Rondreis Tsjechië 2020

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Tabe, toen ik zag dat jullie een week logeren in de Sprookjesmolen, heb ik ons programma al omgegooid. Wij hadden het plan om Miranda in de laatste week vanaf Nancy op te zoeken, maar nu uiteraard in de eerste week. Donderdag 27 augustus rond 11.00 uur schikt dat jullie ? Gezellig !!!!!!!!!!!!!!!!
Leuk. ! staat in de agenda. Misschien zijn er meer "aansluiters"?
 

Ad Verschoor

Donateur
Gaan jullie mee ? Week 1

De voorbereiding.

Meestal is het zo, dat de voorbereiding wat hectisch is. Een lange periode van spullen verzamelen, die mee moeten. De auto laten controleren of deze vakantie bestendig is. Niet alleen de auto ook gaan we zelf voor een check langs bij de huisarts. Voor mij betekent dat bloeddruk meten en oren uit laten spuiten. Kapper en pedicure worden trouwens niet vergeten. De pensions zijn allemaal vastgelegd, zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Lang ben ik bezig met het samenstellen van ons programma en het publiek maken ervan. Soms moeten er nog wat kleren worden gekocht, zodat een middagje winkelen tot de mogelijkheden behoort. Allemaal zaken, die de meeste vakantiegangers zullen herkennen, voordat er vertrokken kan worden. Wij hebben nog de nodige werkzaamheden te gaan, maar het grote aftellen is inmiddels wel begonnen.

Wat zijn onze plannen.

We vertrekken op 23 augustus in de nacht van zaterdag op zondag rond 4.00 uur. De eerste tijd houden we ons aan 100 kilometer, omdat het nog aarde donker is op dit uur. De snelheid wordt bij het krieken van de dag, in Duitsland, wat opgevoerd naar snelheden tussen 130 en 160 kilometer per uur. Het is van mij een gewoonte geworden om zonder oponthoud eerst zo'n 450 kilometer af te leggen. In dit eerste deel worden de klaargemaakte broodjes gegeten. Een pauze nemen we in de buurt van Maagdenburg om er te genieten van een kopje koffie, dat we op dat moment best verdiend hebben. Via Leipzig en Dresden rijden we richting Bautzen om vervolgens bij Zittau de grens met Tsjechië te passeren. We gaan er altijd vanuit dat niets tegenzit en dat we dan rond 14.00 uur aankomen bij ons pension voor de komende 8 dagen. Restaurant en pension Formanka (www.formanka.cz) bevindt zich in Splzov, gemeente Zelezny Brod. Hier wordt gerekend op onze komst, zodat de borrel klaar staat om genuttigd te worden.

upload_2020-7-28_15-9-58.png

Maandag 24 augustus. We rekenen op mooi weer in deze periode van het jaar en blijven in de tuin om even uit te rusten van de vorige dag. Het pension heeft haar tuin aan de Jizera en dat zorgt voor de nodige ontspanning door de voorbij varende kano's met een bijna altijd vrolijke inhoud.
Wel zal bij de Pennymarkt een eindje verderop nog een boodschap gedaan moeten worden om ons te voorzien van een natje en een droogje in de avonduren.

Dinsdag 25 augustus. Na dagen van zitten op de kont moet er wel weer eens wat gelopen worden. Een wandeling die zich daarvoor uitstekend leent loopt langs de reliëfs bij Kacanovy. Het is een wandelroute van ongeveer 3 kilometer, waarbij de auto in het dorp achtergelaten moet worden. Zou het eindelijk lukken om deze reliëfs te zien ?

Woensdag 26 augustus. We komen inmiddels voor de twaalfde keer in dit gebied rondom Turnov en Zelezny Brod. Je denkt (bijna) alles te weten en ineens ontdek je een plek, die je niet kent. Ja, we waren meerdere keren in de buurt, of sterker we reden langs en dachten: "Wat druk, zeker een camping". Hier blijkt echter een rotskasteel te zijn met als naam "Hrad Rotštejn".
Men geeft voor een eventueel bezoek één waarschuwing af om niet te komen met regen, omdat de rotsachtige trappen dan glad kunnen zijn. We zijn benieuwd !!!

upload_2020-7-28_15-10-54.png

Donderdag 27 augustus. We gaan gezellig op de koffie. Deze week zijn de forumleden Tabe en Doety op vakantie op camping "De Sprookjesmolen" van Miranda en Frans in Dolni Kalna (www.vakantietsjechie.cz). We hebben maar even een minireünie georganiseerd en vinden het leuk in Tsjechië bekenden te ontmoeten. In de middag gaan we naar de boekwinkel in Jičin om een kalender 2021 aan te schaffen. Enkele winkels verder op Valdštejnovo Náměsti, nr. 58 is de Jičinska cukrárna waar we een goede gewoonte handhaven om jaarlijks koffie met gebak te nuttigen.

Vrijdag 28 augustus. Een dag voor wat boodschappen en verder rust en luieren. Bij mooi weer is het goed uit te houden in het onderste deel van de tuin aan de rivier Jizera. In de avonduren wordt in heel het land de kasteelnacht gehouden. In en rond veel kastelen worden activiteiten georganiseerd. Als wij zin hebben kunnen we even gaan kijken bij Zámek Sichrov, ten noorden van Turnov, op ongeveer 18 kilometer van ons pension.

Zaterdag 29 augustus. Eén van de mooiste gebieden in Tsjechië vind ik het Boheems Paradijs, of "Český ráj". Heerlijk is het om rond te toeren in de auto en zo geregeld uit te stappen voor een wandeling. Altijd nieuwe plekjes, of één van de vele kastelen bezoeken. We sluiten zo'n dag af op het terras van kasteel Hrubá Skála met uitzicht op de rotsenstad van Hruboskalské skalni město.

upload_2020-7-28_15-11-50.png

Zondag 30 augustus.
Onze laatste dag in het Boheems Paradijs. Het is even geleden dat we Turnov, de stad van edelstenen, in zijn geweest. Haar product van sieraden met Tsjechische granaten maakte Turnov beroemd over de hele wereld. Wij gaan naar het museum van het Boheemse Paradijs (MČR) met een expositie over de bewerking van stenen en het produceren van sieraden. Aan de rand van de stad, op een rots boven het dal van de Jizera, is het renaissancekasteel Hrubý Rohozec open voor publiek.

wordt vervolgd. week 2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Gaan jullie mee ? Week 2.

Maandag 31 augustus. Na het ontbijt zullen we met een tot volgend jaar afscheid nemen van pension Formanka. D’r wacht ons een autoritje van 341 kilometer, waar we volgens google maps 4 uur en 57 minuten over gaan doen. Het geeft al aan dat we kiezen voor provinciale wegen.
Vanaf Turnov, rijden we langs Mlada Boleslav, Kutna Hora en Jihlava naar Znojmo. Een plaats in het wijngebied van Zuid-Moravië, die we altijd links hebben laten liggen. Het wordt de hoogste tijd voor een bezoek.
De stad ligt op een heuvel, dichtbij de Oostenrijkse grens. Geen wonder dat hier een citadel gebouwd is om een belangrijke handelsroute te beschermen. Helaas is het centrum van de stad in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd, zodat veel oude panden verloren zijn gegaan. Na de kennismaking met Znojmo rijden we door naar ons pension voor de komende dagen. Wij logeren in Penzion Maděřič (www.penzionmaderic.cz) in Moravský Žižkov. Het is te vinden niet ver van Lednice en Valtice, waar we de kastelen al meerdere keren hebben bezocht.

Dinsdag 1 september. Niet eerder zijn we verder gekomen dan kasteel en tuin van Lednice. In het park dat de kastelen van Lednice en Valtice met elkaar verbind is echter zoveel meer te zien. Ik heb hierover mogen lezen in de uitgebreide reportages van de forumleden henniekootstradekiel en Leo, die hier in 2014 zijn geweest.

upload_2020-8-4_11-46-46.png

Vandaag proberen we vanaf het kasteel per paardenkar naar een minaret te gaan en vandaar met de boot naar een kasteeltje met de naam Januv Hrad. De terugweg naar kasteel Lednice kan gedaan worden met een paardenkoets. Spannend, maar we gaan ervoor.

Woensdag 2 september. Het lijkt ons leuk om deze dag een ritje Slowakije te doen. We gaan voor een rit door de Kleine Karpaten ten noorden van Bratislava. Op ons programma staat één van de best bewaard gebleven kastelen van Slowakije, Červený Kameň. De plaats Modra staat bekend om de majolica. Een keramiek vorm in vele kleuren. We proberen de fabriek te bezichtigen (www.majolika.sk).

Donderdag 3 september. Wij vervolgen onze toer door het gebied tussen Lednice en Valtice verder te verkennen.
We proberen e-bikes te huren om ons daarmee door het park te verplaatsen. Te ontdekken zijn nog de Hansenburg, verschillende tempels waaronder de drie gratiën en een colonnade. De beide kastelen zien we aan begin en einde van deze tocht. Gelet op onze uitspattingen deze week hebben we een beetje goed weer wel nodig, zodat ik wat schietgebedjes in gedachten zal houden.

upload_2020-8-4_11-48-39.png

Vrijdag 4 september. Op slechts 30 kilometer van ons pension ligt Mikulov. Hele goede herinneringen bewaren wij aan onze vorige bezoeken. Zelf heb ik me voorgenomen om de heuvel op te wandelen, waarop zich Svatý Kopecek met z’n kruisweg bevindt. Het is een wandeling van 800 meter vanaf Piaristický Dům naar de top op een hoogte van 360 meter. Ik stel me nu al een prachtig uitzicht voor over Mikulov en de omgeving.

upload_2020-8-4_11-49-32.png

Op de terugweg wacht een verrassing, want we gaan door het nationaal natuurreservaat Dévin-Kotel-Soutěska met de berg Pálava als middelpunt. Als bezienswaardigheid zijn in dit park nog meerdere ruïnes te vinden van vroegere burchten.
Dit zal onze laatste dag zijn in Zuid-Moravië, want de volgende morgen vertrekken wij naar Dolni Brusnice.

Wordt vervolgd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Gaan jullie mee? Week 3.

Nu ik zo mijn gedachten laat gaan over week 3 van onze vakantie, zitten we hier in Nederland middenin een hittegolf. Temperaturen van rond 35 graden en het houdt nog enkele dagen aan. Ook zijn er weer meer Corona besmettingen vastgesteld, maar dan met name in de grote steden. Vooral studenten worden getroffen. Onze derde vakantieweek begint op 5 september en dan is de kans op een hittegolf een stuk kleiner.
Hoe Corona erop dat moment uitziet ? Laten we er het beste van blijven hopen.

Zaterdag 5 september. Na vijf dagen Zuid-Moravië vertrekken we naar een voor ons bekend adres in Dolni Brusnice. De voor ons liggende 8 dagen hebben we een kamer geboekt in hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz). Een hotel van de Nederlanders Nancy en Erik en hun kinderen. We komen hier inmiddels voor de negende keer.
Op deze reis willen we zoveel mogelijk de snelwegen mijden en kiezen we voor een route binnendoor.
Eerst een kort stukje snelweg tot Brno, vanaf daar naar Tišnov, kasteel Pernštejn en Nové Mĕsto na Moravĕ.
Je zult begrijpen dat ik, als schaatsliefhebber, even stilsta bij de woonplaats van Martina Sábliková.

upload_2020-8-12_7-36-15.png

Mensen die deze streek kennen weten dat wij vanaf Brno door één van de bosrijkste gebieden van Tsjechië rijden, die ons helemaal brengt via Žd‘ár nad Sázavou naar Chrudim.
Na een tocht van 260 kilometer hopen we in de middaguren aan te komen op onze eindbestemming.

Zondag 6 september. Het is goed mogelijk dat we even kijken in Trutnov waar de jaarmarkt gehouden wordt. Wat ons betreft moet het wel voldoen aan de voorwaarden die Corona van ons vraagt en mag het niet te druk zijn.

Maandag 7 september. Broumovske Skály, vanaf Hlavňov. Deze rotsstad stond al eerder op één van onze programma’s. Ze was toen door werk aan de weg niet bereikbaar. Nu proberen we het opnieuw en zullen we vanaf de parkeerplaats wandelen naar de daar aanwezige kapellen en de Jeskynĕ Kovárna.

Dinsdag 8 september. Voor deze dag heb ik een route uitgezet van bijna 190 kilometer. We zien kastelen in Castolovice en Kostelec nad Orlici, waarna we het Adlergebergte intrekken. Een rit, die ons moet brengen naar Serlich. Hier bevindt zich een hut met de naam: „Masarykova turistická chata“. Onderweg passeren we de hoogste berg Malá Deštná, die 1070 meter haalt.

upload_2020-8-12_7-37-46.png

Woensdag 9 september. Oorspronkelijk stond Jicin met z’n sprookjesfestival op het programma, doch dit is in zijn geheel doorgeschoven naar 2021. In het kader van cultuuruitwisseling zouden delegaties uit Hoogeveen en Martin (Slowakije) het sprookjesfestival bezoeken, doch dit is door alle Corona perikelen eveneens uitgesteld.
Wij toeren nu wat rond door het Reuzengebergte en kijken of de cabinelift van Pec pod Snĕžkou ons deze dag naar de top van de Snĕžka op 1588 meter boven de zeespiegel wil brengen. Deze lift is sinds 2013 met cabines voor 4 personen uitgerust en legt een afstand van 3716 meter af.

Donderdag 10 september. Jaren heeft men gewerkt aan de verbouwing van de burcht Kunĕtická Hora tussen Hradec Kralové en Pardubice. De renovatie is achter de rug en voor ons nu een mogelijkheid om dit hrad te bezoeken. Beneden aan de berg is in het jachthuis een tentoonstelling over het peperkoeken ambacht en de verschillende peperkoeken. Tussen hrad en jachthuis staat, als het goed is, een treintje dat ons naar beide locaties kan brengen.

Vrijdag 11 september. Een traditie is voor ons het bezoek aan de dierentuin en het safaripark in Dvur Kralové geworden. Een jaarlijks terugkerend ritueel waar we steeds heel blij van worden.

upload_2020-8-12_7-40-33.png

Zaterdag 12 september. Zo’n dag voor vertrek moet je je niet teveel op de nek halen. de laatste inkopen en eventueel nog even het wijnfeest in Kuks, maar daar blijft het wel zo’n beetje bij.

Zondag 13 september. Het uur van de waarheid is aangebroken en we verlaten Dolni Brusnice na nog het ontbijt te hebben genuttigd. Na ongeveer 900 kilometer en een lange reisdag hopen we terug te keren in ons eigen huis in Drenthe.

wordt vervolgd. Dagelijks vanaf 23 augustus 2020.
 
Wij toeren nu wat rond door het Reuzengebergte en kijken of de cabinelift van Pec pod Snĕžkou ons deze dag naar de top van de Snĕžka op 1588 meter boven de zeespiegel wil brengen. Deze lift is sinds 2013 met cabines voor 4 personen uitgerust en legt een afstand van 3716 meter af.

Zoals je wellicht gelezen hebt op het forum kan het erg druk zijn bij de lift. Het zal misschien in september wat minder zijn, en ook afhankelijk van het weer. Maar toch iets om rekening mee te houden. Als je er vroeg bij bent is het altijd rustiger :)
En ohja: de berg zelf is op zijn top 1603 meter, de laatste paar meter vanaf de lift doe je te voet. De uitzichten zijn prachtig !
 

Ad Verschoor

Donateur
Nog even en dan staan we voor vertrek !!!

Misschien is het herkenbaar, maar met dat de vakantie dichterbij komt worden mijn nachten steeds korter en begin ik al te wennen aan ons uur van vertrek in de ochtend/nacht. De spanning bouwt zich langzaam op. Dit jaar vooral, omdat corona op de loer lag en roet in het eten had kunnen gooien. Het was voortdurend de vraag: blijven we als Nederland en Tsjechië aan de goede kant van de streep, of wordt het toch nog oranje met een (in)reisverbod.

Het was me het weekje wel rondom alle voorbereidingen. Wat een drukte en toch ook verrassingen.

Door alle verwikkelingen was het inmiddels 2 jaar geleden dat wij de koffers gebruikt hadden en al heel lang was Marja haar fototoestel kwijt. Jullie raden het al, we vinden hem in één van de koffers terug. Je begrijpt hoe gelukkig ze hiermee is.

De auto was in de garage voor de vakantiebeurt en gelet op onze veiligheid werd ons aangeraden om nieuwe remblokjes te monteren. Zo gezegd, zo gedaan.

Zo laat mogelijk wil ik het gras in onze tuin maaien, maar het moet dan wel droog zijn. Nu is het droog met af en toe een spat, maar hoe zal dat morgen zijn ? Mijn besluit staat inmiddels vast, het wordt toch morgen.

Niet onbelangrijk vinden we de financiën. Dat verdelen we altijd over een euro en een Tsjechische kronen portemonnee, waarvan we dan de kronen in Tsjechië nogmaals verdelen . We moeten ons in Nederland voorzien van cashgeld, omdat ons gebleken is dat bij opname in Duitsland 5 euro betaald moet worden. Morgen even langs bij de pinautomaat in ons dorp.

Het 30 dagen vignet voor de wegen in Tsjechië kopen we nu weer aan de grens bij Zittau. Voor de aprilreis hadden we ze (ook voor de kinderen) gekocht via www.hartmanova.eu en dat was prima voor elkaar. Deze reis kon door Corona niet doorgaan en bleken de aangeschafte vignetten onze enige kostenpost. Nou ja, het is de Tsjechen van harte gegund.

Zo heb ik alvast een inkijkje gegeven over hoe we zo'n laatste spannende week doorkomen.

Zaterdagavond voor vertrek gaan we met onze vrienden uitgebreid uit eten in Dwingeloo om met goed gevulde magen 's nachts om 4.00 uur te vertrekken voor hopelijk een voortreffelijke reis.

We hebben er zin in ! Na aankomst in Splzov meld ik mij weer.
 
Bovenaan