn uiterst hartelijk door hem ontvangen en zijn vast voornemens om, mocht het lukken om hier in de komende jaren weer te zijn, deze visite te herhalen.
Niet zo gek dat we uiterst nieuwsgierig zijn geworden naar de voortgang van al zijn plannen.
Ik heb deze ochtend geen foto’s gemaakt, omdat ik vind dat het aan Stadla zelf is om hier iets over prijs te geven.
Ik zou het trouwens toch heel leuk vinden als hij het forum zou gebruiken om meer van zijn verhalen prijs te geven. Dan gaat het niet alleen over de wijze waarop hij zich verstaanbaar maakt in Tsjechië, maar over alles waar hij mee bezig is, zoals het bouwen van een echt pijp-/kerkorgel in zijn boerderij of over de voortgang van zijn pension. Ik zou het geweldig vinden om de voortgang te kunnen volgen. Stadla, voor je ontvangst willen we je nogmaals hartelijk danken.

1630086656071.png

Na ons vertrek hebben we nog wat rondgetoerd in de omgeving totdat het water met bakken uit de hemel viel. Met andere woorden: het hoosde en het was absoluut niet leuk meer om verder te rijden. Het liefst ben je op zo’n moment op je kamer. Dat besluit was heel snel genomen en dus op naar ons pension, waar ik dan wel wat foto’s van plaats. Voor de liefhebbers van mijn verhalen blijft het voor deze dag dus erg kort.

1630086701469.png

wordt vervolgd. Zaterdag 28-8
 
Als liefhebbers van jouw verhalen, verwachtten wij toch wel een uitgebreider verslag (en foto's) van b.v. hoe de pensionkamer er uit ziet en of jullie in die kamer "Ritme van de regen" :regen:van Rob de Nijs hebben gezongen. Wij weten, dat jullie samen graag een liedje uit de puberteit mogen zingen:beleefd: en hebben jullie nog gerummikubt of gescrabbeld? Het pension :toppie:ziet er overigens mooi uit. Adriaan, wij verwachten in het vervolg wat meer "inside information" over hetgeen jullie in de "verloren tijd" doen. Blijf genieten en wees voorzichtig!!!
 
In het topic 'Noodweer in Tsjechië 2020' had ik aangegeven dat ik een flinke hoeveelheid water had te verwerken die uit een richting kwam waar ik geen rekening mee had gehouden. Om te voorkomen dat ik water binnen krijg wilde ik een sloot laten graven die zodanig uitmondt dat het water uitloopt in een terrein waar ik er geen last meer van heb (nog steeds eigen grond). De extreme regenval was in juni en ik heb tot december moeten wachten tot de aannemer met een grote graafmachine kwam. Die heeft veel werk verzet om het een en ander beter te maken, maar kon uiteindelijk de sloot niet graven omdat de dan aangebrachte diepe sporen het werk weer te niet zouden doen. We hebben hier een soort löss of keileem. De afspraak was dit jaar met een kleinere machine te komen. Ondanks meerdere contacten hierover heb ik moeten wachten tot enkele dagen geleden met een grote vrachtwagen de machine werd gebracht. In een uur of 5 was het werk gedaan. De boven beschreven regen heeft aangetoond dat de sloot werkt. Hoop wel dat mijn gasten verder wat beter weer zullen treffen.
 
Wij hebben er vorig jaar voor gestaan. De hoogteverschillen tijdens de wandeling leken echter aardig groot en dat trekt Marja niet. Datzelfde lijkt het geval te zijn bij de dierentuin in Praag. Mocht het anders zijn dan vernemen we dit graag.
Nee, ook de dierentuin van Praag kent behoorlijk wat hoogteverschillen. In 2019 hebben wij dat aan den lijve ondervonden
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechie 2021 (28-8)

Vandaag dag van de kastelen en het was droog, heerlijk !!!


Na het ontbijt vertrekken we voor een bezoek aan Klaster Hradiste nad Jizerou. Ik ben hier niet eerder geweest en wil hier een blik werpen op het kasteel, het klooster en de bekende brouwerij van Klaster. Een merk dat je in Tsjechië toch wel geregeld tegenkomt. Aangekomen in de plaats blijkt het er zo druk dat geen parkeerplek meer te vinden is en we snel doorrijden.
In de aangrenzende plaats Mnichovo Hradištĕ waren we eerder, maar laten we toch maar op herhaling gaan, want geregeld valt er wel iets te beleven.

1630314104203.png

Gelukkig was dat ook nu weer het geval. In de kasteeltuin vertoonde een valkenierster samen met haar vogels haar kunsten, waarbij het er vooral om ging dat ouders met kinderen met haar op de foto zouden gaan. Het lijkt hier een aardige bron van inkomsten. Veel leuker om te zien was een barokke dansgroep die verschillende dansen lieten zien.

1630314182634.png

Intussen is het zulk mooi weer geworden, dat ik de korte broek maar weer eens aantrek en verder rijden we onze neus achterna. Ik zie een wel heel bekend wapen voor mij, Het is het wapenschild van het biermerk Svijany. Ook dit blijkt bier dat gebrouwen wordt als inkomsten voor het kasteel. De benzinetank raakt aardig leeg en we gaan eerst maar even tanken. We betalen 33.90 Czk per liter, omgerekend € 1,34 en dit bedrag betalen we in Nederland al lang niet meer.

1630314298778.png

Een volgende stop, dat we bij ieder bezoek herhalen is het terras van kasteel Hruba Skála. Het is er volop genieten van het mooie uitzicht. Aardig was een ontmoeting met Nederlanders die, als oud-buren, bleken te logeren in Kutna Hora bij Bert van 't Hoenderdaal. Op verzoek heeft Marja nog een foto gemaakt van dit vriendelijk stel met hun hond.

1630314359398.png

Nu we al zoveel kastelen gezien hebben, willen we de laatste in deze buurt toch ook nog even zien. Hrad Valdstejn. We zetten de auto op een daarvoor aangewezen plek en betalen ons parkeergeld. Op een bordje zien we dat het bergop wandelen ongeveer 400 meter moet zijn en nou, dat moeten we toch wel kunnen redden. Nooit heb ik geweten dat 400 meter zo’n eind is, over een paadje met grote gladde rotsstenen en wortels. Boven gekomen zien we een heel bijzonder kasteel, waar ook weer van alles te doen is.

1630314460884.png

Bij de beklimming van de berg zagen we een verharde weg naar boven lopen en we dachten dat dit onze terugweg maar moest worden. We hebben ons nooit gerealiseerd dat de afstand dan wel veel langer is. Volledig uitgeblust komen we terug bij de auto en gaan op weg naar onze eet- en slaapgelegenheid.

wordt vervolgd. Zondag 29-8
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechie 2021 (29-8)

De bergwandeling betaalt zich uit en aankomst in Čtyrkoly.


Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Splzov en Eva bedankt voor de goede zorgen die we weer hebben ervaren in Penzion Formanka (www.formanka.cz). Vanzelfsprekend hebben we haar gevraagd onze groeten over te brengen aan Vladimir, haar vader.
We hebben vandaag een route te overbruggen van zo’n 170 kilometer. Het is de route die Praag aan de oostzijde passeert. Wij moeten naar Čtyrkoly.
Onderweg passeren we Jicin en rijden toch nog even de stad in. We kijken even op het plein en nemen nog wat foto’s.
Tevens hebben we nog wat boodschappen te doen bij de Tesco.

1630320025647.png

Na dit wandelingetje in Jicin merken we pas hoe stijf en moe we zijn van de bergtocht van gisteren. Onderweg krijgen we te maken met meerdere wegomleggingen, die zorgen voor enige irritatie.
Gelukkig zijn we op tijd aangekomen op de nieuwe locatie, het Harmony resort in Čtyrkoly (www.harmonyjavornik.cz).
Hier worden we allerhartelijkst ontvangen door de eigenaar, die echter geen andere taal spreekt dan Tsjechisch. Gelukkig is er een jonge knul, die wat Engels spreekt.
De kamer die we te zien krijgen is mooi en groot met balkon en prachtig uitzicht.

1630320118195.png

In het restaurant blijkt de menukaart alleen in het Tsjechisch en is het een kaart voor de pure eetgenieter, waarbij ik me wel weet te vermaken, maar Marja veel minder. Het ontbreekt aan een gewone gepaneerde schnitzel en zelfs aan patat. Na de maaltijd heb ik de menukaart meegenomen om te vertalen en de keuze iets makkelijker te laten zijn. In de avonduren bezorgde de eigenaar ons nog een Duitse vertaling, wat we zeer vriendelijk vonden.

wordt vervolgd. maandag 30-8
 
Wat dacht je van ongepaneerd varkensvlees met "dumplings", schijnt een traktatie te zijn in Tsjechië. Een Hollander moet niet te veeleisend zijn, met de vraag om een gepaneerde schnitzel en patat :eten: . Deze culinaire hoogstandjes, waar Ad van houdt, kent men alleen in Praag, zo las ik;). Eet smakelijk, Marja en Ad. Overigens, weer een mooi verslag Adriaan. Wij genieten van deze tekenen van leven en sluiten weer af met "geniet en wees voorzichtig".
 
Bovenaan