Rondreis Tsjechië 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Vandaag zijn we rond 18.00 uur aangekomen in Brandenburg. We hebben aan het eind van de rit een bezoek gebracht aan Goslar. Wat een boeiende plaats onderweg om te bezoeken richting Tsjechië. Vervolgens nog rond 40 kilometer rijden naar Brandenburg. Wat ben je dan behoorlijk moe en wordt het uitkijken met het besturen van de auto, Overigens was dit wel na de nodige toestanden die we onderweg meemaakten. Ik was bijvoorbeeld van alles kwijt, waaronder mijn portemonnee met alle papieren en appt we halverwege tijd hebben genomen voor een goede nachtrust. Meer daarover morgen, maar we zijn gezond en wel halverwege de rit naar Tsjechië...
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (20-8)

Vertrek voor 4 weken vakantie.


Het is vrijdag 20 augustus in het jaar 2021. Een jaar dat gekenmerkt wordt door de Corona pandemie, waardoor veel mensen erg ziek worden en ziekenhuizen overbelast zijn. Het is daardoor ook het jaar van de vaccinaties geworden, die het toch mogelijk hebben gemaakt om weer op vakantie te gaan. Nadat wij (Marja en ik) ieder onze tweede prik gekregen hadden, zijn we druk met de voorbereidingen begonnen om weer naar Tsjechië te gaan.

We vertrokken dit jaar later dan voorgaande jaren, omdat we een tussenstop maakten in de regio van het Harz gebergte. Het latere vertrek (7.00 uur) kwam goed uit, want op donderdagavond moest Feijenoord voetballen en dat slaat deze oude Rotterdammer dus nooit over. Helemaal gelukkig was ik met de ruime overwinning van mijn cluppie.
Uiteraard hadden we voor de wedstrijd nog even een heerlijke maaltijd genuttigd in restaurant „De Riete“ in Dwingeloo. Een bezigheid die inmiddels is uitgegroeid tot een jaarlijkse start van onze reis en dat we altijd samen delen met onze beste vrienden.

Het mag duidelijk zijn dat wij die vrijdagmorgen goed gehumeurd zijn vertrokken. Als gewoonlijk waren de broodjes klaargemaakt en konden we even voor half acht vertrekken voor een autorit van pakweg 425 kilometer. De rit brengt ons naar pension Villa Laluna (www.hotel-pension-Blankenburg.de) in Blankenburg, dat gezocht moet worden in de regio van het Harz gebergte.
Twijfel slaat toe als we net de grens gepasseerd zijn bij Emmen. Heb ik nu wel of niet mijn verzekeringspapieren voor ziekenhuis en zorgpas bij me? Ergens bij Ems/Vechte worden mijn zenuwen steeds groter en rijd ik een parkeerplaats op. Hier blijken de papieren gewoon in mijn tas te zijn.

Om 9.22 uur wordt het tijd voor een pauze en arriveren we bij de Raststätte Grōnegau sűd. Hier krijgen we dan te maken met onze eerste coronamaatregelen. De kapjes gaan voor mond en neus en er kan geen gebruik worden gemaakt van zitplaatsen. Aanschaf van koffie kan alleen uit een automaat. Het is na deze pauze dat ik zin krijg om de snelweg te verlaten en binnendoor richting Hameln te gaan rijden. De plaats kennen we vast allemaal van de rattenvanger, of van het liedje kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer ?
Vandaag is deze vraag niet meer nodig. We stellen de navigatie in op de korte route, die bijna altijd over B-wegen gaat en Truus brengt ons waar we heen willen.
Het komt wel voor dat er werkzaamheden zijn en dan is ook Truus de weg kwijt. Gelukkig overkwam het ons vandaag maar één keer.
Onze reis voert ons door de mooiste plaatsjes, bovendien treffen we het met het weer. De vesten gaan uit, want het wordt flink warm in de auto.

Tegen 14.00 uur bereiken we Goslar, een plaats die vanwege zijn historische binnenstad is terug te vinden op de Werelderfgoedlijst van Unesco. In mijn plannen was bedacht om dit te gaan bezichtigen wanneer we niet al te moe zouden zijn. Dus: zo gezegd, zo gedaan.
Het eerste dat we zien is de Keizerpalts. Het is een van de belangrijkste verblijfplaatsen van de Duitse keizers. Het gebouw is knap gerenoveerd en heeft een lengte van 54 meter en een breedte van 18 meter. Het is hiermee het grootste niet religieuze gebouw van Duitsland.

1629642185170.png
1629640017202.png

Wat opvalt in Goslar is de openbare ruimte die men geeft aan kunstenaars om hun werken aan het publiek te openbaren. Veel van dit soort moderne kunst is hierdoor te zien.

1629640262540.png

Op het marktplein zien we het gotisch raadhuis met binnen de Huldigungssaal, een ruimte waarvan de wanden en de plafonds volledig bedekt zijn met schilderijen uit de 16e eeuw.

1629640456034.png
Rondom het Marktplein uiteraard veel terrassen en allemaal huizen en gebouwen in vakwerkstijl.

Het was op dit plein dat ik in de gaten kreeg, dat ik geen portemonnee meer had. Alweer was ik iets kwijt. Snel ben ik teruggelopen naar de auto op een parkeerplaats op zo’n 10 minuten loopafstand. Geschrokken en wit weggetrokken kwam ik weer bij Marja om te melden dat ik hem niet gevonden had. We sommen de inhoud ervan even op, zoals de ID-kaart, bankpasjes inclusief codes, rijbewijs en autopapieren. We lopen in snelle pas terug naar de auto, want we zullen verschillende zaken moeten blokkeren. Plotseling schiet me te binnen dat we nog boodschappen hebben gedaan en dat de portemonnee wel eens in de boodschappentas zou kunnen zijn. Ja hoor, we kunnen een feestje bouwen. Gebleken is in ieder geval dat mijn hart weer aardig wat kan hebben.

Na dit incident en met nog bijna 50 kilometer te rijden, besluiten we richting onze eindbestemming te gaan. Hier wacht ons een mooie kamer en fijn bed voor een goede nachtrust.

wordt vervolgd. Zaterdag 21-8
 

Bijlagen

  • 1629639757817.png
    1629639757817.png
    3,3 MB · Bekeken: 12
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Ad en Marja, bedankt voor jullie eerste reisverslag van deze vakantie.
Het kostte me de nodige moeite, maar is uiteindelijk toch gelukt. Ook weet ik volgens mij weer hoe ik 5 MB terug moet brengen
naar lage KB, zodat het laden niet te lang duurt. Ik heb de laatste dagen in zak en as gezeten, of het allemaal nog weer zou gaan lukken.
Ik ben volgens mij heel veel normale handelingen vergeten. Twee dagen van hard werken hebben volgens mij enig resultaat opgeleverd.
waar woon je trouwens in Drenthe?
Ik laat het je weten via de conversatie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (21-8)

Bezoek aan Wernigerode met z’n beroemde raadhuis

Eigenlijk was het deze dag het mooiste weer van de wereld en hebben we genoten van ons bezoek aan Wernigerode. De stad met ongeveer 33.000 inwoners wordt gedomineerd door het slot en ligt aan de noordzijde van de Harz. Wandelend door de stad zien we door een zijstraatje van vakwerkhuizen dat slot liggen op een rots.

1629744527994.png

Duidelijk is te zien dat het slot het meest opvallende gebouw is van deze stad. Wij willen het best wel graag van dichtbij zien en besluiten met een treintje naar boven te rijden. Deze zet ons na zijn rit boven af en later kunnen we weer opstappen voor de terugrit. Voor het slot is een mooi plein met fontein. Zo van bovenaf krijg je een prachtig beeld te zien over de stad.

1629744580539.png

Terugkomend op de grond zien we nog een heel hoog rad waar wij voor geen goud in willen. Het is echter altijd weer een graag gezien onderdeel van de kermis die gaande is.

1629744636218.png

Heel opvallend in deze stad is het Raadhuis met twee spitse torens en een klokkenspel. Het is gebouwd in 1277 om dienst te doen als dans- en feesthuis. Een tijdje is het nog gerechtsgebouw geweest, waarna het in 1544 het raadhuis van de stad is geworden.

1629744701060.png

Rest mij nog te vertellen, dat ik hier in een Vietnamees winkeltje een klein schoudertasje heb aangeschaft. Het zal moeten voorkomen dat ik weer van alles kwijt raak. Op een terras hebben we om dit bezoek af te sluiten de avondmaaltijd genuttigd.

wordt vervolgd. Zondag 22-8
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (22-8)

Wandelen en een rondrit door Quedlinburg.


Vandaag is het al de laatste dag dat we in de Harz zullen vertoeven, want morgen rijden we weer verder naar Splzov. Per slot van rekening is Tsjechië ons einddoel.
De ochtend hebben we doorgebracht op de kamer, want buiten regende het pijpenstelen. Om 12.00 uur hebben we het er maar op gewaagd om onze neus buiten de deur te steken.
Op het programma staat het stadje Quedlinburg, dat ongeveer 25.000 inwoners telt. Heel bijzonder is de historie van deze plaats, omdat zij in de middeleeuwen werd bestuurd door vrouwen. Het is vooral ook een oude stad, waarvan het stadscentrum, de Stiftskerk Sint Servatius en het kasteel opgenomen zijn op de lijst van Unesco-werelderfgoed.

1629832825221.png
De stad kent nog zo'n 1200 vakwerkhuizen

Mijn eerste bezoek gaat naar het VVV-kantoor op het Marktplein. Tijdens mijn reisvoorbereiding van enkele maanden terug, heb ik informatie opgevraagd en ontvangen. In de envelop zat tevens een giroformulier om 3 euro over te maken. Ik had werkelijk geen idee hoe ik hiermee moest omgaan en besloot cash te gaan betalen bij mijn latere bezoek. Dit gebeurde dus vandaag. De VVV-functionaris was best verrast dat hij op deze manier 3 euro mocht ontvangen.

1629832917158.png

Om 13.00 uur vertrok een treintje voor een rondrit door de stad. We moesten 7 euro p.p. betalen. Jammer was het dat de rit te snel ging en er geen gelegenheid was om een foto te schieten, maar we hebben in ieder geval droog gezeten.
Na op het Marktplein te zijn uitgezet krijgen we, en dat is niet overdreven, een geweldige hoosbui over ons heen. Gelukkig vonden we een plekje om wat te schuilen.
Nadat het weer wat opdroogde konden we het plein verder bekijken en zagen we het Raadhuis dat in z'n huidige vorm dateert uit 1616. Tegen de gevel staat een beeld van ridder Roland, dat de stedelijke onafhankelijkheid symboliseert. Het is 2,75 meter lang, maar is daarmee het kleinste van Duitsland.

1629832992926.png

We wandelen richting onze auto, waarbij we wel even moesten nadenken waar we deze gedropt hadden. De VVV functionaris, die ik al eerder had ontmoet kon de oplossing bieden. Ik wist namelijk nog wel dat bij deze parkeerplaats zich een klein informatieburo bevond. Zo hadden we de auto nog redelijk snel teruggevonden, hoewel?
Onderweg bleek er in één van de kerken een brandmelding te zijn, waarvoor de brandweer was opgeroepen. Dit kost dan best wel wat tijd, want brand wil ik toch wel volgen op een rustige zondagmiddag in de vakantie.

1629833074079.png

wordt vervolgd Maandag 23-8 en we gaan naar Tsjechië !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (23-8)

Een barre autorit naar Tsjechië, wat een ellende !!!!

Even na 9.00 uur zijn we direct na het ontbijt vertrokken uit Blankenburg, na de cheffin van het pension Laluna gegroet te hebben en bedankt voor de goede zorgen. Buiten en dus ook bij vertrek is het een hele kleine wereld veroorzaakt door een continue hoosbui.
Een foto is door de regen nauwelijks meer te maken. Jullie moeten het hier dus even mee doen.

1629914580295.png

We zitten nog maar nauwelijks op de weg of er lopen mannen met pony’s die nauwelijks zichtbaar zijn. Bij Halle is het zicht zo slecht, dat we besluiten om niet de mooie route langs de Labe te nemen, maar rechtstreeks bij Zittau de grens te passeren.
Een wegenvignet kopen bij het pompstation in Zittau is er niet meer bij. Plezierig dat we af zijn van de sticker op de voorruit. Nu worden we verwezen naar het EuroOil pompstation aan de E 442 bij Stráz nad Nisou . Een locatie aan de autoweg net voor Liberec. De mevrouw vraagt even ons kentekenbewijs, ze toetst iets in rekent voor 30 dagen 440 Tsjechische kronen af en klaar is Kees, of welke naam u haar maar wilt geven.
Om 15.00 uur bereiken we Splzov, waar Eva ons verwelkomt. We krijgen de beschikking over de nieuwe kamer met balkon. Heerlijk, we kijken wat omlaag waar de Jizera stroomt en aan de overzijde de bossen op de heuvels van waaruit we voortdurend vogeltjes horen.

1629914699442.png

Op de rivier is het aardig druk met ouders en kinderen, die zich bezighouden met suppen.
Gelukkig is het regenen opgehouden en kunnen we weer volop genieten van het zonnetje.
Gaan we dan toch nog op weg naar een zonovergoten vakantie ?

Wordt vervolgd. Dinsdag 24-8
 
Bovenaan